Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terkkari piti palopuheen ruokavaliostani?

Vierailija
18.10.2016 |

Syön siis kolme kertaa päivässä. Aamulla klo 7.30 aamupalan (ruisleipää juustolla ja kahvia), töissä pelkkä kahvi klo 9.30, lounas (lämmin ruoka) klo 12.00 ja illallinen kotona klo 18 (lämmin ruoka).
Olen aina syönyt näin, olen normaalipainoinen, veriarvot kunnossa, liikun säännöllisesti. Kasvispainotteinen ruokavalio.
Pitäisi syödä välipaloja klo 9.30, 15 ja vielä illalla. Miksi kun olen 20 vuotta syönyt näin ja hyvin pärjään. Tuntuisi ihan hullulta syödä jotain koko ajan... Mitä muut olette mieltä. Olen 45-vuotias.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin jokin iltapala kannattaisi syödä, tulee muuten tolkuttoman pitkä tauko syömisien väliin ja verensokeri ei tykkää hyvää. Syö vaikka viili ja jokin hedelmä, ei sen tarvitse olla mitään voileipää tms. Minulla oli miltei sama juttu kuin sinulla, mutta olin aamuisin tolkuttoman väsynyt ja sitten taas verensokeri pamahti pilviin syötyäni aamupalan (le.ipää, leikkelettä, reilusti juustoa ja hedelmä). Kun lisäsin iltapalan, alkoi verensokeri pysyä tasaisempana. Diabetesta ei siis ole.

Hedelmät on vihonviimeinen välipala, sokerit ampaisee kattoon samantien. Suosittelen muutamaa pähkinää välipalaksi ellei allergia estä. Iltapala ei ole pakollinen, itse syön kerran päivässä aterian.

Vierailija
22/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olit terkkarilla? Miksi sitä kiinnosti sun syömisesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas teen todella raskasta työtä ja syön puuroa aamulla kotoa lähtiessä (klo 6), leivänpalan, rahkan yms. töissä tauolla klo 9, lounaalla salaatin yms.  kello 12 ja kahvitauolla klo 14 leivänpalan. Kotona syön joskus 18 aikaan jotain perus kotiruokaa. Syön kuulemma aivan liikaa ja lihon hengiltä. Olen normaalipainoinen ja päiväkulutus yli 2000 kaloria. En jaksa muuten, mutta liian raskaasti kerralla syömälläkään ei jaksa.

Sama! Syön aamulla, välipalaa, tukevan lounaan, välipalaa, päivällisen ja iltapalaa ja pienemmällä en jaksaisi. Olen lyhyt ja hoikka mutta jäntevä. Painoa on ollut AINA liikaa! Jo koulun terkkari valitti kun painoin 60 ja olen 158 pitkä. Urheilin tuolloin paljon. No se poiki hienon, onneksi lyhyt aikaisen alipainoisuuden kun sitten laihdutin itseni viittä vaille alipainoiseksi. Tätä on jatkunut koko elämäni. Olen aina ollut liian lihava.

Vierailija
24/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä MEILLE kertonut, millaisen palopuheen terkkari piti. Arvatenkin ylisti erinomaiseksi ja vaati jatkamaan samaan malliin?

Iltapäivällä on aika pitkä aika ilman mitään suupalaa, jos et todella edes kahvitaukoa pidä.

Kysypä muuten hammaslääkärin mielipidettä syömisistäsi.

No ei hän kyllä kehuja antanut, vaan kehotti syömään välipaloja. Hampaani ovat ihan kunnossa, hammaskiveä poistan 2 vuoden välein, reikiä ei ole ollut koskaan. ap

Vierailija
25/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy samaa siltä terkalta ja pyydä perustelut.

Kysyin ja vastasi vaan, että pitää syödä säännöllisesti päivän mittaan. Pysyy verensokeri tasaisena...

Mutta MIKSI pitää syödä kokoajan, jos kerran verensokerin kanssa ei ole ongelmia.

No ei se näy kuin seuraamalla. Tehtiinkö ap. lle sokerirasitukset. Melko pitkä aika illan- aamun välillä.

Ei tehty, koska paastosokeri normaali. ap.

Vierailija
26/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olit terkkarilla? Miksi sitä kiinnosti sun syömisesi?

Työterveystarkastus, määräajoin tehtävä. Siinä jutellaan myös syömisistä. ap

Vierailija
27/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa ihminen on pikemminkin sopeutunut siihen ettei syödä jatkuvasti.

Jos verensokeria pidetään koko ajan tasaisena jatkuvalla ruokailulla, niin silloin se energiavarastojen käyttöönotto ei pysy kunnossa, ja sitten tulee niitä sokeriongelmia.

Vierailija
28/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat palopuheella ?

Mitä hän itse asiassa sanoi? 

