En saisi hoitaa 5v lastani kotona
Tullut nyy kehotus viedä lapsi hoitoon, puolipäivähoitoon tai kerhoon tms. Meillä siis useampi lapsi, joista vanhimmat koulussa ja kotona olen nyt 5v ja 1v kanssa.
Kerhoja ei ole tässä lähellä ja autottomana vaikea viedä kymmenien kilometrien päähän. Puolipäiväinen hoito tuntuu turhalta, koska kykenen hoitamaan lapseni itse.
Käymme puistoissa, joissa lapsi näkee muita lapsia. Lisäksi leikkii sisarusten kanssa päivittäin. En näe itse mitään ongelmaa tässä, mutta yhteiskunta näkee :(
Ärsyttää!!!!
Kohtahan lapsi aloittaa eskarin. Eikö lapsi saa olla lapsi ja nauttia kiireettömästä arjesta vielä vuoden?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Lapselle paras hoitopaikka on koti.
No mä olen hieman eri mieltä sikäli, että pienelle lapselle se tosiaan on paras hoitopaikka, mutta kun kyse on isommasta lapsesta, tärkeitä taitoja jää kyllä oppimatta vain kotona ollessa, esim. ystävyyssuhteiden luominen. Tietenkin jos sattuu asumaan sellaisessa paikassa, jossa on tosi paljon lapsiseuraa, asia on jo toinen. Nykyään kaikki lapset käyvät koulua, joten hoidossa ja esim. kerhoissa oppii taitoja koulua varten, ja myös tottuu siihen ajatukseen, että on ohjattavana muiden lasten kanssa ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sossu tai lastensuojelu kuvioissa, emmekä ole ongelmaperhe. Isommatkin lapset olivat kotihoidossa ja ihan fiksuja osaavia lapsia he ovat.
Ap
Kohtaon lastensuojelu kuvioissa jos et neuvolan kehoitusta tottele. On todella huonoa asua korvessa ilman että sulla on autoa.
Vierailija kirjoitti:
Lapselle paras hoitopaikka on koti.
Kyllä jossain iässä, joissain tilanteissa ja joidenkin vanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oli kehotus tullut mistä hyvänsä, aloittaja ei tietenkään kerro kaikkea. Sillä hänen mukaansa kerhoihin on kymmenien kilometrien matka (viittaa maaseudulla asumiseen), mutta kuitenkin käyvät puistoissa, joita ei ole muualla kuin kaupungeissa. Että siis miten?
ÖÖ... me asutaan 20 km Turun keskustasta, naapurikunnan puolella. Puisto, päiväkoti ja koulu on 1,5km päässä ja lähimmät kerhot on kunnan keskustassa, jonne on noin 10 km.
En ole ap.
Lapsi varmaan viihtyykin kotona ja sinulle on helpompaa, kun ei tarvitse kuljetella, mutta jos neuvolassa on suositeltu kerhoa tai osapäivähoitoa, on tarkastuksessa huomattu jotain, jonka vuoksi suositus on annettu. Lapsen vuorovaikutustaidoissa, keskittymiskyvyssä, puheen tuottamisessa tms. voi olla pientä viivästymää, joka ei välttämättä haittaa myöhemmin mutta johon kannattaa edes yrittää puuttua ennen eskarin aloitusta. Harva lapsi on nykyään sataprosenttisesti kotihoidossa eskari-ikään asti, jolloin suurin osa eskarilaisista osaa jo monia ryhmässä toimimisen edellyttämiä taitoja, ja eskariopetus on sitten järjestetty tästä lähtökohdasta käsin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kerhopaikkoja vapaana meidän asuinalueella. Lähimmät vapaat kymmenien kilometrien päässä. Ja kyllä on ongelma kulkea sinne bussilla rattaiden kanssa. Emme asu maalla. On työpaikka, mutta olen nyt hoitovapaalla. Töitä teen kotoa käsin, joten lapset eivät ole tarvinneet hoitopaikkaa. Olenko kertonut nyt tarpeeksi? Seuraavaksi osoite ja koko nimi?
Ap
Hommaa auto. Missä lasten isä on vai onko häntä ollenkaan?
Emme asu korvessa edelleenkään. Täällä ei vain nyt satu olemaan vapaita kerhopaikkoja. Minkäs teet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Emme asu korvessa edelleenkään. Täällä ei vain nyt satu olemaan vapaita kerhopaikkoja. Minkäs teet.
Ap
No ehkäpä sitten kannattaa harkita päiväkotia.
Oletko sä selvittänyt onko vapaita kerhopaikkoja, vai perustuuko oletuksesi johonkin vuoden 2009 tietoon jonka löysit Suomi24:lta googlaamalla?
Vierailija kirjoitti:
13 jatkaa. Mutta itse asiasta olisin kyllä sitä mieltä, että varhaiskasvatus on vähän liian hieno nimitys sille asialle, joka on käytännössä päivähoitoa lapselle ja tarkoitettu päästämään äidit ansiotyöhön. Toki jos melkein kaikki lapset ovat aloittaneet tarhaelämän jo pari-kolmevuotiaana ja se yksi tulee ihmisten ilmoille vasta seitsemänvuotiaana koulun alkaessa, on selvää että ollaan eri tasolla. Siis parina ekana päivänä.
Ehkä se vähän liian hieno nimitys onkin. Muistatteko keskustelua tällä palstalla siitä kun subjektiivista päivähoito-oikeutta oltiin karsimassa..? Porukka kävi ihan kuumana lasten oikeuksista, lasten tasa-arvosta, oikeudesta varhaiskasvatukseen jne. Päivähoitoa pidettiin maailman parhaana paikkana ja sen eväämistä kotona olevien lapsilta suorastaan rikollisena... Mutta juuri kuten sanot, alunperin päiväkoti luotiin mahdollistamaan äitien työssäkäynti ja tasa-arvo.
Takoitus onkin saada myös äidit palkkatöihin. Ja sahan isä esimerkiski SAkin kaavailussa 70% tulosidonnaista vanhempainrahaa. Kyllä 4000 e tuloilla siitä jää ihan kunnollinen päiväraha.
En hanki autoa, koska kailli palvelut lähellä ja emme tarvitse autoa. Päiväkodit, kaupat, koulut, terveyskeskus, posti yms. kaikki 1km säteellä. Jopa lasten harrastukset tässä vieressä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En hanki autoa, koska kailli palvelut lähellä ja emme tarvitse autoa. Päiväkodit, kaupat, koulut, terveyskeskus, posti yms. kaikki 1km säteellä. Jopa lasten harrastukset tässä vieressä.
Ap
Sitten on turha vinkua jos tulee lasu tms ikävyyksiä. Omasta uppiniskaisuudestahan se sitten johtuu.
Ootte te tyhmiä! Heti ajatellaan, että on jotain vikaa kun lapsi on kotihoidossa! 20v. Sitten oli aivan normaalia olla kotiäitinä isommillekkin lapsille. Minä olen käynyt joskus harvoin hoidossa/kerhossa. Mieheni oli pitkään kotona siskonsa kanssa ja heidän äiti oli kotiäiti tosi pitkään. Siinä ei kukaan nähnyt mitään outoa. Neuvolan kehoitus on voinut ihan hyvin johtua siitä, että nähdään nykyään niin outona, että tuon ikäinen lapsi on kotona. Jos on leikkikavereita, sisaruksia yms. Niin hyvin lapsi oppii kotonakin. Vuorovaikutustaidot ja jakaminen ovat esim. Näitä taitoja. Pidä vain ap lapsesi kotona jos on siihen mahdollisuus. Ei ole mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Ootte te tyhmiä! Heti ajatellaan, että on jotain vikaa kun lapsi on kotihoidossa! 20v. Sitten oli aivan normaalia olla kotiäitinä isommillekkin lapsille. Minä olen käynyt joskus harvoin hoidossa/kerhossa. Mieheni oli pitkään kotona siskonsa kanssa ja heidän äiti oli kotiäiti tosi pitkään. Siinä ei kukaan nähnyt mitään outoa. Neuvolan kehoitus on voinut ihan hyvin johtua siitä, että nähdään nykyään niin outona, että tuon ikäinen lapsi on kotona. Jos on leikkikavereita, sisaruksia yms. Niin hyvin lapsi oppii kotonakin. Vuorovaikutustaidot ja jakaminen ovat esim. Näitä taitoja. Pidä vain ap lapsesi kotona jos on siihen mahdollisuus. Ei ole mitään väärää.
Ajat muuttuvat ja sen mukaan on elettävä.
Ap hakee täältä vain pönkitystä omalle päätökselleen pitää lapsi kotona. Sen takia nämä selittelyt täysistä kerhoista. Tietenkään paikkaa ei ole kun ap ei ole edes hakenut!
Sukulaisten jutut voi jättää omaan arvoonsa, mutta luultavasti neuvolasta saatuun kehotukseen on jokin syy. Mikä se syy on, voisi ap itse miettiä.
On se uskomatonta, että minut leimataan huonoksi äidiksi, kun hoidan lapseni kotona. Entäs sitten ne äidit, jotka vievät isomman sisaruksen virikehoitoon, kun vauva syntyy? Nekin on huonoja äitejä. Ainakin tämän palstan mukaan. Teet niin tai näin, aina väärinpäin.
Ap
Ehkä sattumaa, mutta lähipiiriini on sattunut paljon lapsia, jotka ovat menneet hoitoon vasta eskari-ikäisinä ja pärjänneet vallan hyvin. Tosin missään korvessa ei asuta, ja kerhojakin on tarjolla.
Omat lapseni ovat aloittaneet ryhmissä viimeistään kolmevuotiaina (esikoinen kerhossa) ja ovat aina olleet luonteiltaan sisäänlämpiäviä. Ohjeita osaavat kuunnella paremmin kuin ne, jotka on sosiaalistettu aivan pienestä saakka, luonnekysymys tämäkin.
Itse en käynyt koskaan edes eskaria. Olen ollut luokan priimus ja nörtti outolintu, ja olisin sitä varmasti ollut vaikka olisin mennyt millaisen hoitoputken läpi.
Eli normaaleissa perheissä luonne-erot merkitsevät kehityksessä ja sosiaalisissa taidoissa enemmän kuin päivähoito tai sen puute. Stressiä voi toki huono ja meluisa hoitopaikka aiheuttaa, varsinkin stressiherkälle lapselle. Stressiin kun ei karaistu.
Olen hakenut paikkaa kyllä. Mistä tietäisin, ettei paikkoja ole, jos en olisi asiaa selvittänyt?? Huvikseen tänne tarinoisin joo.
Ap
Ihan sama täällä. Äitini oli kotiäitien kotiäiti ja kaikki olivat kotona kouluikään asti. Minullekin oli siitä haittaa,