Kamalin koulu, jossa olet ollut
Peruskoulu, lukio, ammattikoulu, ammattikorkeakoulu? Kertokaa!
Minä aloitan: Oulunkylän yhteiskoulu, Helsinki, 2000-luvun alkupuolella. Kiusaamista oli ja näkyi päivittäin, mutta koululla ei ollut kiinnostusta puuttua mihinkään. Kaikissa juhlapuheissa yms. painotettiin, miten meidän koulussa on kiusaamiselle nollatoleranssi ja meidän koulussa ei ketään kiusata. Yök mikä paikka.
Kommentit (326)
Kirkkoharjun koulu eli yläaste Kirkkonummella ja 80-luvun loppupuoli. Sen kyynisempää, iljettävämpää ilmapiiriä en ole kokenut missään. Olo kuin Neuvostoliitossa. Omat lapseni ovat nyt teinejä (asumme ihan muualla) ja vaikka heidänkin koulussaan on ollut levottomuutta, on se kuin lintukoto omaan kouluuni verrattuna. Jos on kiinnostunut jostain, saa viitata, eikä vedetä turpaan seuraavalla välitunnilla (tai jo tunnilla) ja tyttö voi käyttää kynsilakkaa, vaikkei kuulu luokan "eliittiin" eli siihen k*sipäisimpään nuorisorikollisosastoon.
Vaasan ammattiopisto vai mikä lie nykyään..kaikki sisään ja opettajat valitsee sitten suosikin jota suositaan joka aineessa.
muut ovat .........tyhjää. Opiskelin kyseisessä koulussa useita vuosia sitten iltalinjalla -en nyt ilmoittele mitä .
Opettajat varsin erikoisia kaikilla oli se suosikki jota autettiin ja opastettiin..
muille tehtiin kiusaa ja uhkailtiin jos et nyt tule tunnille -ilmoitan työkkäriin että katkeaa tuet.
Lopetin kesken kuten 80% luokasta ja eräs opettaja vielä lähetti perään uhkailun että missä olet jos et tule jatkamaan ilmoitan työkkäriin.
Miettikää 80 %aloittaneista oli lopettanut vuoden kuluttua kaikki katosi eikä sen jälkeen näkynyt.
Muisto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä mesta kirjoitti:
Nurmijärven yhteiskoulu eli NYK 90-luvun alussa.
Olin täällä, mutta 10 vuotta myöhemmin.
Minusta siellä oli ihan ookoo.
Rehtori oli aika jämpti tapaus...
Kuka siellä oli silloin rehtorina? Muistan vaan nimeltä miehen, joka jäi mielestäni eläkkeelle ollessani oppilaana. Tämän jälkeen rehtoriksi tuli vanhempi nainen, molemmat ok.
Omat kokemukseni eivät liity varsinaiseen kiusaamiseen oppilaiden osalta (mitä nyt ysiluokan poikaporukka istui orrella eli yläkertaan menevien rappusten välitasanteella ja pisteytti kovaan ääneen ohimenevien tyttöjen takapuolia.).
Koin kotona järkyttävää henkistä väkivaltaa ja elin jatkuvassa pelossa sadistisen isäni vuoksi. Äitiäni pahoinpideltiin julmasti usein. Ulospäin asiat oli ok, kavereita oli ja olimme varakkaita.
Saatoin saada kokeista hyviä numeroita tai sitten jos olin kokenut pitkään väkivaltaa ja valvonut öitä, niin en tajunnut matikasta mitään. Ei ollut mahdollisuutta keskittyä.
Tästä johtuen opettajani järjesti minulle tukiopetusta niin että oli itse opettajanhuoneessa ja kävi laittamassa minulle tehtäviä viereiseen pieneen tilaan. Opettaja veloitti tästä opetustuokiosta hyssytellen 100mk/kerta. Tienasi tällä systeemillä todella paljon rahaa minulta. Olin 14v. Opetus tapahtui aina ennen kolmea iltapäivällä.
Näyttikö opettaja sinulle palkkakuittinsa vai mistä tiedät, että hänelle on maksettu tällainen korvaus? Useimmiten opettajille maksetaan palkkio vain oppitunneista.
Sylvään koulu, Sastamala. Rehtori on umpihullu sekopää ja kiusaaminen oli sellaista, etten vieläkään yli 30 vuotta myöhemmin uskalla puhua ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Kallion lukio oli helvetillinen paikka. Kilpailu tilasta ja huomiosta oli ankaraa ja kiusaaminen julmaa.
Saman koulun voi kokea niin monella tavalla. Itselleni Kallio oli vuosituhannen vaihteessa paikka, jossa vihdoin sain olla oma itseni. En koskaan kokenut tai todistanut siellä kiusaamista vaan koin, että olin vihdoin tullut paikkaan, jossa erilaisuus hyväksytään. Tulinkin todella pieneltä paikkakunnalta, yläasteelta, joka on jo täälläkin kertaalleen mainittu. En jotenkin yhtään hahmottanut kilpailuasetelmiakaan - ehkä sitten olin naiivi. Hengasin tosi monenlaisten ihmisten kanssa eri vuosikursseilta.
