Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13-vuotiaan pojan alkoholinkäyttö

Vierailija
07.03.2006 |

7-luokkalainen poikani on alkanut juoda alkoholia viikonloppuisin. Hän tulee aina perjantaina kotiin vasta joskus klo 23-02 välillä. On yritetty estää ulosmeno silloin, mutta siitä seuraa vain hirveä huuto. Yöllä tulee kotiin tupakan ja alkoholin hajuisena. Nämä kaverit kenen kanssa pyörii on samanikäisiä tai hieman vanhempia. Mitä voimme tehdä asialle?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tekee sitä mitä kaveripiiri.

Rajat hänelle on saatava. Kotiintuloaika. Jos et saa tukea mieheltäsi, etkä keneltäkään muulta aikuiselta lähelläsi, ota yhteys perheneuvolaan ja pyydä apua sieltä. Tai lastensuojeluun.

Ota poika omaksi projektisesi perheessänne, hänen rajansa kuntoon.

Itselläni on 12-vuotias poika ja en ikipäivänä antaisi hänen olla ulkona tuohon aikaan viikonloppuisin! Toistaiseksi hänen pitää tulla kotiin 20-21. Ja meidän pitää tietää misää hän on. Tunnemme vielä hänen kaverinsa. Ja pidemmästä matkasta haemme hänet iltasella.

Olen itse käyttänyt alkoholia nuorena 14-16 vuotiaana viikonloppuisin. En anna lapseni ajautua siihen.

Kuullostaa siltä, että teidän rajat eivät ole olleet kovin tiukat ennekään, kun poika on pystynyt helposti ajautumaan noin pitkiin ulkonaolemisiin öisin. Rajojen asettaminen ja niiden pitäminen vaatii työtä ja voimia vanhemmalta. Koko perhepyörityksessä se on raskasta.

Ajattele silti poikaasi ja pyydä häpeämättä apua itsellesi rajojen asettamiseen ja pitämiseen. Puhu myös pojan kanssa. Kannattaa katsoa se hetki, että lapsi on vastaanottavainen.

Vierailija
22/34 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo kirjottikin, että kun rupee noin nuorena juomaan alkoholia, niin siitä helposti ajautuu sitten pilven polttoon ja siitä vahvempiin aineisiin, olen nähnyt toodella monta tämmöistä tapausta, joten että minäkin olen sitä mieltä että kaikki keinot peliin!

tuli unohdus, täytyy silmäillä ketju uudelleen, jatkan sitten...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin kyllä kovemmast keinot käyttöön!Minulla 2 pientä poikaa ja tämä juttu pelottaa jo etukäteen!Oma veljeni ajautui murroiässä väärään seuraan,mutta onneksi vanhemmat puuttuivat kovalla kädellä asiaan ja veljestäni ei tullut huumeidenkäyttäjää!

Vierailija
24/34 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinuna keskustelisin myös vanhempien lapsiesi kanssa, etteivät he hae 13-vuotiaalle olutta. usein isommat sisarukset halevat olutta/ viinaa näille alaikäsille.

ja kun poikasi sanoo, että ei polta- muut polttavat, kun haisee tupakalle, niin voisin väittää että hän valehtelee sinulle. itse ainakin sanoin vanhemmilleni noin. ja niin myös kaikki kaverini.

Vierailija
25/34 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse tippaakaan alkoholia. Sinulla on oikeus ja velvollisuus estää se vanhempana, et tarvitse siihen hänen lupaansa.

Vierailija
26/34 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on siis yläasteella, mahdollisesti saanut uusia kavereita. Haluaa päästä mukaan johonkin tiettyy porukkaan. Silloin tehtävä niinkuin kaveritkin tekee, jos ei polta ja juo niinkuin muutkin leimaatuu " nössöksi" . Itse olen toiminut juuri näin yläasteella, tosin vasta 9-luokalla.

Jälkeenpäin olen miettiynyt mikä olisi auttanut, ehkä se että vanhemmat olisivat yrittäneet nostattaa itsetuntoani jotenkin, kehumalla, kertomalla että minun ei tarvitse miellyttää muita ja tehdä niinkuin muut tekee. Vetoamalla minun " fiksuuteeni" , kertomalla mitä kaikkea voi kännissä sattua ja tapahtua jne jne. Yrittäneet saada jotain harrastuksia minulle.

