Miten säilytätte kermajuuston niin, ettei siihen tule muutaman pvän päästä hometta?
Mulla on mennyt vaikka kuinka monta kermajuustoa lähiaikoina roskiin homeen vuoksi.
Säilytän juuston omassa pakkauksessaan (auki siitä "kansikohdasta" vähäsen) muovisen juustokuvun alla.
Mitä teen väärin?
Kommentit (39)
Mulla on ollut jo pari viikkoa Reissumies-leipäpussissa, kun oli just sopivan kokoinen. Eipä ole homehtunut. Jääkaapissa tottakai.
Minun suuhuni kermajuusto maistuu pahalta kauttaaltaan, jos siinä on pienikin läikkä sitä valkoista hometta.
Ei ole ikinä juusto homehtunut jääkaappiin. Juusto on yleensä oltermannia tai arlan kermajuusto. Molemmat ovat sellaisia korkeita ja pyöreitä ja ne säilytetään omassa pakkauksessa...vain se kansi päältä auki. Kaupasta sai sellaisen muovisen pyöreän kannen ilmaiseksi siihen päälle. (oltermannin kansi)
Lähmit juustoa paskasilla käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä arkijuusto homehtui aina. Se iso pakkaus. Meitä on perheessä 5 ja syödään paljon juustoa eli ei kauaa vanhentunut meidän jääkaapissa. Pidettiin sitä Tupperin juustokuvussa.
Sen jälkeen aloin ostamaan Oltermannia ja se on ollut muovipussissa, ja omassa pakkauksessaan eikä ole koskaan homehtunut.
Ei meillä kyllä homedu sen kummemmin arkijuusto kuin oltermannikaan. Olen kyllä kyläpaikoissa nähnyt että juustot lähtee homehtumaan kyljistä mistä pidetään kiinni. Huono käsihygienia.
Ei ole koskaan homehtunut juustot, oli ne sitten olleet Edamia tai kermajuustoja ihan mitä merkkiä vaan ja yleensä ostan 1kg:n palasia. Pidän ne siinä omassa muovissa ja sitä hilaan aina alaspäin mitä pienemmäks pala menee, joten itse juustoon ei pääse koskemaan. Kun juusto on avattu, niin laitan sen johonkin vanhaan hedelmä- tai leipäpussiin. Joskus on tullut laitettua kelmun sisään, jos pusseja ei ole.
Omituista. Ostatko aina samasta kaupasta, ehkä siellä on kylmäketjurutiineissa vikaa. Tai jääkaappi liian lämmin. Jos juusto on tiiviissä paketissa tai astiassa, ei sen pitäisi homehtua. Itse ostan juustoja tarjouksesta ja kypsytän niitä vielä reilusti yli päivämäärän, eikä ne miksikään mene, paranevat vain tietysti.
Sun jääkaappi on liian lämmin. Kai säilytät sitä jääkaapissa?
Oletko varma, että on hometta? Oltermanniin tulee joskus pinnalle kellertävää jauhomaista ainetta, kun se hikoilee. Se näyttää epäilyttävältä mutta erilaiselta kuin home yleensä. Ei ole nukkaista.
Varsinaista homehtumista estää tosiaan, ettei juusto ole tiiviissä muovissa, jossa hikoilu tiivistyy vesipisaroiksi ja kastelee jonkin kohdan juustosta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä arkijuusto homehtui aina. Se iso pakkaus. Meitä on perheessä 5 ja syödään paljon juustoa eli ei kauaa vanhentunut meidän jääkaapissa. Pidettiin sitä Tupperin juustokuvussa.
Sen jälkeen aloin ostamaan Oltermannia ja se on ollut muovipussissa, ja omassa pakkauksessaan eikä ole koskaan homehtunut.
Meillä myös arkijuusto homehtui Tupperin juustokuvussa. Ennen tuota kupua ei ollut tätä ongelmaa, eikä sen hävittämisen jälkeen. Vieläkin ayödään arkijuustoa ja ei homehdu. On omassa pussissa sekä vielä hedelmäpussi päällä, ettei kuivu. Luulen, että vika Tupperin kuvussa.
Vierailija kirjoitti:
Ne juustokuvut taitaa olla liian tiiviitä. Kosteus ei pääse haihtuun ja homehduttaa juuston.
Ainakin Tupperin. Mut juustoa on turha heittää pois homeen takia.
Ei homehdu. Kuivumaan pääsee joskus, jos ei kääri kelmuun.
paskaset kädet, juustoon jäävät leivänmurut tms?
Vierailija kirjoitti:
Meiilä esim. Oltermannipakkaus reuhottaa lähinnä auki jääkaapissa, ilman mitään kupuja. Ei homehdu.
Ehdotan että peset jääkaappisi perusteellisesti, jollain antibakteerisella aineella. Siellä taitaa kasvaa jotain ylimääräistä.Ja se ohut valkoinen kerros juuston pohjassa tai sivuissa ei ole hometta, jos sitä tarkoitat.
Miksi antibakteerisella? Ei home ole bakteeri. Nuo antibakteeriset tuotteet ovat vain haitakkeita. Normi pesuaineet toimivat jopa paremmin.
Likaisilla käsillä otetaan juustosta höylätessä kiinni ja ehkä jääkaappikin hiukan liian lämmin.
Ja Tupperin uudemmissa juustokuvuissa on semmonen reikäinen kansi, niin ei pitäis kyllä juuston niissä homehtua, kun "ilmastointi" toimii. Jos kuitenkin on homehtunut, niin saattaapa olla likanäpit taas asialla.
En ole tainnut oltermannia enää aikoihin ostaa, mutta Kuusamon vastaavat kuivuvat ennen kuin homehtuvat. Omassa pakkauksessa säilytän ja joku aiemmin mainitun keltaisen kannen tapainen suojana.
Ovat nuo vähärasvaisia juustoja? Olen huomannut ainakin tuorejuustoista ja levitteistä kevytversioitten homehtuva, kun sen sijaan oikea voi ei homehdu koskaan.
Laita samalla hyllylle lämpömittari vesilasissa, niin näet jääkaapin lämpötilan. Onko se +4 astetta mitä nykyisin suositellaan? Tosin saattaa vaihdella eri hyllyillä. Lue lämpötila yön jälkeen kun kaappi on ollut pitkään kiinni.
Ei ole kyllä mennyt muita elintarvikkeita pilalle.
ap