Paljon tililläsi on rahaa ennen palkkapäivää?
Minua hämmenti tämä juttu: http://www.lily.fi/blogit/toimitus/paljonko-tilillasi-rahaa-ennen-palkk…
Vastaajat olivat toimituksesta, eli luultavasti tavallisia työssäkäyviä ihmisiä. Eivätkä he maininneet että puhuisivat nimenomaan käyttötilistä ja varaa kyllä olisi muilla tileillä. Onko oikeasti noin yleistä joutua laskemaan rahojaan ennen palkkapäivää, jos on vakityössä käyvä aikuinen ihminen (ei opiskelija, vastavalmistunut tmv. ymmärrettävästi vähävarainen).
Paljon tililläsi on rahaa juuri ennen palkkapäivää?
Minulla on aina käyttötilillä ennen palkkapäivää 1000-4000e, koska en pidä luoton käyttämisestä enkä halua vahtia, riittääkö raha tilillä ostoksiin. Toisaalta tyhmäähän sitä on siellä seisottaa, joten siirrän säästötilille rahaa säännöllisen epäsäännöllisesti tilanteen mukaan.
Kommentit (62)
Mulla on nyt käyttötilillä vähän päälle 1400 ja huomenna tulee tili. Mä olen kyllä aika ylpeä itsestäni. Mun netto on 1470 euroa ja lapsilisä yhdestä lapsesta, mutta opiskelijalapsianikin muistan aika usein joillakin kympeillä. Joka kuukausi laitan vielä säästötilille 500 euroa.
30e, no vajaan kolmen tunnin päästä enemmän
Käyttötilillä 60000€ ja tonni kuussa säästöön lisää. Ja joo on ehkä tyhmää makuuttaa käyttötilillä...
Miten niin tarvii odottaa kuin kuuta nousevaa. Se että tilillä ei ole rahaa ei tarkoita mitenkään sitä että ei olisi varaa/mahdollisuutta ostaa tarvitsemiaan asioita tai että palkkapäivää odottaisi. Minulla on korkeintaan yhtenä päivänä kuussa yli tuhat euroa.
7e + asp-tilillä tietty summa ja sijoitustilillä toinen.
Valmistuin toukokuussa ja olen ollut elokuusta lähtien töissä. Ennen tilipäivää tilillä on noin 5000e, sen yli menevän summan siirrän säästötilille juuri ennen tilipäivää. Lisäksi asuntosäästötilillä noin 18000e ja osakesijoituksissa noin 10000e. Opintolaina olisi kyllä syytä maksaa pois, sitä on kertynyt 6000e. Mutta juu, halvassa yksiössä asustelen itsekseni ja palkka on ihan ok. Olen aina ollut säästeliäs ja kova tekemään töitä. Rahaa kuluu enimmäkseen matkusteluun, teen useamman matkan vuodessa.
Taitaa olla 70€. Säästössä toki enemmän. En makuuta käyttötilillä ylimääräistä, kun säästötilillä on parempi korko. Eikä 2000€ netolla nyt ihan älyttömiä edes säästellä, varsinkaan kun alkuvuosi meni hoitovapaalla. Ja palkka tulee huomenna.
Tilillä reilut 3300e, palkkapäivä huomenna. Säästötili on erikseen, siellä alkaa olla kymppitonni täynnä.
Ei mulla mikään superhyvä palkka ole, taitaa olla vähän keskimääräistä pienempi, mutta jotenkin sitä rahaa vaan aina jää. Elin pitkään köyhänä opiskelijana, pätkätyöläisenä ja työttömänä, nyt kokopäivätyössä tuntee itsensä suunnilleen lottovoittajaksi koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sssst kirjoitti:
Minulla on palkkapäivää edeltävänä päivänä yleensä käyttötilillä 600-2000 e ja siitä sitten vikana päivänä siirrän säästötilille 200-500e. Luottokorttia käytän todella harvoin.
Miten luottokortti liittyy tähän mitenkään? Itse maksan nettiostokset, lennot ja hotellit luottokortilla, koska se nyt vasn on järkevämpää niin. Sitten maksan ne kerralla pois kun lasku tulee?
Eikös se liity siten, että tuossa Lilyn jutussa/sen kommenteissa jotkut sanoivat käyttävänsä sitä siksi, että tili on tyhjä?
Saatoin alunperin kirjoittaa vähän epäselvästi; minua hämmensi juuri se, että onko se ihan yleistä, että palkkapäivää täytyy odottaa kuin kuuta nousevaa jo ihan ruokakauppareissun takia.
