Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä oikeuksia sinä sallisit opettajalle?

Vierailija
14.10.2016 |

Tähän ketjuun nyt A:sta Ö:hön keinot, joita sinä sallisit opettajille (ja ehkä muillekin kasvattajille) opetusrauhan takaamiseksi. Ei ruodita tässä ketjussa keinojen toimivuutta sen enempää, vaan mieluummin vaikka uusi ketju.

Aloitan: Koululle oikeus poistaa häirikkö tunneilta ja vanhemmille velvollisuus kesken työpäivän hakea pikku pellensä pois. Ei vanhempi monta kertaa hae, kun alkaa työt kärsiä, joten ehkä alkaa sitten ojentaa jälkeläistään. Toiseksi puhelimet olisi oikeus poistaa jokaiselta tunnin alussa. Jos ri luovuta, ei ole lupaa osallistua tunnille.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo mainitsemasi konsti siis ole olemassa nyt? Jos ei, niin se kyllä pitäisi minunkin mielestäni olla. 

Vierailija
2/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo mainitsemasi konsti siis ole olemassa nyt? Jos ei, niin se kyllä pitäisi minunkin mielestäni olla. 

Käsittääkseni ei valitettavasti ole. -Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin häiriköiden poisto opetustilanteesta jättäisi lopuille oppilaille mahdollisuuden opiskella. Toisaalta taas juuri nämä häiriköt olisivat tiedon ja opin tarpeessa, mut sen asian hoitaisi sitten erityisluokanopettaja.

Vierailija
4/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin puhelimet laatikkoon hiljaiselle ennen oppituntia. Toiseksi opettajalla oikeus poistaa häirikkö luokasta niska-perseotteella.

Vierailija
5/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysinen kuritus sallittava.

Vierailija
6/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, koska lapsella on oikeus saada opetusta. Ei siis enää velvollisuutta käydä koulussa, vaan oikeus opetukseen eikä sitä saa ottaa pois vaikka lapsi omalla käytöksellään pilaisi kaikkien muiden oikeuden saada opetusta.

Vierailija
7/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapas miten se luokasta poistaminen käytännössä onnistuu? Jos mä olen 160/48, ja luokassa on kymmenen karjua, jotka ovat kaikki reilusti minua suurempia, ja ne kaikki pitäisi poistaa väkisin, miten minä sen teen? Tai vaikka olisi yksikin ja pienempi, mutta se ei suostu poistumaan, pitäisikö minun alkaa fyysisesti sen kanssa tappelemaan vai? En todellakaan opettajana suostuisi sellaiseen. Ainoa konsti olisi soittaa poliisit, tai jotkut koulun turvamiehet paikalle, mutta itse en ala kenenkään kanssa mihinkään fyysiseen käsikähmään, piste.

Vierailija
8/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisesta kirosanasta ja nimittelystä rangaistusmenetelmänä esim ylimääräinen esitelmä, vessojen siivousta, tuhat sanaa peräkkäin tms. Luokaltaan ei pääse ennen kuin nämä suoritettu, eikä vanhemmilla olisi mitään sanavaltaa tähän.

Vierailija
9/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin oloni turvalliseksi kun koulun johtajaopettaja veti kuukausittaan häirikköpoikaa turpiin. Koulurauha oli aina turvattu vähäksi aikaa.

Vierailija
10/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauhoittava kameravalvonta tunneille. Eiköhän vähenisi pikkunilkkien videoinnitkin, kun olisi näyttää tallennetta koulunkin puolesta. Samalla tavalla kuin julkisien tilojenkin valvonnassa, taltioinnit on olemassa jos niitä tarvitaan.

Vierailija
11/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapas miten se luokasta poistaminen käytännössä onnistuu? Jos mä olen 160/48, ja luokassa on kymmenen karjua, jotka ovat kaikki reilusti minua suurempia, ja ne kaikki pitäisi poistaa väkisin, miten minä sen teen? Tai vaikka olisi yksikin ja pienempi, mutta se ei suostu poistumaan, pitäisikö minun alkaa fyysisesti sen kanssa tappelemaan vai? En todellakaan opettajana suostuisi sellaiseen. Ainoa konsti olisi soittaa poliisit, tai jotkut koulun turvamiehet paikalle, mutta itse en ala kenenkään kanssa mihinkään fyysiseen käsikähmään, piste.

Kuten sanottu, ei ruodita tässä ketjussa enempää tätä, mutta sitten esim monen opettajan voimin, kouluihin palkattaisiin vartija tms. -Ap

Vierailija
12/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään enempää oikeuksia opettajalle. Pelottaa ajatella mitä tekisivät, jos meininki nykyoikeuksillakin on tuollaista, että riehutaan kuin mielipuoli, nimitellään ja halveksitaan oppilaita yms.

