Ikuisuusaihe, mutta - Suomen verotus on kyllä käsittämätöntä!
En nyt viitsi tarkkoja summia kertoa, mutta sain juuri palkkakuitin uudesta hyväpalkkaisesta työstä ja se on aivan ällistyttävää, miten uskomattoman paljon veroja siitä menee!
Ero brutossa ja netossa on uskomaton.
Ja joo, jos sillä rahalla vaikka hoidettaisiin vanhuksia hyvin, niin ei haittaisi yhtään.
Mutta kun nuo verot menevät aivan täysin moraalittomiin kohteisiin, kuten aiheeseen josta ei saa puhua.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi auttanut mitään. Todellisuudessa ongelma on suurrikkaiden verotus tai oikeastaan verotuksen puuttuminen. Näiden ihmisten verotus on joko matalaa tai tehotonta. Usein myös näiden yhdistelmä. Todellisuudessa nämä superrikkaat myös hyötyvät eniten yhteiskunnan olemassaolosta. Heidän omaisuuttaan suojellaan ja etujaan ajetaan.
Toisin kuin annat ymmärtää kyse ei ole oikeastaan Suomea koskevasta ongelmasta vaan globaalista tilanteesta.
No, kyllä parin miljardin investointi vanhustenhuoltoon yhden vuoden aikana olisi ainakin sen ajan parantanut heidän olojaan.
Ja tuo pari miljardia oli siis se, mitä vain viime vuonna käytettiin tiettyyn "kriisiin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi auttanut mitään. Todellisuudessa ongelma on suurrikkaiden verotus tai oikeastaan verotuksen puuttuminen. Näiden ihmisten verotus on joko matalaa tai tehotonta. Usein myös näiden yhdistelmä. Todellisuudessa nämä superrikkaat myös hyötyvät eniten yhteiskunnan olemassaolosta. Heidän omaisuuttaan suojellaan ja etujaan ajetaan.
Toisin kuin annat ymmärtää kyse ei ole oikeastaan Suomea koskevasta ongelmasta vaan globaalista tilanteesta.
Suomessa ei ole suur- ja superrikkaita. Ei edes Wahlroos.
No ihan tässä tuli mieleen vaikkapa Ingvar Kamprad.
Harmi, että kaltaisesi tyhmät ihmiset saavat hyvää palkkaa.
Mä oon osa-aikasairaseläkkeellä ja nyt saikkella syövän vuoksi. Sain lokakuulta Kelalta 264 € päivärahaa. Kyllä tässä eletään. Ens kuussa sentään 500. En tajuu, miks korvaus heittelee. Veroprosentti on tietty 25.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että kaltaisesi tyhmät ihmiset saavat hyvää palkkaa.
Eli se, että meillä on eri mielipiteet ja arvot tekevät minusta "tyhmän"? Hyvää argumentointia.
Eiköhän nimenomaan ole syy, miksi minä saan hyvää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanos muuta, ei tässä Suomen verotuksessa ole kohta enää mitään tolkkua. Itselläni menee palkasta n. 1000€ veroihin. Kaikessa tavarassa ja palvelussa on 24% veroa. Ruuassa 14%. Polttoainevero, huh. Ajoneuvovero. Sitten jos päätän päiväni, niin perilliseni maksavat perintöveroa siitä omaisuudesta, mistä minä olen jo monta kertaa maksanut verot. Käyn palkkatöissä ja olen lisäksi sivutoiminen yrittäjä. Voin kertoa että ei kannata. Jos teet tulosta, maksat 20% tuloveroa. Jos tuloksen jälkeen nostat osinkoa, verotetaan sitäkin, tietenkin. Kaikki on tehty vaikeaksi ja vaikeammaksi menee.
Ja itse en silti varsinaisesti verotuksesta periaatteessa valita, koska mielestäni meillä pitää olla mm. laadukas julkinen terveydenhuolto, koulutus, ym. mistä olen aina ollut ylpeä ja kehunut niitä ihaileville ulkomaalaisille.
Mutta tämä viime vuosi. ... Kuinka kiva on vetää viikonlopun töitä ja sitten katsoa merkkivaatteissa iPhonejen kanssa Kaivopuistossa auringosta nauttivia tiettyjä ihmisiä, joiden kulut maksamme kokonaan.
Ihan totta, olen kyllä samaa mieltä että veroja on maksettava ja mielellään niitä kohtuudella maksaisikin, jos ne käytettäisiin järkevästi. Silti mielestäni verotus on joiltain osin kohtuuton ja nykyinen systeemi ei toimi. Tämä on sellainen loputon suo, mitä nuo meidän päättäjät kaivelevat.
Karma. Ahneella on paskainen loppu.
Vierailija kirjoitti:
Karma. Ahneella on paskainen loppu.
Toivottavasti heillä onkin.
Siis niillä ahneilla ja laiskoilla toisten ihmisten hyväksikäyttäjillä jotka huijaavat verovarojamme mm. vanhuksilta.
- ap
Rikkaat ei maksa tuloveroa vaan pääomaveroa, joka on paljon pienempi.
Suomen verotus on Eu-maiden keskitasoa.
Ja toisaalta, meillä on myös etuja esim. lähes ilmainen terveydenhoito, koulutus jne.
Tietysti toinen vaihtoehto olisi kattaa terv.hoito vakuutuksilla ja opiskelu korkeilla lukukausimaksuilla.
Palkkakuitti ei vielä kerro totuutta verotuksesta, ellet ole pyytänyt uutta verokorttia, jossa on huomioitu tämän vuoden tulot ja verotuksessa tehtävät vähennykset.
Alkuvuoden verottajan lähettämä verokortti on vain arvio ja perustuu vuoden 2014 tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaan omistama firma maksaa tuloksestaan ensin 20% veroa ja sen jälkeen omistaja maksaa saamastaan osingosta noin 30% pääomatulon veroa. Veroaste on siis yhteensä 50%
Käsi pystyyn joka maksaa palkkatulostaan enemmän?
Olisikin paljon parempi, jos tuloveroa laskettaisiin ja vaikka ALV:a nostettaisiin eli verotus menisi kulutuksen mukaan. Nyt verotetaan osaamista ja ahkeruutta.
Itselläni on veroprosentti 50, eli teen puolet töistäni ilmaiseksi. Vaikka palkkani on suuri verojen maksamisen jälkeenkin, niin kyllä tuo älytön verottaminen silti ärsyttää ja usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaan omistama firma maksaa tuloksestaan ensin 20% veroa ja sen jälkeen omistaja maksaa saamastaan osingosta noin 30% pääomatulon veroa. Veroaste on siis yhteensä 50%
Käsi pystyyn joka maksaa palkkatulostaan enemmän?
Periaatteessa noin, mutta käytännössä konstit on monet. Vai miten selität tämän:
http://blogi.kansanelakelaitos.fi/wp-content/uploads/2012/01/verokuvio_…
AIna voi äänestää jaloillaan. Itse pakenin ja tienaan nyt oman alani hommista tuplasti sen mitä saisin Suomessa ja maksan paljon vähemmän veroja :)