Ajattelin tehdä abortin, eilen plussasin ja ylihuomenna on neuvola-aika. Millä aikataululla abortti on teille muille tehty ja kokemuksia olisi kiva kuulla. Kaduttaako?
Kuinka nopealla aikataululla abortti on mahdollinen? Kaduttaako abortti? Pääseekö siitä yli?
Kommentit (62)
Minä sain ajan viikon päähän, kun olin testin tehnyt. Tänään otan viimeiset tabletit täällä kotona ja se on siinä. Ei kaduta, koska tiesin jo heti mitä teen.
Olen tehnyt tosi vaikeassa elämäntilanteessa jossa olisin todennäköisesti sairastunut vakavasti pitäessäni vauvan.
En ole katunut yhtään ja olen päässyt helposti yli, vaikka todella lapsirakas olenkin.
Uskon että tein oikean päätöksen.
Helpostihan se alkuraskaudessa voi mennä itsekseenkin kesken, mielestäni abortti ei paljoa siitä eroa.
Mulla meni muistaakseni kolme viikkoa yhteydenotosta neuvolaan itse toimenpiteeseen.
Abortista pääsee kyllä yli. Olen käynyt asian itseni (ja mieheni) kanssa niin perinpohjaisesti läpi, että olen asian kanssa sujut. Tottakai se surettaa välillä vieläkin, mutta ratkaisu oli sen hetkiseen elämäntilanteeseen ainoa järkevä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt abortin ja vauvan hyvät ja huonot puolet? Jos olet kovin varma abortista niin ei se varmaankaan kaduta. Jos epäröit yhtään niin sitten se saattaa alkaa kaduttamaan. Ehkäpä heti, ehkäpä myöhemmässä elämäntilanteessa, jossa perhe tulee ajankohtaiseksi.
Tuntuu että mun tarttee vähän perustella päätöstäni:
Suurin syy on tuore parisuhde, vaan 4 kk kestänyt. Toinen iso syy on raha/nykyinen asunto joka on ihan liian pieni lapselle, sillä varaa ei ole nytkään vaihtaa asuntoa ja nykyinen kämppä on vain 40 neliötä eikä lapselle tule omaa huonetta.
Isoin syy on henkinen jaksaminen, sillä minulla on nyt masennusta ja vähän taipumusta alkoholismiin ja pelkään että lapsen pitäminen pahentaa vaan tilannetta
Ap
En ole itse teettänyt, mutta olin ystävän tukena 17-18-vuotiaana. Ihan selvä juttu se oli, muistaakseni aborttiaika saatiin parin viikon päähän. Se tehtiin sairaalassa. Odottelin kanttiinissa ja kävin kävelyllä, ehkä 4-5 tuntia oli ystäväni siellä osastolla ja sitten pääsi kotiin. Hän tuli meille, koska ei kertonut vanhemmilleen. Nykyään taitaa olla yleisempää hakea lääkkeet kotiin, jos on vielä varhaiset viikot.
Melko äkkiä. Mut ei siihen mitään neuvolaa varattu, vaan lääkäriaika ainakaan Oulusss. Ensin kävin labras tekeen testin, ja sen jälkeen oli lääkäriaika joka kirjotti sen lähetteen, mihin piti kirjoittaa et miksi haluan abortin jne jne, ja sen jälkeen menin Oysiin, missä raskaus ultrattiin ja käytiin sama paska läpi, sit sen jälkeen eka käynti aamulla jossa otettiin suun kautta ja sit toka käynti parin päivän päästä, joka oli helvettiä. Yhteensä meni n.viikko.
Ja jos raskautta on 9 viikkoa tai alle, niin sillon voi olla tyhjennyspäivän kotona.
Oho moka, sen ultran jälkeen sain suun kautta heti sen lääkkeen. t.8
En osaa sanoa kaduttaako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt abortin ja vauvan hyvät ja huonot puolet? Jos olet kovin varma abortista niin ei se varmaankaan kaduta. Jos epäröit yhtään niin sitten se saattaa alkaa kaduttamaan. Ehkäpä heti, ehkäpä myöhemmässä elämäntilanteessa, jossa perhe tulee ajankohtaiseksi.
Suurin syy on tuore parisuhde, vaan 4 kk kestänyt. Toinen iso syy on raha/nykyinen asunto joka on ihan liian pieni lapselle, sillä varaa ei ole nytkään vaihtaa asuntoa ja nykyinen kämppä on vain 40 neliötä eikä lapselle tule omaa huonetta.
Isoin syy on henkinen jaksaminen, sillä minulla on nyt masennusta ja vähän taipumusta alkoholismiin ja pelkään että lapsen pitäminen pahentaa vaan tilannetta
Ap
Alkoholin liikakäyttöön voi tehdä hyvääkin 9 kk pakko raittius. Itselle meinaa maittaa aina liikaa jo ammatin puolesta (viinan kanssa lutrausta) ja aina raskausajat menneet kuitenkin 100% raittiina.
Vauva ei vie tilaa.
Jos täytyy muuttaa, elämän muutokset voi tehdä masentuneelle hyvää samoin kun tuo vauva.
Päädyit mihin vain, ois hyvä saada aika nopeasti, kai? Tuntuis kauheelta oottaa sitä 2 vk
Toisaalta kerkee harkitsemaan..
7+1 tehtiin. Elämäntilanne ei ollut lapselle oikea. Ei ole kaduttanut päivääkään. Meni helposti, ei sattunut.
Miksi ap varasit neuvola-ajan? Vai asutko jossain Kuopiossa, jossa alle 25 v:t menee eka seksuaaliterveysneuvolaan?
Itse tein Kuopiossa silloin, ja oli tosi nopea koska siellä nimenomaan se neuvolatyyppi ultras heti ja kirjoitti lähetteen.
Vierailija kirjoitti:
7+1 tehtiin. Elämäntilanne ei ollut lapselle oikea. Ei ole kaduttanut päivääkään. Meni helposti, ei sattunut.
Ei tunteettomalle ja moraalittomalle satu fyysisesti eikä henkisesti.
Sitä on jo vuosia. Systeemi oli kankeampi silloin. Olin liian nuori 15v ja halusin hoitaa asian itse. Päivääkään en ole katunut. Nyt olen suurperheenäiti.
kaduttaa! Noin setsemän vuotta meni, että pääsin asiasta edes jotenkin yli.
Ajattele sitä pientä avutonta ja viatonta lasta jota odotat ja nyt olet päättänyt ottaa siltä elämän.
Abortti on aina murha, vaikka se olisikin lainsäädännössä sallittu.
Kuten tuolla jo joku muu kirjoitti, niin 9kk raittiina tekee kyllä alkavalle alkoholismille hyvää. Jos tuohon päälle vielä imettää, niin sekin on jo hyvä syy jatkaa raittiina. Vauvan hoito edellyttää selväpäistä vanhempaa, joten ilman lapsenvahtia et (toivottavasti!) rellestämään edes pääsisi.
Pieni vauva ei juuri tilaa tarvitse. Hän voi nukkua vieressäsi ainakin ensimmäisen vuoden tai kaksi. Miksei pidempäänkin? Vaipat voi vaihtaa missä tahansa pehmeällä alustalla, ei hoitopöytä ole mitenkään pakollinen. Tarvikkeita ja vaatteita noin äitiyspakkauksellinen, niillä pääsee hyvään alkuun. Toki samaa tahtia se tarvittavien tavaroiden määrä tuntuu kasvavan kuin lapsikin, mutta pienet vaatteet ja 'pienet' lelut voi myydä samaa tahtia kuin hommaa uusia.
Omaan jaksamiseen saa halutessaan ja apua hakiessaan paljon erilaista apua. Sosiaalisoituminen perhe- yms kerhoissa tekee myös vauva-arkea (yksin?) pyörittävälle suunnilleen neljän seinän sisällä asuvalle vanhemmalle hyvää. Pelkkä puhuminen ja kuulluksi tuleminen on jo iso piristysruiske.
