Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattelin tehdä abortin, eilen plussasin ja ylihuomenna on neuvola-aika. Millä aikataululla abortti on teille muille tehty ja kokemuksia olisi kiva kuulla. Kaduttaako?

Vierailija
15.10.2016 |

Kuinka nopealla aikataululla abortti on mahdollinen? Kaduttaako abortti? Pääseekö siitä yli?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka nopealla aikataululla abortti on mahdollinen? Kaduttaako abortti? Pääseekö siitä yli?

Kävin plussattuani tk-lekurilla, aika toimenpiteeseen sairaalaan tuli muistaakseni kahden viikon sisällä. tais olla viikkoja 6 kun  otin sairaanhoitajan valvovan silmän alla ne pillerit.Ei kaduta,  ei ollut mitään ylipäästävää.

Vierailija
22/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lopulla systeemi oli kankeampi. Muistaakseni sain ajan useamman viikon päähän, mikä oli tietenkin ahdistavaa kun piti raskaana olla ja odottaa aborttia. Olin sairaalassa päivän ja yön, kotiin päästettiin seuraavana päivänä mikäli oli saattaja. Kipuja oli ehkä viikon verran jälkeenpäin. 

Jossain vaiheessa mulle nousi kamala syyllisyys, joka kesti jonkin aikaa ennen kuin hyvä ystäväni otti asiakseen keskustella kanssani vakavasti. Ymmärsin, että ahdistukseni johtui näistä "abortti on murha" -tyypeistä, ei itse tapahtumasta. Lopetin kuuntelemasta heitä, ja ymmärsin että jokaisella on oma elämäntilanteensa ja voimavaransa.

Syyllistäjät elävät yleensä itse helppoa elämää, eivätkä osaa katsoa toisten näkökulmasta. Syyllistäminen on heille harrastus, tapa korottaa omaa erinomaisuuttaan. Jos tekisit lapsen, he syyllistäisivät sinua siitä että teet lapsen huonossa taloustilanteessa (tälläkin palstalla tätä paljon!)

Lapsia on maapallolla jo liikaa. Itse kannustaisin aborttiin jokaista, joka ei ole ehdottoman varma että haluaa lapsen tehdä ja kykenee antamaan hänelle hyvän elämän ja rakkautta. Abortti on viisas ja vastuullinen ratkaisu sille, jolla tätä ehdotonta varmuutta ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt abortin ja vauvan hyvät ja huonot puolet? Jos olet kovin varma abortista niin ei se varmaankaan kaduta. Jos epäröit yhtään niin sitten se saattaa alkaa kaduttamaan. Ehkäpä heti, ehkäpä myöhemmässä elämäntilanteessa, jossa perhe tulee ajankohtaiseksi.

Tuntuu että mun tarttee vähän perustella päätöstäni:

Suurin syy on tuore parisuhde, vaan 4 kk kestänyt. Toinen iso syy on raha/nykyinen asunto joka on ihan liian pieni lapselle, sillä varaa ei ole nytkään vaihtaa asuntoa ja nykyinen kämppä on vain 40 neliötä eikä lapselle tule omaa huonetta.

Isoin syy on henkinen jaksaminen, sillä minulla on nyt masennusta ja vähän taipumusta alkoholismiin ja pelkään että lapsen pitäminen pahentaa vaan tilannetta

Ap

Alkoholin liikakäyttöön voi tehdä hyvääkin 9 kk pakko raittius. Itselle meinaa maittaa aina liikaa jo ammatin puolesta (viinan kanssa lutrausta) ja aina raskausajat menneet kuitenkin 100% raittiina.

Vauva ei vie tilaa.

Jos täytyy muuttaa, elämän muutokset voi tehdä masentuneelle hyvää samoin kun tuo vauva.

Päädyit mihin vain, ois hyvä saada aika nopeasti, kai? Tuntuis kauheelta oottaa sitä 2 vk

Toisaalta kerkee harkitsemaan..

