Miksi rekrytoija kysyy työ haastattelussa: Asutko yksin?
Miten se mihinkään liittyy olenko hyvä työntekijä? Toinen outo on: onko sinulla miestä..
Ymmärrän että kysytään lapsista jos hakee iltatöitä mutta outoa että asumisjärjestelyistä kysytään.
Kommentit (26)
Millainen perhetilanne sinulla on?
Kerro hieman itsestäsi?
No jos rekrytoija halusi tietää, asutko yksin. Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus.
No, mitä vastasit? Olitko lammas, bäää :) Mä olisin sanonut, että asiaankuulumaton kysymys, siirrytään seuraavaan.
En tiedä. Välillä ne kyselee kyllä ihan ihmeellisiä. Esim kerran rekrytoija kysyi mitä miehene tekee työkseen. Ööö, miten se liittyy muhun ja siihen haettavaan työpaikkaan mitä mun mies tekee :o
Koska lapsista tai raskausaikeista ei saa suoraan kysyä, se yrittää kierrellen saada selville, oletko pikkulasten äiti (=aina töistä poissa räkänokkien takia) tai oletko nuori avo/avioliitossa oleva nainen (=pamahdat paksuksi ihan just).
Saako tuollaista edes kysyä? Muistaakseni perheestä ei saisi kysyä.
Tällä halutaan kiertää kysymys: oletko kenties hankkimassa perheenlisäystä ,mikä on siis nykyisin kielletty kysymys.
Minultakin kysytiiin: oletko sinkku, onko lapsia.. Olen kolmekymppinen nainen.
Oliko rekrytoija mies? Hän olettaa, että sinun pitää kiiruhtaa kotiin laittamaan miehelle ruokaa eli et pysty jäämään ylitöihin. Kysymys kertoo paljon rekrytoijan luonteesta.
Ne ovat juuri niin hölmöjä että kuvittelevat parisuhteellisen ja perheellisen olevan jotenkin kompetentimpi työntekijä. Tämä on yksi merkittävä tekijä miksi Suomessa parhaita ei välttämättä palkata, vain soveliaimmat.
"Tasa-arvovaltuutettu on lausunnossaan todennut, että vanhemmuuteen tai perheenhuoltovelvollisuuteen liittyvien seikkojen, kuten esimerkiksi perhesuhteiden tai siviilisäädyn, kysyminen työhönoton yhteydessä on tasa-arvolain vastaista."
https://www.pam.fi/wiki/tyohaastattelun-pelisaannot-saako-tyonantaja-ky…
Yksinkertaisesti, naiselle parisuhde on miinus ja miehelle plussa. Johtuu tietenkin tilastoista, mihin rekryfirmat perustavat kaiken osaamisensa.
Jos se yritti small talkia kun olit niin hermona?
Laittomiin kysymyksiin saa valehdella ummet ja lammet.
Vierailija kirjoitti:
Tällä halutaan kiertää kysymys: oletko kenties hankkimassa perheenlisäystä ,mikä on siis nykyisin kielletty kysymys.
Sikäli typerää, että vastauksesta ei voi kuitenkaan päätellä yhtään mitään. Työnhakija voi olla vaikka 40-vuotias ikisinkku, joka aikoo adoptoida lapsen puolen vuoden päästä.
Meillä on töissä kaksi erääseen uskonnilliseen liikkeeseen kuuluvaa naista, raskaana he ovat 1-2 vuoden välein. Usein vuorotellen, mutta joskus yhtäaikaa. Ei käy kateeksi esimiestä, joka joutuu jatkuvasti rekrytoimaan sijaisia.
Se katsoi miten reagoit yllättävissä tilanteissa. Ne katsos voi tehdä ihan mitä vain vetoja. Toi oli yksi niitä tyhmiä.
Mieslukija kirjoitti:
Jos se yritti small talkia kun olit niin hermona?
Näin minäkin ajattelisin. Kävin itse viime talvena monessa rekryhaastattelussa. Tuli juteltua monenlaista, mitkä ei kuuluneet työhön tippaakaan. Perheistä, lapsista, kaikenmaailman asioista. En kyllä ottanut nokkiini mistään, koska minulla ei ole mitään piiloteltavaa. Hain siis keikkatöitä. Näiden rekryjen ansiosta sain keikkahommia monee n paikkaan ja olen ollut täystyöllistetty ja ylikin. Koin ne kevyet jutustelut tilanteen laukauisuiksi, joten osasin kertoa itsestäni paljon asioita, miksi pystyn ja olen hyvä tässä työssä ja miksi elämätilanteessani pystyn tekemään keikkatöitä lyhyellä varoitusajallakin.
Otsikko kusee. Oon puhelimella :D oli pakko sanoa ennenkuin joku vinoilee yhdyssanoista.