Paljon tililläsi on rahaa ennen palkkapäivää?
Minua hämmenti tämä juttu: http://www.lily.fi/blogit/toimitus/paljonko-tilillasi-rahaa-ennen-palkk…
Vastaajat olivat toimituksesta, eli luultavasti tavallisia työssäkäyviä ihmisiä. Eivätkä he maininneet että puhuisivat nimenomaan käyttötilistä ja varaa kyllä olisi muilla tileillä. Onko oikeasti noin yleistä joutua laskemaan rahojaan ennen palkkapäivää, jos on vakityössä käyvä aikuinen ihminen (ei opiskelija, vastavalmistunut tmv. ymmärrettävästi vähävarainen).
Paljon tililläsi on rahaa juuri ennen palkkapäivää?
Minulla on aina käyttötilillä ennen palkkapäivää 1000-4000e, koska en pidä luoton käyttämisestä enkä halua vahtia, riittääkö raha tilillä ostoksiin. Toisaalta tyhmäähän sitä on siellä seisottaa, joten siirrän säästötilille rahaa säännöllisen epäsäännöllisesti tilanteen mukaan.
Kommentit (62)
Oliskohan omalla käyttötilillä nyt reilu 200€, miehen kanssa on yhteinen 'taloustili' jossa taisi olla nyt ehkä tonnin verran. Siirrän käyttötililtä aina tietyt summat rahastoihin ja säästötilille, enkä makuuta käyttötilillä turhia. Oma kulutus on aika vakio, niin tilin saldoa ei kyllä usein tule tuijoteltua.
Nyt mennään pohjamudissa, rahaa tilillä 9 €, huomenna 4000€. Ei tavallisesti ole tili ihan tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä on olemassa erikseen käyttö- ja säästötili? Jos korkokin on suurinpiirtein sama molemmissa.
Hyvä kysymys. Avasin säästötilin, kun menin ensimmäistä kertaa kesätöihin 14-vuotiaana vuonna 1975. Alkuun se oli asuntoa varten, mutta myöhemmin vaan jäänyt tavaksi.
Ei ole säästötiliä. On vain sijoitustili ja ostelen niillä rahoilla osakkeita. Sijoitustilille tulee myös kaikki osingot ja myyntituotot. On se kiva kun osinkoja tipahtelee säännöllisesti tilille noiden palkka-ylijäämien lisäksi. Kyllä se muutama satanen kuussa ylimäärästä on kiva, ja keväällä sitten enemmänkin kun Suomi-osakkeistakin osingot irtoaa.
Tuntuu hassulta, että aikuisilla työssäkäyvillä olisi noin heikko rahatilanne kuin mitä juttu ap:n linkin takana antaa ymmärtää. Ollaan miehen kanssa molemmat melko säästäväisiä. Omalla käyttötilillä on aina vähintään 2000e, yhteisellä s-tilillä ennen palkkapäivää yleensä 100 - 300e ja yhteisellä lainanhoitotilillä noin 1000e. Säästötilillä olevaa summaa taas kasvatetaan joka kuukausi tulevia vanhempainvapaita ja hoitovapaita varten, nyt siellä on joku 7000e.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä on olemassa erikseen käyttö- ja säästötili? Jos korkokin on suurinpiirtein sama molemmissa.
Mulla on 3 eri tiliä. Säästötilillä rahat on sivussa, laskutillitä pyörii lainat ja laskut suoraveloituksena. Palkkapäivänä käyttötililtä automaattisesti tietty summa laskutilille ja säästötilille. Lopulla päivittäismenot ja humputtelut. Säästöihin kosken vai jos isompia hankintoja tai vaikka lomamatka.
Kyllä mä yleensä pyrin pitämään sellaiset 200€ tilillä yllättäviä laskuja varten, mutta en paljon enempää. En halua, että tilillä on paljon rahaa. Makselen laskuja etukäteen jos rahaa on liikaa tai siirtelen sijoituksiin. Me maksetaan ihan kaikki ostokset ruuasta lähtien luottokortilla, joten palkkapäivänä maksetaan sitten kaikki laskut pois eikä sen jälkeen sitä rahaa tarvitse paljon jäädä.
Miehellä on omalla tilillään jotain 20000-30000€ ja saan siitä ihan näppylöitä, koska minusta ne rahat pitäisi sijoittaa, mutta mies ei saa aikaiseksi. Hoidan kyllä kaikki muut perheen sijoitukset, mutta tuo on joku miehen oma nurkka, jonka on halunnut pitää itsellään, kun muut sijoitukset on vaimon hoidettavana.
Mulla on kaksi tiliä, käyttötilillä oli eilen 900 euroa ja säästötilillä 4200 euroa. Tänään tuli palkka, ja laskujen jälkeen käyttötilille jäi n. 2000 e. Raha tuo mulle turvaa, en pystyisi elämään sellaista elämää kuten vaikka mieheni jota ei yhtään haittaa että tilit on ennen palkkapäivää ihan tyhjät. Mua sellainen ahdistaisi.
15€ ja palkkapäivä huomenna. En ole käynyt kaupassa koska rahaa siis tosi vähän. Pakasteita.
n. 2500€/kk, yksinhuoltaja yhdelle joka ei saa enää lapsilisää ja elaria isältään 150€ vielä kaksi kk. En todella tiedä miten jatkossa... ei harrasteta mitään, ei käydä missään joten mistä vielä voisi kiristää vyötä? Teinin poismuutto ei ole vaihtoehto millekkään, asuu kotona ja piste. Itsenäistyköön intin jälkeen.
Neljäkymmentä euroa ja seuraava 100e tulee viikon perästä. Tilillä ei ole koskaan mitään eläkkeen maksun jälkeen.
Näytti olevan 30€, huomenna on tilipäivä.
Pari kuukautta sitten vahingossa laitoin tilipäivänä menemään säästöön tupla summan mitä yleensä eli 600€. Ajattelin että menköön nytkin, kun kuukausitulot on 1700-1800€, pidän säästösummaa tosi hyvänä.
Nyt kun jaksaisin jostain tutkia mikä on mahdollinen tuleva eläkkeeni, koitan taas tammikuun tulla toimeen sillä summalla, viimeksi en onnistunut.
Lisättäköön että olen yksin asuva eli kaiken maksan yksin.
nyt kun on tulot laskeneet (osittain suurien verojen vuoksi) ja rahaa tulee vähemmän, on ehkä 500-700e ennen palkkapäivää, joka onkin huomenna:)
laitan heti palkan jälkeen säästöön, joten mitä jää niin on ekstraa, siitä voi sitten ostaa lennot tms kun saa lomaa.
asun yksin, asuntolaina/pks jne
Palkkapäivä huomenna. Käytötilillä (johon pankkikortti) ehkä 50€. Toisella käyttötilillä (josta maksan vuokrat, laskut yms) 800€. Säästöjä rahana n. 11.000€.
Huomenna tulee palkka (2.800€), josta siirrän ekalle käyttötilille 300-400€, toiselle käyttötilille 1700-1800€ (loppukuusta tulossa reissu, jolle varaan rahaa sivuun) ja säästöön menee n. 500€.
No kuule ihan tarpeeksi. En ole köyhä.
Tällä palstallahan on varsin järkeviä ja äveriäitä rahan käyttäjiä. Työskentelen pankissa ja kokemuksesta kerron, että keskimäärin ihmisillä on tilillään max satasia ennen seuraavaa tilipäivää. Onnittelut siis teille, olette parempia rahan käyttäjiä kuin kansa keskimäärin :D
Nyt on 3200 e.
Palkka menee lähes kokonaan lainaan ja muihin pakollisiin laskuihin. Rahaa jää n 30-50 e kk.
Mutta teen koko ajan pieniä juttuja, mm teen kollegan päivärahahakemukset, myyn tarpeetonta kirppiksellä, teen leipäkoneilla leipää ja myyn ne töissä kollegoille.
Nyt menee taas tuttu myymään Tuomaan markkinoille ja itse olen tehnyt ennätysmäiset 250 kpl joulukorttia.
Joulukuun alussa myyn niitä kollegoille ja loput menee joulumarkkinoille.
Toivon että vuoden alussa on 6000 e.
Lapsien maku muuttuu jatkuvasti kalliimmaksi ja tähän asti ollaan päästy edullisesti.
Käyttötilillä 7 e ja säästötilillä 580 e. Käteisvarana 120e joihin ei kosketa. Palkka viikon päästä.
Vuokra halpa ja koirakaan syö paljoa joten hyvä olla.
Mulla taisi olla 17 euroa ennen tämän päivän liksaa ja sekin lapsen lahjarahatililtä lainattua (juu, maksoin jo takaisin). Normisti on kyllä ollut 200-500 euroa, mutta ei viime aikoina.
Homma selittyy sillä, että keväällä muutettiin isompaan lukaaliin ilman uutta lainaa, ja seiniin meni vuosien säästöt. Viime aikoina on ollut paljon ylimääräisiä menoja suoraan palkasta, on ollut paljon asiaa sekä rautakauppaan, sähköfirmaan että huonekalukauppoihin.
Onneksi projekti on nyt ohi, ja päästään nostamaan jalat uuden sohvan päälle. Rauhoittuu rahanmenokin.
Eilen oli tilillä tarkalleen 2,50€. Tänään oli palkkapäivä.
0,47e. Pari päivää olen ollut täysin ilman rahaa.