Vauva ei ole mikään terapialelu, jolla yritetään paikata oman elämän ongelmia. On kypsää itse tiedostaa, ettei lapsi sovi elämäntilanteeseen.

Vierailija
24/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en todellakaan ottaisi kevyesti sitä että alottajalla on ollut masennusta. Se yhdistettynä muihin tilanteeseen liittyviin ongelmiin on selvä riskitekijä synnytyksen jälkeiselle masennukselle. Tuntuu hölmöltä sanoa (kuten joku sanoi) et ehkä nää muutokset auttaa masennukseen. Iso kasa muutoksia kun paljon todennäköisemmin juuri pahentaa tilannetta koska on niin paljon käsiteltävää. Mulla iso syy olla haluamatta omia biologisia lapsia on just se etten halua riskeerata masentuvani taas vakavasti puhumattakaan siitä et altistan kans lapsen masennukselle (nykyisellä poikaystävällänikin on suuri alttius masennukseen).

Vierailija
25/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt olo tuntuu niin varmalta kuin sinun aloituksesta näyttää, niin olet vahvoilla.

Mutta jos olet ns kahden vaiheilla saatat jäädä murehtimaan ja katumaan asiaa. Päätöksestä pitää olla varma. Abortin tehneelle yksi tärkeä ohje on, ettei asiaa kannata jälkikäteen jäädä miettimään, murehtimaan. Minulla ainakin auttoi se, etten jäänyt miettimään, että millainen vauva siitä olisi tullut jne. Kun se ei enää sitten auta...

Vierailija
26/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko meni ekasta soitosta tk:hon kun abortti oli tehty. En ole katunut,oli oikea päätös. Olin masentunut en olisi pystynyt huolehtimaan uudesta lapsesta,kaksi oli jo ennestään.

Vierailija
27/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten tuolla jo joku muu kirjoitti, niin 9kk raittiina tekee kyllä alkavalle alkoholismille hyvää. Jos tuohon päälle vielä imettää, niin sekin on jo hyvä syy jatkaa raittiina. Vauvan hoito edellyttää selväpäistä vanhempaa, joten ilman lapsenvahtia et (toivottavasti!) rellestämään edes pääsisi.

Pieni vauva ei juuri tilaa tarvitse. Hän voi nukkua vieressäsi ainakin ensimmäisen vuoden tai kaksi. Miksei pidempäänkin? Vaipat voi vaihtaa missä tahansa pehmeällä alustalla, ei hoitopöytä ole mitenkään pakollinen. Tarvikkeita ja vaatteita noin äitiyspakkauksellinen, niillä pääsee hyvään alkuun. Toki samaa tahtia se tarvittavien tavaroiden määrä tuntuu kasvavan kuin lapsikin, mutta pienet vaatteet ja 'pienet' lelut voi myydä samaa tahtia kuin hommaa uusia.

Omaan jaksamiseen saa halutessaan ja apua hakiessaan paljon erilaista apua. Sosiaalisoituminen perhe- yms kerhoissa tekee myös vauva-arkea (yksin?) pyörittävälle suunnilleen neljän seinän sisällä asuvalle vanhemmalle hyvää. Pelkkä puhuminen ja kuulluksi tuleminen on jo iso piristysruiske.

Toki taloudellista tilannetta lapsi ei paranna, päin vastoin. Mutta rahaa säästyy muutama kolikko menkkojen pois jäännistä (jälkivuoto saattaa kestää 3kk niin ne ropot kuluu siihen), alkoholin ja muiden päihteiden poisjättämisestä ja mahdollisesti myös ruokavalion terveyttämisellä.

Jos tuntuu, ettet lasta halua missään nimessä niin se on aika painava syy tehdä abortti. Mutta ymmärräthän, että se raskaus, lapsi ja äidiksi kasvaminen voisi tehdä sinulle myös hyvääkin. Tsemppiä valitsemallesi tielle, päätit mitä tahansa :).