Tämän pikaisen gallupin perusteella ei ole :)T. Ap
Jos käyttää luottokorttia maksuaikakorttina, vapautuu tilillä oleva raha tuottavampaan tarkoitukseen. Eli siirtää laskuista yli jääneet rahat sijoitustilille/rahastoon ja ostaa kuluvan kuun ostot luottokortilla , jonka maksaa sitten seuraavana tilipäivänä nollille. Se sijoituksiin laitettu raha on sillä aikaa tuottanut jo muutaman euron eikä luottokortin käytöstä mene korkoa koska kortilla käytetty saldo maksetaan veks.
Ei mitään, koska makselen edelleen kymmenen vuotta vanhoja pikavippejä pikkuhiljaa helvettiin. Raiskaritappajana olisin jo tekoni sovittanut.
Käyttötilillä 100-200 €. Lapset ovat jo aikuisia, asun yksin, säännölliset menot ovat aika vakiintuneita eli osaan hyvin etukäteen arvioida, paljonko käytän seuraavan kuukauden aikana rahaa. Niinpä laitan aina tietyn summan palkasta heti säästötilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sssst kirjoitti:
Minulla on palkkapäivää edeltävänä päivänä yleensä käyttötilillä 600-2000 e ja siitä sitten vikana päivänä siirrän säästötilille 200-500e. Luottokorttia käytän todella harvoin.
Miten luottokortti liittyy tähän mitenkään? Itse maksan nettiostokset, lennot ja hotellit luottokortilla, koska se nyt vasn on järkevämpää niin. Sitten maksan ne kerralla pois kun lasku tulee?
Eikös se liity siten, että tuossa Lilyn jutussa/sen kommenteissa jotkut sanoivat käyttävänsä sitä siksi, että tili on tyhjä?
Saatoin alunperin kirjoittaa vähän epäselvästi; minua hämmensi juuri se, että onko se ihan yleistä, että palkkapäivää täytyy odottaa kuin kuuta nousevaa jo ihan ruokakauppareissun takia.
Tämän pikaisen gallupin perusteella ei ole :)T. Ap
Jos käyttää luottokorttia maksuaikakorttina, vapautuu tilillä oleva raha tuottavampaan tarkoitukseen. Eli siirtää laskuista yli jääneet rahat sijoitustilille/rahastoon ja ostaa kuluvan kuun ostot luottokortilla , jonka maksaa sitten seuraavana tilipäivänä nollille. Se sijoituksiin laitettu raha on sillä aikaa tuottanut jo muutaman euron eikä luottokortin käytöstä mene korkoa koska kortilla käytetty saldo maksetaan veks.
Eipä ole luottokorttia kun ei ollut rahaa maksaa ajoissa kortin laskua takaisin niin ottivat pois. Onneksi ei luottotiedot menneet. Jospa joskus sais kortin takaisin...
Saako säästötilille paremman koron kuin käyttötilille? Eikös niissä ole aika nollakorko molemmissa?
Mulla on käyttötilillä ennen palkkapäivää vähintään 1000 euroa ja säästötilillä tällä hetkellä 2500. En halua elää ihan kädestä suuhun.
Mulla on yleensä joku 200-300€. Säästötili on sitten erikseen, siellä pidän ehkä 6000 euron "lukitun" pesämunan yllättäviä menoja varten, mutta muuten siirrän oikeastaan kaiken ylimääräisen sijoituksiin. Turhaan makuutan kymppitonneja tilillä, jossa inflaatio syö jatkuvasti ostovoimaa, joten siitä syystä pankkitililtä löytyy vain pieni varaus, jos palkka ei vaikka tulekaan oikeana päivänä tilille.
Vierailija kirjoitti:
Saako säästötilille paremman koron kuin käyttötilille? Eikös niissä ole aika nollakorko molemmissa?
ei säästötilille juurikaan parempaa korkoa saa mutta rahastoista ja osakkeista todennäköisesti kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään, koska makselen edelleen kymmenen vuotta vanhoja pikavippejä pikkuhiljaa helvettiin. Raiskaritappajana olisin jo tekoni sovittanut.
Mitä haluat jälkimmäisellä kommentilla sanoa? Että sinun pitäisi saada velkasi anteeksi, koska joudut maksamaan sitä liian kauan? Vai miksi vertaat velanottoa rikokseen? Ei kai omien velkojensa maksaminen ole mikään rangaistus.
Joskus voi olla satanen tilillä ennen tilipäivää. Joskus tili on viikon tyhjänä.
Miksi teillä on olemassa erikseen käyttö- ja säästötili? Jos korkokin on suurinpiirtein sama molemmissa.
Tuossa tilanteessa ei kyllä ole ihme, tsemppiä! Voihan tuossa lilyn jutussa olla myös vaikka minkälaisia tilanteita, mutta eipä niistä tosin mainittu...
Ap