En silti vähättele tai kiellä kenenkään kokemusta. Sama koulu voi olla eri ihmisille täysin päinvastainen kokemus. Lopulta kouluyhteisö on kuitenkin siinä vaikuttavien yksilöiden summa. Ei tarvita kovin montaa ikävää tyyppiä, kun toksinen ilmapiiri jo alkaa kasaantua.
Espoonlahden koulu. Paljon rankkaa kiusaamista, johon kukaan ei puuttunut. Käytävillä potkittiin jopa erästä opettajaa. Syljettiin päälle, huoriteltiin. Yhtä rinnakkaisluokan poikaa kiusattiin erityisen raaasti.
Kauhajoen yhteislyseo 1960-luvulla. Paljon huonoja opettajia ja ikäviä koulutovereita.
Kallion lukio 2000-luvun alussa.. Liian taiteellisia touhua.
Elämänkoulu ja tälle koululle ei loppua näy:(
Kouvolan liiketalouden ja ulkomaankaupan instituutti 80-luvun lopulla. Jotenkin sain kahlattua koulun loppuun, vaikka tympi vahvasti. Huono ilmapiiri ja paskat opettajat.
Kaikki koulut ja niiden opettajat sekä oppilaat ovat pääsääntöisesti silkkaa paskaa ja kärsimystä.
Ihmiset ovat omahyväisiä mulkkuja ja pelkureita noin pääsääntöisesti.
Petäiskylän kansakoulu. Opettaja puolueellinen sadisti.
Etelä-Kaarelan Yläaste eli EKY. Nykyään varmaan yläkoulu-nimellä.
Kaikille luoteis-Helsingissä asuville vanhemmille: Älkää laittako lastanne tuohon kouluun, se on ehkä pk-seudun surkein yläkoulu.
Oulun kauppaoppilaitos 1980-luvun alkuvuosina. Opetus suurimmaksi osaksi laadutonta. Joillakin opettajilla oli asenne 'ei vois v@ttu vähempää kiinnostaa'! Toki poikkeuksiakin löytyi! Opettajat riitelivät keskenään. Kuitenkin onnistuin saamaan yo-merkonomin paperit ajallaan. Opiskelukaverit olivat toki ihan kivoja, paria hienohelmaa lukuunottamatta!
Uomarinteen koulu Vantaalla. Jo ekaluokkalaiset ovat väkivaltaisia ja aggressiivisia sekä toisiaan että koulun henkilökuntaa kohtaan. Kouluun tarvittaisiin ratkaisukeskeinen ja jämäkkä rehtori.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Kaarelan Yläaste eli EKY. Nykyään varmaan yläkoulu-nimellä.
Kaikille luoteis-Helsingissä asuville vanhemmille: Älkää laittako lastanne tuohon kouluun, se on ehkä pk-seudun surkein yläkoulu.
Äitinä voin allekirjoittaa tämän mielipiteen. Kannelmäen peruskoulu on kiva koulu (suom.kiusaa vapaasti).
Kauhajoen yhteislyseo 1960-luvulla. Huonoja opettajia. En voi mainita nimeltä, kun se ei ole sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Pikkolan yläaste Kangasalla vuosituhannen vaihteessa oli kyllä maanpäällinen helvetti, tuhannen oppilasta ja opettajat ihan keinottomia. Kunnon junttieinarimeininkiä, kaikki erilainen oli todella vihattavaa.
Sama meininki edelleen, vaikka oppilasmäärä enää vain reilu 700.
Vessoista revitään putkia irti ja poltetaan tupakkaa kaikki välitunnit.Viimeviikolla joku seiska varasti kaupasta kaks tölkkiä lonkeroo ja tuli kouluun känissä uhkailemaan ,että tappaa opettajan.Haettiin poliisiautolla ja loppu on historiaa.Yhellä kasilla taas on lapsi ja se joutu just lastenkotiin.Opettajilla suosikkeja ja , kun joiltain opettajilta kysyy apua ne ei auta.Muutenkin opetuksen taso huonoa.Kotitalousopettaja antaa surkeita numeroita vaikka ois kuinka hyvä ja perusteena on että muut ryhmät saa yhtä huonoa palautetta.Kouluun liikkuminen on suunniteltu niin, että bussit hajoo jokapäivä ja myöhästytään siksi koulusta.Opettajia kiinostaa syyttömien oppilaitten touhut ihan helvetisti ja joittenki ei ollenkaan.Työrauhaa ei ole olemassakaan.
Mansikka-Ahon koulu Kouvolassa. Opettajista puolet haettu lataamon suljetulta osastolta ja puolet löytäneet tutkintonsa varmaan muropaketista. Pari mukavaa ja motivoitunutta oli, mutta loput olisi voinut ampua raketilla kuuhun. Oppilaista iso osa tulevia pikkurikollisia ja elämäm_koululaisia. Itse rakennus perustuksiaan myöten homeessa. Luojan kiitos ko. läävä on jo purettu.