Tämä on selvästi kirjoittanut ihminen jolla ei ole mitään ymmärystä mieletervys/alkoholismista. En ole vähään aikaan lukenut mitään yhtä typerää.

T: alkoholistin lapsi.

Vierailija
28/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten tuolla jo joku muu kirjoitti, niin 9kk raittiina tekee kyllä alkavalle alkoholismille hyvää. Jos tuohon päälle vielä imettää, niin sekin on jo hyvä syy jatkaa raittiina. Vauvan hoito edellyttää selväpäistä vanhempaa, joten ilman lapsenvahtia et (toivottavasti!) rellestämään edes pääsisi.

Pieni vauva ei juuri tilaa tarvitse. Hän voi nukkua vieressäsi ainakin ensimmäisen vuoden tai kaksi. Miksei pidempäänkin? Vaipat voi vaihtaa missä tahansa pehmeällä alustalla, ei hoitopöytä ole mitenkään pakollinen. Tarvikkeita ja vaatteita noin äitiyspakkauksellinen, niillä pääsee hyvään alkuun. Toki samaa tahtia se tarvittavien tavaroiden määrä tuntuu kasvavan kuin lapsikin, mutta pienet vaatteet ja 'pienet' lelut voi myydä samaa tahtia kuin hommaa uusia.

Omaan jaksamiseen saa halutessaan ja apua hakiessaan paljon erilaista apua. Sosiaalisoituminen perhe- yms kerhoissa tekee myös vauva-arkea (yksin?) pyörittävälle suunnilleen neljän seinän sisällä asuvalle vanhemmalle hyvää. Pelkkä puhuminen ja kuulluksi tuleminen on jo iso piristysruiske.

Toki taloudellista tilannetta lapsi ei paranna, päin vastoin. Mutta rahaa säästyy muutama kolikko menkkojen pois jäännistä (jälkivuoto saattaa kestää 3kk niin ne ropot kuluu siihen), alkoholin ja muiden päihteiden poisjättämisestä ja mahdollisesti myös ruokavalion terveyttämisellä.

Jos tuntuu, ettet lasta halua missään nimessä niin se on aika painava syy tehdä abortti. Mutta ymmärräthän, että se raskaus, lapsi ja äidiksi kasvaminen voisi tehdä sinulle myös hyvääkin. Tsemppiä valitsemallesi tielle, päätit mitä tahansa :).

Tämä on selvästi kirjoittanut ihminen jolla ei ole mitään ymmärystä mieletervys/alkoholismista. En ole vähään aikaan lukenut mitään yhtä typerää.

Aivan. Vauva on ihminen, jolla on oikeus turvalliseen ja tasapainoiseen lapsuuteen. Oman elämän ongelmia ei pidä kaataa lapsen harteille ja odottaa lapsen tuovan positiivista elämänmuutosta. Jos se muutos ei lähde omasta itsestä niin ei se lapsikaan sitä tuo.

Vierailija
29/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Vauva on ihminen, jolla on oikeus turvalliseen ja tasapainoiseen lapsuuteen. Oman elämän ongelmia ei pidä kaataa lapsen harteille ja odottaa lapsen tuovan positiivista elämänmuutosta. Jos se muutos ei lähde omasta itsestä niin ei se lapsikaan sitä tuo.

Jatkan vielä... tavoitteena ei voi olla pelkkä raittius vaan se turvallinen ja tasapainoinen lapsuus.

Vierailija
30/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette käytä ehkäisyä? Ja ei, ehkäisy ei todellakaan oikeen käytettynä petä joka toisella. Tätäkin ketjua lukiessa lyhyessä ajassa monta, jolle nyt vaan ei lapsi sopinut elämään. Ja takuuvarmasti suurin osa ei huolehtinut ehkäisystä.

Vierailija
31/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sen RV 8+5, 5 paivaa ultran jalkeen. Ei ole kaduttanut, koska tiesin ettei kyseinen elamantilanne ollut oikea, opiskelin ulkomailla ja vaikka olinkin vakaassa parisuhteessa, emme olisi pystyneet elattamaan itseamme seka lasta maassa, jossa en olisi saanut mitaan apua raskauden kanssa ollessani opiskelijaviisumilla. Emme olleet valmiita silloin, mutta tulevaisuudessa kylla toivomme etta saamme mahdollisuuden olla vanhempia kun olosuhteet ovat oikeat, soin silloin viela pillereita ja se oli taysin yllatysraskaus.

Vierailija
32/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lopulla systeemi oli kankeampi. Muistaakseni sain ajan useamman viikon päähän, mikä oli tietenkin ahdistavaa kun piti raskaana olla ja odottaa aborttia. Olin sairaalassa päivän ja yön, kotiin päästettiin seuraavana päivänä mikäli oli saattaja. Kipuja oli ehkä viikon verran jälkeenpäin. 

Jossain vaiheessa mulle nousi kamala syyllisyys, joka kesti jonkin aikaa ennen kuin hyvä ystäväni otti asiakseen keskustella kanssani vakavasti. Ymmärsin, että ahdistukseni johtui näistä "abortti on murha" -tyypeistä, ei itse tapahtumasta. Lopetin kuuntelemasta heitä, ja ymmärsin että jokaisella on oma elämäntilanteensa ja voimavaransa.

Syyllistäjät elävät yleensä itse helppoa elämää, eivätkä osaa katsoa toisten näkökulmasta. Syyllistäminen on heille harrastus, tapa korottaa omaa erinomaisuuttaan. Jos tekisit lapsen, he syyllistäisivät sinua siitä että teet lapsen huonossa taloustilanteessa (tälläkin palstalla tätä paljon!)

Lapsia on maapallolla jo liikaa. Itse kannustaisin aborttiin jokaista, joka ei ole ehdottoman varma että haluaa lapsen tehdä ja kykenee antamaan hänelle hyvän elämän ja rakkautta. Abortti on viisas ja vastuullinen ratkaisu sille, jolla tätä ehdotonta varmuutta ei ole.

Ei toisen tappaminen ole vastuullisuutta. Vastuullista on käyttää ehkäisyä. Ja adoptio on aina parempi ratkaisu, kuin elämän lopettaminen.

Vierailija
33/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jkl ainakin soitin terveyskekuskseen, ne neuvoi ekana neuvolaan, josta labraa, josta lääkäriin ja 5pv päästä sairaalalle ja päivä nro 7 oli se kun aamusta menin osastolle ja homma oli ohi n 4h sisällä. 

nykyään meillä on 4 lasta

Vierailija
34/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kämppäsi ei ole liian pieni. Lapsen kouluikään mennessä ehdit hyvin vaihtaa isompaan, jossa hönellä on oma huone. Tai sitten itse nukut olohuoneessa ja lapsella on oma huone.

Tuttavallani on 2 lasta ja kolmivuorotyötä tekevä puoliso. Heillä on asunto, jossa 2 makuuhuonetta ja olohuone. Vanhemmat nukkuu olohuoneessa ja lapsilla on omat huoneet.

Vierailija
35/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisyä on huonosti saatavilla. Kondomi voi rikkoontua ja tarvittaisiin tuplaehkäisy, mutta kaikille ei vaan hormoniehkäisy sovi. Miksei ehkäisyvaahtoa saa enää. Tai muuta siittilitä tappavaa voidetta emättimeen.

Vierailija
36/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kämppäsi ei ole liian pieni. Lapsen kouluikään mennessä ehdit hyvin vaihtaa isompaan, jossa hönellä on oma huone. Tai sitten itse nukut olohuoneessa ja lapsella on oma huone.

