Eikö mikään riitä vanhemmille
Meitä ihmetyttää mieheni kanssa, yksi meidän kaveri pariskunta. He saivat juuri vauvan mikä on vasta 4kk ikäinen. Vanhemmat käy vähän väliin elokuvissa tai muissa tapahtumissa kavereiden kanssa ja laittavat vauvan hoitoon.
Tämä kyseinen pariskunta on ollut aina kovia pilettämään, eikä pysy hetkeäkään paikalla. Ikää heillä on 33v.
Ymmärrän kyllä, että joskus isovanhemmat haluavat hoitaa. Meillä on 1v lapsi joka on hoidossa kerran kuukaudessa. Niin ollaan saatu siitä kuulla.
Ymmärtäisin jos lapsi olisi isompi ja haluaisi itse mennä mummolaan. Eikö siitä vauva ajasta pitäisi nauttia.
Kommentit (43)
Äiti 24v kirjoitti:
Asutaan kylläkin Ruskeasuolla asumisoikeusasunnossa. Sekä ravintolakokin ammattitutkinto.
Mahtuuko ravintolakokin ammattitutkinto samaan asuntoon kanssanne vai saitteko sijoitettua sen varaston puolelle?
Aattele, meidänkin vauvaa hoiti 4 kuukauden iästä asti isovanhemmat joka toinen viikko 3-4 tuntia kerrallaan 2-3 päivänä, kun itse kävin luennoilla. Mies oli tuolloin vuorotyössä ja teki joka toinen viikko aamuvuoron ja joka toinen iltavuoron. Silloin, kun miehellä oli iltavuoro, niin hän hoiti vauvaa, kun minä opiskeli. Onneksi, sain tutkinnon taputeltua nopeasti ja gradua kirjoittaessa ei enää tarvinnut hirveästi isovanhempien apua.
Sehän on kiva, että lapsi on hyvässä hoidossa silloin kun vanhemmat haluavat omaa aikaa. :)
No mutta onhan sinullakin AP miehesi kanssa yhteistä tekemistä, kun tällaisia oikein yhdessä ihmettelette. :D
Ymmärrän täysin että vauva laitetaan hoitoon tuosta syystä. Mutta nyt oli kyse siitä, että äiti ja isä ei voi luopua vanhasta elämästä.
seuraan kyllä kieltämättä vähän kummissani yhden tuttavaperheen elämää, jossa on kolme lasta, ja lapset eivät oikeastaan koskaan ole kotona yhtäaikaa. Ovat aina mummoilla, kummeilla sun muilla sukulaisilla, koska vanhemmat ovat sitä mieltä, että lasten kanssa ei voi käydä kaupassa, eikä edes siivota. Olen aikalailla vähentänyt kanssakäymistä tämän perheen kanssa, koska heidän kanssaan ei voi sopia minkäänlaista tapaamista, tai että joku heidän lapsistaan tulisi meille leikkimään, kun he vain koko ajan odottavat sitä mahdollisuutta, että lapsen saisi jonnekin mummolle hoitoon ja tämähän menisi mynkään, jos olisi sovittuna joku muu juttu samaan aikaan
Joo. Onhan se hirveää että vauvan vanhemmat hoitavat parisuhdetta.
Pahimmat saattavat jatkaa sitä suhteensa hoitamista vielä sittenkin kun vauva on jo taapero.
Eihän sellaista menoa voi hyväksyä.
Tällainen hirveä pariskunta saattaa jopa selvitä eroamatta rankimman pikkulapsivaiheen yli. Sehän on suorastaan paheksuttavaa D:
Onpa eri ääni kellossa kun ei kerrota samalla tavalla toimivista nuorista vanhemmista... Tää oli ainoa mikä tässä ketjussa sai ihmettelemään. :D Toisten menemiset ei kuulu mulle eikä kyllä kiinnosta kauheasti jos lapsi on turvallisessa hoidossa.
Katso kun sitä yhteistä aikaa voi viettää silloinkin kun lapsi nukkuu. Ei siihen tarvitse aina mitään elokuvateatteria tai baaria.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Onhan se hirveää että vauvan vanhemmat hoitavat parisuhdetta.
Pahimmat saattavat jatkaa sitä suhteensa hoitamista vielä sittenkin kun vauva on jo taapero.
Eihän sellaista menoa voi hyväksyä.
Tällainen hirveä pariskunta saattaa jopa selvitä eroamatta rankimman pikkulapsivaiheen yli. Sehän on suorastaan paheksuttavaa D:
Ja sitten on pariskuntia, jotka eivät edes huomaa, että on menossa joku rankka pikkulapsivaihe. He kuvittelevat, että se on osa elämää eikä niin, että parisuhde on elämää ja perhe jotain ikävää sälää siinä rinnalla.
Äiti 24v kirjoitti:
Ymmärrän täysin että vauva laitetaan hoitoon tuosta syystä. Mutta nyt oli kyse siitä, että äiti ja isä ei voi luopua vanhasta elämästä.
Entä sitten? Anna nyt joku hyvä perustelu miksi vanhempi ei saisi olla joskus myös itsekäs?
Miten lapsi "kärsii" vähemmän, jos syy on vähemmän pinnallinen?
Tai antaa olla. Kuulostat niin lapselliselta, että on turha jäädä odottamaan. Hyvää päivän jatkoa!
Äiti 24v kirjoitti:
Katso kun sitä yhteistä aikaa voi viettää silloinkin kun lapsi nukkuu. Ei siihen tarvitse aina mitään elokuvateatteria tai baaria.
Kato kun stiä voi yhteisen ajan lisäksi kaivata muutakin niitä omin kodin seiniä. Kato kun sinulta on jäänyt kokonaan oppimatta että on kato erilaisia ihmisä. Kato olet varmaan kotiäidin lapsi, joka on kato saanu kodin perintönä kato "uhrautumisen, kato.
Äiti 24v kirjoitti:
Kiva, kun tulet tänne opettamaan isääs panemaan.
Ikää aloittajalla kuitenkin kaikki 14v?!
Onko tämä joku vastaiskuprovo, kun haukutaan nuoria äitejä? Ap ainakin osoitti heidän lapsellisuuden, jos hän on tosissaan.
Tuon ikäinen nyt nukkuu muutenkin paljon että tuskin välittää tuon taivaallista nukkuu kotona vai mummun luona. Muualla Euroopassa toi on ihan normaalia ja parisuhteetkin voi paremmin kuin Suomessa, jossa apua ei saa olla eikä pyytää.
Olen samaa mieltä. Parisuhde on muutakin kuin viihtellä käymistä. Kyllä sitä kahdenkeskeistä aikaa voi viettää iltaisin oman miehen kainalossa. On paljon ihmisiä ketkä eivät pysty luopumaan omasta vapaudesta. Olen kolmen pojan äiti. Ymmärrän täysin mitä tarkoitat.
Voihan sitä jäädä kotiin imemään sukkaa ja tosi-tv -ohjelmia katsomaan, jos ei muu kiinnosta. Tosin minun tuntemani pienten lasten vanhemmat käyttävät aikaa muuhunkin, esim. urheiluun, kodin remontoimiseen ja kunnossapitoon, opiskeluun, osa-aikatyöhön, vapaaehtoistyöhän, ystävien tapaamiseen...
Se nyt vaan on niin että älyllisesti vireät ihmiset kaipaavat elämältä muutakin kuin sitä, että istutaan kotona sohvalla. Jos se on Ap sun juttu, niin ei siinä mitään, sitten se on sun juttu, mutta älä kuvittele että olet sen takia parempi ihminen tai oikeuta omaa sohvalla makaamistasi sillä lapsella. Pian ne työt ja oikea elämä kutsuu taas sinuakin.
🇺🇦🇮🇱
Voi kuule en minä kaiket päivät kotona ole. Teen viikonloppuisin töitä. Ja kyllä meillä matkustellaan ja tehdään yhdessä kaikenlaista. Miksei lasta voi ottaa mukaan, siihen mitä tekee. Jos parisuhde kärsii siitä että ei saa aina olla kahden. Niin enpä tiedä että onko se sitten sen arvoista. Jokaisen ketä hankkii vauvan, pitäisi tietää että vauva-aika vie aikaa.
Ah, tämä ketju on pitkästä aikaa varsin monipuolinen, kun ajattelee, miten ap:ta voidaan pistää halvalla. Sanasepot liikkeellä. Ikävää ap:n kannalta mutta hauskaa ajanvietettä meille muille.
Äiti 24v kirjoitti:
Voi kuule en minä kaiket päivät kotona ole. Teen viikonloppuisin töitä. Ja kyllä meillä matkustellaan ja tehdään yhdessä kaikenlaista. Miksei lasta voi ottaa mukaan, siihen mitä tekee. Jos parisuhde kärsii siitä että ei saa aina olla kahden. Niin enpä tiedä että onko se sitten sen arvoista. Jokaisen ketä hankkii vauvan, pitäisi tietää että vauva-aika vie aikaa.
Ai, nyt tämä sinun tarina muuttuikin niin, että olet viikonloput töissä. Kukas sitä sun lasta silloin hoitaa? Oletpa itsekäs äiti, kun et ole lapsesi kanssa vaan töissä. Olet siis koko päivän poissa lapsesi luota, hyi yäk, häpeä! Lapsesi saa nyt varmaan ihan kamalia traumoja!
🇺🇦🇮🇱
Asutaan kylläkin Ruskeasuolla asumisoikeusasunnossa. Sekä ravintolakokin ammattitutkinto.