Viikon tauko imetyksessä - miten pitää maidontuotantoa yllä?!
Epätoivoinen äiti kyselee apua...
Tytöllämme epäillään maitoallergiaa (ja muitakin). Olen ollut kohta 2 viikkoa maidottomalla, munattomalla jne dieetillä, mutta tytön oireet eivät ole helpottaneet. Lääkärin mielestä minun ei vielä kannata poistaa ruokavaliosta viljoja, vaan käski nyt antaa viikon ajan Almiron Peptiä ja katsoa auttaisiko se. Neuvoi että pumppaamalla voin pitää maidontuotantoa yllä.
Miten se tapahtuu käytännössä??? Kuinka usein pitää pumpata? Entä kuinka kauan kerralla? Haluaisin jatkaa imetystä kunhan tilanne helpottaa (tietysti dieetin kanssa). Mutta miten toimin tämän viikon ajan ettei maidontuotanto lopahda...?
Kommentit (4)
jolloin en voinut imettää. Pumppasin rintoja aina samaan tahtiin, kun vauvakin söi. En odottanut, että rinnat täyttyisivät, koska minun kohdallani se olisi ainakin heikentänyt maidon tuotantoa aivan liikaa. Vähän aikaa imetyksen taas alettua sai antaa lisämaitoa välillä, mut ihmeen hyvin maito nousi.
Kehottivatko tosiaan tätä taukoa imetyksessä?
Meillä pojalla alettiin epäilemään maito ym äidinmaidon kautta saatavia allergioita reilu kahden kuukauden iässä kun iho reagoi-nyt todettu atooppiseksi ihoksi eikä mitään em allergioita. Mun ei tarttenu olla imettämättä: olin aluksi maidottomalla ja mitä kaikkea muuta siinä olikaan suklaa ym. dieetillä kaksi viikkoa ja sitten annettiin Almiron Peptidi-maitoa. Kun ei havaittu mitään vaikutusta pojan ihossa, eli edelleen toisena päivänä saattoi olla laikukas ja toisena ihan ok, niin eipä sitä osattu sanoa mistä johtuu-on vaan sellainen iho ja geeniperimä...Eli aina ei välttämättä löydy edes mitään syytä. Jatkettiin useamman viikon niin, että toisella viikolla osa maitomääristä korvattiin tavallisella korvikkeella ja toisella viikolla osa Peptidillä eli tällaista maitoaltistustestiä teimme useamman viikon.
No mutta imetän edelleen, poika nyt 8kk ja joudun opiskelujen ym takia aina välillä pumppaamaan niin käytän seuraavia keinoja:
-pumppaus mahd. imetysrytmin mukaisesti
-pumppaa kummatkin rinnat mutta älä suuria määriä kerrallaan
-itse lämmitän kauratyynyn (saa luontaistuotekaupoist a ja mm. Stockmannilta 10-15e) ennen pumppausta ja annan lämmön vaikuttaa jonkin aikaa ennen pumppausta hartioille ja rinnoille ja jätän vielä pumppauksenkin ajaksi-saman saattaa ajaa kuuma suihku rinta-alueelle ja hieronta
-maito saattaa herua aluksi hyvin ja sitten tulee stoppi, jatka pumppausta (paitsi jos käy kivuliaaksi) maito alkaa herumaan kunnolla. Kun pumppaat, tuntuu painetta, siis käsikäyttöisessä pumpun kahvassa esim. ei mene pohjaan.
-juo paljon ja lepää mahd. paljon
-jos pumppaus käy kivuliaaksi lypsä käsin pienia määriä usein
Ensinnäkin, käypä lukemassa imetystuen sivuja, siellä on myös pumppuasiaa.
Kannattaa pumpata normaalin imetysrytmin mukaisesti, jos sellainen on, mielellään 3-4 tunnin välein. Yöllä pumpataan myös, mutta mä pumppasin aikoinani vain kerran yössä, koska heräily ja siitä aiheutunut väsymys rajoitti maidontuotantoa. Mutta siinä tapauksessa pumppaus ennen nukkumaan menoa ja heti aamulla.
Voi olla hyvä ottaa lämmin suihku ennen pumppausta tai pitää lämmintä pyyhettä rintojen päällä. Rintaa voi _kevyesti_ painella pumppauksen aikana, jotta tyhjentyminen olisi tasaista.
Herumisen käynnistyminen saattaa kestää 20-30 minuuttia. Älä siis hätäile, jos maitoa ei heti näy. Ja huom! Vauva saa rinnasta aina enemmän maitoa irti kuin pumppu, joten älä hätäile, vaikka maitoa tulisi alussa vain 10 ml. Yritä uskoa siihen, että homma onnistuu. (Mä pidin maidontuotantoa yllä reilut viisi viikkoa, kun vauvamme oli sairaalassa. Sain imettää kerran tai kaksi vuorokaudessa. Stressi vaikutti maidontuotantoon välittömästi.)
Jotkut sairaalat, ja esim. Väestöliitto ja Folhälsan, vuokraavat sairaalamallisia pumppuja. Niissä on usein minimivuokra-aika viikon ja lisäksi täytyy ostaa oma tarvikepaketti. Mutta sairaalasta voisi ehkä kysyä pumppua lainaan?
Mulla lypsäminen onnistu helpommin kun pumppaaminen.