Tuttavallani on 2 lasta ja kolmivuorotyötä tekevä puoliso. Heillä on asunto, jossa 2 makuuhuonetta ja olohuone. Vanhemmat nukkuu olohuoneessa ja lapsilla on omat huoneet.

Kämpän koko ei voi olla ainoa kriteeri lapsen saamiselle.

Vierailija
37/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kämpän koko ei voi olla ainoa kriteeri lapsen saamiselle.

Usein ne menot kasvaa kun väkimäärä lisääntyy joten rahat ei riitä isompaan kämppään.

Vierailija
38/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele sitä pientä avutonta ja viatonta lasta jota odotat ja nyt olet päättänyt ottaa siltä elämän.

Abortti on aina murha, vaikka se olisikin lainsäädännössä sallittu.

Mee nyt helvettiin moraalsaarnoinesi. Ap varmaan tietää tilanteensa ja on harkinnut kaikkia vaihtoehtoja

Vierailija
39/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt abortin vuosia sitten. Olihan se raskas juttu, mutta ainoa oikea päätös siinä tilanteessa. Tuolloin minulla oli suuria ongelmia pitää edes itsestäni huolta. Ryyppäsin raskaasti yms. Elämänhallinta ihan peestä. Myöskään silloinen poikaystäväni ei tahtonut lapsia, joten olisin jäänyt yh:ksi. Ei mikään hyvä pohja lapsen elämälle. Pelkäsin myös, että lapsella olisi FAS.

Vierailija
40/62 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt abortin ja vauvan hyvät ja huonot puolet? Jos olet kovin varma abortista niin ei se varmaankaan kaduta. Jos epäröit yhtään niin sitten se saattaa alkaa kaduttamaan. Ehkäpä heti, ehkäpä myöhemmässä elämäntilanteessa, jossa perhe tulee ajankohtaiseksi.

Tuntuu että mun tarttee vähän perustella päätöstäni:

Suurin syy on tuore parisuhde, vaan 4 kk kestänyt. Toinen iso syy on raha/nykyinen asunto joka on ihan liian pieni lapselle, sillä varaa ei ole nytkään vaihtaa asuntoa ja nykyinen kämppä on vain 40 neliötä eikä lapselle tule omaa huonetta.

Isoin syy on henkinen jaksaminen, sillä minulla on nyt masennusta ja vähän taipumusta alkoholismiin ja pelkään että lapsen pitäminen pahentaa vaan tilannetta

Ap

Alkoholin liikakäyttöön voi tehdä hyvääkin 9 kk pakko raittius. Itselle meinaa maittaa aina liikaa jo ammatin puolesta (viinan kanssa lutrausta) ja aina raskausajat menneet kuitenkin 100% raittiina.

Vauva ei vie tilaa.

Jos täytyy muuttaa, elämän muutokset voi tehdä masentuneelle hyvää samoin kun tuo vauva.

Päädyit mihin vain, ois hyvä saada aika nopeasti, kai? Tuntuis kauheelta oottaa sitä 2 vk

Toisaalta kerkee harkitsemaan..

Mitä hittoa?

"Vauva ei vie tilaa." Totta kai se vie, ei se ole mikään aineeton abstrakti juttu, ja sen tarvikkeetkin vievät tilaa. Ja sitten kun se alkaa liikkua itsekseen, se vasta tilaa viekin. Ja rahaa. 

Merkillistä ohjeistaa, että lapsen hankkiminen voi tehdä hyvää alkoholismiin taipuvaiselle ja masentuneelle, varsinkin kun ap itse epäilee toista. Ei lasta hankita parannuskeinoksi ongelmiin. Sitten kun uutisoidaan miten joku ongelmainen ihminen on laiminlyönyt lastaan, mammat vaahtoaa ettei sellaisten edes pitäisi tehdä lapsia. En väitä ap just olisi laiminlyöjä (päinvastoin vaikuttaa fiksulta ja tilanteet selkeästi näkevältä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä