Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon myynti ilman välittäjää. Mitä pitää ottaa huomioon?

Vierailija
16.10.2016 |

Vai kannattaako suoraan haaskata tuhansia euroja välittäjään?
Jos myy itse, mitä tulee ehdottomasti ottaa huomioon?
Kokemuksia?

Kommentit (9)

1/9 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Valmistele kuvaus hyvin:

- VALOA

- kaikki turha pois

2. Mieti näytöt ja tavoitettavuutesi:

- varaa joka sunnuntaiksi näyttöaika

- valmistaudu yksityisnäyttöihin esim. ti-illalla

- seuraa puhelinta koko ajan ja vastaa jos se soi

- lisää puhelimeen jo etukäteen välittäjien numeroita, niin voit painaa punaista (hätyyttelevät törkeän paljon itse myyviä!!!)

3. Sovi pankin kanssa kaupanvahvistajan palvelusta ennakkoon.

4. Hyvällä tuurilla ostaja tarvitsee lainaa pankista. Tällöin lainanantajapankki vielä selvittelee asioita taustalla. Jos jotain dokumenttia puuttuu, he vaativat sen.

Vierailija
2/9 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos :)

Mitä muuta? Kokemuksia olisi myös kiva lukea.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tilinpäätös isännöitsijältä pöydälle luettavaksi. Kaikki tulevat remonttisuunnitelmat jne.

Vierailija
4/9 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostimme naapurilta suoraan. Eipä mitään ongelmia, mutta: itse olin käynyt kiinteistövälityksen kurssin vapaavalintaisena muiden opintojen ohessa ja toisella osapuolella oli joku sellainen pankissa töissä oleva tyyppi suvussa, joka osasi tehdä paperit heille kohtuuhinnalla. Eli ihan kuluitta ei selvitty, mutta en kyselyt, paljonko he maksoivat. 

Muutama asia tulee mieleen: Kuntotarkastus, se kannattaa tehdä. Maksaa kyllä, mutta suosittelen silti tai sitten ostajan kanssa sovit kumpi tekee ja kumpi maksaa. Yleensä myyjä maksaa. Älä luovuta avaimia ennen kuin kaupat on tehty loppuun asti. Alkuun kannattaa tehdäkin kuten meidän naapuri, kun olimme puhuneet isomman asunnon ostosta naapurustosta. Hän tuli suoraan soittamaan ovikelloa ja kysyi, kiinnostaisiko heidän asuntonsa. 

Vierailija
5/9 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupanvahvistajaa ei tarvitse, jos kyseessä on asunto-osake. Varaa iltoja yksityisnäyttöihin, esim. Itse laitoin ilmoituksen nettiin maanantaina, heti seuraavana päivänä oli kaksi yksityisnäyttöä. Seuraa puhelinta ja sähköpostia jatkuvasti.

Vierailija
6/9 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankeista e saa apua, ja js saa, se maksaa. Pankit ei ole asuntokaupan ammattilaisia.

Hanki kaikki tarvittavat paperit, myös kaavaote jos asunto ei ole kaupungissa. Selvitä tehdyt ja tulevat remontit, myös ne joista ei ole päätöksiä. Hanki pohjapiirros, ja piirrätä se puhtaaksi.

Kun otat tarjouksia, ota henkilötiedot, maksuehdot, kirjaa sanktiot viivästyksistä maksun ja vapautumisen kannalta.

Selvitä ostajan maksukyky, ja jos maksaa kahdessa erässä, kirjaa panttauslausekkeet kauppakirjaan. Muista vaaranvastuu, kirjaa sekin. Selvitä veroseuraamukset.

Vierailija
7/9 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole tarkkana että ilmoitat ostajalle kaikki viat. Ja kauppakirjaan maininta, että viat on kerrottu ja ostaja hyväksyy ja ostaa asunnon siinä kunnossa kuin se on. Välittäjälle ei kannata maksaa, hyvin voit hoitaa itse, kunhan et myy liian halvalla.

Vierailija
8/9 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pannkeista saa kyllä apua ja ainakin omassa pankissani lakimiehen ja kaupanvahvistajan palkkiot voi maksaa kertyneillä bonuksilla. Mutta toki lakimies vain laatii sellaisen paperin, kuin sinä ja ostaja sovitte. Eli ensin teidän täytyy sopia.

Luettele kaikki tietämäsi virheet ja ongelmat ja korjaukset ja korjaamattomat asiat paukkalirjaan. Silloin ostaja ei voi niistä enää myöhemmin alkaa ronklata. Luettele mieluummin liikaa kuin liian vähän.,luettele myös rasitteet.

Sopikaa kösirahat ja sopimussakot siltä varalta, että sovittu kauppa ei toteudukaan.

Sopikaa myös hallinnan siirto, sähkölaskujen siirto, liitttymien siirrot ja rasitteiden siirrot.

Vierailija
9/9 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä. Muutamia uusia juttuja tuli joita en nyt ihan heti ois tullut mieleen. Kyseessä osake, ei kiinteistö. Lakiapua saadaan sukulaiselta, jos tarvii.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi