Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten mä olen kuvitellut koulun olevan oppimista varten ja kasvatuksen tapahtuvan kotona?

Vierailija
15.10.2016 |

Näissä keskusteluissa tuosta kiusatusta opettajasta on ollut tosi outoa, miten monet ovat sanoneet, että koulun tehtävä on kasvattaa.

Itse olen aina ollut siinä luulossa, että koulun päätehtävä on OPETTAA. Ja että kasvatus tapahtuu kotona.

No, kumma kyllä olen päätynyt näinkin väärällä luulolla tuplamaisteriksi 22-vuotiaana, tohtoriksi alle 30 -vuotiaana ja menestyksekkääseen liike-elämän uraan.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin koulun ja kodin välinen yhteistyö on yleensä hyvin tiivistä.

Vierailija
2/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päävastuu on tietty kodilla, mutta koululla on lapsen/nuoren elämässä suuri merkitys - vietetäänhän sielä suurin osa päivistä. Koulun ja kodin välillä vallitsee siis kasvatuskumppanuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet noin opiskellut, sulle ei varmaankaan tarvitse sanoa, että jokaisella meistä on se julkinen "minä" ja yksityinen "minä". Joissakin tapauksissa se yksityisempi on paljon hillitympi kuin julkinen. Tämä koskee aivan erityisesti teinejä, jotka vetävät ryhmässä sitä omaa rooliaan.

Vierailija
4/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kuullut, mitä ne opettajat ovat koulutukseltaan?

Vierailija
5/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomat vanhemmat kuvittelee, että päiväkodit ja koulu kasvattaa heidän lapsensa. Surullista nykyaikaa.

Vierailija
6/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä ei taida olla lapsia.

Vierailija
7/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen koulun tehtävä olikin opettaa. Nykyään koulun tehtävä on kasvattaa. Ei voi mitään, mutta noin se menee. Syy on se, että vanhemmat eivät enää osaa/ehdi/jaksa/halua kasvattaa. Ja jonkun on se kasvattaminen tehtävä. Jos kodit ei kasvata, niin virallisen tahon on kasvatettava, koska viralliset tahot nyt ylipäätään paikkaa kotien puutteita jos kodeissa on puutteita. Ja koululle on kunnissa langetettu se tehtävä. Ei auta jankata, että kotien pitäisi se kasvattaminen, kun ei ne kuitenkaan tee, vaikka kuinka jankkaisi.

Vierailija
8/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sä oot tuplamaisteri 22-vuotiaana, tohtori alle 30-vuotiaana, minkä ohella olet luonut liike-elämässä menestyksekkään uran. Oletko kuitenkin valmis käymään asiallista keskustelua? Se ei nimittäin ensimmäiseksi tule mieleen avauksesta. Olen jopa hämmästynyt, miten epäanalyyttinen olet tuplamaisteriksi ja tohtoriksi. Mutta asiaan. Koulun tehtävä ei ole pelkästään opettaa, vaan myös kasvattaa. En ole tutkistellut lähemmin peruskoulun opetussuunnitelmaa, mutta useiden opettatuttavieni kertoman perusteella sanoisin, että se kasvatus on liitetty aika elimellisesti siihen.

Et määritellyt viestissäsi, mitä tarkoitat "kasvattamisella", mutta mieleen tuli, että jotain aika suppeaa. Kasvattaminen ei nyt kuitenkaan ole sitä, että vanhemmat kotona valmistelevat lapset kaikkien mahdollisten elämän varrella vastaan tulevien tilanteiden varalle. Tuplamaisteri ja tohtori varmaan ymmärtääkin, että sehän on ihan mahdotonta. Nykyiset lapsiperheet ovat jo kooltaan niin pieniä, että esim. ryhmässä oleminen on aika vaikeaa kotona opettaa.

Ihannetilanteessa kotona on tasapainoiset vanhemmat, jotka tarjoavat lapselle turvallisen kiintymyyssuhteen, rajoja ja rakkautta. Tämä on sitä kasvatusta. Varmasti tuplamaisterina ja tohtorina ymmärrätkin, että kaikki perheet eivät kykene tähän, eivätkä ole koskaan kyenneet. Kasvatus ei ole sitä, että vanhemmat ovat syyllisiä lapsen joka ikiseen töppäykseen ja reaktioon. Koulu ja koulumatkat ovat sellaista aluetta, jota vanhemmat eivät ole valvomassa. Lapset eivät ole niissä myöskään yksin, vaan toisten lasten ja aikuisten seurassa. Seura luo erilaisia tilanteita, joissa lapset voivat reagoida odottamattomastikin.

Joten ei, kasvatus ei tosiaan tapahdu pelkästään kotona, vaan kaikissa niissä paikoissa, joissa joku aikuinen on läsnä. Aikuinen ei voi käydä kasvatuksellista keskustelua sellaisessa tilanteessa, jossa hän ei ole paikalla. Puhua voi toki jälkeenpäin, mutta viisainta on silti käydä se tärkein kasvatuksellinen keskustelu siinä tilanteessa, jossa kaikki osapuolet ovat mukana.

Vierailija
9/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin opettajasta itsestään kiinni kuinka oppilaat häntä kohtelevat. Ei pidä lähteä oppilaan leikkiin mukaan.

Vierailija
10/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun tehtävä on myös kasvattaa. Koulussa kasvatetaan ryhmässä toimimisen alueella.

Vierailija
11/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mäkin luulin siihen saakka kun mulla oli lapsia. Vähän vaikeaa kasvattaa koulun tavoille, kun en ikinä ole siellä koulussa. Minusta koulu luo kurinsa siellä. Ei ole mun ongelma, jos ne ovat antaneet opettajien olla täysin keinottomia häirinnän edessä.

En suojele itseäni, omat lapseni ovat vasta 1.- ja 3.-luokilla, eikä näitä ongelmia ole ollut. Mutta jos mietin tulevaa. Toki opetan lapset kunnioittamaan muita sekä opettajia, mutta en osaa kaikkea kertoa. Minun aikanani ei ollut kännyköitä, en minä osaa neuvoa, miten puhelimen kanssa pitää koulussa olla. Tietenkään sen ei saa antaa häiritä omaa oppimista, mutta ei mun lapsilla ole edes kännykät mukana koulussa.

Vierailija
12/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten ihan helvetin raskasta tämä nykykoulu meille vanhemmille, jotka hoidamme sen osuutemme. Milloin pitää mennä väkivalta-vanhempainiltaan, milloin kuri-iltapäivään pohtimaan miksi Mamman mussukka 1ja Isänmaan Toivo 2 ei millään viihdy koulussa. Sitten on myyjäisiä joissa me neljä äitiä hoidamme kaiken ja leirikouluja, joihin me maksamme myös ne "köyhien" perheiden lapset, joissa on kuusi lasta mutta ei rahaa.

Vierailija
13/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja kertoo haastattelussa kuinka hänellä on ollut jonkinlaista peliä oppilaan kanssa pitkin syksyä. Hänen ei olisi pitänyt lähteä oppilaan leikkiin mukaan.

Vierailija
14/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ne on filosofian maistereita, yläasteella siis nimenomaan aineenopettajia, oman aineensa asiantuntijoita. Eli....?

Vierailija
15/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ne on filosofian maistereita, yläasteella siis nimenomaan aineenopettajia, oman aineensa asiantuntijoita. Eli....?

Ja ollakseen pätevä opettaja on opiskellut pedagogiset opinnot. :)

Vierailija
16/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ts. kasvatustieteen opinnot.

Vierailija
17/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on itse asiassa opiskellut myös kasvatustieteestä syventävät.

Vierailija
18/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on itse asiassa opiskellut myös kasvatustieteestä syventävät.

Siinä on hyvää pohjaa lähteä opettajaksi.

Vierailija
19/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen suoraan sanottuna pettynyt suomalaiseen yliopisto-opetukseen, kun tuplamaisterilla ja tohtorilla on noin heikot keskustelutaidot.

Vierailija
20/36 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pedagogiset opinnot valmistavat siihen, että osaa opettaa toisille uutta tietoa, kuten vaikka että miten opetat jollekulle matematiikkaa.

Ei se ole sitä, että opetettaisiin jonkinlaiseksi terapeutin, vanginvartijan, psykiatrin, yms. kombinaatioksi, joka opettaisi lapsille ja nuorille perusjuttuja siitä, miten normaali ihminen käyttäytyy.