Töissä vaaditaan koko ajan enemmän, en enää jaksa.
Olen työpaikassa, jossa kaikki on hyvin koulutettuja ja on aiempaa työkokemusta, eli ammattilaisia olemme, emme suinkaan oppimisen alkuvaiheessa. Mutta työnantaja vaatii tekemään joka vuosi enemmän ja enemmän. Tulostavoitteita eli tulosvaatimuksia nostetaan joka vuosi. Vaikka kukaan ei olisi saavuttanut edes edellisen vuoden vaatimuksia. Ei ole tullut mitään uusia nopeita softia tai koulutuksia tms jotka nopeuttaisi työtä, vaan ihmisen pitäisi vain tehdä enemmän ja koko ajan nopeammin ja keksiä itse miten sen toteuttaa. Bonukset on karanneet ulottumattomiin, koska niitä maksetaan vain tulostavoitteen ylittävästä osasta ja kukaan ei enää pääse niihin käsiksi. Mutta haukut tulee kun ei pääse, jatkuvaa kritiikkiä että miksi et tee nopeammin pitää tehdä nopeammin mikä sinussa on VIKANA kun et tee nopeammin. Ahdistun ja ketuttaa jatkuva kritiikki ja haukkuminen. Kyllä minä tekisin nopeammin jos pomo antaisi siihen jotain työkaluja esim sihteerin tai paremmat softat tai valmiit asiakasrekisterit tms.. Mutta miten tehdä nopeammin kun mikään työssä ei muutu eikä kehity ja oma ammattitaitokaan ei kehity ilman lisäkoulutuksia. Miten voisin olla tänään 40% nopeampi kuin kolme vuotta sitten koska silloinkin jo tein parhaani? Ainoa onni on, että tämä ahdistaa meillä koko henkilöstöä eli ei ole vain minun ongelma. Mutta miten jaksaa? Olen jo työuupumuksen partaalla ja jos vielä haukutaan niin kohta en enää pysty tähänkään työvauhtiin :( ..
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ja olette ilmaisseet tämän johdolle yhdessä, selvin sanoin, toistuvasti?
Tottakai. Ja monta kertaa pyytäneet neuvoja että miten tehdä nopeammin. Mutta ei vaikutusta, eikä mitään neuvoja ole tullut, vain käskyjä tehdä nopeammin. Ai niin ja haukkuja siitä että "muutosvastaiset työntekijät taas valittaa eikä suostu muutokseen". Ap.
Listaa kaikki asiat, joissa näet nyt kehityskohteita ja jotka helpottaisivat työtäsi jos ne olisivat kunnossa, esim. ajantasalla oleva asiakasrekisteri, tietojärjestelmä sen ja sen asian hoitamiseen, työkalu asian x käsittelyyn jne. Sitten esität ne pomollesi ja kysyt, miten nämä asiat hoidetaan. Käytätkö sinä työajastasi esim. 20 % siihen, että asiakasrekisteri on ajantasalla vai olisi mahdollista ja järkevää saada joku (esim. sihteeri) hoitamaan tätä. Anna konkreettsia esimerkkejä ja konkreetisia kehitysehdotuksia.
On olemassa konsultteja, jotka sparraavat tilanteessa, jossa firmassa ei päästä yhteisymmärrykseen ja homma sakkaa. Ulkopuolisen näkökulma voisi olla teilläkin hyvä.
Opettele uusia taitoja. Koodaamalla itse saa tehtyä kaikkea omaa työtään helpottavaa.
T: henkilö, jonka koneella on yli 500 makroa erilaisten rutiinien tekemiseen ja jokainen on koodattu itse.
1) Perustat oman firman jolloin olet oman itsesi herra ensimmäisestä päivästä lähtien.
2) Alat syömään mielialalääkkeitä kuten muutkin siskosi jotka eivät pärjää oikeissa töissä.
3) Haet ja pääset julkisen sektorin suojatyöpaikkaan.
4) Nillität itsellesi sairasloman uupumuksen takia ja syrjäydyt.
Vierailija kirjoitti:
Listaa kaikki asiat, joissa näet nyt kehityskohteita ja jotka helpottaisivat työtäsi jos ne olisivat kunnossa, esim. ajantasalla oleva asiakasrekisteri, tietojärjestelmä sen ja sen asian hoitamiseen, työkalu asian x käsittelyyn jne. Sitten esität ne pomollesi ja kysyt, miten nämä asiat hoidetaan. Käytätkö sinä työajastasi esim. 20 % siihen, että asiakasrekisteri on ajantasalla vai olisi mahdollista ja järkevää saada joku (esim. sihteeri) hoitamaan tätä. Anna konkreettsia esimerkkejä ja konkreetisia kehitysehdotuksia.
Joo siis firman taloudellinen tilanne ei ole hyvä. Sihteerejä on yt:ssä joutunut lähtemään ja kaikki hankinnat on jäissä. Työaikaa menee paljon muuhun kuin oman tuloksen tekemiseen (esim ennen sihteerit teki matkalaskut mutta nyt ne pitää tehdä itse, ja tähän menee joka viikko tunti pari koska matkalaskusofta on hidas ja hankala ja se on siis pois oman tuloksen tekemisestä, tai jos printteristä loppuu muste niin ei ole enää ketään jonka työ olisi se vaihtaa vaan se joka haluaa printata joutuu käyttämään tunnin siihen että etsii mustekasetteja "jostain" ja toisen tunnin että ihmettelee miten se kasetti vaihdetaan). Firmamme siis säästää kaikesta "ylimääräisestä" ja yrittää epätoivoisesti tehdä lisää liikevaihtoa sillä että työntekijöitä pakotetaan tekemään nopeammin. Kun sanoo että aika menee muuhun kuin omaan työhön niin tulee vastaus että työelämä on muuttunut, hyväksy se. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Opettele uusia taitoja. Koodaamalla itse saa tehtyä kaikkea omaa työtään helpottavaa.
T: henkilö, jonka koneella on yli 500 makroa erilaisten rutiinien tekemiseen ja jokainen on koodattu itse.
Tämä on oikeasti hyvä idea, joskin vaikea toteuttaa. En osaa koodata yhtään enkä tiedä mussä sitä voi opiskella (pitäisi omalla ajalla tehdä se). Ap.
VAATIKAA ETTÄ TYÖNANTAJA PALKKAA LISÄÄ TYÖNTEKIJÖITÄ.
Sori huuto, mutta minä en todellakaan tajua, että ihmiset edes alkavat veren maku suussa toteuttamaan työnantajan mahdottomia vaatimuksia samaan aikaan, kun toisesta päästä on väkeä pistetty pihalle. Miten muka yksi ihminen ehtii tehdä kahden-kolmen edestä töitä? Sinun terveytesi on tässä panoksena ja jos uuvut, sinut heitetään syrjään kuin roska, eikä kukaan duunistasi tule kiittelemään, kuinka sankarillinen olit.
Minä olen täällä työttömänä ja valmiina tulemaan heti auttamaan, kunhan työnantajasi vain niin sallisi.
"Listaa kaikki asiat, joissa näet nyt kehityskohteita ja jotka helpottaisivat työtäsi jos ne olisivat kunnossa, esim. ajantasalla oleva asiakasrekisteri, tietojärjestelmä sen ja sen asian hoitamiseen, työkalu asian x käsittelyyn jne. Sitten esität ne pomollesi ja kysyt, miten nämä asiat hoidetaan."
Tämä on hiukan kaksiteräinen juttu, sillä tämä on myös selvä moite esimiehelle siitä, että tarpeelliset asiat eivät ole kunnossa. Aloittajan kertomassa tilanteessa tällä voi olla myös huonoja seurauksia, jos kyseessä on esimies, joka ei kestä kritiikkiä.
Yksi järkevä vaihtoehto on työpaikan vaihtaminen, joka nykyisessä taloudellisessa tilanteessa on tietysti helpommin sanottu kuin tehty.
Relaa.
Tuollaisia pölötyöpaikkoja tässä maassa riittää, ja ainoa asia mistä voit olla varma on että olitpa miten tehokas tahansa niin sinut pistetään yt:ssä ulos parin vuoden sisään joka tapauksessa.
Eli ihan turhaan stressaat ja poltat itseäsi loppuun. Palkintoa et siitä tule saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Relaa.
Tuollaisia pölötyöpaikkoja tässä maassa riittää, ja ainoa asia mistä voit olla varma on että olitpa miten tehokas tahansa niin sinut pistetään yt:ssä ulos parin vuoden sisään joka tapauksessa.
Eli ihan turhaan stressaat ja poltat itseäsi loppuun. Palkintoa et siitä tule saamaan.
Tämähän se yksi stressinaihe onkin.. Luultavasti pian taas yt:t edessä. Mutta koska uutta työtä tässä taloustilanteessa ei ole helppoa löytää niin pitäisi mahdollisimman pitkään saada pidettyä nykyinen pesti. Kyllä tiedän että työpaikkani on pölö. Mutta jatkuva haukkuminen oikeasti nakertaa vointia. Ap.
Sihteerit on jotenkin tosi kasaria. :-D En ymmärrä, miksei pysty itse töitään tekemään vaan tarvitaan joku passariassari.
vm 93
Ratkaisu: tee kuten ennenkin eli sen mitä annetulla työajalla lakisääteisine taukoineen ehdit. Piste. Jos siitä joku esimies valittaa, niin se on voi-voi, palkatkaa lisää tekijöitä. Ei yksi voi ehtiä enempää. Minkäs teet. Ja tuo YT:llä uhkailu on jo niin arkipäivää, ettei sekään enää tehoa.
Karma. Ahneella on paskainen loppu.
Vierailija kirjoitti:
Sihteerit on jotenkin tosi kasaria. :-D En ymmärrä, miksei pysty itse töitään tekemään vaan tarvitaan joku passariassari.
vm 93
Siksi että olen tietyn substanssin erityisasiantuntija ja tulosvaatimukset on rakennettu niin että tekisin pelkkää sitä kapeaa substanssia ja saisin siinä paljon mitattavissa olevas tulosta aikaiseksi. Tottakai osaan tehdä sihteerityyppiset hommatkin itse, mutta se on ajallisesti paljon pois oman työni tekemisestä. Vertailun vuoksi voit miettiä lääkärin työtä ilman hoitajia, siivoajia, ajanvaraajia ja välinehuoltajia. Ilman niitä lääkärin aika menisi kaikkeen muuhun kuin itse leikkauksen suorittamiseen. Olisiko se järkevää? Ei suomen kirurgit riitä jos ne ei ehdi leikata kun pitää olla putsaamassa leikkausvälineitä ja muuttamassa ajanvaraksia.. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vm 93
Siksi että olen tietyn substanssin erityisasiantuntija ja tulosvaatimukset on rakennettu niin että tekisin pelkkää sitä kapeaa substanssia ja saisin siinä paljon mitattavissa olevas tulosta aikaiseksi. Tottakai osaan tehdä sihteerityyppiset hommatkin itse, mutta se on ajallisesti paljon pois oman työni tekemisestä. Vertailun vuoksi voit miettiä lääkärin työtä ilman hoitajia, siivoajia, ajanvaraajia ja välinehuoltajia. Ilman niitä lääkärin aika menisi kaikkeen muuhun kuin itse leikkauksen suorittamiseen. Olisiko se järkevää? Ei suomen kirurgit riitä jos ne ei ehdi leikata kun pitää olla putsaamassa leikkausvälineitä ja muuttamassa ajanvaraksia.. Ap.
Sitäpaitsi erityisasinatuntijoilla on kova palkka. Olisi paljon halvempaa teettää esim sihteerillä tietyt hommat.
Jos haukut tulee joka tapauksessa niin kannattaako edes yrittää hirveästi.
Itse alan toimimaan hidastus -moodilla jos saan epäreilua palautetta, sillä haukut tappaa motivaation ja työn mielekkyyden.
Ja olette ilmaisseet tämän johdolle yhdessä, selvin sanoin, toistuvasti?