Vietättekö joulua ja muita juhlapyhiä tasapuolisesti molempien isovanhempien kanssa? Vai jätättekö toiset yksin?
Olen itse ajatellut että niin kauan kun molemmilta vanhempia vielä elossa niin järjestetään niin että molempien vanhempia tavataan pyhinä, ketään ei jätetä yksin.
Kommentit (40)
Minä ja mieheni vietämme joulut kahdestaan omassa rauhassa ihan kuten haluamme.
Anoppilassa tapanina pikaisesti, aatto mun vanhempien luona pidemmän kaavan mukaan. Muuten kotona mahdollisuuksien mukaan. Anoppilassa on likaista eikä sinne koirankarvojen ja pölymopsien sekaan halua mennä pienten lasten kanssa avaamaan joululahjoja ja samalla kuunnella saarnaa kuinka lapset saavat liikaa lahjoja, ja vielä ihan vääränlaisia. Ja tietysti on ihan väärin kun aatto oltiin mun vanhempien luona ja miehen sisaruksetkin loistavat poissaolollaan koko joulun....
Anoppi saa juopotella rauhassa..appiukko ei ole koskaan osoittanut mitää kiinnostusta viettää meidän kanssa aikaa..
Joten nautitaan joulusta mun vanhempien ja sukulaisten kanssa
Vietetään anopilla jouluaatto ja mun vanhempien luokse mennään sitten seuraavana päivänä
Anoppilassa jouluaatto ja omilla eronneilla vanhemmillani käydään, jos käydään, pyhien aikana.
Oma äitini alasajoi joulua jo lähestyessäni teini-ikää, mikä tuntui ikävältä näin jouluihmisenä. Nyt koen aikuisena, etten ole hänelle mitään velkaa, eikä minun tarvitse hänen epäjouluunsa osallistua. Nyt se vaan kelpaisi kovasti hänellekin, kun on kilpaileva järjestäjä (anoppi) ja lapsenlapsi.
Rehellisesti sanottuna odotan kovasti, että saisimme rakentaa jo ihan omaa joulua ja unohtaa velvoitteet ja kiristykset muiden suunnilta.
Vietetään joulua kotona, samalla paikkakunnalla, jossa äitini asuu. Äitini tulee meille (ja tekee jouluruuat) ja joskus myös veljeni on luonamme. Appivanhemmat asuvat parin tunnin ajomatkan päässä ja ovat aina viettäneet joulua keskenään, mieheni vietti myös joulut heidän kanssaan ennen kun meillä oli lapsia. Jos haluavat viettää joulua kanssamme, niin tervetuloa meille, mutta minä en lasten kanssa lähde jouluruuhkaan ajelemaan vaan haluan viettää joulun rauhassa kotona. Itse olen viettänyt joulun suvun kesken ollessani pieni. Mieheni taas ainoana lapsena vain oman perheen kanssa, ilman isovanhempiaan.
Molemmat tulevat meille jouluaattona.
Miksi täytyy ängetä kenellekään jouluna vielä kylään? Minä olen aina viettänyt joulut omassa kodissa kun oma koti on ollut enkä mene toisten vaivoiksi enkä toisaalta huoli ketään omikseni vaivoiksenikaan. Tilannetta ei ole muuttanut perheenlisäys.
Vaikka me oltaisiin joku joulu vain miehen vanhemmilla niin mun vanhemmat eivät silti ole yksin. Mun siskon perhe on siellä. Välillä kun ollaan molemmat samaanaikaan niin on turhan ahdasta.
Ei ole isovanhempia elossa niin ei tarvitse miettiä.
Kyllä tasapuolisesti anopilla ja äidilläni. Isän luona en ole käynyt vuosikymmeneen.
Vietetään joulua aina mun vanhempien luona. Miehen vanhemmat eivät ole erityisen innokkaita viettämään aikaa meidän perheen kanssa, joten ei ole tullut mieleenkään kärvistellä joulua heidän kanssaan.
No, pilaa joulusi jos marttyyrikruunu lämmittää enemmän kuin mukava, oman näköinen joulu. Pidä huoli että kasvatat (tyttö)lapsistasi myös marttyyrejä niin et ole yksin vanhana. Jos et onnistu syyllistämään lapsiasi ja jäät vanhana yksin, joulusi ovat kurjia sekä nuorena että vanhana.
Paikka per päivä, lahjat avataan kussakin paikassa eli joulu kestää siinäkin mielessä pidempään kuin vain aaton.
Mun vanhemmat kuolleet exän vanhempia ei enää tavata. Eli minä ja lapset yksin vietetään.
Meillä käydään molempien suvun luona jouluaattona ja ilta vietetään kotosalla. Miehen suvun puolelta odotettavissa ns. isompi perhejoulu, jossa kaikki miehen sisarukset perheineen kokoontuvat anoppilaan. Ihan mukava, kun tuolla pyörii lapset jaloissa ja on sitä lapsekkaampaa joulun tuntua. Myöhemmin päivästä käymme äitini luona viettämässä rauhallisempaa 'aikuisten joulua' - juttelua, terästettyä glögiä, jouluelokuvia jne. Isäni kuoli vähän reilu vuosi sitten, joten pidämme huolen ettei hänen tarvitse yksin joulua kärvistellä.
Vaatii vielä hieman järjestelyjä, mutta eiköhän kaikki loksahda paikoilleen ennen joulua. :)
Joulupäivän ja tapaninpäivän olemmekin sitten varmaan kavereiden seurassa viettämässä ihan ansaittuja vapaita ilman matkusteluja suuntaan tai toiseen. :)
Eli täällä taas jossain ikävöivät isovanhemmat lapsenlapsiaan kun miniä on ominut ne vain itselleen.Missä on exä lastensa elämästä.Onko oikea syy vai oletko vaan niin itsekäs.Tuntui pahalta näin neljän lapsen isoäitinä,onnellisena,tuollaista lukea.Vaikka nuorilla tulis ero,tiedän että lapsenlapsilleni minä olen aina olemassa ja he minulle.
Vietän kaikki vapaat kotona. En näe syytä viettää niitä sukulaisten kanssa koska heitä voin nähdä halutessani arkena.
Vietämme kaikki yhdessä.