Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muille on niin iso ongelma, että juon kylässä mieluiten vettä?

Vierailija
18.10.2016 |

"Haluutko kahvia?"
"Ei kiitos."
"No entä teetä sitten?"
"Kiitos ei. Mä juon mieluiten vettä."
"Mutta onhan meillä mehuakin. Otatko appelsiinia vai omenaa?" (huomaa sana "vai" eikä "tai")
"Kiitos mutta mä ottaisin ihan oikeesti mieluiten pelkkää vettä."
"Ai jaa... No kyllä tuolla kaapissa pitäis olla limsaa kans. Ja ehkä jotain muutakin. Ootas vähän, mä meen kattoon mitä sieltä löytyy."
...

Suunnilleen tuollainen keskustelu tuli taas eilen käytyä, kun menin uusien ihmisten luo kylään. Ei ollut ensimmäinen eikä varmasti viimeinenkään kerta. Miksi niin moni tekee siitä ongelman, että haluan juoda vettä? Mikä pakko niiden on tuputtaa muita juomia melkein väkisin, vaikka sanon selvästi mitä haluan? En tahtoisi tehdä vedenjuonnista mitään numeroa, etenkin kun koen nolaavani illan emännän kieltäytymällä kaikista juomista joita se keksii tarjota. Miten saisin muut uskomaan helpommin, että todella tarkoitan sitä mitä vedestä sanon?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä! Tuntuu kuin olisin joku pikku pentu tai vähäjärkinen, joka ei ymmärrä että muutakin on tarjolla. Kahvia tuputetaan joka paikassa, eikä auta vaikka sanoisin (valehtelisin) että olen just juonut. Vesi on hyvä juoma, antakaa minun juoda sitä!

Vierailija
2/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kohteliaisuudesta ihan vähän sitä mehua mitä tarjotaan ja pyydä saada lisäksi vettä. Teet emännän tyytyväiseksi, kun tarjoilut kelpaavat. Minäkin juon kohteliaisuudesta kahvia kylässä ja olen jopa alkanut vähitellen pitää siitä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota kohteliaisuudesta ihan vähän sitä mehua mitä tarjotaan ja pyydä saada lisäksi vettä. Teet emännän tyytyväiseksi, kun tarjoilut kelpaavat. Minäkin juon kohteliaisuudesta kahvia kylässä ja olen jopa alkanut vähitellen pitää siitä. :)

Useimmat mehut sisältää sokeria tai on happamia. En tahdo happohyökkäystä, ja hapankin on hampaille haitallista.

t. toinen veden suosija

Vierailija
4/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat mehut sisältää sokeria tai on happamia. En tahdo happohyökkäystä, ja hapankin on hampaille haitallista.

t. toinen veden suosija

No ota xylitol-pastilli kahvittelun jälkeen. Täytyykö tästäkin tehdä numero?

Vierailija
5/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä heillä on "huonoa" vettä. Jossain paikoissa vedessä saattaa olla haju-tai makuhaittoja. Rautaista kaivovettä hyh :D

Vierailija
6/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjäkin voisi varmaan kohteliaisuudesta ottaa hieman kyljystä? Huoh..

Vierailija
7/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma aina itselläni. Valtaosa ihmisistä on vain niin yksinkertaisia ja kaavoihin kangistuneita, että eivät ymmärrä mitään erilaisuutta. Kyllä minä voin kahvia juoda, mutta en siitä nauti millään tavalla. Ei se pahaakaan ole, mutta en vain näe mitään järkeä sen juomisessa paitsi silloin jos on kiva saada lämmikettä, eikä mehua tai glögiä ole tarjolla.

Viimeksi olin kahvittelemassa mummollani ja tämä kysyi, että otanko kahvia. Sanoin automaattisesti, että ei kiitos. Sitten alkoi ehdottelemaan muita melkein paniikissa, kun hänellä ei muuta ollut, joten sanoin, että voisin sittenkin ottaa kahvia. Rauha palautui maahan, mutta vain siksi aikaa, kun ajattelin, että laimentaisin kahvia kylmällä vedellä, jotta voisin juoda sen nopeammin, koska minulla oli kiire. Mummo sanoi, että tuossa on maitoa. En välitä laittaa maitoa kahviini, vaan juon sen mieluummin mustana. Hän kuitenkin toisti, että laita vaan maitoa. No laitoin sitten sitä maitoa ja join kahvini.

Todellakin ärsyttävää tuputusta ja tympeää, kun toisen haluja ei arvosteta. Todellakin aivan kuin olisi kehitysvammaisen tasolla, vaikka diplomi-insinöörinä todennäköisesti ainakin sen tason älykkyyden ylitän, vaikka koulutus ei paljon älykkyydestä kerrokaan.

Vierailija
8/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäytyminen ei ole epäkohteliasta, mutta tyrkyttäminen on.

Vierailija
9/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tällainen tuputtaja. Jos vieraita on tulossa, varaan kahvia, montaa eri lajia teetä, vissyvettä, limsaa ja/tai mehua. Siitä tulee vähän hölmö olo, jos vieraalle ei kelpaa mikään muu kuin vesi (ikään kuin tarjoiluissani olisi jotain vikaa), vaikka tietysti jokainen saa loppujen lopuksi juoda mitä haluaa.  Sama juttu, jos olen leiponut tai ostanut montaa sorttia tarjoiltavia, esimerkiksi gluteenitonta koska vieras on ilmoittanut noudattavansa gluteenitonta ruokavaliota, ja sitten henkilö ei maista yhtään mitään. Juo vain sitä vettä :S

Vierailija
10/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että et juo kahvia, mehua, limukkaa tai teetä juot vain vettä. Jos silti tyrkyttää niin johan on kumma.

