Ystäväni aikoo pitää vaatteidenvaihtokutsut...
... ensi lauantaina. Sinne viedään omia vanhoja vaatteita ja asusteita joita ei enää tarvitse. Kaikki tuovat, sitten niitä vaihdellaan. Jokainen saa siis jotain käytettyä uutta.
Kaverini tietävät, että minulla on paljon kalliimpia vaatteita ja asusteita. Itse tiedän, että näillä kavereillani niitä on aika vähän. Koska olen maksanut näistä kalliista kamppeistani itseni kipeäksi, en niitä halua viedä tuollaisille kutsuille, jos haluan luopua niistä, niin haluan silloin myydä ne eteenpäin ja saada niitä hyvät rahat.
Kysymys kuuluu: leimaudunko pihikintuksi, jos vien kutsuille vain jotain h&m tms kamaa, jota mulla on jonkin verran. Tuntuu, että muut odottavat vesi kielellä siellä, että toisin kalliimpia kamojani sinne. Tuntuu turhalta viedä sinne merkkikamaa, koska ei ne muutkaan sinne niitä tuo. Homman nimihän on se, että sinne ei kehtaa viedä ihan loppuunkäytettyjä tai 10v vanhoja kamppeita, pitäisi olla maksimissaan muutaman vuoden vanhaa.
Asiallisia kommentteja kiitos. Asia on puolinolo, ja aiheuttaa mulle päänvaivaa.
Kommentit (46)
Kysyisin, että minkälaisia pikkuhousuja ja trikoita olette ajatelleet viedä? Kiitos vastauksista.
Älä vie mitään ja sano ettei ole tarvetta vaihteluille nyt. Tuskin he kieli pitkänä kamojasi venaavat? Oletko nyt ihan varma?
Kuulostaa erikoiselta että ystävät tuolla tavalla yrittäisivät päästä hyötymään toisesta. Oletko varma että nuo ihmiset oikeasti ovat ystäviäsi?
Ei tulisi itselle mieleen himoita ystävän merkkivaatteita.
Vie kutsuille halvempia vaatteitasi. Jos joku alkaa valittaa tai näyttää nyrpeältä niin ihan kylmän viileästi toteat että merkkivaatteet ovat sinulle tärkeitä ja niistä et aio luopua. Sitten voisitkin pakata kamasi ja lähteä. Ja unohtaa tuollaiset "ystävät".
Toki voi olla että itse koet vain huonoa omaatuntoa kun sinulla on hienompia vaatteita kuin kavereilla.
Vierailija kirjoitti:
Me2 kirjoitti:
No, en voi muuta kommentoida kuin että koita olla välittämättä siitä, mitä kaverisi ehkä sinusta ajattelevat, jos et vie kutsuille merkkikamojasi. Se on heidän häpeänsä, jos tosissaan odottavat saavansa halpojen vaatteiden vastineeksi sinun kalliita vaatteita. Mistä sinulle on muodostunut käsitys, että he odottavat vesi kielellä sinun kallita kamoja siellä?
No sen takia, kun yleensä mulla on päällä vaan niitä merkkivaatteita. Luulevat varmaan, ettei mulla muita olekaan, vaikka tottakai mulla on. Ja tiedän kyllä että parikymppiset naiset on merkkikamojen perään.
Ap
Ai...
Kyllä me käymme ihan kisaa ketkä löytää egologisesti kamaa kaikista halvimmalla ja järjestämme myös tälläisiä kierrätyskutsuja. Toisin piiri koostuu saman henkisistä, eikä kukaan osta merkkikamoja joihin ei oikeasti olisi varaa.
N20
Vierailija kirjoitti:
No kun en ole mikään kroisos itse, ne kamat on mulle maksanu ihan sikana. Haluaisin kuitenkin mennä kutsuille.
T. Ap
Miksi hitossa olet sitten ostanut merkkikamaa? Näyttääkseni muita paremmalta?
Tuli mieleen että hyvä syy kutsuista kieltäytymiselle on myös sanoa että haluat nimenomaan eroon turhasta tavarasta ja nettikirppistelyssä tarkoituksesi on puhdistaa kaappisi. Mitä järkeä on karsia tavaransa ja luopua vaatteistaan jos jokaisen tilalle saa jonkun toisen "ihan kivan" tilalle? Mielummin myyt netissä, ja ostat kymmenen rätin tilalle yhden oikeasti mieleisen. Jos kavereilta löytyy tällaisia niin niistäkin voi mielummin ihan vain maksaa, kuin pyytää vaihtamaan. Eri asia olisi jos kaikilla olisi sama tyyli, sama koko, samanarvoista tavaraa eikä kellään rahasta pulaa.
Miten tästäkin saa ongelman. Jokainen vie niitä vaatteita, joita ei tarvitse ja haluaa kiertoon. En ole ollut tuollaisilla kutsuilla, mutta kai sitä nyt jokainen tajuaa, ettei sinne viedä niitä uusimpia farkkuja ja talvitakkia, joita vielä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Me2 kirjoitti:
No, en voi muuta kommentoida kuin että koita olla välittämättä siitä, mitä kaverisi ehkä sinusta ajattelevat, jos et vie kutsuille merkkikamojasi. Se on heidän häpeänsä, jos tosissaan odottavat saavansa halpojen vaatteiden vastineeksi sinun kalliita vaatteita. Mistä sinulle on muodostunut käsitys, että he odottavat vesi kielellä sinun kallita kamoja siellä?
No sen takia, kun yleensä mulla on päällä vaan niitä merkkivaatteita. Luulevat varmaan, ettei mulla muita olekaan, vaikka tottakai mulla on. Ja tiedän kyllä että parikymppiset naiset on merkkikamojen perään.
Ap
Sinä olet merkkikamojen perään, et tiedä ovatko muut. He tietävät että vaatteesi ovat kalliita, kun olet sitä suureen ääneen mainostanut, oletan. Mutta jos heillä itsellään ei ole merkkivaatteita, todennäköisesti eivät niistä välitä tai niitä edes tunnista. Itse en ainakaan tunnistaisi.
Enkä tajua miksi sinulla on niin hirveä hinku päästä viettämään aikaa sellaisten ihmisten kanssa, joita ilmiselvästi halveksit.
Jos menet, viet ne vaatteet joista olet valmis luopumaan. Jos et ole valmis luopumaan merkkivaatteistasi, et tietenkään vie niitä, eihän se ole sinun syysi, jos joku on kieli pitkällä odottanut saavansa ale-riepujensa tilalle merkkivaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun en ole mikään kroisos itse, ne kamat on mulle maksanu ihan sikana. Haluaisin kuitenkin mennä kutsuille.
T. Ap
Miksi hitossa olet sitten ostanut merkkikamaa? Näyttääkseni muita paremmalta?
Tuskin Ap on ostanut niitä kalleimpia persaukisena? Itse kävin joskus paljon töissä ja panostin pukeutumiseen. Sen jälkeen jouduin muutaman vuoden päästä työttömäksi ja arvomaailmakin muuttui kovasti. Rahapulassa myin kaikki ne merkkivaatteeni, joihin oli aiemmin ollut varaa. Ihmisten elämäntilanteet ja raha-asiat voi muuttua. Joskus tosin olen itsekin ostanut laatutavaraa köyhänä ihan jo siksi, että ne kestävät pitkään ja panostan mielummin yhteen kalliiseen kuin kymmeneen halpaan tuotteeseen. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, sanotaan. Ja usein se on ihan fiksua, kun ne voi myydä myöhemmin eteenpäin jos kyllästyy.
No en usko että ystäväsi ovat vaatteidesi perään, taidat nyt itse kuvitella liikoja jumalaisista kallistakin kalliimmista merkkivaatteistasi. Jokainen vie mitä haluaa ja mistä kokee haluavansa luopua. Voit myöhemmin myydä niitä kalliimpia sillä selityksellä, että keräät vaikka rahaa johonkin uuteen hankintaan tms.
Ei tuollaisiin ole pakko osallistua lainkaan jos ajatus tuntuu pahalta. Mä jättäisin kylmästi väliin.
