Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olkaa onnellisia te, jotka ette tarvitse silmälaseja tai piilareita

Vierailija
14.10.2016 |

Yritän kotona olla mahdollisimman paljon ilman piilareita ja oma huononäköisyys vituttaa. Meikkaaminen, hiusten laittaminen yms. on ihan mahdotonta kun hädintuskin näkee itseään peilistä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on näkö -10 ja olen aivan avuton ilman laseja. Eniten ottaa päähän silti köyhänä opiskelijana se, että joka toinen vuosi suunnilleen pitäisi pieraista jostain vajaa 1000e silmälasien uusimiseen, silmälääkäriin ja muuhun asiaankuuluvaan kun näkö heikkenee jatkuvasti ja piilareita en saa/voi käyttää. Meikkaamaan kyllä oppii liki sokkonakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on näkö -10 ja olen aivan avuton ilman laseja. Eniten ottaa päähän silti köyhänä opiskelijana se, että joka toinen vuosi suunnilleen pitäisi pieraista jostain vajaa 1000e silmälasien uusimiseen, silmälääkäriin ja muuhun asiaankuuluvaan kun näkö heikkenee jatkuvasti ja piilareita en saa/voi käyttää. Meikkaamaan kyllä oppii liki sokkonakin.

Sympatiani sulle! Mulla on hieman vähemmän miinusta (ysi puoli huonommassa silmässä, toinen jkv parempi), mutta kyllä tuo tutulta tuntuu. Mulla on jo ikänäköäkin, ennen näin sentään tosi lähelle hyvin.... Mites se on nykyään, saako mistään mitään tukea jos menee yli -10? Itselläni arvot ei ole koskaan riittäneet, mutta muistan kuulleeni, että jossain vaiheessa jotain rahallista tukea voisi saada. Lisäksi nyt opiskelijana voisit ehkä saada sossusta jotain? Onhan nuo nyt apuvälineisiin verrattavat välttämättömät kapineet.

Vierailija
4/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuten Eput laulaa: ilman laseja pelkkä nolla. Omasta mielestäni se kertoo silmälasipäisten ylivoimaisesta paremmuudesta.

Vierailija
5/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yrität olla ilman piilareita/laseja ja siitä sitten masennut noin? 

En voisi itse enää kuvitellakaan itseäni ilman rillejä enkä ole piilareita oikein teinivuosien jälkeen enää käyttänyt kun nämä ovat mun ns. tavaramerkki ja muutenkin, onhan sitä nyt mukava oikeasti nähdä, rillit korjaa karsastusta jne.

Vierailija
6/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep täällä kohtalotoveri. Olen käyttänyt kaksi vuotta piilolinssejä kodin ulkopuolella ja kotiin ostin halvimmat mahdolliset lasit, joita ei voi käyttää kodin ulkopuolella. Halvimmat linssit ovat 450e, eikä ole ollut varaa ostaa moneen vuoteen :(

Vierailija
7/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen enemmän kuin ikionnellinen! Kävin viisi vuotta sitten taittovirheleikkauksessa, siitä saakka on ollut todella helppoa elämä näön kanssa.

Vierailija
8/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, jep! Ja lasit ovat kallista lystiä, varsinkin jos on monenlaista vikaa ja iän takia tarvitsee jo monitehot. Ei pääse liikkeestä ulos alle tonnin taksalla, ellei sitten laitata uusia linssejä entisiin sankoihin. Tosin ainakin mulla sangat ovat se halvin osa koko paketissa. Vielä nuoruudessani lasit sai vähentää verotuksessa, mutta sitten siitä etuudesta luovuttiin.

Vierailija
9/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zenni Opticalista saa halvalla. Jenkkifirma, pitää vain itse lyödä reseptin tiedot sinne. Mulla on sieltä varmaan kuudet lasit ja yhteensä alle 150 e on maksaneet (postareineen). Yhdet on menneet rikki, mutta muuten on ihan ok-laatua.

Miinuslaseilla on mielestäni kyllä melko helppo meikata, naama vaan peiliin kiinni ja sitten lasit päässä tarkistaa kokonaisuuden. Plussalaseilla varmaan vaikeaa.

Vierailija
10/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä halpisoptikoita, mistä saa aivan hyviä laseja edullisesti. Ei niistä tonneja tartte maksaa.

Vierailija
11/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen ilman lasejakin riittävän hyvin, näköni on -0,75. Silti tykkään pitää laseja, ne on aina päässä ja niitä onkin neljät erilaiset. :D Aivan eri fiilikset kuin ap:llä. Mutta joo, saan lasit tällä näöllä halvalla ja en tule sokeaksi, vaikka otankin pois ne pois silmiltä... Ehkä siitä tulee iso psykologinen ero.

12/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuitenkin olla onnellinen siitä, ettei sellaista vammaa silmissä johon lasitkaan eivät auta.

Vierailija
13/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pitkään käyttäny laseja, että en tuntuu epämukavalta olla ilman. Arjessa en vois ees kuvitella käyttäväni piilareita.

Vierailija
14/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kuitenkin on syytä olla kiitollinen että näkö ylipäätään on tallella ja se on korjattavissa yksinkertaisella, kivuttomalla keinolla. Toista se on sitten jos menettää näön tai vaikka toisen silmän kokonaan. Ei ole apuvälineitä millä korjata :(

Vierailija
15/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä lailla se meikkaaminen on vaikeata? Piilarit päähän edes siksi hetkeksi. Tai sitten vaan on tarpeeksi lähellä peiliä.

Vierailija
16/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap, olen todella kiitollinen että jokaisella perheessäni silmät (ja muutkin aistit) toimivat moitteetta ilman apuvälineitä. Kaikki on niin helppoa.

Vierailija
17/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen enemmän kuin ikionnellinen! Kävin viisi vuotta sitten taittovirheleikkauksessa, siitä saakka on ollut todella helppoa elämä näön kanssa.

Missä kävit? Mitä maksoi?

Vierailija
18/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän oikein hyvin, mistä olla onnellinen. Lähelle miinus kymmentä huonontuneet silmäni, jotka eivät kestäneet enää piilolinssejä ja olivat liian eripariset silmälasien mukavaa käyttöä varten, korjattiin melkein 20 vuotta sitten. Nyt yli viisikymppisenä silmäni ovat yhä niin terävät, että käytän laseja vain autolla ajamiseen, vaikka tarpeen tullen voisin ajaa ilmankin. Lähinäössä ei ole mitään korjattavaa. Muistan kyllä sen, miltä tuntuu laskea lasit kädestään ja joutua sitten etsimään niitä käsikopelolla, kun paria vaaksaa lähemmäs ei näe.

Vierailija
19/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvella "mukava" touhata kun rillit huurtuu. Raharikkailla kuulemma on vielä erikseen "juhlalasit" tmv.🤔😞

Vierailija
20/20 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe likinäköä ongelmaksi ja arvot minullakin -8,5 ja -9, nyt jo ikänäköäkin. Käytössä moniteholasit, kertakäyttöiset monitehopiilarit ja kertakäyttöiset miinuspiilarit. Ikää 49 ja piilareiden käyttökokemusta vuodesta 1982. Leikkausta en ole koskaan edes harkinnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä