Mitä maustetta teillä käytetään eniten? Rehellisesti mammat!
Kommentit (84)
Savupaprika! Se on mun heikkous ja sitä menee määrällisesti eniten. Toki kaikki ruoka maustetaan esim. suolalla, joten käyttökertoja eniten sille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkosipulijauhe <3 laitan leivänkin päälle. Miinuspuolena että pitää aina tarkistaa muistaa peittää hengityksen haju ennen kun poistuu kotoa.
Pitäisi näköjään tarkistaa muistaa viestitkin ennen lähettämistä :D
Ei mennyt vieläkään putkeen :D
Pippureita (musta, mauste, valko, viher, rose - ei mitään valmissekoitusta kuitenkaan).
Yrteistä rosmariinia, basilikaa ja timjamia.
Valmiista maustesekoituksista käytetyin on varmaan tacomauste ja miehen lempparina riisimauste. Samoin liemikuutiot sujahtaa yleensä keittoon.
Suolaa laitan vain hyvin harvoin ja vain muutamaan ruokaan. Alunperin siksi, että vauva söi samoja ruokia kuin me ja nyt en osaa suolaa enää itsekään kaivata mausteeksi. Oikein hirvittää tuleva joulu vanhempieni luona, luulen kaiken ruuan maistuvan omaan suuhun vain ällöttävän suolaiselta. Heillä kun sitä suolaa tungetaan keitinvesiin ja kaikkeen (mikä aika yleinen tapa onkin).
Meillä menee näitä ylivoimaisesti eniten:
1.curry
2.pizzamauste
3.oregano
Suola (lähes kaikkeen), mustapippuri (lähes kaikkeen), kaardemumma (kana + letut/pannari), chilijauhe (satunnaisesti liha + kana), kurkuma (satunnaisesti kana), vaniljasokeri (leipominen + rahka/maustamaton jogurtti).
Lisäksi ruan maustamiseen valkosipulia ja oliiviöljyä.
Tuorepuolelta usein basilika ja persilija, satunnaisesti tilli ja rucola.
Mun onkin pitänyt tehdä tämän tyylinen kysely kans aikoja sitten.
Ostin 6kpl söpöjä pikkupurkkeja mihin oon ajatellut laittaa mausteita. En oo kummonen ruoanlaittaja, joten siksi oon miettinyt mitä niihin laittais. Jotain mitkä kävis useisiin ruokiin. Suola ja sokeri pysykööt omissa isoissa purkeissa.
Täällä on vastattu usein ainakin
paprika (savu?)
mustapippuri (rouhittu, jauhe, kokonainen?)
pippurisekoitus
chili
hmm.. mitäs muuta
Eniten käyttämäni mausteet yleisyysjärjestyksessä:
Santa Marian pippurisekoitus
cayennepippuri
valkosipulijauhe
yrttisuola
valkopippuri
mustapippuri
paprikajauhe
Vierailija kirjoitti:
Mikä mauste tai sekoitus?
Chili, mustapippuri, paprika
Taas tuli esimerkki siitä mikä suomessa "mättää".
Suurin osa on mielestään lukutaitoisia, mutta 99% ei ymmärä lukemaansa.
Kysymys oli ihan selvästi: Mitä maustetta käytätte eniten ?
kysyjä ei halunnut tietää (kysymyksestä päätellen) mikä on toiseksi käytetyin jne.
Oppikaa ymmärtämään mitä luette !
Suolaa, rouhittua mustapippuria, valkosipulia. Näitä menee eniten.
Sitten tuleekin timjami, persilja, basilika, currya ja chiliä.
Savupaprika mainittiin täällä jo niin monta kertaa, että sitä täytynee hakea kaupasta ja maistaa! :D
Suola, kurkuma, jauhettu paprika jos minä teen ruokaa. Miehellä pippurisekoitus ja grillimauste suolan lisäksi.
Suola, mustapippuri, maustepippuri.
Suola ja chili. Suolan käyttö lisääntynyt huomattavasti lääkärin määräyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Pippureita (musta, mauste, valko, viher, rose - ei mitään valmissekoitusta kuitenkaan).
Yrteistä rosmariinia, basilikaa ja timjamia.
Valmiista maustesekoituksista käytetyin on varmaan tacomauste ja miehen lempparina riisimauste. Samoin liemikuutiot sujahtaa yleensä keittoon.
Suolaa laitan vain hyvin harvoin ja vain muutamaan ruokaan. Alunperin siksi, että vauva söi samoja ruokia kuin me ja nyt en osaa suolaa enää itsekään kaivata mausteeksi. Oikein hirvittää tuleva joulu vanhempieni luona, luulen kaiken ruuan maistuvan omaan suuhun vain ällöttävän suolaiselta. Heillä kun sitä suolaa tungetaan keitinvesiin ja kaikkeen (mikä aika yleinen tapa onkin).
Mitä on riisimauste (en ole koskaan kuullut) :D
Paprikajauhe, wtf? Eihän se edes maistu miltään.
Suolaa ja mustapippuria. Rakastan mustapippuria ja lisään sitä aina itselleni ihan liikaa ruokiin. Minä vain rakastan sitä makua! Laitan leivän päälle, salaattiin, kaikkiin ruokiin.
Paprikaa käytän myös paljon. Poikaystäväni tykkää timjamista niin sitä käytän, olen oppinut itsekin tykkäämään siitä paljon.
Sitten jos en jaksa oikeaa valkosipulia pilkkoa niin laitan valkosipuli jauhetta. Basilikaa ja oreganoa käytän myös, ja aika usein teek curry cuscusia koska se valmistuu niin nopeasti. Tykkään käyttää rielusti mausteita, tykkään siitä kun ruoka maistuu kunnolla.
Mielestäni monet suomalaiset karsastavat mausteita eivätkä osaa käyttää muuta kuin suolaa ja pippuria. Poikaystäväni on sellainen että laittaa todella vähän mausteita jos tekee ruokaa, vaikka tykkää minun tekemästä mausteisesta ruoasta. Käyn aina salaa lisäämässä mausteita hänen kokkailuihin. Ihmisten pitäisi maistella ruokaa ja saada rohkeutta kokeiluihin.
Suola, mustapippuri, basilika ja cajun-mausteseos on eniten käytössä.
Just. Nyt on googletettu lipstikkasuoloista lähtien että kuulostaa originelliltä. Paljastan totuuden; mausteryhmän myydyin on.....grillausmauste. Ihan virallinen tieto ja katsaus halpuutusketjusta. Kukas siellä rismassa käy ostoksilla?