Miksi vauvalta otetaan synnärillä huumetesti?
Kun äiti ei ole koskaan käyttänyt huumeita. Miksi?
Kommentit (45)
Onko sinun tai lapsen isän ulkoisessa olemuksessasi jotain tavallisesta poikkeavaa? Miksi et kysynyt suoraan henkilökunnalta, miksi testi otettiin? Toki kysymyksessä saattoi myös olla jokin tutkimus, jossa kaikilta tietyllä välillä ko. sairaalassa syntyneiltä vauvoilta otettiin testi.
Jos kertomasi on totta, ainoa syy, jonka keksin, on, että tiedoissasi on virhe. Eli jonkun toisen asiakkaan tietoja sun tiedoissa. Ei ne ilman syytä testejä ota. Kysyhän syytä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun tai lapsen isän ulkoisessa olemuksessasi jotain tavallisesta poikkeavaa? Miksi et kysynyt suoraan henkilökunnalta, miksi testi otettiin? Toki kysymyksessä saattoi myös olla jokin tutkimus, jossa kaikilta tietyllä välillä ko. sairaalassa syntyneiltä vauvoilta otettiin testi.
En huomannut kysyä kun joku kätilö siitä ohimennen mainitsi. Ollaan ulkoiselta olemukselta aivan tavallisen näköisiä.
Vauvaltani otettiin koska huomasin raskauden niin myöhään ja siksi kävin vasta rv20 jälkeen ensimmäisen kerran neuvolassa. Mutta varmasti syitä on monia, esimerkiksi neuvolassa noussut huoli, vauvan vierotusoireelta vaikuttava tärinä jne.
Voihan olla joku tehovalvontaviikko tms. Ei kai täällä kukaan voi syytä tietää, kysy nyt hyvä ihminen siellä henkilökunnalta, jos asia vaivaa!
Mun vauvalta otettiin koska mulla päihdetausta eikä tosiaan ois muuten otettu. Ja kysyttiin vielä että onko ok jos ottavat ja tottahan mulle oli.
Onpa outoa. Loogisin selitys olisi se, jos odottaja on neuvolassa kertonut esim. kokeilleensa kannabista nuoruudessa (VINKKI kaikille: älkää kertoko ikinä tuollaista, vaikka olisit kokeillut 15 vuotta sitten yhden hitin verran, saatat saada pirinistin kohtelun synnärille saakka).
Mutta ilmeisesti ap:n kohdalla näin ei ole. Todella outoa. Jos vauvalla on jotain terveydellistä ongelmaa, niin luulisi ap:nkin siitä tietävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole otettu kahdelta lapselta. Osaat varmasti itse vastata kysymykseesi.
En osaa. Testi oli tietenkin puhdas. En ole ikinä käyttänyt huumeita, alkoholia en tietenkään raskauden aikana nauttinut enkä ottanut kuin pari panadolia raskauden aikana. Muutenkaan en käytä kuin aniharvoin alkoholia enkä syö mitään lääkkeitä.
Niin varmaan joo. Seli seli. Eipä ne testejä normi ihmisille huvikseen tee.
Vierailija kirjoitti:
Onpa outoa. Loogisin selitys olisi se, jos odottaja on neuvolassa kertonut esim. kokeilleensa kannabista nuoruudessa (VINKKI kaikille: älkää kertoko ikinä tuollaista, vaikka olisit kokeillut 15 vuotta sitten yhden hitin verran, saatat saada pirinistin kohtelun synnärille saakka).
Mutta ilmeisesti ap:n kohdalla näin ei ole. Todella outoa. Jos vauvalla on jotain terveydellistä ongelmaa, niin luulisi ap:nkin siitä tietävän.
Mulle valitettavasti kävi näin. Sanoin siis neuvolassa, että olen kokeillut kannabista (oikeasti kyse oli nimenomaan kokeilusta), joten passittivat mut äitipolille säännöllisiin seuloihin ja vauvasta otettiin syntymän jälkeen huumetesti. Olin niin nuori ja tietämätön, että en osannut pistää vastaan. Nyt jos sama toistettaisiin, niin en tietenkään suostuisi tuollaiseen sairaaseen pompotteluun.
Oletko jotenkin sitten laitapuolen kulkijan näköinen, sor. Tai onko lapsen isä tatuoitu, lävistetty tai sinä itse?
Onko sulla punnittavat silmät esim. kuivuudesta johtuen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle valitettavasti kävi näin. Sanoin siis neuvolassa, että olen kokeillut kannabista (oikeasti kyse oli nimenomaan kokeilusta), joten passittivat mut äitipolille säännöllisiin seuloihin ja vauvasta otettiin syntymän jälkeen huumetesti. Olin niin nuori ja tietämätön, että en osannut pistää vastaan. Nyt jos sama toistettaisiin, niin en tietenkään suostuisi tuollaiseen sairaaseen pompotteluun.
Olen ihmetellyt miksi neuvolassa toimitaan näin? Varmasti osa neuvolan terveydenhoitajista, kätilöistä ja etenkin lääkäreistä on itsekin kokeillut kannabista. Tiedän yhden sosiaalityöntekijänkin, joka on aiemmin poltellut enemmältikin. Siis jotain suhteellisuudentajua tuohon hommaan, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla punnittavat silmät esim. kuivuudesta johtuen?
Äh, punoittavat.
Mun sähköiseen hoitokertomukseen oli kirjautunut neljättä lasta odottaessa jonkun 19-v tytön äitiyspkl-käynnin tekstit. Joissa myös oli mainintaa myöhäisestä raskauden toteamisesta, alkoholin käytöstä, kannabiskokeilusta jne. No, tiedot poikkesivat niin paljon omistani että ymmärsivät heti niiden olevan virheellisiä ja ne poistettiin. Ehkä ap:lle on käynyt samoin?
Joka tapauksessa saa ja pitää kysyä miksi joku tutkimus tehdään. Ja henkilökunnan on siihen vastattava ja perusteltava miksi näin tehdään.
Niin, kysy nyt ihmeessä hoitohenkilökunnalta. Ei sen tarvitse kätilö olla. Voit kysyä keneltä vain ja pyytää selvitystä asiaan. Tottakai sulla on oikeus tietää mitä on tehty ja miksi, koska on kyse sinun lapsestasi.
Joku syy tuohon joka tapauksessa on. Mikäli kyseessä olisi joku testiluontoinen seula, kysyttäisiin lupa ja kerrottaisiin mistä kyse.
Epäillään äidin käyttäneen huumeita. Tai vauvalla on syntymän jälkeen oireita jotka voisivat muiden syiden ohella olla vieroitusoireita
Mulla on käsivarret täynnä oldschool-kuvia, pipo ja tennarit. Ei kyllä ollut mikään syy ottaa testejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole otettu kahdelta lapselta. Osaat varmasti itse vastata kysymykseesi.
En osaa. Testi oli tietenkin puhdas. En ole ikinä käyttänyt huumeita, alkoholia en tietenkään raskauden aikana nauttinut enkä ottanut kuin pari panadolia raskauden aikana. Muutenkaan en käytä kuin aniharvoin alkoholia enkä syö mitään lääkkeitä.
Jospa lapsellasi oli vieroitukseen viittaavia oireita, esim. vapinaa.
Kysy ihmeessä neuvolasta / sairaalasta, miksi testit otettiin. Tämä ihan sen vuoksi, että jos tietoihisi on vahingossa kirjattu väärän henkilön tietoja, pitää ne saada korjatuksi. Muuten niistä voi olla sinulle jatkossa harmia.
Katsot papereista syyn. Ei mitään tutkimuksia ihan silkasta tekemisen ilosta tehdä!