Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi muille on niin iso ongelma, että juon kylässä mieluiten vettä?

Vierailija
18.10.2016 |

"Haluutko kahvia?"
"Ei kiitos."
"No entä teetä sitten?"
"Kiitos ei. Mä juon mieluiten vettä."
"Mutta onhan meillä mehuakin. Otatko appelsiinia vai omenaa?" (huomaa sana "vai" eikä "tai")
"Kiitos mutta mä ottaisin ihan oikeesti mieluiten pelkkää vettä."
"Ai jaa... No kyllä tuolla kaapissa pitäis olla limsaa kans. Ja ehkä jotain muutakin. Ootas vähän, mä meen kattoon mitä sieltä löytyy."
...

Suunnilleen tuollainen keskustelu tuli taas eilen käytyä, kun menin uusien ihmisten luo kylään. Ei ollut ensimmäinen eikä varmasti viimeinenkään kerta. Miksi niin moni tekee siitä ongelman, että haluan juoda vettä? Mikä pakko niiden on tuputtaa muita juomia melkein väkisin, vaikka sanon selvästi mitä haluan? En tahtoisi tehdä vedenjuonnista mitään numeroa, etenkin kun koen nolaavani illan emännän kieltäytymällä kaikista juomista joita se keksii tarjota. Miten saisin muut uskomaan helpommin, että todella tarkoitan sitä mitä vedestä sanon?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että olet allerginen kaikelle paitsi vedelle. :-)

No ei vaan, mä oon samanlainen, etten tykkää kahvista enkä teestä. Mitään hiilihapollista en myöskään voi nyt tällä hetkellä juoda. Maksasairauteni takia en myöskään juo mitään mehuja. Kai nuo emännät/isännät kokee sen jotenkin nolona, jos ei ole tarjota "mitään sopivaa" ja luulevat, että me vain "tyydymme" veteen tai emme kehtaa pyytää mitään "parempaa". Vaikka se oikeasti olisi se paras juoma. Mutta kai se on vain niin vaikeaa uskoa, että jotkut ei juo kuin vettä.

Ehkä kannattaa jotenkin hymyn kera lisätä, että "kotonakin aina juon vain vettä", jos toinen tuntuu olevan kovin tuputtavaa sorttia. Jos sitten ymmärtäisi paremmin, ettei ole tarjoilujen huonoudesta missään nimessä kyse. Joillekin se vain on kunnia-asia kestitä vieraitaan viimeisen päälle ja niille tulee hätä meidän kanssa. :-)

Vierailija
22/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä AV:lla. etenkin näissä kyläilyä koskevissa aiheissa, mulle tulee aina ihmetys, että miten tuollaisia helvetin nipottajia edes kukaan kutsuu luokseen. Yhyy, on se niin kauheeta,kun mummo tuputtaa maitoa, tai mehua tai mitä hyvänsä, hampaat putoo ja kaikkee. Miten nää ihmiset yleensä selviytyy yhtään mistään todellisesta ongelmasta?

Taas tämä typerä ajatusmaailma, että mistään ei saisi valittaa. Kyllä se vain alkaa ärsyttämään jos joka tilanteessa sinulle tuputetaan jotain mitä et halua ja sitten loukkaannutaan, kun et sitä halua. Tottakai sen kahvin voi juoda ystävällisyyttään, mutta onko se ihan järkevä toimintamalli? Eipä kovin mieluisaa ole lähteä sellaiseen paikkaan, jossa sinua ei ymmärretä ja jossa sinut koitetaan pakottaa tekemään jotain mitä et halua.

Isot ongelmat ratkaistaan siinä missä pienetkin ongelmat. En oikein ymmärrä typerää ajatusmaailmaasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varannut vieraalle juomaa ja syötävää, niin kyllä se ärsyttää, jos mikään ei kelpaa vieraalle. "Juon vain vettä. En syö mitään."

Pitäö sitten etukäteen tapaamisesta sopiessa sopia, ettei emäntä turhaan varaa tarjottavaa.

Vierailija
24/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisiköhän sitä millään tavalla järkevästi ilmaisemaan, että "en kursaile, minusta on päinvastoin mukavaa juoda vettä, se ei ole mielestäni yhtään ankeaa, pidän siitä ja minulla on hyviä syitä juoda vettä ruoan kanssa"? Se hermostunut emäntärassu luulee, ettei saa vierasta millään viihtymään ja on laittanut pahoja tarjottavia. Jos rakastaa ruoanlaittoa, niin sitä toki toivoo, että jokin siitä vieraillekin maittaisi. Muuten, hieman sama juttu kuin jos vieras ei puhu juuri mitään, tulee mieleen, että mahtaako se viihtyä, pakko kysyä. Ja tämä, vaikka sitä itsekin on introvertti.

Vierailija
25/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhemmat harrastaa tuota. Ja tarkoitus on osoittaa, että eivät he niin köyhiä ole, että pitäisi juoda pelkkää vettä... Ainoastaan köyhät juovat vettä, varakkaammat maitoa tai mehua. Näin pohjanmaalla.

Vierailija
26/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiitos, joisin mielelläni lasin kylmää vettä. Voisin ottaa kahvi- tai teekupin hinnan rahana." :D

Vierailija
27/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppilassa ei voi juoda janoonsa pelkkää vettä. Aina onn tuputtamassa mehua, vaikka hänen sokerinkyllästämä troppinsa vain pahentaa janoa. Yli 20 vuotta olen selittänyt, että vesi riittää, kiitos.

Vierailija
28/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota kohteliaisuudesta ihan vähän sitä mehua mitä tarjotaan ja pyydä saada lisäksi vettä. Teet emännän tyytyväiseksi, kun tarjoilut kelpaavat. Minäkin juon kohteliaisuudesta kahvia kylässä ja olen jopa alkanut vähitellen pitää siitä. :)

Useimmat mehut sisältää sokeria tai on happamia. En tahdo happohyökkäystä, ja hapankin on hampaille haitallista.

t. toinen veden suosija

No ota xylitol-pastilli kahvittelun jälkeen. Täytyykö tästäkin tehdä numero?

Niin siis kuka tässä tekee asiasta numeroa?

Vierailija
29/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä teessä on niin vaarallista, ettet voi juoda edes sitä?

Meneppä johonkin britteihin teeaikaan pyytämään "a nice cup of water, please!"

Vierailija
30/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enppä mene. Pyydän kylmää vettä myös Britanniassa, koska tee on pahaa. 

Vierailija
31/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota kohteliaisuudesta ihan vähän sitä mehua mitä tarjotaan ja pyydä saada lisäksi vettä. Teet emännän tyytyväiseksi, kun tarjoilut kelpaavat. Minäkin juon kohteliaisuudesta kahvia kylässä ja olen jopa alkanut vähitellen pitää siitä. :)

Useimmat mehut sisältää sokeria tai on happamia. En tahdo happohyökkäystä, ja hapankin on hampaille haitallista.

t. toinen veden suosija

No miksi ei voi vain kieltäytyä? Mä en ainakaan ikinä ole mehusta tykännyt, miksi on sitä pakko vetää ja perään pastillit?! 😂

Vierailija
32/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tassakin asiassa, kuten elamassa yleensa, voi joko elaa niin etta miellyttaa muita tai on rehellinen itselleen. Kaikki tietavat kuka nauraa lopuissa koviten :)

Vierailija
33/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos heti alkuun kun kysytään otatko kahvia, vastaisit "en juo kahvia enkä teetä, mutta saisinko lasin vettä?". Sellainen "vesi riittää" kuulostaa vaan siltä, ettei viitsi vaivata emäntää pyytämällä muuta :D vähän topakampi asenne vois auttaa tässä :)

Mutta eihän ap sanonut "vesi riittää" vaan "juon mieluiten vettä".

Älä valehtele. Ap kirjoitti näin:

"Haluutko kahvia?"

"Ei kiitos."

"No entä teetä sitten?"

Hän ei siis osaa heti kättelyssä sanoa, mitä haluaa juoda.

Vierailija
34/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen paskapäätyrkyttäjän touhu on alistamista, ei vieraanvaraisuutta.

Eikä sinun kielenkäyttösi ole käytöstapoja nähnytkään. Jos ihan oikeasti pitää nimitellä ihmisiä noin, on parempi pysytellä poissa kyläpaikoista kokonaan.

Vierailija
35/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle tulisi ainakin jotenkin "nolo olo", jos vieras  hörppisi pelkkää vettä kahvipöydässä..'

ehkä yrittäisin tyrkyttää makuvettä sitten :D meillä on usein karpalonmakuista..

Vierailija
36/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa vettä, miksi pitää juoda teetä. Vesi on paras janoon, ei tee.

Vierailija
37/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos heti alkuun kun kysytään otatko kahvia, vastaisit "en juo kahvia enkä teetä, mutta saisinko lasin vettä?". Sellainen "vesi riittää" kuulostaa vaan siltä, ettei viitsi vaivata emäntää pyytämällä muuta :D vähän topakampi asenne vois auttaa tässä :)

Mutta eihän ap sanonut "vesi riittää" vaan "juon mieluiten vettä".

Älä valehtele. Ap kirjoitti näin:

"Haluutko kahvia?"

"Ei kiitos."

"No entä teetä sitten?"

Hän ei siis osaa heti kättelyssä sanoa, mitä haluaa juoda.

En tiedä tilannetta tarkemmin, mutta noin mäkin voisin sanoa, jos emäntä on vasta siirtymässä kahvinkeittoon eikä tarjoiluitakaan ole. Kieltäytyisin vain kohteliaasti, enkä kaipaisi mitään. Jos emäntä jättää asian siihen, niin se on hyvä. Jos hän jatkaa ehdottelua ja haluaa itse juoda jotain, niin sitten kerron mitä voin seuran vuoksi ottaa. Esimerkiksi sen lasin vettä.

Vierailija
38/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua häiritse, jos vieras tahtoo vain vettä. En kysele syitä, niitähän voi olla vaikka millaisia, eikä kaikkia yleisesti mielellään kerro. Mutta se häiritsee, jos sitä vesilasillistaan maistelee kuin kaikki muu pöydässä olisi myrkytetty. Ystäväni jolla on hyvin vaikeasti tasapainossa pysyvä diabetes ei usein voi ottaa kuin sen vesilasillisen, mutta muut vieraat ei edes huomaa sitä.

Vierailija
39/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi tai tee eivät sovi kaikille, mitä etenkään vanhemmat ihmiset eivät ymmärrä. Jos tarjolla on kofeiinitonta, voin ottaa.

Vierailija
40/45 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. toinen veden suosija

Suuntaa kysymyksesi isäntäväelle, koska nehän ne siitä vedestä numeron tekee kun koittaa väkisin tyrkyttää mulle muuta juotavaa. Musta olisi pelkästään mukavaa, jos saisin vettä heti kun sitä pyydän ja asia olisi sillä selvä.