Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kätilö kysyy haluatko valita?

Vierailija
16.10.2016 |

Mitä olette mammat äitiysneuvoloiden asiakkaina itse mieltä tästä asiasta? Kumpi äitiysneuvolaan raskaudenseurantaan mielummin, kätilö vai terveydenhoitaja? Haluaisitteko mahdollisuuden valita?

https://www.facebook.com/katiloliitto/photos/a.805784186204079.10737418…

"#STM järjesti kuulemistilaisuuden "Sote- ja maakuntauudistus lasten, nuorten ja perheiden kannalta", jossa oli ministeri Juha Rehulan kyselytunti (mikä tarkalleen ottaen oli 36 minuutin mittainen). Myös @katiloliitto ja Pj @rytkoska oli valmistautunut kysymyksiin, mutta ministerillä oli kiire.

Nyt #kätilökysyy näin:

ARVOISA HERRA MINISTERI REHULA,

Kätilön työtä säätelee määrälliset EU-direktiivit raskauden seurannasta, terveydenhoitajilla näitä ei ole.
Silti Suomessa raskaana olevia hoitaa vähemmän koulutettu terveydenhoitaja sen sijaan että raskaana olevia hoitaisi laajan asiantuntemuksen omaava kätilö.

Suomalaiselle naiselle ei ole annettu oikeutta olla kätilön hoidossa raskauden aikana, kuten monessa maassa on. Esimerkiksi kaikissa muissa Pohjoismaissa äitiyshuollosta vastaa kätilö.
Kätilöt on ainoa ammattiryhmä, joiden osaamista emme hyödynnä raskaudenaikaisessa hoidossa – ja tämä on valtava ero muihin maihin verratuna.

Kätilöiden osaamista raskauden ajan seurannasta ja riskiraskauksien seulonnan osaamisesta säädellään ainoana ammattiryhmänä EU-direktiiveillä: jo opiskeluaikana tulee hoitaa 100 säännöllistä raskautta, 40 riskiraskautta, 40 synnytystä, 100 lapsivuoteista jne.

Eli siis EU-direktiivit määrittelevät, kenellä on osaaminen ja oikeus toteuttaa tätä hoitoa. Raskaudenajan hoito on oma erikoistumisalue raskauden suunnittelusta jälkitarkastukseen, jota EU-direktiivit ohjaa. Miksi tämä ei koske terveydenhoitajia?

Nyt olemme tilanteessa, jossa asiakkaat kokevat, että raskausajanhoidossa on ollut osaamisvajetta tällä saralla. Se näkyy meillä Suomessa selkeänä lisääntymisenä yksityisten kätilöjohtoisten neuvolapalveluiden käytössä - ja yritysten määrän lisääntymisenä.

Minkä vuoksi Te arvoisa ministeri olette rajaamassa äitiyshuollonpalveluita valinnanvapauden piiristä?

#kätilö #kätilötyö #kätilöliitto #sote #lapemuutos #kätilöenergiaa"

Kätilö kysyy haluatko valita?

Vaihtoehdot

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilön. 

Vierailija
2/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni on oikeastaan edes ajatellut asiaa, kun se terkka siellä on niin se on. Mutta olisipa kiva tosiaan jos voisi valita kätilön sen sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä tykkään meidän kunnan systeemistä jossa on yhdistetty äitiys- ja lastenneuvola. Voisi olla hankalampaa jos äitiysneuvolassa olisi kätilö...

Vierailija
4/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä tykkään meidän kunnan systeemistä jossa on yhdistetty äitiys- ja lastenneuvola. Voisi olla hankalampaa jos äitiysneuvolassa olisi kätilö...

Miksi se olisi sinusta hankalaa? 

Vierailija
5/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni taas olisi juuri parempi että kumpaankin neuvontaan keskittyisi se kuka sen paremmin taitaa, eli kyllähän kätilö äitiysneuvolaan ennemmin kuuluisi.

Vierailija
6/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä asuinmaassani valitaan joko kätilön tai lääkärin seuranta. Valitsin ensimmäisessä raskaudestani kätilön ja olin todella tyytyväinen. Meille syntyi hyvä ja luottamuksellinen hoitosuhde ja kätilö konsultoi tarvittaessa lääkäreitä kun oli jotain epätavallista. Oli hienoa että sama kätilö oli mukana koko raskausajan, synnytyksessä ja sen jälkeen osastolla ja kotikäynneillä.

Vierailija
7/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöillä on aika lailla vähän osaamista äidin yksilöllisestä kohtaamisesta. Kätilö näkee turhan usein äidin ainoastaan kohdunkannattelutelineenä, jonka hyvinvointi on tärkeää pelkästään syntymättömän lapsen takia. Henkinen puoli unohtuu kokonaan.

Kätilölle synnytyspelko on asia, jota ei yksinkertaisesti ole. Pelkäävä synnyttäjä on sama asia kuin mukavuudenhaluinen, vaikka edellinen lapsi olisi vammautunut synnytyksessä.

Meillä oli äitiysneuvolassa kätilö, joten valitettavan hyvin tiedän, millaista toiminta kätilövetoisesti on.

Vierailija
8/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätilöillä on aika lailla vähän osaamista äidin yksilöllisestä kohtaamisesta. Kätilö näkee turhan usein äidin ainoastaan kohdunkannattelutelineenä, jonka hyvinvointi on tärkeää pelkästään syntymättömän lapsen takia. Henkinen puoli unohtuu kokonaan.

Kätilölle synnytyspelko on asia, jota ei yksinkertaisesti ole. Pelkäävä synnyttäjä on sama asia kuin mukavuudenhaluinen, vaikka edellinen lapsi olisi vammautunut synnytyksessä.

Meillä oli äitiysneuvolassa kätilö, joten valitettavan hyvin tiedän, millaista toiminta kätilövetoisesti on.

No en nyt kuitenkaan menisi yhden kätilökokemuksen takia yleistämään noin, huonoja yksilöitä on varmasti molemmissa ammattiryhmissä mutta kyllä itse kokisin kätilöillä yleisesti ottaen olevan paremmat valmiudet nimenomaan raskauden seurantaan.

Vierailija
9/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä jos voisi valita.

Vierailija
11/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olisi hankalampaa? Meidän kunnassa äitiysneuvola hoitaa asiat jälkitarkastukseen asti, jonka jälkeen siirrytään lastenneuvolaan. Hyvä järjestely, kumpikin hoitaa oman osaamisalueensa. En kyllä tullut kysyneeksi, oliko äitiysneuvolahenkilö terveydenhoitaja vai kätilö...

Vierailija
12/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en nyt kuitenkaan menisi yhden kätilökokemuksen takia yleistämään noin, huonoja yksilöitä on varmasti molemmissa ammattiryhmissä mutta kyllä itse kokisin kätilöillä yleisesti ottaen olevan paremmat valmiudet nimenomaan raskauden seurantaan.

Miten niin? Äiti punnitsee itse itsensä, katsoo stikseillä virtsan sokerin ja valkuaisen ja kerto kätilölle, mitä on syönyt. Ei siinä mitään valmiuksia tarvita.

Vierailija
13/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu äitiysneuvolassa sekä kätilökoulutuksen saanut että terveydenhoitaja pohjalta, enkä osaa sanoa merkittäviä eroja. Ihmisten tunnollisuudessa ja ammattitaidoissa kyllä on eroja. Mutta yks parhaita terveydenhoitajia änlassa oli ihan vastavalmistunut th, joka oli todella kiinnostunut ja perehtynyt ja tunnollinen. Jäi sitten älomalle ja lopulta vaihtoi toisenlaiseen th-työhön.

Vierailija
14/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Äiti punnitsee itse itsensä, katsoo stikseillä virtsan sokerin ja valkuaisen ja kerto kätilölle, mitä on syönyt. Ei siinä mitään valmiuksia tarvita.

Voi herrajestas sentään, kyllähän niitä terkkoja 4 vuotta ja kätilöitä 4,5 vuotta juuri tuon takia koulutetaankin... Haloo nyt taas, valot päälle!

15/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän kätilöiden koulutukseen Suomessa kuuluu? Itse olin toisessa maassa synnytyslääkärin seurannassa, tuntui omituiselta tulla Suomeen ja jatkaa terveydenhoitajan kanssa. Olisin mielelläni ottanut kätilön ennemmin. Varsinkin, kun terveydenhoitajamme ei ollut kummoinen.

Miksei Suomessa ole mahdollisuutta synnytyslääkärin seurantaan? Vai olisiko kätilö "parempi vaihtoehto"? Ketkä Suomessa suorittavat rutiiniultraäänikuvauksen? 

Itselläni (kokenut) kätilö pelasti henkeni synnytyksessä, lääkäri olisi odottanut, mutta en tiedä oliko kyse enemmän kokemuksesta vai koulutuksesta.

Vierailija
16/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kyllä terkoista, kätilö voisi olla sitten riskiraskauden seurannassa.

Meilläkin neuvolauraa takana 10 vuotta saman terkan kanssa, olisi kurjaa, jos 3 raskauden ajaksi pitäisi vaihtaa kätilöön, ja sitten taas terkkaan.

Terkka tuntee meidän perheen, meidän haasteet ja voimavarat. Tuntisiko kätilö? Terkka katselee laajemmalla silmällä asioita, ja osaa ottaa huomioon muutakin kuin odotuksen. Meillä on perheessä sisaruksia, isä ja äiti.

Vierailija
17/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äitiysneuvolassa on kätilö-th, ja kyllä se sairaalasta 100 km asuvalle luo turvallisuuden tunnetta.

Vierailija
18/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Mitähän kätilöiden koulutukseen Suomessa kuuluu? Itse olin toisessa maassa synnytyslääkärin seurannassa, tuntui omituiselta tulla Suomeen ja jatkaa terveydenhoitajan kanssa. Olisin mielelläni ottanut kätilön ennemmin. Varsinkin, kun terveydenhoitajamme ei ollut kummoinen.

Miksei Suomessa ole mahdollisuutta synnytyslääkärin seurantaan? Vai olisiko kätilö "parempi vaihtoehto"? Ketkä Suomessa suorittavat rutiiniultraäänikuvauksen? 

Itselläni (kokenut) kätilö pelasti henkeni synnytyksessä, lääkäri olisi odottanut, mutta en tiedä oliko kyse enemmän kokemuksesta vai koulutuksesta.

http://opinto-opas-ops.metropolia.fi/index.php/fi/88094/fi/70307

Tuolta löytyy ainakin meidän koulumme kätilöiden opetussuunnitelma. Tuosta Opinnot-kohdasta löytyy kaikki opintojaksot ja kun niitä klikkaa niin kuvaus sisällöstä. Aluksi on tietysti noita sairaanhoitajatutkinnon osia ja sitten tuolla loppua kohti nuo kätilötyön osat. 

t. kätilöopiskelija

Vierailija
19/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

http://opinto-opas-ops.metropolia.fi/index.php/fi/88094/fi/70307

Tuolta löytyy ainakin meidän koulumme kätilöiden opetussuunnitelma. Tuosta Opinnot-kohdasta löytyy kaikki opintojaksot ja kun niitä klikkaa niin kuvaus sisällöstä. Aluksi on tietysti noita sairaanhoitajatutkinnon osia ja sitten tuolla loppua kohti nuo kätilötyön osat. 

t. kätilöopiskelija

Sori, tarkemmin katsottuna sieltä pitääkin valita nuo toteutukset aloitusvuoden mukaan eli tuossa ei näy heti ihan kaikki, mutta löytyvät siis kyllä.. 

Vierailija
20/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä äitiysneuvolassa on kätilö-th, ja kyllä se sairaalasta 100 km asuvalle luo turvallisuuden tunnetta.

Tää on muuten hyvä pointti, olis hyvä kun pikku paikkakunnilla ois kuitenki se kätilökin olemassa... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi