YYA:n kannatus on Suomessa aina ollut vahvempi kuin Naton
Maanpuolustuksen Suunnittelukunta (MTS) teki aikanaan selvityksen kansalaisten asenteista YYA-sopimukseen vuodesta 1964 vuoteen 1991.
Vuonna 1964 sopimukseen ilmaisi tyytyväisyytensä 57 prosenttia kansalaisista, mutta jo 1974 tyytyväisten määrä oli noussut 80 prosenttiin.
Presidentti Mauno Koiviston kaudella – vuonna 1985 – YYA-sopimukseen tyytyväisten määrä nousi 85 prosenttiin, eikä sopimukseen kielteisesti suhtautuneita ollut enää kuin 4 prosenttia.
YYA-sopimuksen jo ollessa tiensä päässä sopimukseen ilmaisi tyytyväisyytensä vielä 57 prosenttia kansalaisista.
Naton kannatus on ollut vahvimmillaankin vain 38%.
Eli jos kansanäänestys järjestetään aiheesta kumpaan suuntaan ollaan ystäviä, on melko selvä mille kannalle kansa asettuu.
Kommentit (5)
Da da. Suomi on hyvin outo lintu länsimaiden parvessa, johon se johtajiensa ja kansalaisten pienen vähemmistön mielestä kuuluu. Ollaan niin EU:ssa, mutta veri vetää samovaarin ääreen balalaikaa kuulemaan. Soromnoo.
Mä luulen että aloituksentekijä saattaisi yllättyä, jos asiasta nyt äänestettäisiin.
Toisaalta, mikä oli YYA:n realistinen vaihtoehto NL:n voiman vuosina? Puna-armeijan muutama rauhantahtoinen prikaati Suomen maaperällä. Pääministerinä rauhantahtoinen Taisto Sinisalo. Kannatti todellakin arvostaa YYA:ta!
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että aloituksentekijä saattaisi yllättyä, jos asiasta nyt äänestettäisiin.
KIRJOITA "MINÄ" EIKÄ "MÄ"
Parempi onkin, että on ystävät lähellä ja, jos vihollisia pitää olla, niin ne kaukana.