Vierailija
29/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas teen todella raskasta työtä ja syön puuroa aamulla kotoa lähtiessä (klo 6), leivänpalan, rahkan yms. töissä tauolla klo 9, lounaalla salaatin yms.  kello 12 ja kahvitauolla klo 14 leivänpalan. Kotona syön joskus 18 aikaan jotain perus kotiruokaa. Syön kuulemma aivan liikaa ja lihon hengiltä. Olen normaalipainoinen ja päiväkulutus yli 2000 kaloria. En jaksa muuten, mutta liian raskaasti kerralla syömälläkään ei jaksa.

Kuka siis on sitä mieltä että syöt liikaa ja lihot hengiltä?

Vierailija
30/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin ja vastasi vaan, että pitää syödä säännöllisesti päivän mittaan. Pysyy verensokeri tasaisena...

Mutta MIKSI pitää syödä kokoajan, jos kerran verensokerin kanssa ei ole ongelmia.

No ei se näy kuin seuraamalla. Tehtiinkö ap. lle sokerirasitukset. Melko pitkä aika illan- aamun välillä.

HbA1c kannattaisi tarkastaa kaikilta, eli se jota myös pitkäksi sokeriksi kutsutaan.

Vierailija
31/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat palopuheella ?

Mitä hän itse asiassa sanoi? 

En nyt todellakaan sanasta sanaan pysty muistamaan. Sisältö oli:

- pitää syödä säännöllisemmin

- pitää syödä välipaloja klo 9.30, 15 ja illalla vielä

- kertoi verensokerin heittelystä

_ ihmetteli, miksei minulla ole nälkä useammin

- kertoi vaihtoehtoja välipaloiksi

Vierailija
32/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HbA1c kannattaisi tarkastaa kaikilta, eli se jota myös pitkäksi sokeriksi kutsutaan.

Ei mitään syytä tarkastaa, jos paastosokeri on normaali. ohis

Vierailija
33/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös hiljattain ollut joku uutinen jostain tutkimuksesta, jonka mukaan olis just parempi, että syötäisiin harvemmin kuin tähän asti yleisesti suositeltu? En muista suositeltuja määriä, olisko ollut 2-4, ehkä just toi kolme kertaa?

Eikö thl myös muuttanut lastenkin ravitsemussuosituksia ja nykyään suositellaan heille neljää ateriaa päivässä? Muistanko väärin?

Vierailija
34/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään syytä tarkastaa, jos paastosokeri on normaali. ohis

No kun nuo mittavat hiukan eri asiaa, eli paastosokerilla näkee kyllä onko koko homma jo pahasti pielessä, mutta metylaatioasteella saa selville sen miten hyvin elimistö ja syöminen toimivat käytännössä.

Eli siis HbA1c näyttää sen kun ollaan vasta hiukan menossa huonoon suuntaan, mutta ei ole vielä tarvetta suurempaan remonttiin.

Vierailija
35/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jos on jotain ongelmaa tai olet raskaana. Muissa tapauksissa unohda.

Vierailija
36/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliosta ei kannata kertoa tarkkaan terkkarille, jos ei halua saarnoja. Itse syön vain kerran päivässä ja voin mainiosti. Voin myös olla pari viikkoa vesipaastolla jos haluan, eikä ole ongelmia. Mutta en minä terkkarille näitä kertoisi vaan antaisin pari valkoista valhetta.

Vierailija
37/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verensokeri sitä, verensokeri tätä. Kukaan ei vaan osaa kertoa mitä haittaa verensokerin heittelystä on jos vointi on hyvä harvoilla syömisillä, ei kärsi nälästä tai heikotuksesta. Heitteleekö se verensokeri varmasti jos sitä ei tunne?

Vierailija
38/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melkein koko elämäni syönyt tuolla tavalla suositusten mukaan viisi, joskus kuusikin kertaa päivässä. Olo oli hirveä, ahdisti se jatkuva puputtaminen. Lopulta lopetin ja päätin kuunnella kehoa. Näin päädyin syömään 3 kertaa päivässä (aamupala, 1 isompi ruoka eli lounas/päivällinen ja iltapala).

Ekaa kertaa aikuisiällä on oikeasti hyvä olo. Paino laskeen entisen jatkuvan nousun sijaan. Verensokeri nimenomaan EI heittele. Kun tulee nälkä, alan pohtimaan että mitäköhän sitä söisi ja voin hyvin tunninkin odottaa sen ruuan valmistumista ilman että tulee huono olo tai alkaisi pyörryttämään. Ennen tosiaan jos en heti saanut ruokaa niin sain hirveät itkupotkuraivarit tai vähintään auoin päätä kärttyisenä lähimmäisille, koska tuntui että oikeasti kuolen nälkään.

Vierailija
39/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele kroppaasi. Jos voit hyvin noin, niin jatka samalla tavalla!

Vierailija
40/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän vaikutat syövän, ainakin jos urheilet yhtään.

Haimalle kovaa piiskausta, kun muutaman kerran päivässä syöt vähän enemmän ja sitten pitääkin puskea ulos insuliinia isompi annos. Myös insuliiniresistenssin mahdollisuus mietityttää.

Tee niin kuin teet, tässä vaan muutama näkökanta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi