Miten mä olen kuvitellut koulun olevan oppimista varten ja kasvatuksen tapahtuvan kotona?
Näissä keskusteluissa tuosta kiusatusta opettajasta on ollut tosi outoa, miten monet ovat sanoneet, että koulun tehtävä on kasvattaa.
Itse olen aina ollut siinä luulossa, että koulun päätehtävä on OPETTAA. Ja että kasvatus tapahtuu kotona.
No, kumma kyllä olen päätynyt näinkin väärällä luulolla tuplamaisteriksi 22-vuotiaana, tohtoriksi alle 30 -vuotiaana ja menestyksekkääseen liike-elämän uraan.
Kommentit (36)
Päävastuu on tietty kodilla, mutta koululla on lapsen/nuoren elämässä suuri merkitys - vietetäänhän sielä suurin osa päivistä. Koulun ja kodin välillä vallitsee siis kasvatuskumppanuus.
Kun olet noin opiskellut, sulle ei varmaankaan tarvitse sanoa, että jokaisella meistä on se julkinen "minä" ja yksityinen "minä". Joissakin tapauksissa se yksityisempi on paljon hillitympi kuin julkinen. Tämä koskee aivan erityisesti teinejä, jotka vetävät ryhmässä sitä omaa rooliaan.
Oletko koskaan kuullut, mitä ne opettajat ovat koulutukseltaan?
Uusavuttomat vanhemmat kuvittelee, että päiväkodit ja koulu kasvattaa heidän lapsensa. Surullista nykyaikaa.
Ennen koulun tehtävä olikin opettaa. Nykyään koulun tehtävä on kasvattaa. Ei voi mitään, mutta noin se menee. Syy on se, että vanhemmat eivät enää osaa/ehdi/jaksa/halua kasvattaa. Ja jonkun on se kasvattaminen tehtävä. Jos kodit ei kasvata, niin virallisen tahon on kasvatettava, koska viralliset tahot nyt ylipäätään paikkaa kotien puutteita jos kodeissa on puutteita. Ja koululle on kunnissa langetettu se tehtävä. Ei auta jankata, että kotien pitäisi se kasvattaminen, kun ei ne kuitenkaan tee, vaikka kuinka jankkaisi.
Totta kai sä oot tuplamaisteri 22-vuotiaana, tohtori alle 30-vuotiaana, minkä ohella olet luonut liike-elämässä menestyksekkään uran. Oletko kuitenkin valmis käymään asiallista keskustelua? Se ei nimittäin ensimmäiseksi tule mieleen avauksesta. Olen jopa hämmästynyt, miten epäanalyyttinen olet tuplamaisteriksi ja tohtoriksi. Mutta asiaan. Koulun tehtävä ei ole pelkästään opettaa, vaan myös kasvattaa. En ole tutkistellut lähemmin peruskoulun opetussuunnitelmaa, mutta useiden opettatuttavieni kertoman perusteella sanoisin, että se kasvatus on liitetty aika elimellisesti siihen.
Et määritellyt viestissäsi, mitä tarkoitat "kasvattamisella", mutta mieleen tuli, että jotain aika suppeaa. Kasvattaminen ei nyt kuitenkaan ole sitä, että vanhemmat kotona valmistelevat lapset kaikkien mahdollisten elämän varrella vastaan tulevien tilanteiden varalle. Tuplamaisteri ja tohtori varmaan ymmärtääkin, että sehän on ihan mahdotonta. Nykyiset lapsiperheet ovat jo kooltaan niin pieniä, että esim. ryhmässä oleminen on aika vaikeaa kotona opettaa.
Ihannetilanteessa kotona on tasapainoiset vanhemmat, jotka tarjoavat lapselle turvallisen kiintymyyssuhteen, rajoja ja rakkautta. Tämä on sitä kasvatusta. Varmasti tuplamaisterina ja tohtorina ymmärrätkin, että kaikki perheet eivät kykene tähän, eivätkä ole koskaan kyenneet. Kasvatus ei ole sitä, että vanhemmat ovat syyllisiä lapsen joka ikiseen töppäykseen ja reaktioon. Koulu ja koulumatkat ovat sellaista aluetta, jota vanhemmat eivät ole valvomassa. Lapset eivät ole niissä myöskään yksin, vaan toisten lasten ja aikuisten seurassa. Seura luo erilaisia tilanteita, joissa lapset voivat reagoida odottamattomastikin.
Joten ei, kasvatus ei tosiaan tapahdu pelkästään kotona, vaan kaikissa niissä paikoissa, joissa joku aikuinen on läsnä. Aikuinen ei voi käydä kasvatuksellista keskustelua sellaisessa tilanteessa, jossa hän ei ole paikalla. Puhua voi toki jälkeenpäin, mutta viisainta on silti käydä se tärkein kasvatuksellinen keskustelu siinä tilanteessa, jossa kaikki osapuolet ovat mukana.
On täysin opettajasta itsestään kiinni kuinka oppilaat häntä kohtelevat. Ei pidä lähteä oppilaan leikkiin mukaan.
Koulun tehtävä on myös kasvattaa. Koulussa kasvatetaan ryhmässä toimimisen alueella.
Niin mäkin luulin siihen saakka kun mulla oli lapsia. Vähän vaikeaa kasvattaa koulun tavoille, kun en ikinä ole siellä koulussa. Minusta koulu luo kurinsa siellä. Ei ole mun ongelma, jos ne ovat antaneet opettajien olla täysin keinottomia häirinnän edessä.
En suojele itseäni, omat lapseni ovat vasta 1.- ja 3.-luokilla, eikä näitä ongelmia ole ollut. Mutta jos mietin tulevaa. Toki opetan lapset kunnioittamaan muita sekä opettajia, mutta en osaa kaikkea kertoa. Minun aikanani ei ollut kännyköitä, en minä osaa neuvoa, miten puhelimen kanssa pitää koulussa olla. Tietenkään sen ei saa antaa häiritä omaa oppimista, mutta ei mun lapsilla ole edes kännykät mukana koulussa.
On muuten ihan helvetin raskasta tämä nykykoulu meille vanhemmille, jotka hoidamme sen osuutemme. Milloin pitää mennä väkivalta-vanhempainiltaan, milloin kuri-iltapäivään pohtimaan miksi Mamman mussukka 1ja Isänmaan Toivo 2 ei millään viihdy koulussa. Sitten on myyjäisiä joissa me neljä äitiä hoidamme kaiken ja leirikouluja, joihin me maksamme myös ne "köyhien" perheiden lapset, joissa on kuusi lasta mutta ei rahaa.
Opettaja kertoo haastattelussa kuinka hänellä on ollut jonkinlaista peliä oppilaan kanssa pitkin syksyä. Hänen ei olisi pitänyt lähteä oppilaan leikkiin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut, mitä ne opettajat ovat koulutukseltaan?
Jep. Ne on filosofian maistereita, yläasteella siis nimenomaan aineenopettajia, oman aineensa asiantuntijoita. Eli....?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut, mitä ne opettajat ovat koulutukseltaan?
Jep. Ne on filosofian maistereita, yläasteella siis nimenomaan aineenopettajia, oman aineensa asiantuntijoita. Eli....?
Ja ollakseen pätevä opettaja on opiskellut pedagogiset opinnot. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut, mitä ne opettajat ovat koulutukseltaan?
Jep. Ne on filosofian maistereita, yläasteella siis nimenomaan aineenopettajia, oman aineensa asiantuntijoita. Eli....?
Ja ollakseen pätevä opettaja on opiskellut pedagogiset opinnot. :)
Ts. kasvatustieteen opinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut, mitä ne opettajat ovat koulutukseltaan?
Jep. Ne on filosofian maistereita, yläasteella siis nimenomaan aineenopettajia, oman aineensa asiantuntijoita. Eli....?
Ja ollakseen pätevä opettaja on opiskellut pedagogiset opinnot. :)
Moni on itse asiassa opiskellut myös kasvatustieteestä syventävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut, mitä ne opettajat ovat koulutukseltaan?
Jep. Ne on filosofian maistereita, yläasteella siis nimenomaan aineenopettajia, oman aineensa asiantuntijoita. Eli....?
Ja ollakseen pätevä opettaja on opiskellut pedagogiset opinnot. :)
Moni on itse asiassa opiskellut myös kasvatustieteestä syventävät.
Siinä on hyvää pohjaa lähteä opettajaksi.
Mä olen suoraan sanottuna pettynyt suomalaiseen yliopisto-opetukseen, kun tuplamaisterilla ja tohtorilla on noin heikot keskustelutaidot.
Pedagogiset opinnot valmistavat siihen, että osaa opettaa toisille uutta tietoa, kuten vaikka että miten opetat jollekulle matematiikkaa.
Ei se ole sitä, että opetettaisiin jonkinlaiseksi terapeutin, vanginvartijan, psykiatrin, yms. kombinaatioksi, joka opettaisi lapsille ja nuorille perusjuttuja siitä, miten normaali ihminen käyttäytyy.
Nykyisin koulun ja kodin välinen yhteistyö on yleensä hyvin tiivistä.