Hollannin hallitus haluaa avustetun itsemurhan myös terveille
"Hollannissa hallitus pohtii uutta lakia, joka mahdollistaisi kuolinavun täysin terveille ihmisille. Tarkoitus olisi sallia eutanasia sellaisille vanhoille ihmisille, jotka katsovat, että he ovat eläneet riittävän pitkään.
Ministerit eivät täsmentäneet, minkä ikäisiä laissa pidettäisiin "vanhoina". Kuolinapua voitaisiin antaa ihmisille, jotka "eivät enää näe tarkoitusta elämälleen, tuntevat että ovat menettäneet itsenäisyytensä tai ovat eristyksissä ja yksinäisiä esimerkiksi sen takia, että ovat menettäneet läheisensä"."
"Hollannin pääministeri Mark Rutte toivoo, että lakiluonnos saadaan valmiiksi ensi vuoden loppuun mennessä. Tarkoitus on ensin keskustella lääkärien ja eettisten asiantuntijoiden kanssa.
Populistipoliitikko Geert Wilders ei kannata lakiehdotusta. Hänen mielestään hollantilainen suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle. Hän viittaa sekä maahanmuuttoon että eutanasiaan.
– Emme voi sallia, että huolenpitoa tarvitsevat tai yksinäiset ihmiset toimitetaan kuolinavun äärelle, Wilders sanoi Volkskrant-sanomalehdelle.
– Yksinäisyyttä vastaan täytyy taistella. Meidän pitää olla kunniallisia ja keskittyä vanhojen ihmisten huolenpitoon, se on paras vaihtoehto.
Myös kristityt ryhmät vastustavat lakiehdotusta. Heidän mukaansa uusi laki kannustaisi "valtion ohjailemiin murhiin".
– On myytti, että kyseessä olisi yksilöllinen valinta, sillä tällainen vaikuttaa myös perheeseen, yhteisöön, terveydenhuoltoa antaviin ihmisiin ja lopulta koko yhteiskuntaan, kristillisen puolueen johtaja Gert-Jan Segers sanoi Volkskrantille."
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/hollanti-kaavailee-kuolina…
Surullinen päivä koko Euroopalle. Hei hei ihmisoikeudet.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Itse-)murha on synti, josta ansaitsee kadotustuomion.
Jokainen ihmiselämä on itseisarvoisella tavalla mittaamattoman arvokas, ja siksi suojeltava ja vaalittava; tämä pätee myös ihmisiin, jotka eivät itse usko oman elämänsä arvoon. Kärsiviä, yksinäisiä ihmisiä tulee auttaa – ei surmata.
Ihmisellä, joka ei allekirjoita ihmisarvoa, on luonnollinen vapaus tehdä itsemurha; itsemurhayritys ei ole kriminalisoitu esim. Suomen laissa, vaan itsemurhayrityksestä selvinneet ohjataan hoitoon. Itsemurhaa ei tule institutionalisoida eutanasialailla.
_____________________________________________________________________________________________________
** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **
Hus hourimaan hihhulipalstoille!
Opettelisit käytöstapoja.
Hulluksi on maailma mennyt, ja vielä hullumpaan suuntaan ollaan menossa...
Eutanasiaa ei pidä sallia Suomessa, koska on jo nähty mihin se johtaa. Hollannissa eutanasian alaikäraja on 12 vuotta. Belgiassa eutanasia on sallittu kaikenikäisille. Onko 12-vuotias tai sitäkin nuorempi lapsi tarpeeksi kypsä ymmärtämään, mitä elämä toisi tullessaan? Pystyykö lapsi päättämään omasta kuolemastaan?
Hyi h*lvetti..! Olen täysin eutanasian kannalla, jos sen avulla voidaan säästää fyysisesti kuolemansairas turhalta kärsimykseltä jos tämä itse niin toivoo, mutta psyykkiset sairaudet ovat mielen sairauksia, jotka vaikuttavat ihmisen ajatuksiin ja todellisuuskuvaan. Lääketiede kehittyy koko ajan, ja olisi hirvittävän pessimististä myöntää vaikka masentuneille valtiolta armomurha. Sehän on kannanotto, että siitä ei voi parantua. Kaikille masentuneille. Siltä se tuntuu. On tietysti itsekästä vaatia jotakuta elämään hirveisen psyykkisten tuskien kanssa, mutta valtion apu niiden lopettamiseen on liian kamala ajatus. Ajatelkaa nyt mahdollisia skenaarioita. Sairauslomapäiviä 300 täynnä, eikä näy paranemisen merkkejä. Haetaanko kuntoutustukea vai laitetaanko vaan suosiolla viimeinen piikki? Ja entäpä ihan kaikkia koskeva vanheneminen? Sekin maksaa, eikö olisi parempi vaan mennä erämaahan kuolemaan, ei kun siis saada valtiolta apua "hyvään kuolemaan"?
Totuus on ne ovat jo tappaneet ja siksi on kiire
Vierailija kirjoitti:
Eutanasiaa ei pidä sallia Suomessa, koska on jo nähty mihin se johtaa. Hollannissa eutanasian alaikäraja on 12 vuotta. Belgiassa eutanasia on sallittu kaikenikäisille. Onko 12-vuotias tai sitäkin nuorempi lapsi tarpeeksi kypsä ymmärtämään, mitä elämä toisi tullessaan? Pystyykö lapsi päättämään omasta kuolemastaan?
Kamala ajatus, että lapselle annetaan lopullinen valta päättää omasta elämästään ja kuolemastaan. Lapsi on niin altis manipulaatiolle eikä osaa ajatella asioita loppuun asti.
Suomeenkin varmaan haluttaisiin laki jossa voidaan antaa eutanasia ihmisille joista ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle esim. masentuneille, työttömille ja vanhuksille.
Ne haluavat säästää masennuksen ja psykoosien hoidoissa rahaa😞
Vierailija kirjoitti:
Suomeenkin varmaan haluttaisiin laki jossa voidaan antaa eutanasia ihmisille joista ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle esim. masentuneille, työttömille ja vanhuksille.
Aivan varmasti. Ja samalla sosiaaliturvapaikanhakijoiden kohdalla hoetaan, että ihmisoikeuksilla ei ole hintaa... En voi käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Hyi h*lvetti..! Olen täysin eutanasian kannalla, jos sen avulla voidaan säästää fyysisesti kuolemansairas turhalta kärsimykseltä jos tämä itse niin toivoo, mutta psyykkiset sairaudet ovat mielen sairauksia, jotka vaikuttavat ihmisen ajatuksiin ja todellisuuskuvaan. Lääketiede kehittyy koko ajan, ja olisi hirvittävän pessimististä myöntää vaikka masentuneille valtiolta armomurha. Sehän on kannanotto, että siitä ei voi parantua. Kaikille masentuneille. Siltä se tuntuu. On tietysti itsekästä vaatia jotakuta elämään hirveisen psyykkisten tuskien kanssa, mutta valtion apu niiden lopettamiseen on liian kamala ajatus. Ajatelkaa nyt mahdollisia skenaarioita. Sairauslomapäiviä 300 täynnä, eikä näy paranemisen merkkejä. Haetaanko kuntoutustukea vai laitetaanko vaan suosiolla viimeinen piikki? Ja entäpä ihan kaikkia koskeva vanheneminen? Sekin maksaa, eikö olisi parempi vaan mennä erämaahan kuolemaan, ei kun siis saada valtiolta apua "hyvään kuolemaan"?
Hyi vittu mikä ajattelutapa sinulla. Mt-sairailla tulee olla samat oikeudet kuin muillakin sairailla, eli oikeus hyvään kuolemaan. Diagnoosista riippumatta.
Arvasin!! Niin arvasin tämän! Ja uskokaa tai älkää, siinä käy vielä niin kuin aborteissa: sinua aletaan hienovaraisesti tai vähemmän hienovaraisesti syyllistää, jos haluat elää vielä täytettyäsi 70v. Tämä on askel, jossa ihmiselämä ei kohta ole enää itseisarvo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi vittu mikä ajattelutapa sinulla. Mt-sairailla tulee olla samat oikeudet kuin muillakin sairailla, eli oikeus hyvään kuolemaan. Diagnoosista riippumatta.
Ongelma onkin siinä, että masennus ja monet muutkin mielenterveysongelmat vääristää ajattelua merkittävästi. Kuuluuko oikeus eutanasiaan sellaiselle ihmiselle, joka ei kykene ajattelemaan asiaa järkevästi? Kysymys koskee myös mm. lapsia ja niitä kehitysvammaisia, jotka ei ymmärrä kuoleman lopullisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin heti paperit etten halua elää yli 75-vuotiaaksi ja haluan itse päättää päiväni. Mikä arvo on elää surkeassa kunnossa muiden armoilla aiheuttaen vain kuluja yhteiskunnalle?
Ja sitten päivää ennen 75-vuotissynttäreitä oletkin terve kuin pukki, sinulla on liuta lapsenlapsia ja ensimmäisen lapsenlapsenlapsen laskettu aika painaa päälle. Raha-asiat ovat kunnossa, asut mukavasti ja matkustelet paljon, kun ei ole enää työkiireitä. Joo, sitten tulee pari valkotakkia ja lyö piikin perseeseen ja adjö, koska allekirjoittamasi paperi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tahdo kuulostaa julmalta tai loukata tai syrjiä, minulla on itselläni psyykkinen sairaus. Minun on mahdotonta kuvitella, ettei psyykkisesti sairaita tulisi jollain tavalla painostettua eutanasiaan tämän lain myötä, ja siksi olen sitä vastaan. Myös siksi, koska uskon että itsemurha on huono ratkaisu, eikä sitä voi perua. Mutta se on minun mielipiteeni, enkä voi tietää kenenkään toisen tilannetta tai motiiveja. Hirvittää vain ajatus siitä, että kuolemaa toivova saisi viimeisen "varmistuksensa" juuri valtion toimesta, ehkä lääkärin pienestä painostuksesta? Omillaan hän ehkä miettisi vielä, ja voisi saada paremman tulevaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma onkin siinä, että masennus ja monet muutkin mielenterveysongelmat vääristää ajattelua merkittävästi. Kuuluuko oikeus eutanasiaan sellaiselle ihmiselle, joka ei kykene ajattelemaan asiaa järkevästi? Kysymys koskee myös mm. lapsia ja niitä kehitysvammaisia, jotka ei ymmärrä kuoleman lopullisuutta.
Mistä olet saanut käsityksen, etteivät mt-potilaat kykene päättämään omasta elämästään? Oikeus eutanasiaan kuuluu kaikille. Myös lapsille ja vammaisille.
Kärsin 3 vuotta vaikeasta masennuksesta ja kiitän onneani, ettei eutanasia ollut vaihtoehto. Elämä tuntui silloin täysin merkityksettömältä ja tulevaisuus toivottomalta. En koskaan koittanut tappaa itseäni, mutta jos mulle olisi tarjottu mahdollisuutta helppoon ja kivuttomaan eutanasiaan, olisin hyvinkin voinut tarttua siihen. Olinhan mielestäni yhteiskunnalle ja läheisilleni pelkkä riippakivi ja kaikki tuntui muutenkin turhalta.
Nyt siis tosiaan olen kiitollinen siitä, ettei eutanasiaan ollut mahdollisuutta. Masennus on historiaa ja elämä on mallillaan. Mulla on ihana mies, 2 upeaa lasta ja mukava vaikkakin huonosti palkattu työ. Mutta nautin elämästä ja iloitsen jokaisesta päivästä jonka saan elää.
hmm. ei kukaan terve ihminen halua kuolla, ellei ole pakottavia ulkoisia syitä siihen (kidutus, nälänhätä, tai muu vaikea elämäntilanne jossa kärsii niin ettei näe heti muuta ulospääsyä).
kannatan kyllä eutanasiaa kaikille, joilla on oikeasti toivoton tilanne ja hirveä kärsimys johon mikään ei auta. myös henkisten sairauksien kohdalla.
Jos ko laki koskaan tulisi tänne, lääkäreiden on voitava halutessaan kieltäytyä teosta. Voisi olla vaikka joku tappoklinikka, jossa työskentelee pyöveleitä tai sellaisia lääkäreitä, joille toisen tappaminen on ok.
Kyllä voisin harkita avustettua itsemurhaa jos olisin esim. 95 ja kaikki läheiset kuolleet, itse niin vanhuuden rapistama etten jaksaisi kodin ulkopuolella käydä vaikka muutoin olisin terve. Mitä pahaa tässä olisi?
SOYLENT GREEN IS PEOPLE!