Vierailija
13/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin häiriköiden poisto opetustilanteesta jättäisi lopuille oppilaille mahdollisuuden opiskella. Toisaalta taas juuri nämä häiriköt olisivat tiedon ja opin tarpeessa, mut sen asian hoitaisi sitten erityisluokanopettaja.

No enpä usko, että nää häiriköt sillä opilla mitään tulisivat tekemään. Tulevaisuus näkyy jo siellä lähiössä, hajonneessa perheessä, päihdeongelmat ja työttömyys/kouluttamattomuus yms. lieveilmiöt seuranaan. Näistähän oloista he ovat itsekin lähtöisin. Valitettavasti syrjäytyminen periytyy kovin usein..

Vierailija
14/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvontakamerat luokkiin. Saattaisi hillitä opettajan mielipuolista käyttäytymistä.

Vierailija
15/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niitten keinojen, joita ehdotellaan kannattaisi kuitenkin jokseenkin toimivia olla? Mitä hyötyä on ehdottaa vaikka, että ammutaan kaikki tuhmat oppilaat?

Vierailija
16/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on koulussa, jossa käytännössä ei ole lainkaan häiriköintiä tunnilla. Oppilasaines on toki valikoitua, tietty keskiarvoraja vaaditaan sisäänpääsyyn, mutta sen myötä on tullut myös homogeeninen sosiaalinen tausta.

Mutta jos häiriköintiä, nimittelyä jne. esiintyy, niin siitä päätyy rehtorin puhutteluun. Kotiin menee samantien viesti ja oppilas siirtyy loppupäiväksi resurssiluokkaan eli erityisopettajan vetämään pop up -luokkaan jatkamaan koulunkäyntiä. Opettajilla on hyvin alhainen toleranssi oppilaan poistamiseen luokasta, koska jatkopaikka on koko ajan avoinna, yksin käytäville hortoilemaan ei pääse.

Kahdesta häiriköinnistä koulunkäynti menee katkolle eli vanhemmat kutsutaan koululle keskustelemaan jatkosta. Jos tavat eivät parane, oppilas päätyy kotiopetukseen ja suorittaa ainakin 2 vko ajan koulunsa tenttimällä. Rehtorilla on oikeus erottaa oppilas määräajaksi ja tätä oikeutta myös käytetään.

Koulusta ei viime vuonna erotettu ketään, koska jo keskustelu vanhempien kanssa saa aikaan muutoksen. Tieto siitä, että tässä koulussa jäädään luokalle, motivoi ihmeen monia vanhempia kasvattamaan lastaan.

Vierailija
17/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai niitten keinojen, joita ehdotellaan kannattaisi kuitenkin jokseenkin toimivia olla? Mitä hyötyä on ehdottaa vaikka, että ammutaan kaikki tuhmat oppilaat?

No eipä ketjussa vielä ole mitään kohtuutonta ehdotettukaan

Vierailija
18/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeus määrätä oppilaan vanhemmat suorittamaan jälki-istuntoa koululle.

Vierailija
19/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudet sinänsä ovat nyt kohdallaan. 

Silloin kuin nurkassa seisotettiin häpeäpaalussa ja karttakepillä iskettiin sormille, niin koko yhteiskunnan ilmapiiri ja oikeuskäsitys oli erilainen. Ei siihen ole paluuta ja hyvä näin. 

Ja video todistaa sen, että opeettajakin voi olla tilassa, jolloin valkotakkiset noutajat olisivat paikallaan. Oppilaathan olivat itse asiassa rauhallisia, jopa osa heistä yllättävän asiallisesti raivaria kommentoivia. PItää muistaa, että kyseessä olivat 14-vuotiaat lapset. Sen sijaan opettaja oli jo kypsässä iässä ja alansa ammattilainen. 

Sitähän hän muisti korostaa, että on koulun paras opettaja. 

Vierailija
20/73 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö opettajilla ole enää oikeutta poistaa oppilasta luokasta fyysistä voimaa käyttämällä? Muistan kun 2000-luvun alussa ollessani kuudennella luokalla, luokanopettajani kantoi häirikköpojan ulos luokasta, kun kaikki muut keinot oli jo käytetty. Ei kuunnellut pyyntöjä, varoituksia eikä käskyjä, oli oikein kunnon ylimielinen rääväsuu. Opettaja otti tiukan otteen, kantoi pojan reippaasti luokan ulkopuolelle ja ovi kiinni. Ei silloin ainakaan tuosta tullut hänelle mitään seurauksia. Oli muuten viimeinen kerta, kun tämä poika kehtasi käyttäytyä huonosti. Uskoi kerrasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme