osaisko joku neuvoa paljonko mun kannattais syödä tässä tilanteessa(kcal)?
Eli siis oon parikymppinen nainen ja oon jo pitkään kärsiny jatkuvasta sairastelusta, nyt jo vuoden ollu kuitenkin pahempana. Oon jatkuvasti kuumeessa ja ihan hiton väsyny, siis vähintään kerran kuussa ja välillä voi mennä toimintakyky jopa koko kuukaudeksi, esim tän syksyn oon oikeastaan koko ajan muutamia yksittäisiä päiviä lukuunottamatta ollu kuumeinen, väsynyt tai sitten lämpöä.
Siispä sanomattakin selvää et fyysinen aktiivisuus on luokkaa nolla. oon kauhulla oottanu et lihonko hulluna kun en pääse urheilemaan.Kuitenki paino pysyny suht samana, ehkä jopa laihtunu vähän. tietenki lihasmassaa ei oikein oo et oon semi 'löysä'.
Tässä semi hajottavassa elämänvaiheessa haluaisin kuitenkin pitää huolta kropasta niin hyvin kun voin mut oon vähän hukassa että PALJONKO nyt voin syödä päivässä, mitä ravintoaineita kannattais välttää (tietty ei sokeria/höttöhiilaria), kun en pääse liikkumaan ja ihan perus siivominenkin väsyttää, oisko tuhat kaloria hyvä liikkumattomalle? vai pitäskö nimenomaan syödä paljon jos kroppa tarttee voimia tapella tätä ihme mitälie infektiota tms vastaan? ja kannattaiskohan mun silti yrittää käydä esim jossain pienillä kävelyillä vaikka olo onkin huono ja on lämpöä vai olla vaan täyslevolla? ahdistaaa
Kommentit (6)
Sun pitäis nyt syödä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti sekä säännöllisesti. Ja sen verran että nälkä lähtee. Älä missään tapauksessa ala laskea kaloreita! Jos haluat pitää huolta kropastasi, se ei oli tuossa tapauksessa sitä että alat rajoittaa kaloreita niin ettet saa kaikkia tarvitsemaasi ravintoaineita. Niitähän sä just nyt tarvit. Et sä liho jos syöt normaalisti/terveellisesti. 1000 kcal on aivan liian vähän, peruskulutuksesi on jo roimasti enemmän.
Kannattaa yrittää keskittyä syömään mahdollisimman normaalisti, tavalla jota haluaisit jatkaa tästä vielä vuosiakin eteenpäin. Eli enemmänkin elämäntapamuutos kuin sellainen kuuriluonteinen dieetti.
Jos kcaloreita haluat ruveta laskemaan niin selvitä ensin suurpiirteisesti nykyinen kalorikulutuksesi päivässä, vaikka tällä oheisella laskurilla: https://www.muscleandstrength.com/tools/bmr-calculator. Eli lukema jonka laskuri antaa on kalorimäärä mitä luultavasti poltat päivän aikana. Syömällä saman verran paino pysyisi samana, jos alat treenaamaan ja lihasmassaa lisäämään niin tulisi syödä 500+ kcal enemmän, tai laihduttaaksesi vähemmän kuin laskurin antama lukema.
Tietenkin tähänkin asiaan liittyy monia muuttujia, esim. ei ole merkityksetöntä "missä muodossa" nämä kalorit saat. Kannattaa kuitenkin näin alkujaan keskittyä monipuolisesti syömiseen, ei niinkään painosta tai kaloreista huolehtimiseen. Jos syöt hyvin (ja vaikkei kalorit osu ihan yks ynnä yks), kehosi tulee tuntumaan ja näyttämään paremmalta.
Terveelliset rasvat (omega-3; kalaöljy, voi, pähkinät, avokado ym.), kaikki vihannekset, siemenet, hedelmät jne. hyviä. Kannattaa pyrkiä vähentämään lyhytketjuisten hiilarien käyttöä, painosanalla prosessoidun sokerin. Näin vältät turhat insuliinipiikit ja verensokerin heittelyt. Keskittymällä ruoan syömiseen mistä itselle tulee hyvä ja energinen olo pääset pitkälle. Proteiini ja rasva on muuten todella tehokkaita kylläisyyden tuottajia.
Niin kai se pitäis yrittää syödä sit mahdollimman paljon/terveellisesti. Jotenkin tuntuu että hankala pitää mitään säännöllistä rytmiä, kuumeisena ei oo nälkä samalla tavalla kun terveenä ja voimat aika vähissä tehdä ruokaa. Muutenkin kun saattaa heräillä pitkin yötä ja nousta vasta kahdeltatoista ja kohta olla taas lepäilemässä niin menee päivät vähän sumussa. Mut kiva kuulla että todennäköisesti en liho vaikka söisin mahdollisimman normaalisti ja en pysty liikkumaan..mulla on yläaste/lukioajoilla ollut syömishäiriö(johon en koskaan hakenut apua) ehkä siksi tää liikkumattomuus/sairastelu ahdistaa niin paljon. tietty kuormittaa elämää muutenkin, aika epätoivoinen olo kun oon vielä niin nuori ja tuntuu että kaikki elämänhalu menee kun oon vaan kipeenä, kaveritkin kaikkoaa yms...
Söin tänään aamulla yhden skyrrin ja greipin ja vähän kahvia. mulla on salaattiaineksia ja avokadoja ja kanamunia, jos tekisin niistä jotain nyt päivällä? ja illemalla bataatista jotain ja pakastevihanneksia ja sit jotain marjoja/hedelmä, kuulostaako järkevältä?
Ap
Oletko mittauttanut kilpirauhasarvosi?
Vierailija kirjoitti:
Oletko mittauttanut kilpirauhasarvosi?
joo, viime verikokeissa taidettiin kattoo kilppari ja lääkäri sano et oli ok. Nyt huomenna meen uusiin verikokeisiin, koitetaan poissulkee ilmeisesti jotain harvinaisempaa, kun noista tavallisimmisya arvoista ei löytynyt mitään hälyttävää
Ainiin ja jos joku kysyy onko tutkittu, niin joo oon nyt syksyllä käyny lääkärissä ja ottivat verikokeet ja sydän katottiin ja kävin ultrassa kans varmistamassa yhen patin mikä ollu kehossa jo pitkään. Ei löytyny mistään hälyttävää, nyt otetaan uusia verikokeita ja kans virtsanäyte pitäis viedä ja keuhkokuvaan pääsen ens viikolla. Mut vielä pysyy mysteerinä mikä mulla on:/