Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä jos vanhemmat ei suostu antamaan miljoona-asunnostaan lapselle siivua asuntolainan vakuudeksi?

Vierailija
10.10.2016 |

Ajatteletko että onpas pihiä, vai ihan normaalia/ymmärrettävää?

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on muuttamassa ensiasuntoon, niin ihan varmasti antaiin vakuudeksi kämppäni. Jos taas on jo vanhempi ja naimisissa, ja halutaan vaan isompaan, niin en välttämättä kyllä antaisi.

Meillä kävi aikanaan niin, että vanhempani lainasivat minulle ja ex-miehelleni rahaa ihan merkittävän summan kun rakensimme omakotitaloa. Noh, klassisesti erohan siitä tuli. Exä ei ikinä maksanut lainasta osuuttaan, minä maksoin tasan puolet vanhemmilleni (tämä osuusjako oli sovittu lainakirjassa). Nyt 10-vuoden jälkeen vanhempani karhuavat ulosotossa vieläkin tuota summaa, joka on siis kymmeniä tuhanisa.

Tällä kokemuksella en lähtisi lainaamaan/takaamaan ihan heti.

Ja todennäköisesti vanhempasi eivät tule ex-mieheltäsi samaan senttiäkään, koska velka vanhenee 15vuodessa. Sen lisäksi vanhempasi maksettavaksi/tappioksi ovat jääneet perintä- ja oikeudenkäyntikulut.

Menneekö se kuitenkin vielä niin, että kun velkaa on peritty ja jos hän on mitään ulosoton kautta maksanut niin ei se velka tuosta vaan 15v päästä nollaudu?

Onneksi en ole tällaisia asioita itse kohdannut, mutta ainakin joskus maailman aikaan velka pysyi olemassa jos sitä oli yritetty ja saatu yhtään perittyä tuon 15v aikana?

Ei tarvi edes saada perittyä, yrittäminenkin riittää. Eli velan vanheneminen katkeaa mihin tahansa perimistoimenpiteeseen ja alkaa taas alusta. 15 vuoden välein kun muistaa pitää perintää yllä, velka ei vanhene ikinä.

Ok. velka ei "vanhene" mutta sen perintäoikeus raukeaa 15v. jälkeen käräjäoikeuden ensimmäisestä päätöksestä.

Nykyään kaikki 90-luvun velalliset ovat vapautuneet takaus- ja velkavastuista.

Vierailija
62/63 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani lähtovät takaamaan siskoni asuntoa, mutta ei minun. Siskoni on muutenkin jo hyväosainen.

Niin. miten pystyt hyväksymään asian? Onko vanhempien rakkaus jaettu epätasaisesti? Onko siskollasi, sinun mielestäsi, isompi syy saada vanhempien apua? 

Priorisoiko kaikki vanhemmat lapsensa? Priorisoitteko te, muut lukijat lapsenne? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion toimia kuten vanhempanikin: kenenkään lainoja ei taata, mutta kotiin saa aina muuttaa kotitöitä ja pientä korvausta vastaan.