Luen, vaikka lapsi ei pyytäisikään! Hyvänen aika!
Tottakai luen, ja joka päivä luenkin. Kiinnostuksen kirjoihin voi herättää ilman lapsen aloitettakin...
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän hämmästyin kun luin uutisen, jonka mukaan vain neljäsosa vanhemmista lukee lapsilleen päivittäin.
Jos lapsi ei oo pyytänyt......
Meillä on ollut aikoja kun on luettu paljon päivittäin. Sitten aikoja kun luettu vähemmän.
Lapset nyt 1,5 v ja 4v. Pienemmälle luetaan joka päivä ainakin iltasatu. Isompi haluaa tällä hetkellä yleensä lukea kirjansa itse (katsella kuvia), mutta välillä malttaa keskittyä ihan vain sadun kuunteluun tai yhdessä katsellaan kuvia.
Kyllähän ne lastenohjelmat ja tabletit kieltämättä osan korvaa nykyään lukemisesta. Isompi tykkää tällä hetkellä paljon esim pikku kakkosen sovelluksesta, jossa saa pelata jne. Luulen että monella vanhemmalla pelit ja telkkari syö sen lukuajan kokonaan, sääli.
Luin lapselle jonnekin 10+ -vuotiaaksi, silloin siis jo Harry Potterit, Risto Räppääjät jne viimeisimpänä mutta ei tuo itsekseen lukemaan innostunut koskaan, sanoo vieläkin ettei jaksa lukea kun se oli paljon kivempaa kun joku toinen luki ääneen.
En voi käsittää, itse olen siis kirjallisuuden suurkuluttuja ja alalla töissäkin ollut vuosia.
Ei olisi omena voinut kauemmas puusta pudota :(
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut aikoja kun on luettu paljon päivittäin. Sitten aikoja kun luettu vähemmän.
Lapset nyt 1,5 v ja 4v. Pienemmälle luetaan joka päivä ainakin iltasatu. Isompi haluaa tällä hetkellä yleensä lukea kirjansa itse (katsella kuvia), mutta välillä malttaa keskittyä ihan vain sadun kuunteluun tai yhdessä katsellaan kuvia.
Kyllähän ne lastenohjelmat ja tabletit kieltämättä osan korvaa nykyään lukemisesta. Isompi tykkää tällä hetkellä paljon esim pikku kakkosen sovelluksesta, jossa saa pelata jne. Luulen että monella vanhemmalla pelit ja telkkari syö sen lukuajan kokonaan, sääli.
Mun on vaikea tajua, että joku voi mitenkään ajatella lastenohjelmien ja tabletin korvaavan lukemisen. En nyt väitä, että tämä kirjoittaja niin tekisi. Pk:n hoitajat aina kertovat kuinka lapsista tietää kyllä kenelle kotona luetaan ja kenelle ei, sanavarastosta hyvin pian. Minusta on myös aika huolestuttavaa jos 4v ei jaksa keskittyä kirjan lukuun. Ymmärtääkö hän mitä siinä sanotaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän hämmästyin kun luin uutisen, jonka mukaan vain neljäsosa vanhemmista lukee lapsilleen päivittäin.
Kunnon BB-menoa siis tiedossa kouluihin!! Ihanaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Luin lapselle jonnekin 10+ -vuotiaaksi, silloin siis jo Harry Potterit, Risto Räppääjät jne viimeisimpänä mutta ei tuo itsekseen lukemaan innostunut koskaan, sanoo vieläkin ettei jaksa lukea kun se oli paljon kivempaa kun joku toinen luki ääneen.
En voi käsittää, itse olen siis kirjallisuuden suurkuluttuja ja alalla töissäkin ollut vuosia.
Ei olisi omena voinut kauemmas puusta pudota :(
Voit lukea vieläkin jos lapsi tykkää kuunnella. Tai ostaa äänikirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se oli vitsi :/
Meillä luetaan lähestulkoon joka päivä, iltasatu yleensä aina, tosin joskus lapsi haluaa mieluummin iltalaulun ja usein pidetään päivällä lukuhetkiä. Mulle luettiin aina paljon kun olin pieni ja rakkaus kirjoihin syntyi jo sillon, nyt yritän siirtää lukutoukkuutta myös lapseen ja toistaiseksi sujuu hyvin, tosin meillä ei juuri tableteilla pelata, joten kirjoille jää aikaa.
Jännä muuten että mun miehellekin luettiin paljon pienenä mutta ammattikirjallisuutta lukuunottamatta sitä ei kiinnosta lukeminen yhtään, lapselle se kyllä lukee onneksi.