Suosittelen siis että yrität keskustella pojan kanssa järkevästi, määräily ja komentelu ei tosiaan auta.

Kaikesta huolimatta hän varmasti tulee alkoholia juomaan ja tupakkaakin ehkä polttamaan, mutta jos olet saanut häntä ajattelemaan asioita laajemmin ja mitä kaikkia vaikutuksia niillä on pidemmällä tähtäimellä, niin sekin on jo hyvä.

Vierailija
27/34 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiukat kotiintuloajat, viikkorahat otettiin kuukaudeksi pois kun jäin tupakasta kiinni jne. mutta eipä auttanut kuin järki, mikä tuli joskus myöhemmin päähän.

Vierailija
28/34 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

7-luokkalainen poikani on alkanut juoda alkoholia viikonloppuisin. Hän tulee aina perjantaina kotiin vasta joskus klo 23-02 välillä. On yritetty estää ulosmeno silloin, mutta siitä seuraa vain hirveä huuto. Yöllä tulee kotiin tupakan ja alkoholin hajuisena. Nämä kaverit kenen kanssa pyörii on samanikäisiä tai hieman vanhempia. Mitä voimme tehdä asialle?

Vierailija
29/34 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin kaikki muutkin alueemme lapset/teinit. Oltiin vielä ns. paremmista piireistä. Meillä oli myös hurjaa menoa koko yläasteajan ja vaikka vanhemmat yrittivät tehdä vaikka mitä niin he eivät meitä kuriin saaneet. Ikä teki tehtävänsä ja tällä hetkellä meidän vanhalla " jengillä" menee loistavasti.

Eli kaikki tarinat eivät pääty surullisesti, onneksi. Mutta olen itsekin miettinyt mitä tekisin tuossa tilanteessa. Varsinkin kun tiedän että nuoret keksivät keinot. En usko että kotiin pakottamalla autat lastasi, sillä jos hänellä ei ole kavereita tilanne riistäytyy käsistäsi.

Auttaisiko yhdessä sovitut rajat? Sovitte esim. ettei poika polta ,mutta voi juoda esim. oluen, tulee ajallaan kotiin. Jos näitä vähän löysempiä sääntöjä rikotaan niin sitten kaikki pois. Keskustelkaa yhdessä pojan kanssa. Ymmärtäen häntä myös. Ei ole helppoa olla teini eikä teinin äiti.

Vierailija
30/34 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

n juoppoja elätä!

Vierailija
31/34 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan normaalia kokeilla tupakkaa ja alkoholia yläasteelle mennessä. Itsekkin olen yläasteella ja joskus on pakko juoda ja polttaa.. anna poikasi juoda kohtuudella puhu asiasta ja sopikaa että max joka toinen viikonloppu. Se tupakanpolttokin on niin että se pitäisi olla ihan ok kunhan ei säännölisesti ala kun se on vaan niin ettei yläasteelta löydy sellaisia kavereita jotka eivät kokeilisi alkoholia ja tupakkaa.

Vierailija
32/34 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 16:09"]

Se on ihan normaalia kokeilla tupakkaa ja alkoholia yläasteelle mennessä. Itsekkin olen yläasteella ja joskus on pakko juoda ja polttaa.. anna poikasi juoda kohtuudella puhu asiasta ja sopikaa että max joka toinen viikonloppu. Se tupakanpolttokin on niin että se pitäisi olla ihan ok kunhan ei säännölisesti ala kun se on vaan niin ettei yläasteelta löydy sellaisia kavereita jotka eivät kokeilisi alkoholia ja tupakkaa.

[/quote]

Höpö höpö.

Lapset eivät polta tupakkaa eivätkä käytä alkoholia. Aikuisen tehtävä on huolehtia että näin on -lapsi saa olla siitä ihan mitä mieltä haluaa.

Vierailija
33/34 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeesti???

Vierailija
34/34 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei suosittelen että puututte tähän asiaan. Mä kyl tiedänton jutun kanssa. Mun poika on ihan samanlainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän