Perheellinen ei voi tehdä töissä pelkkää iltavuoroa!
Mulla on keikkatyö, jossa lähes kaikki mulle tulevat työkeikat on iltavuoroa. Olen tehnyt työnantajalle selväksi että kun heillä ei ole muuta kuin iltavuoroa tarjolla, niin teen vain 3-4 vuoroa viikossa koska haluan ehtiä nähdä lapsiani iltaisin. Työnantajalle tämä on ok, mutta välillä oon väsähtänyt työkavereiden jatkuvaan kyselyyn työpäivieni määrästä kun se ei ole täyttä viiden päivän viikkoa. Kun olen kertonut että haluan ehtiä joinakin iltoina olemaan lasteni kanssa niin he jotenkin ihmettelevät. Lapseni ovat jo isoja koululaisia, mutta itse koen tärkeäksi että olen heille joinakin iltoina läsnä. Miksi ihmeessä se on joillekin niin vaikea tajuta että isommatkin lapset tarvitsevat aikaa ja kaipaavat äitiään?
Kommentit (33)
Mä teen pelkkää iltaa enkä näe miestäni koskaan. Lapsia näen aamusta sentään. Tervetuloa kerhoon. Mut hei! Työnteko on vain ja ainoastaan tärkeää ja itsepä olet itsesi kuseen laittanut ja plää plää...
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se vituttaa, että jotkut saa etuoikeuksia vaan sen takia, että ovat pusertaneet jälkikasvua maailmaan..
Millätavalla on etuoikeutettua tehdä osa-aikaista työtä. Eikö sinulla olisi sama mahdollisuus?
Ei mulla ole mitään etuoikeutta muihin työntekijöihin nähden siksi että mulla lapsia. Mä vaan teen sen 3-4 iltavuoroa enkä viittä iltaa ja tämä on ihan työsopimuksenikin kannalta ok. Että siinä mielessä nro kakkosen kommentti on sopimaton. Ja mulla on siis itsellä taloudellisesti mahdollista tehdä vain se 3-4 iltaa, mutta taitaakin olla niin että jotkut työkaverit onkin kateellisia kun en pakosta joudu pusertamaan sitä kokoaikaista viittä päivää viikossa! No, elämä on valintoja, mun arvoissani perhe on tärkeä joten teen omat ratkaisuni sen mukaan, muut tehköön omat valintansa.ap
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se vituttaa, että jotkut saa etuoikeuksia vaan sen takia, että ovat pusertaneet jälkikasvua maailmaan..
Mitä helvetin etuoikeuksia? Nyt vähän valoja päälle, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi järjestää elämänsä niin kuin haluaa. Säkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole mitään etuoikeutta muihin työntekijöihin nähden siksi että mulla lapsia. Mä vaan teen sen 3-4 iltavuoroa enkä viittä iltaa ja tämä on ihan työsopimuksenikin kannalta ok. Että siinä mielessä nro kakkosen kommentti on sopimaton. Ja mulla on siis itsellä taloudellisesti mahdollista tehdä vain se 3-4 iltaa, mutta taitaakin olla niin että jotkut työkaverit onkin kateellisia kun en pakosta joudu pusertamaan sitä kokoaikaista viittä päivää viikossa! No, elämä on valintoja, mun arvoissani perhe on tärkeä joten teen omat ratkaisuni sen mukaan, muut tehköön omat valintansa.ap
Ohhoh, mikä reaktio. Ensin luulin, että olet harmissasi siitä, että työkaverit kyselevät. Nyt onkin sitten jo kysymys kateudesta sinun varallisuutesi vuoksi.
Arvelen, että työpaikallasi on muutakin vialla kuin työkavereidesi ihmetteleminen. Paljastit itsestäsi nimittäin hyvin nopeasti hyvin ruman puolen. Ehkä työkaverit kyselevät vuoroistasi sen vuoksi, että toivoisivat sinulla olevan niitä vielä vähemmän, jottei sinua tarvitsisi katsella siellä duunissa? ;)
Perheellinen voi tehdä myös pelkkää iltavuoroa vaikka sinä et ehkä niin haluakaan tehdä.
