Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten manuaalilla voi kiihdyttää nopeasti?

Vierailija
14.10.2016 |

Se kiihdytys katkeaa ikävästi kun kaasu pitää ottaa pois.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopea kytkinjalka.. Vaatii harjoittelua.. Koska jos on liian nopea niin sitten se vauhti vasta tyssääkin.

Vierailija
2/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppää yli vaihteita ja käytä vähän liian pientä vaihdetta kiihdyttäessäsi. En tiedä tekeekö hyvää autolle, mutta saa sen ainakin kiihymään nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän manuaalilla saa auton kiihtymään paljon paremmin kuin automaatilla. Joka tilanteessa. Riittävän pieni vaihde ja talla pohjaan.

Vierailija
4/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkoselta suoraan neloselle.

Vierailija
5/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasu kokoajan pohjassa ilman kytkintä vaihtaen. Suuri kierrosluku. t. Rallikuski

Vierailija
6/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa manuaalilla pystyy vaihtamaan nopeammin ja tehokkaamin kuin normi perheauton automaatti pystyy. Urheiluautojen tuplakytkin automaatit ovat sitten asia erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen kytkimen ja kaasun nopean käytön oppii. Sekä vaihteiden vaihdon.

Vierailija
8/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kauan AP:lla oikein kestää vaihteen vaihto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa manuaalilla pystyy vaihtamaan nopeammin ja tehokkaamin kuin normi perheauton automaatti pystyy. Urheiluautojen tuplakytkin automaatit ovat sitten asia erikseen.

Mutta kukaan tavis ei osaa eikä uskalla kepittää niin että tomaatille pärjäisi. Ja perheautoni tomaattilaatikossa on myös S-asento, mutta sitä ei edes tarvita keppiautoilijoiden kepittämiseen ;-)

Vierailija
10/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat autot saa manuaalivaihteisina kiihtymään nopeammin kuin automaattivaihteiset, jos vain osaa oikein ajaa. Auto kiihtyy nopeimmin, kun moottori käy suurimman vääntömomentin alueella, mikä taas on useimmiten melko korkealla kierrosnopeudella. Käytännössä siis pitää painaa kaasu pohjaan ja jatkaa samalla vaihteella suunnilleen kierrosnopeumittari punaiselle, ennen kuin vaihtaa isommalle. Samoin jatketaan sitten seuraavalle ja seuravalle vaihteelle. Vaihteita ei suinkaan pidä "hypätä" yli, koska tällöin pudotaan heikomman väännön alueelle.

Jos taas halutaan kiihdyttää tasaisesta nopeudesta suuremmalle, pitää vaihtaa pienemmälle vaihteelle, jolloin kierrokset nousevat ja päästään paremman vääntömomentin alueelle.

Automaattivaihteisto pyrkii usein vaihtamaan isommalle vaihteelle maksimikiihtyvyyden kannalta liian aikaisin, ja lisäksi perinteisessä automaatissa on momentinmuunnin, joka "luistaa" ja hukkaa tehoa. Siksi manuaalilla saa yleensä kiihdytettyä nopeammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sulla on noin kiire? Et kai puhu liikenteestä?

Kilparadoilla autoissa on yleensä yhteneväinen tekniikka, eli jos sulla on manuaali, niin muilla on kans, eli siinä mielessä reilu peli.

Vierailija
12/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei manuaalilla voikaan ajaa kuin superihmiset, jotka osaavat käyttää yhtäaikaisesti käsiä ja jalkoja. Älä vaan AP yritäkään, et osaa kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat autot saa manuaalivaihteisina kiihtymään nopeammin kuin automaattivaihteiset, jos vain osaa oikein ajaa. Auto kiihtyy nopeimmin, kun moottori käy suurimman vääntömomentin alueella, mikä taas on useimmiten melko korkealla kierrosnopeudella. Käytännössä siis pitää painaa kaasu pohjaan ja jatkaa samalla vaihteella suunnilleen kierrosnopeumittari punaiselle, ennen kuin vaihtaa isommalle. Samoin jatketaan sitten seuraavalle ja seuravalle vaihteelle. Vaihteita ei suinkaan pidä "hypätä" yli, koska tällöin pudotaan heikomman väännön alueelle.

Jos taas halutaan kiihdyttää tasaisesta nopeudesta suuremmalle, pitää vaihtaa pienemmälle vaihteelle, jolloin kierrokset nousevat ja päästään paremman vääntömomentin alueelle.

Automaattivaihteisto pyrkii usein vaihtamaan isommalle vaihteelle maksimikiihtyvyyden kannalta liian aikaisin, ja lisäksi perinteisessä automaatissa on momentinmuunnin, joka "luistaa" ja hukkaa tehoa. Siksi manuaalilla saa yleensä kiihdytettyä nopeammin.

Pätee vapaasti hengittävään. Turbollisessa autossa taas maksimivääntö löytyy jo melko matalilla kierroksilla ja jatkuu lähes kierrosalueen yläpäähän. Mutta nopean kiihdytyksen toivossa kannatta huudattaa konetta, jotta vaihtoja tulee vähemmän. 120km/h on kuitenkin se mistä ei saa ajaa yli ja tuon nopeudenhan saavuttaa kai jo kolmosvaihteella.

Vierailija
14/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa manuaalilla pystyy vaihtamaan nopeammin ja tehokkaamin kuin normi perheauton automaatti pystyy. Urheiluautojen tuplakytkin automaatit ovat sitten asia erikseen.

Mutta kukaan tavis ei osaa eikä uskalla kepittää niin että tomaatille pärjäisi. Ja perheautoni tomaattilaatikossa on myös S-asento, mutta sitä ei edes tarvita keppiautoilijoiden kepittämiseen ;-)

...voi sua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa manuaalilla pystyy vaihtamaan nopeammin ja tehokkaamin kuin normi perheauton automaatti pystyy. Urheiluautojen tuplakytkin automaatit ovat sitten asia erikseen.

Eikös tuollaine kaksoiskytkin ole ihan perus Skodan tekniikkaa?

Vierailija
16/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyppää yli vaihteita ja käytä vähän liian pientä vaihdetta kiihdyttäessäsi. En tiedä tekeekö hyvää autolle, mutta saa sen ainakin kiihymään nopeasti.

Tämä.

Ei ole kovin vaikeaa, vaihtuuhan ne vaihteet automaatissakin yhtälailla. Manuaalilla vaihdat vain itse.

Manuaalilla on kivempi kiihdyttää :)

Vierailija
17/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa manuaalilla pystyy vaihtamaan nopeammin ja tehokkaamin kuin normi perheauton automaatti pystyy. Urheiluautojen tuplakytkin automaatit ovat sitten asia erikseen.

Mutta kukaan tavis ei osaa eikä uskalla kepittää niin että tomaatille pärjäisi. Ja perheautoni tomaattilaatikossa on myös S-asento, mutta sitä ei edes tarvita keppiautoilijoiden kepittämiseen ;-)

...voi sua...

Miksiköhän tomaattilaatikko on kielletty F1-säännöissä ;-)

Vierailija
18/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä automaatti on ylivoimainen. Voitan aina, lopetan kiihdytyksen nopeusrajoitukseen, ja vasta sitten keppimies pääsee ohi otsasuonet pullottaen ;-)

Vierailija
19/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjumala näitä kuskeja

Vierailija
20/60 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa manuaalilla pystyy vaihtamaan nopeammin ja tehokkaamin kuin normi perheauton automaatti pystyy. Urheiluautojen tuplakytkin automaatit ovat sitten asia erikseen.

Mutta kukaan tavis ei osaa eikä uskalla kepittää niin että tomaatille pärjäisi. Ja perheautoni tomaattilaatikossa on myös S-asento, mutta sitä ei edes tarvita keppiautoilijoiden kepittämiseen ;-)

...voi sua...

Miksiköhän tomaattilaatikko on kielletty F1-säännöissä ;-)

Siksi koska F1 autolla ajamisen ei ole tarkoitus olla helppoa. Joka tapauksessa F1:ssä käytettävä puoliautomaattinen "sequential gearbox" on todella nopea - vaihdot tapahatuvat sekunnin tuhannesosissa.

DSG tosiaan on kaksoiskytkin automaatti joka taitaa nykypäivänä olla yhtä nopea kiihdytysarvoissa kuin vastaava auto manuaalina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän