Töissä vaaditaan koko ajan enemmän, en enää jaksa.
Olen työpaikassa, jossa kaikki on hyvin koulutettuja ja on aiempaa työkokemusta, eli ammattilaisia olemme, emme suinkaan oppimisen alkuvaiheessa. Mutta työnantaja vaatii tekemään joka vuosi enemmän ja enemmän. Tulostavoitteita eli tulosvaatimuksia nostetaan joka vuosi. Vaikka kukaan ei olisi saavuttanut edes edellisen vuoden vaatimuksia. Ei ole tullut mitään uusia nopeita softia tai koulutuksia tms jotka nopeuttaisi työtä, vaan ihmisen pitäisi vain tehdä enemmän ja koko ajan nopeammin ja keksiä itse miten sen toteuttaa. Bonukset on karanneet ulottumattomiin, koska niitä maksetaan vain tulostavoitteen ylittävästä osasta ja kukaan ei enää pääse niihin käsiksi. Mutta haukut tulee kun ei pääse, jatkuvaa kritiikkiä että miksi et tee nopeammin pitää tehdä nopeammin mikä sinussa on VIKANA kun et tee nopeammin. Ahdistun ja ketuttaa jatkuva kritiikki ja haukkuminen. Kyllä minä tekisin nopeammin jos pomo antaisi siihen jotain työkaluja esim sihteerin tai paremmat softat tai valmiit asiakasrekisterit tms.. Mutta miten tehdä nopeammin kun mikään työssä ei muutu eikä kehity ja oma ammattitaitokaan ei kehity ilman lisäkoulutuksia. Miten voisin olla tänään 40% nopeampi kuin kolme vuotta sitten koska silloinkin jo tein parhaani? Ainoa onni on, että tämä ahdistaa meillä koko henkilöstöä eli ei ole vain minun ongelma. Mutta miten jaksaa? Olen jo työuupumuksen partaalla ja jos vielä haukutaan niin kohta en enää pysty tähänkään työvauhtiin :( ..
Kommentit (33)
Huonon johdon alaisena ei ole mahdollista saada aikaan hyvää tulosta. Jos resurrseja ei ole, niitä ei ole ja parempaa tulosta on turha haikailla. Lakkaa stressaamasta ja ottamasta asiaa itseesi. Tee se, mitä ehdit ja pystyt ja that´s it. Ymmärrä ja opi hyväksymään se fakta, että et voi tehdä enempää nykyisillä välineillä ja resursseilla. Et vaikka kuinka kuinka sinua haukuttaisiin. Ja jos bonukset ovat jo muutenkin ulottumattomissa, lakkaa ihmeessä se stressaaminen. ET saavuta niitä, vaikka mitä tekisit ja miten haluaisit. Päivä se on huomennakin ja työpaikkoja voi etsiä muualtakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan samalle mitä itse olen kuullut, .mutta en ole korvaa lotkauttanut asialle.
Jos joku tulee sanomaan että tuloksesi jäisi alhaiseksi niin kysyn että mistähän syystä kun olen sovitut hommat tehnyt.
Joka vuosi tuo toistuu ja meillä henkilöstö vähenee koko ajan kun jäädään eläkkeelle.
Sitten istutaan nelistään pöydän ympärillä ja mietitään miten tulos kasvaa... meidän selkärangasta.
Lisäähän ei haluta palkata, ei tietenkään.
Palkatta pitäisi kasvattaa firman tulosta...
Tajuaahan sen jokainen että jos itsensä panee äärimmilleen , sitten työnantaja maksaa sairasloman viulut. Sitten ei ole sitäkään työpanosta firmassa.
Tämä. Oleellista on ymmärtää se, että se tulos tosiaan halutaan repiä työntekijöiden nahoista, jotta omistajat saavat käärittyä voittonsa ja sijoitettua haalimansa rahat veroparatiiseihin. Päivän sana on röyhkeys. Älä anna sen alistaa henkilökohtaista elämääsi. Työssä työajalle teet kaiken voitavasi, työajan päätyttyä laitat oven kiinni, lähdet pois ja unohdat kaikki työasiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele uusia taitoja. Koodaamalla itse saa tehtyä kaikkea omaa työtään helpottavaa.
T: henkilö, jonka koneella on yli 500 makroa erilaisten rutiinien tekemiseen ja jokainen on koodattu itse.
Tämä on oikeasti hyvä idea, joskin vaikea toteuttaa. En osaa koodata yhtään enkä tiedä mussä sitä voi opiskella (pitäisi omalla ajalla tehdä se). Ap.
Tottakai tuollaista opettelua tehdään omalla ajalla. Niin minäkin olen tehnyt. Koodausta voi myös itse opiskella netin oppaista. Youtubessa on hyviä videoita asiasta.
Ei tosiaan kannata stressata asioista, joille ei voi mitään. Teillä on ilmeisesti todella huono johtoporras, et pysty heistä hyviä tekemään. Ala etsiä uutta työtä saman tien. Töitä asiantuntijatasolla kyllä löytyy, ja kun olet vielä työsuhteessa, saat helpommin uuden paikan. Raadollista mutta totta. Aloita heti, Itselläni meni vuosi kun etsin sopivaa uutta pestiä, mutta kannatti. Palkkakin nousi.
ex-luottamusmies kirjoitti:
"Listaa kaikki asiat, joissa näet nyt kehityskohteita ja jotka helpottaisivat työtäsi jos ne olisivat kunnossa, esim. ajantasalla oleva asiakasrekisteri, tietojärjestelmä sen ja sen asian hoitamiseen, työkalu asian x käsittelyyn jne. Sitten esität ne pomollesi ja kysyt, miten nämä asiat hoidetaan."
Tämä on hiukan kaksiteräinen juttu, sillä tämä on myös selvä moite esimiehelle siitä, että tarpeelliset asiat eivät ole kunnossa. Aloittajan kertomassa tilanteessa tällä voi olla myös huonoja seurauksia, jos kyseessä on esimies, joka ei kestä kritiikkiä.
Yksi järkevä vaihtoehto on työpaikan vaihtaminen, joka nykyisessä taloudellisessa tilanteessa on tietysti helpommin sanottu kuin tehty.
Tämä pitää esittää niin, että en pysty hoitamaan asiaa x, koska meillä ei ole ajantasalla olevaa asiakasrekisteriä. Tarvitsen viikon siihen, että päivitän asiakasrekisterin ja luon prosessin sen ajantasalla pysymiseksi. Priorisoinko viikoksi tämän, jotta saadaan homma jatkossa toimimaan? Jos tätä ei tehdä, se johtaa siihen, että...
Joko poltat itsesi loppuun tai sinut potkaistaan pihalle seuraavien yt-neuvotteluiden jälkeen. Mikäli tilanne nykyisessä on ollut jo pidempään tuollainen ja tunnelin päässä ei ole minkäänlaista valoa paremmasta, niin kannattaa suunnata jäljellä olevat energiat joko uuden työn etsimiseen tai jatkokoulutukseen.
Voisitko hyödyntää osaamistasi esim jollain toisella toimialalla?
Hoitoalalla olen ja samaa paskaa täälläkin! En ymmärrä kuinka joku voi olla palamatta loppuun tällä meiningillä. Hoitajia haukkuu nykyään niin esimiehet, potilaat kuin omaisetkin, kamalaksi tullut tämä ammatti viimeisten vuosien aikana. Työilmapiiristä ei kannata enää puhuakaan. Toivottavasti pääsen alalta pois ennen kuin olen täysin finaalissa.
Samaa päivähoitoalallakin. Olen aivan loppu. Jatkuva meteli, kiire, kädet ei riitä, tehdään vajaalla henkilökunnalla, hyvä kun vessaan ehtii puoleksi minuutiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olette ilmaisseet tämän johdolle yhdessä, selvin sanoin, toistuvasti?
Tottakai. Ja monta kertaa pyytäneet neuvoja että miten tehdä nopeammin. Mutta ei vaikutusta, eikä mitään neuvoja ole tullut, vain käskyjä tehdä nopeammin. Ai niin ja haukkuja siitä että "muutosvastaiset työntekijät taas valittaa eikä suostu muutokseen". Ap.
No jos mitään konkreettisia neuvoja ei ole tullut siihen kuinka tehdä töitä tehokkaammin niin itse tekisin työtehtäväni siihen tahtiin kuin osaisin ja kehottaisin muitakin tekemään samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listaa kaikki asiat, joissa näet nyt kehityskohteita ja jotka helpottaisivat työtäsi jos ne olisivat kunnossa, esim. ajantasalla oleva asiakasrekisteri, tietojärjestelmä sen ja sen asian hoitamiseen, työkalu asian x käsittelyyn jne. Sitten esität ne pomollesi ja kysyt, miten nämä asiat hoidetaan. Käytätkö sinä työajastasi esim. 20 % siihen, että asiakasrekisteri on ajantasalla vai olisi mahdollista ja järkevää saada joku (esim. sihteeri) hoitamaan tätä. Anna konkreettsia esimerkkejä ja konkreetisia kehitysehdotuksia.
Joo siis firman taloudellinen tilanne ei ole hyvä. Sihteerejä on yt:ssä joutunut lähtemään ja kaikki hankinnat on jäissä. Työaikaa menee paljon muuhun kuin oman tuloksen tekemiseen (esim ennen sihteerit teki matkalaskut mutta nyt ne pitää tehdä itse, ja tähän menee joka viikko tunti pari koska matkalaskusofta on hidas ja hankala ja se on siis pois oman tuloksen tekemisestä, tai jos printteristä loppuu muste niin ei ole enää ketään jonka työ olisi se vaihtaa vaan se joka haluaa printata joutuu käyttämään tunnin siihen että etsii mustekasetteja "jostain" ja toisen tunnin että ihmettelee miten se kasetti vaihdetaan). Firmamme siis säästää kaikesta "ylimääräisestä" ja yrittää epätoivoisesti tehdä lisää liikevaihtoa sillä että työntekijöitä pakotetaan tekemään nopeammin. Kun sanoo että aika menee muuhun kuin omaan työhön niin tulee vastaus että työelämä on muuttunut, hyväksy se. Ap.
Pulju jossa työskentelet menee konkaan parissa vuodessa. Ota iisimmin ja tee duunia omaan tahtiisi ja ala jo nyt etsiä uutta työpaikkaa kun ei toi kuulosta kovin hyvältä paikalta tehdä töitä
Pitäkää työntekijöiden kesken huoli siitä, että työnantaja ei pääse kilpailuttamaan teitä toisianne vastaan. Teette työnne korkealla työmoraalilla, mutta ilmaiset ylityöt kannattaa unohtaa. Ei niistä eroon pääse sitten myöhemminkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olette ilmaisseet tämän johdolle yhdessä, selvin sanoin, toistuvasti?
Tottakai. Ja monta kertaa pyytäneet neuvoja että miten tehdä nopeammin. Mutta ei vaikutusta, eikä mitään neuvoja ole tullut, vain käskyjä tehdä nopeammin. Ai niin ja haukkuja siitä että "muutosvastaiset työntekijät taas valittaa eikä suostu muutokseen". Ap.[/quote
Johtoporras on mätä, älä ota pääsi sisään ko kommennteja , tai sairastutat itsesi burnoutiin.
Älä tuskaile kopiokoneiden kanssa, jätä tekemättä jos johto ei vaivaudu selvittämään asioita, liian usein tehdään hyvän tahtosesti ylimääräistä.
Kuka sen kiitoksen antaa.
Johtoporras vetää lonkkaa ja aukoo päätään tavoitteet vain koska voi ja on johtoasema.
Anna vinkua, jos tulee henk kohtasesti sanomaan etsisin uuden työpaikan.
Tee se mitkä ovat tehtäväsi, jos et saa bonuksia, älä tee enempää. Tuloksen pitäisi näkyä tilipussissakin.
Kuulostaa ihan samalle mitä itse olen kuullut, .mutta en ole korvaa lotkauttanut asialle.
Jos joku tulee sanomaan että tuloksesi jäisi alhaiseksi niin kysyn että mistähän syystä kun olen sovitut hommat tehnyt.
Joka vuosi tuo toistuu ja meillä henkilöstö vähenee koko ajan kun jäädään eläkkeelle.
Sitten istutaan nelistään pöydän ympärillä ja mietitään miten tulos kasvaa... meidän selkärangasta.
Lisäähän ei haluta palkata, ei tietenkään.
Palkatta pitäisi kasvattaa firman tulosta...
Tajuaahan sen jokainen että jos itsensä panee äärimmilleen , sitten työnantaja maksaa sairasloman viulut. Sitten ei ole sitäkään työpanosta firmassa.