Niin, toki perheellinen voi tehdä pelkkää iltavuoroa, mutta harva haluaa tehdä jos lapsia asuu vielä kotona. Oikeastaan ei ole kyse siitä että mun työkaverit ei haluaisi mulle lisää työpäiviä. Osa on selvästi aidosti kiinnostunut saanko tarpeeksi työpäiviä jotta pärjään taloudellisesti, koen sen hienoksi asiaksi että ollaan tavallaan siitä huolehtimassa. Mutta ainahan työyhteisöihin mahtuu niitäkin jotka kadehtivat toisten mahdollisuutta valita osa-aikatyö. Jos sen toteaminen jotenkin näyttää minusta rumemman puolen, niin olkoot, mutta mielestäni sen toteaminen on vaan realistista! Ja vielä, tiedän olevani mukava työkaveri, joten se puoli on kunnossa. Ja tiedän tämän siksi että sain kuulla sen kehityskeskustelussa ja myös suoraan usealta työkaverilta. Olen siitä iloinen ja jatkan samaa linjaa, kun kaikki kohtelee toisiaan hyvin niin työn tekeminen sujuu. Joskus on kuitenkin kiinnostava pohtia erilaisia ratkaisuja työelämässä. Täällä se menee lähinnä oudoksi lytistämiseksi ja nokittamiseksi, mutta sen voi aina arvata jo etukäteen keskusteluun lähdettäessä. Nyt lähden iltavuoroon, hyvää loppupäivää kaikille! ap
Miksi minun pitäisi tehdä kaikki iltavuorot vain siksi, että minulla ei ole lapsia? Eikö perheettömällä ole oikeutta vapaa-aikaan? Milloin he tapaa ystäviään, harrastaa, jne jos heidän pitää olla paikkaamassa iltoja, kun lapsellisella on taas jotkut kissanristiäiset.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on keikkatyö, jossa lähes kaikki mulle tulevat työkeikat on iltavuoroa. Olen tehnyt työnantajalle selväksi että kun heillä ei ole muuta kuin iltavuoroa tarjolla, niin teen vain 3-4 vuoroa viikossa koska haluan ehtiä nähdä lapsiani iltaisin. Työnantajalle tämä on ok, mutta välillä oon väsähtänyt työkavereiden jatkuvaan kyselyyn työpäivieni määrästä kun se ei ole täyttä viiden päivän viikkoa. Kun olen kertonut että haluan ehtiä joinakin iltoina olemaan lasteni kanssa niin he jotenkin ihmettelevät. Lapseni ovat jo isoja koululaisia, mutta itse koen tärkeäksi että olen heille joinakin iltoina läsnä. Miksi ihmeessä se on joillekin niin vaikea tajuta että isommatkin lapset tarvitsevat aikaa ja kaipaavat äitiään?
Sinun lapsesi ei ole yrityksen eikä uiden työntekijöiden ongelma. Jos et kykene tekemään täyttä aikaa niin anna työpaikka sellaiselle joka pystyy.
Suomalaisessa työmaailmassa on vikana juuri kaltaisesi ihmiset. Lasten turvin te lasitatte töistä ja samalla viette paikan niiltä työntekijöiltä jotka olisi valmiita töitä tekemään
Vierailija kirjoitti:
Niin, toki perheellinen voi tehdä pelkkää iltavuoroa, mutta harva haluaa tehdä jos lapsia asuu vielä kotona. Oikeastaan ei ole kyse siitä että mun työkaverit ei haluaisi mulle lisää työpäiviä. Osa on selvästi aidosti kiinnostunut saanko tarpeeksi työpäiviä jotta pärjään taloudellisesti, koen sen hienoksi asiaksi että ollaan tavallaan siitä huolehtimassa. Mutta ainahan työyhteisöihin mahtuu niitäkin jotka kadehtivat toisten mahdollisuutta valita osa-aikatyö. Jos sen toteaminen jotenkin näyttää minusta rumemman puolen, niin olkoot, mutta mielestäni sen toteaminen on vaan realistista! Ja vielä, tiedän olevani mukava työkaveri, joten se puoli on kunnossa. Ja tiedän tämän siksi että sain kuulla sen kehityskeskustelussa ja myös suoraan usealta työkaverilta. Olen siitä iloinen ja jatkan samaa linjaa, kun kaikki kohtelee toisiaan hyvin niin työn tekeminen sujuu. Joskus on kuitenkin kiinnostava pohtia erilaisia ratkaisuja työelämässä. Täällä se menee lähinnä oudoksi lytistämiseksi ja nokittamiseksi, mutta sen voi aina arvata jo etukäteen keskusteluun lähdettäessä. Nyt lähden iltavuoroon, hyvää loppupäivää kaikille! ap
Toivottavasti saat potkut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi järjestää elämänsä niin kuin haluaa. Säkin.
Kunhan kantaa täyden vastuun niistä päätöksistä. Lapsia tekevät ei kanna vastuuta niistä lapsistaan.
vieras kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin etuoikeuksia? Nyt vähän valoja päälle, kiitos!
Lapsia tekevät ja palsia saaneet saavat vaikka mitä etuoikeuksia tässä yhteiskunnassa ja työpaikoilla.