Vierailija
11/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. toinen veden suosija

No ota xylitol-pastilli kahvittelun jälkeen. Täytyykö tästäkin tehdä numero?

Xylitol-pastilli auttaa, muttei poista ongelmaa kokonaan. Voin hyvin elää vielä 60 vuotta, mutta tarvitsen jo nyt kallista erikoishammastahnaa, jotta hampaiden vihlonta pysyisi kurissa. Pelottaa ajatella mitä tulevaisuus tuo tullessaa jos en pidä hampaistani hyvää huolta.

t. vettä suosiva #3

Vierailija
12/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vaan opettele juomaan sitä kahvia? Niin ne muutkin tekee, kun se on maassa tapana.

Vierailija
13/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ongelma aina itselläni. Valtaosa ihmisistä on vain niin yksinkertaisia ja kaavoihin kangistuneita, että eivät ymmärrä mitään erilaisuutta. Kyllä minä voin kahvia juoda, mutta en siitä nauti millään tavalla. Ei se pahaakaan ole, mutta en vain näe mitään järkeä sen juomisessa paitsi silloin jos on kiva saada lämmikettä, eikä mehua tai glögiä ole tarjolla.

Viimeksi olin kahvittelemassa mummollani ja tämä kysyi, että otanko kahvia. Sanoin automaattisesti, että ei kiitos. Sitten alkoi ehdottelemaan muita melkein paniikissa, kun hänellä ei muuta ollut, joten sanoin, että voisin sittenkin ottaa kahvia. Rauha palautui maahan, mutta vain siksi aikaa, kun ajattelin, että laimentaisin kahvia kylmällä vedellä, jotta voisin juoda sen nopeammin, koska minulla oli kiire. Mummo sanoi, että tuossa on maitoa. En välitä laittaa maitoa kahviini, vaan juon sen mieluummin mustana. Hän kuitenkin toisti, että laita vaan maitoa. No laitoin sitten sitä maitoa ja join kahvini.

Todellakin ärsyttävää tuputusta ja tympeää, kun toisen haluja ei arvosteta. Todellakin aivan kuin olisi kehitysvammaisen tasolla, vaikka diplomi-insinöörinä todennäköisesti ainakin sen tason älykkyyden ylitän, vaikka koulutus ei paljon älykkyydestä kerrokaan.

Jaxuhali...

Vierailija
14/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. toinen veden suosija

Eli juot vaan vettä, et edes syö niitä makeita syömisiä, mitä on tarjolla?

Vierailija
15/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä AV:lla. etenkin näissä kyläilyä koskevissa aiheissa, mulle tulee aina ihmetys, että miten tuollaisia helvetin nipottajia edes kukaan kutsuu luokseen. Yhyy, on se niin kauheeta,kun mummo tuputtaa maitoa, tai mehua tai mitä hyvänsä, hampaat putoo ja kaikkee. Miten nää ihmiset yleensä selviytyy yhtään mistään todellisesta ongelmasta?

Vierailija
16/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. toinen veden suosija

Eli juot vaan vettä, et edes syö niitä makeita syömisiä, mitä on tarjolla?

Niin, ja sehän vasta kamalaa onkin kun vieraalle ei "kelpaa" MIKÄÄN... Vähemmästäkin saa sydärin. :/

Vierailija
17/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä AV:lla. etenkin näissä kyläilyä koskevissa aiheissa, mulle tulee aina ihmetys, että miten tuollaisia helvetin nipottajia edes kukaan kutsuu luokseen. Yhyy, on se niin kauheeta,kun mummo tuputtaa maitoa, tai mehua tai mitä hyvänsä, hampaat putoo ja kaikkee. Miten nää ihmiset yleensä selviytyy yhtään mistään todellisesta ongelmasta?

Mua taas ihmetyttää, mistä noita tuputtajia oikein sikiää. Eikö ihmisille ole opetettu tapoja?

Ja jos et sattunut tietämään, tämän palstan nimi on "aihe vapaa" eikä "elämää suuremmat ongelmat".

Vierailija
18/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jooei näin. Ei pidä ruveta elämään toisten ehdoilla tyyliin, "jos marjatta nyt suuttuu, kun hän ei saa päättää minun kehooni päätyvistä elintarvikkeista, niin otan sitä ja tätä ja tuota vähän". Tuollaisen paskapäätyrkyttäjän touhu on alistamista, ei vieraanvaraisuutta.

Vierailija
19/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos heti alkuun kun kysytään otatko kahvia, vastaisit "en juo kahvia enkä teetä, mutta saisinko lasin vettä?". Sellainen "vesi riittää" kuulostaa vaan siltä, ettei viitsi vaivata emäntää pyytämällä muuta :D vähän topakampi asenne vois auttaa tässä :)

Vierailija
20/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos heti alkuun kun kysytään otatko kahvia, vastaisit "en juo kahvia enkä teetä, mutta saisinko lasin vettä?". Sellainen "vesi riittää" kuulostaa vaan siltä, ettei viitsi vaivata emäntää pyytämällä muuta :D vähän topakampi asenne vois auttaa tässä :)

Mutta eihän ap sanonut "vesi riittää" vaan "juon mieluiten vettä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan