Soteli-esivalintakoe
Löytyykös muita hakijoita? Keväällä oli kivat keskustelut kokeesta, mutta nyt syksyllä en ole täällä aiheeseen törmännyt.
Mitkä fiilikset huomisesta kokeesta?
Kommentit (839)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vääntäkää mulle rautalangasta miten pisteet lasketaan ja millä pistemäärällä pääsee luultavasti kouluihin?
Ei vastausta = -1 p
Väärä vastaus = -0,3 p (paitsi matikassa -0,5 p)
Matikassa en tiedä = 0 p
Oikea vastaus +1 p
Ja noista pistemääristä en tiedä yhtään mitään, kun ihmeisesti keväällä on ollut joku kummallinen systeemi, jossa yhtäkkiä nostettiinkin maksimipisteitä (luin koko ketjun, muiden kommenttien perusteella sain tällaisen käsityksen). En kylläkään tiedä, miten se tapahtui. Annettiinko kaikille vaan ylimääräiset 20 pistettä vai saiko jostain extrapisteitä vai muutettiinko luvattua pisteytyssysteemiä kokonaan? Koulukohtaiset pisterajat löydät joidenkin koulujen sivuilta taulukkoina. Mutta siihen en osaa ottaa kantaa, oliko koe nyt vaikeampi kuin keväällä vai onko hakijataso korkeampi tai matalampi. Eli ei sitä voi vielä oikeen ennustaa.
Ei missään osiossa saanut vastaamatta jättämisestä -1p? Matikassa -0,5 ja muissa -0,3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vääntäkää mulle rautalangasta miten pisteet lasketaan ja millä pistemäärällä pääsee luultavasti kouluihin?
Katsot ne oikeat vastaukset sieltä sivuilta, ja lasket. Siinä pitää siis muistaa mitä on itse vastannut, laskea oikeat, ja miinustaa vääristä ne miinuspisteet mitä mistäkin osasta tulee. Lukee siellä. Ei kovin vaikeaa! Sitä taas ei kukaan tiedä mitkä on tällä kertaa pisterajat mihinkin.
Eiks siitä ennakkotentistä tule yhteensä 80 pistettä. Ja siitä miinustetaan virheet. Eli jos virheitä saa 1kpl ja se on -0.3pistettä, niin siitä 80 pisteestä vähennetään 0.3 pistettä. Olenko ymmärtänyt oikein?
Miksi joku puhui jostain yli sadasta pisteestä?
Miksi alapeukku? Selittäisitkö asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsot ne oikeat vastaukset sieltä sivuilta, ja lasket. Siinä pitää siis muistaa mitä on itse vastannut, laskea oikeat, ja miinustaa vääristä ne miinuspisteet mitä mistäkin osasta tulee. Lukee siellä. Ei kovin vaikeaa! Sitä taas ei kukaan tiedä mitkä on tällä kertaa pisterajat mihinkin.
Eiks siitä ennakkotentistä tule yhteensä 80 pistettä. Ja siitä miinustetaan virheet. Eli jos virheitä saa 1kpl ja se on -0.3pistettä, niin siitä 80 pisteestä vähennetään 0.3 pistettä. Olenko ymmärtänyt oikein?
Miksi joku puhui jostain yli sadasta pisteestä?
Vähennetään 1.3p.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia pisteitä saitte? Itselläni jäi olo, että meni hyvin, mutta laskujeni mukaan saan 63,8 pistettä. En usko että tuolla pääsisi metropolian tai laurean pääsykokeisiin, elleivät rajat ole nyt merkittävästi alemmat kuin keväällä.
Viime keväänä ne nosti pisteasteikkoa siten, että kaikki hakijat pääsivät ylipäänsä pluspisteille :) Nostettu pistemääräni oli 72,4 ja sen riitti Metropolian kätilötyön pääsykokeisiin. En tosin silloin laskenut alkuperäisiä pisteitäni, joten en tiedä, miten paljon nousi. Todennäköisesti myös nyt asteikkoa muutellaan, eli voit hyvinkin päästä eteenpäin. Jos maksimipistemäärä on 80, 63,8 on aika hyvä prosentti.
Sain itse nopeasti arvioiden myös reilun 60 pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vastausta = -1 p
Väärä vastaus = -0,3 p (paitsi matikassa -0,5 p)
Matikassa en tiedä = 0 p
Oikea vastaus +1 p
Ja noista pistemääristä en tiedä yhtään mitään, kun ihmeisesti keväällä on ollut joku kummallinen systeemi, jossa yhtäkkiä nostettiinkin maksimipisteitä (luin koko ketjun, muiden kommenttien perusteella sain tällaisen käsityksen). En kylläkään tiedä, miten se tapahtui. Annettiinko kaikille vaan ylimääräiset 20 pistettä vai saiko jostain extrapisteitä vai muutettiinko luvattua pisteytyssysteemiä kokonaan? Koulukohtaiset pisterajat löydät joidenkin koulujen sivuilta taulukkoina. Mutta siihen en osaa ottaa kantaa, oliko koe nyt vaikeampi kuin keväällä vai onko hakijataso korkeampi tai matalampi. Eli ei sitä voi vielä oikeen ennustaa.
Ei missään osiossa saanut vastaamatta jättämisestä -1p? Matikassa -0,5 ja muissa -0,3.
Aa okei. Sori mä muistin väärin! :'D
Soteli-esivalintakoe järjestettiin nyt vasta toista kertaa - on aika vaikea arvioida, asettuvatko pisterajat samoille paikkeille kuin keväällä, jolloin koe oli ensimmäistä kertaa. En minä ainakaan osaa sanoa, oliko keväällä vaikeampi vai helpompi koe ja kovempi vai huonompi hakijoiden taso. Eli ei tässä auta kuin odotella, tipahtaako itselle kutsua vai ei.
Meni tosi tosi huonosti mulla. Hitto kun olis tajunnu vastata entiedä matikan osioissa :( varmasti sain tooodella huonot pisteet 10 tai jotain. Miten oonki näin surkee. Toi rekka tehtäväkin.. koska tulos oli 12,4 valitsin sen enkä miettinyt etteivoi olla 12,4 rekkaa vaan 13.perkele!
Mä tein matematiikan ensimmäisenä. Näyttäisi siltä, että siinä mulla on kaksi väärin. Se on ihan positiivinen juttu, koska matematiikan ajattelin olevan se vaikein osio itselleni.
Olin opiskellut ennakkomateriaalin läpi aika huolella. Siltä pohjalta osasin jokaisessa kysymyksessä rajata kaksi väärää pois, mutta kahden jäljelle jääneen vastauksen välillä piti joko arpoa tai etsiä oikea vastaus materiaalista. Siihen meni aika paljon aikaa, ja nyt oikeita vaatauksia katsellessani en edes osaa varmasti sanoa, että kuinka moni meni oikein.
Englantiin ja suomeen jäi liian vähän aikaa ja niissäkin pari vastausta on väärin.
Aika kinkkinen koe kyllä. Lukemisesta ei ollut kauheasti hyötyä.
Mä olisin siis alaa vaihtamassa. Harkitsin puolivakavissani sosiaalialaa myös yliopistossa, mutta kotikaupungissani ei ole yliopistoa, mulla on kaksi aika pientä lasta ja tuntuu, että rahkeet eivät enää riittäisi yliopistoon. Mulla on jo yksi tutkinto yliopistosta, mutta nyt haluaisin ihan eri alalle. Tuon kokeen jälkeen en osaa yhtään sanoa, onko mulla mahdollisuuksia edes päästä pääsykokeeseen. Ei yhtään varma olo.
Sain viime keväällä 76 pistettä jolla pääsin sinne kokeisiin mihin ensisijasesti halusinkin. Nyt tuli 55 pistettä :/ Kaikki muut meni tosiaan nappiin paitsi ennakkoaineisto. Vastasin kaikkiin mutta tuntuu että aika jäi ihan kesken ja piti vaan "juosta" eteenpäin eikä aikaa jäänyt oikeasti pohtimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku puhui jostain yli sadasta pisteestä?Vähennetään 1.3p.
Siis mitä sä nyt sekoilet tääl palstalla :D Miks väärästä vastauksesta sais -1.3p kun tehtävissäkin lukee selkeällä suomenkielellä -0.3p.
No hei,enkun kakkos kysymyksessä oli sellainen lauserakenne, että se on joko googlen kääntäjästä tai sitten jonkun ulkomalaaisen tekemä. Kokonaisuudessaan tuosta selvisi jos on hyvä ospikelemaan mutta ei se mikään luonneanalyysi ollut mikä mittaisi esim sitä jättäkkö joku kesken. Tällaiset testit ja niiden tekijät ovat tyypillisiä ongelmia joihin Suomessa nykyään törmää. Heikko organisaatiorakenne ja elämänkokemuseknpuute ,mutta niitä ei tarvitse jos on ollut yliopistossa.
Näyttää jatkoonpääsyn kannalta hyvältä. Pidän peukkuja kaikille, jotka tosissaan yritti! Osaako kukaan kertoa mitä osioita Laurean varsinaisissa pääsykokeissa oli kevään sh-haussa? Tai aikaisempina vuosina?
Joo, mielestäni osaan kysymyksiin oli useampi oikea vaihtoehto, ja onnistuin valitsemaan aina sen "väärän". Selailin vastaukset läpi ja n. 50 pistettä (ehkä) taisi jäädä koulutuspaikka saamatta. Terve!
Vierailija kirjoitti:
Sain viime keväällä 76 pistettä jolla pääsin sinne kokeisiin mihin ensisijasesti halusinkin. Nyt tuli 55 pistettä :/ Kaikki muut meni tosiaan nappiin paitsi ennakkoaineisto. Vastasin kaikkiin mutta tuntuu että aika jäi ihan kesken ja piti vaan "juosta" eteenpäin eikä aikaa jäänyt oikeasti pohtimiseen.
Montako kohtaa sulla meni väärin jos sait 55 pistettä?
Enkussa 1 oikein ja loput väärin, saanko -pisteet siis
No miksei voisi olla12.4 rekkaa? Osakuormana tuoviimeinen:)
Vierailija kirjoitti:
No miksei voisi olla12.4 rekkaa? Osakuormana tuoviimeinen:)
Niin ja sehän pyöristetään 12 eikä 13.
Vierailija kirjoitti:
Enkussa 1 oikein ja loput väärin, saanko -pisteet siis
Sait enkusta -3.2p. Toivottavasti muut osiot meni paremmin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku puhui jostain yli sadasta pisteestä?Vähennetään 1.3p.
Siis mitä sä nyt sekoilet tääl palstalla :D Miks väärästä vastauksesta sais -1.3p kun tehtävissäkin lukee selkeällä suomenkielellä -0.3p.
Henkilö, ketä lainasin puhui siitä, paljonko vähennetään maksimipisteistä. Silloin vähennetään 1.3p. :)
Kyllä muuten ärsyttää, että matikan osiossa loppui aika (tein sen viimeisenä). En nimittäin kerennyt tajuta, että "en tiedä"-vastauksesta olisi saanut 0 p ja vastaamatta jättämisestä meni -0,5 p. Olisin siinä viimeisten sekuntien aikana voinut täpätä kaikkiin vastaamattomiin "en tiedä" ja säästynyt näin miinuspisteiltä. Aaaaargh, kyllä osaakin ottaa päähän!