Raskaana olevaa ei voi irtisanoa vaikka se olisi koko yrityksen surkein työntekijä. Sen ei edes tarvitse juuri mitään tehdä siellä töissä kun se voi aina vedota siihen että on raskaana.
Sitten yrityksen pitää maksaa siitä että joku sen lapsen pusertaa maailmaan ja sitten vielä siitä että sitä jäädään kotiin hoitamaan vuosiksi.
Joutuu hankkimaan uuden työntekijän mutta sitä ei voi vakinaistaa koska pentutehtailija voi palata töihin.
Kun se pentutehtailija palaa töihin niin sitä pitää ruveta kouluttamaan kun ei se mitään enää osaa. Sitten se on monta kertaa kuukaudessa hoitamassa lapsia kun ne on muka sairaana.
Sitten ne kieltäytyy iltatöistä ja muista hankalista työajoista kun niillä on lapsia.
Sitten ne valittaa jos he ei saa lomia oikeaan aikaan kun niillä on lapsia.
jne.......
Työaikani 20-04.30 to, pe, la. Nukun puolille päivin ja kummasti kerkes temmeltämään perheen kanssa. Arki-illat vapaat. Taloudellisesti myös homma toimii.
Pidän kuukaudessa yhden viikonloppuvapaan.
Kukaan ei ole vielä purnannut. Joo, olen musaravintolassa töissä ja meitä on kaksi dinosaurusta siellä ja loput on parikymppisiä. He mielellään tekevät päivää ja arki-iltoja, että pääsevät viikonloppuisin bilettämään.
Juhlapyhät ollaan kivasti saatu hoidettua, esim joulun kieppeillä on paljon juhlapäiviä, että kaikille riittää omat vuoronsa. Niistäkään ei ole tarvinnut tapella, kun moni parikymppinen ei välitä jouluaatosta niinkään. Että ollaan me perheelliset saatu pitää ne päivät, tehdään sitten välipäivinä. Uutena vuotenakaan ei ole tarvinnut juuri töitä tehdä, kun nuorisolla on rahat vähissä. Tarvii ne tunnit. :D
En vie keneltäkään mitää työpäiviä, kun minulla on ihan työsopimuksessa se, että teen osa-aikatyön mukaisia tunteja. Lähinnä on kyse siitä, että valikoin nuo keikkatyöt niin että minulle ei tule enempää kuin korkeintaan 4 iltavuoroa viikossa. Ne keikkatyöt, jotka eivät päädy minun tehtäväkseni, menevät jollekin toiselle, joka on ilmoittanut haluavansa työpäiviä lisää. Ja vielä fiksut yritykset ovat kiinnostuneita työntekijänsä hyvinvoinnista, jos siihen sisältyy työaikajärjestelyjä kuten osa-aikatyön mahdollistaminen, vaikkapa perhesyistä tai terveyssyistä, niin fiksut yritykset ottavat nämä huomioon, varsinkin jos kokevat työtekijän hyväksi ja osaavaksi! Onneksi minun työnantajani on näissä asioissa todella fiksu. Ei työelämän kuulu olla ihmisen ainoa elämä, muutakin on. Ja sinulle, joka olet lapseton ja koet että sinun lapsettomana muka jotenkin kuuluisi tehdä kaikki illat, niin otapa puheeksi työnantajan kanssa, tuollainen ei ole järkevä tapa laatia työvuorolistoja. Kyllä työntekijän pitää pystyä vaatimaankin jotain eikä vain nurisemaan huonoista työoloista itsekseen. ap
Iltavuoroviikolla näen perhettäni ensimmäisen kerran vasta perjantaina ja mielestäni se on liian vähän. Vaihdan heti päivätöihin kun haku natsaa.
Nro 16, luepa tekstisi vielä kertaalleen läpi. Olet hämmästyttävän lapsivastainen. Asia ei ole aivan noin mustavalkoinen. Onko pentutehtailija sinusta oikea nimitys niille, jotka tekevät tähän harvalukuiseen maahan uusia veronmaksajia ja työntekijöitä? Sinuakin vielä joskus kenties hoitaa jonkun "pentu" kun vanhenet. Tekstisi huokuu vastenmielistä asennetta vanhemmuutta ja lapsia kohtaan. Ajattele, jos sinun vanhempasi olisivat jättäneet pentutehtailun väliin...
16 on ihan ymmärrettävää, että perheelliset saavat helpotuksia työelämässä. Etenkin lisääntyvät.
He tuovat tulevaisuuden veronmaksajia lisää.
Mitä sä teet katkeruudessasi? Tuotat vaan ongelmia ja mielipahaa.