Todennäköisesti teet itse vaan itsellesi asiasta ongelman. Ei sinne kukaan muukaan tuo sellaisia vaatteita, joita itse vielä käyttävät tai jotka ovat aikeissa myydä kirppiksellä.
Mulla ei edes olisi mitään vietävää tuon kaltaisille kutsuille. En pidä siitä että kaapeissani pyörii tavaroita joita en käytä, joten pari kolme kertaa vuodessa siivoan vaatekaapit ja myyn, lahjoitan tutuille tai vien uffin laatikkoon (tai roskiin, jos huonokuntoinen vaate tai asuste) kaiken mitä en enää käytä.
En kyllä sitten tosin kehtais mennä kutsuillekaan kärkkymään toisten vaatteita. Ehkä voisin päästä kompromissiin sillä lailla että juttelisin emännän kanssa kyvyttömyydestäni osallistua vaatteidenvaihtoon, ja kysyisin voinko tulla osallistumaan siihen illanistujaisosuuteen vaatteidenvaihdon jälkeen, jos vaikka toisin porukalle sienipiirakan ja viinipullon tai pari...
Onko teidän kaveripiirissänne ja sinulle mahdoton ajatus että kaapissa on vain käytössä olevia kauniita vaatteita joista ei halua eroon, saati saada jotain random kamaa. Etenkin jos niihin on panostanut rahaa? Minulla ei oikeasti olisi mitään annettavaa tuollaisille kutsuille vaikka idea kiva onkin. Sanoisin tämän ja menisin viinipullon kanssa mukaan iltaa istumaan.
Kuvitteletko oikeasti olevasi sellainen maailman napa, että tuttavasi miettivät kuumeisesti ja odottavat kieli pitkällä että mitä SINÄ tuot? Aika itsekästä olettaa että kaikki pyörii sinun ympärilläsi, voi olla että kukaan ei odota sinulta yhtään mitään!
Voi apua. Me järkätään kerran vuodessa tollaset vaihtobileet, eikä todellakaan lasketa hintoja niille vaatteille mitä sinne tuodaan. Monet tulee tyhjin käsin mutta lähtee vaatekassin kanssa. Idea on päästä itselleen turhasta eroon "toisen roska on toisen aarre" -mallilla. Jos et halua luopua vaatteistasi, älä luovu.
Mielestäni voit ihan hyvin viedä H&M-vaatteita tuohon tilaisuuteen. Jos joku asiasta kysyy, voit todeta että nämä on ne vaatteet, joita et enää käytä. Erikseen ei tarvitse mainita niitä muita vaatteita, joita et käytä mutta joista haluat saada rahaa. Jos joku rupeaa vielä tenttaamaan nettimyynneistäsi toteat että netti on tosi kätevä, sieltä löytyy kaikkea kivaa, tms. yleistä lätinää. Ehkäpä sinun vielä tulisi kehua ystäviesi vaatteita, ja todeta sitten että itse haluat nyt tilaa vaatekaappiin (vaikka seuraavana päivänä menisitkin vaateostoksille).
Kuulostaa vähän vaikealta järjestelyltä. Jos puolet tuo sinne hyviä vaatteita joista voisi saada vaikka kympin kappale netissä, ja osa tuo niitä joita kukaan ei halua. Sitten joku kaverisi iskee silmäsi sinun merkkituotteeseen, ja kysyy haluatko vaihtaa sen johonkin. Häneltä ei löydy mitään mitä sinä haluaisit/mikä vastaisi tavaran arvoa... Et kuitenkaan "voi" kieltäytyäkään kaiken antamisesta koska olet ne vaatteesi jo sinne tuonut. Tuloksena pelkkä tappio ja ikävä mieli sinulle. En siis sinuna veisi kutsuille nimenomaan muuta kun sitä peruskamaa ja hyväkuntoista henkkamaukkaa. Miksi veisit muuta jos kaverisi ovat eri linjalla? Voit ihan hyvin sanoa, että sulla on kalliit vaatteet netissä myynnissä ja nämä tavallisimmat tässä. Jos joku haikailee niitä parempia sano että voin myydä, en vaihtaa. :)