Toki taloudellista tilannetta lapsi ei paranna, päin vastoin. Mutta rahaa säästyy muutama kolikko menkkojen pois jäännistä (jälkivuoto saattaa kestää 3kk niin ne ropot kuluu siihen), alkoholin ja muiden päihteiden poisjättämisestä ja mahdollisesti myös ruokavalion terveyttämisellä.
Jos tuntuu, ettet lasta halua missään nimessä niin se on aika painava syy tehdä abortti. Mutta ymmärräthän, että se raskaus, lapsi ja äidiksi kasvaminen voisi tehdä sinulle myös hyvääkin. Tsemppiä valitsemallesi tielle, päätit mitä tahansa :).
Useimmat muistelevat abortteja viimeistään siinä vaiheessa, kun lapsi menisi kouluun jne. Eli lapsesta pääsee eroon, mutta ajatuksesta lapsesta ei pääse. Muutama ystävä on todennut, että "tänä vuonna se lapsi täyttäisi 20 vuotta, millainenkohan hän olisi ollut" eli kyllä ne mieleen jää ihan samalla tavalla kuin keskenmenon takia matkansa päättäneet.
Ne jotka täällä jankkaa abortin vääryydestä.. kuinka moni teistä on sitten niitä jo syntyneitä lapsia auttamassa? Kuinka moni on sitten ap:n ovella apua ja tukea tarjoamassa?
Abortti ei ole mitenkään mukava asia. Valinta on jokaisella naisella. Lapsi vaatii paljon niin henkisesti kuin rahallisestikin. Mielestäni lyhyt suhde ja pieni asunto eivät ole mitään ylipääsemättömiä, mutta ei sinun ap tarvitse lasta pitää.
Omasta mielestäni jos aborttiin päädyt niin silloin viimeistään ehkäisy kuntoon ja se otetaan tosissaan ja sitten se elämä kuntoon.
Jotkut katuvat abortteja (enemmän tai vähemmän) ja jotkut eivät. Jos teet abortin (tai et tee) omasta tahdosta ja itselle oikeista syistä voi katuminen jäädä vähälle. Toki oma asennekin vaikuttaa jos jää esim. vellomaan mikä masentuneella voi olla mahdollista. Joka tapauksessa hae ammattiapua jos siltä tuntuu.
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Alkoholin liikakäyttöön voi tehdä hyvääkin 9 kk pakko raittius. Itselle meinaa maittaa aina liikaa jo ammatin puolesta (viinan kanssa lutrausta) ja aina raskausajat menneet kuitenkin 100% raittiina.
Vauva ei vie tilaa.
Jos täytyy muuttaa, elämän muutokset voi tehdä masentuneelle hyvää samoin kun tuo vauva.
Päädyit mihin vain, ois hyvä saada aika nopeasti, kai? Tuntuis kauheelta oottaa sitä 2 vk
Toisaalta kerkee harkitsemaan..
Yhdenkään lapsen tehtävä ei ole pakottaa ketään raittiiksi. Entä, kun raskausaika on ohi? Mitä jos vielä maistuisi? Vauva ei myöskään ole lääke masennukseen. Ap on erittäin fiksu ajatellessaan omia resurssejaan suoda lapselle turvallinen lapsuus.
Mitä tuohon tilan viemiseen tulee, niin niistä vauvoista kasvaa lapsia ja lapsista nuoria. Lisäksi vaikka vauva olisikin pieni, vievät sen tavarat tilaa. Jos rahat ovat nyt jo tiukilla, vauva ei sitä tuo lisää.
Mielestäni oletolet ap tosi fiksu kun pohdit asiaa kunnolla. Mikäli haluat lapsen pitää, kerro tilanteestasi avoimesti neuvolassa, jotta saat tukea mielenterveytesi ylläpitämiseen ja siihen, että se korkki tosiaan pysyy kiinni.