Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko verikokeen ottaa jostain muusta kohtaa kuin tuosta taipeesta?

Vierailija
10.10.2016 |

Mut pakotetaan verikokeeseen koska olen sitä niin pitkään vitkutellut ja mulla epäillään kilpirauhasen vajaatoimintaa (?) jatkuvan väsymyksen takia. Aika labraan varattu (itkin kun tein sen). Verikoe jo pelkkänä ajatuksenakin pyörryttää, oksettaa, ahdistaa ja saa mahan sekaisin. Tietääkö kukaan voiko verikokeen ottaa jostain muualta (ihan mistä vaan muualta!) kuin tuosta taipeesta? En pysty antamaan verikoetta käsivarren taipeesta järkyttävän fobiani takia (kyllä, naurettavaa mutta näin on ollut jo vuosia). Kenelläkään kokemusta esim ranteesta/käden päältä otetusta verikokeesta? Onko mahdollista?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta varmaan pystyt olemaan makuultaan silloin jossain, kun otetaan verikoetta. Eli vaikka pahimmassa tapauksessa pyörtyisit, niin ei käy mitään. Hyvä, että menet pelosta huolimatta.

Vierailija
2/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista. Käden päällä voi olla hyviä suonia joista voi ottaa. Tosin usein sattuu enemmän. Ja muuallakin voi olla, mutta parhaat ovat yleensä taipeessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi ottaa muualtakin. Toivottavasti sulla on hyvät suonet siellä.

Vierailija
4/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista. Käden päällä voi olla hyviä suonia joista voi ottaa. Tosin usein sattuu enemmän. Ja muuallakin voi olla, mutta parhaat ovat yleensä taipeessa.

Thank GOD!!! Ei tässä tapauksessa haittaa vaikka sattuisikin enemmän kunhan verikokeen ottokohta EI ole tuo taive. Mikä tahansa muu paikka kelpaa. Kivi vierähti sydämeltä. Ap

Vierailija
5/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi. Sattuu vaan pirusti enemmän.. taipeesta otetaan juuri siksi kun se on vähiten kivuliain paikka

Vierailija
6/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pyytää lääkäristä etukäteen reseptiä rauhoittavaan lääkkeeseen, jota otat ennen verikoetta että paniikki ei ole niin suunnaton. Suurin osa lääkäreistä ymmärtää kyllä potilaiden eri pelkotiloja, ja ainakin itse piikkikammoisena olen ilman ongelmaa saanut rauhoittavia verikokeita ja rokotuksia varten. Helpottaa sekä sinun oloasi että lääkärin toimintaa tilanteessa jos olet rauhallisempi.

Vierailija
7/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranteista tekee todella kipeää ainakin minulle. En ole myöskään varma, saako siitä muuta kuin arteria-näytettä. Minulta on otettu näyte esimerkiksi jalasta. 

Vierailija
8/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä pelkäät siinä?

Osta puuduttavaa Emla-voidetta, annan vaikuttaa noin tunnin ennen kuin menet labraan, sitten otat sen pois ennen kuin on sinun vuorosi. Pidät silmät kiinni niin et edes tiedä milloin sinua pistetään, tiedät vain että joku pitää kädestäsi vähän kiinni.

Tämä siis jos pelkäät sitä pistämistä... jos ahdistaa se istuminen ja taipeen näyttäminen niin en osaa auttaa.

Vierailija
9/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut nistiltä varpaasta, koska oli ainoa paikka jossa oli enää verisuoni niin, että sinne pystyi tökkäämään. Myös sukupuolielimistä voi ottaa. Harkitse tarkkaan pelkoasi ja ota vain siitä taipeesta.

Jotkut potilaat purevat kämmenen päältä, kun tökkään neulalla ja sanovat ettei sattunut yhtään.

Vierailija
10/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, voi ottaa muualta. Taipeessa on useimmiten parhaimmat suonet ja pistäminen tuntuu vähiten. Käden päältä voi kyllä ottaa. Voit pyytää etukäteen puudutusta pistoskohtaan ja että pääset makuulle, sekä kerro peloistasi näytteenottajalle.

Tsemppiä.

Vierailija
11/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ottaa. Jos olet ihan hysteerinen niin pyydä puudutuslaastari emla.

Vierailija
12/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on otettu verikokeita kyynärtaipeen sijaan käsivarresta (eri kohdista), jalkapöydästä, nilkasta ja nivusista. Noista paikoista sattui huomattavasti paljon enemmän kuin kyynärtaipeesta. Teholla makasin ja kaikissa parhaissa suonissa meni tippa. Käsittääkseni noihin alaraajoista otettuihin verikokeisiin oli erikseen lääkärin hyväksyntä. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin jaloista ei saa automaattisesti verikokeita ottaa.

Vierailija
13/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä pelkäät siinä?

Osta puuduttavaa Emla-voidetta, annan vaikuttaa noin tunnin ennen kuin menet labraan, sitten otat sen pois ennen kuin on sinun vuorosi. Pidät silmät kiinni niin et edes tiedä milloin sinua pistetään, tiedät vain että joku pitää kädestäsi vähän kiinni.

Tämä siis jos pelkäät sitä pistämistä... jos ahdistaa se istuminen ja taipeen näyttäminen niin en osaa auttaa.

Pelkään juurikin tuota taivekohtaa koska siinä iho on niin ohut ja muutenkin tuo taive on jotenkin niin "haavoittuvainen" osa kehossa. En osaa selittää, tiedän että pelkoni on naurettava ja olen pääni sisällä lietsonut pelostani elämääkin suuremman. En pysty edes esim sormella koskemaan tuohon taivekohtaan. Ap

Vierailija
14/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut pakotetaan verikokeeseen koska olen sitä niin pitkään vitkutellut ja mulla epäillään kilpirauhasen vajaatoimintaa (?) jatkuvan väsymyksen takia. Aika labraan varattu (itkin kun tein sen). Verikoe jo pelkkänä ajatuksenakin pyörryttää, oksettaa, ahdistaa ja saa mahan sekaisin. Tietääkö kukaan voiko verikokeen ottaa jostain muualta (ihan mistä vaan muualta!) kuin tuosta taipeesta? En pysty antamaan verikoetta käsivarren taipeesta järkyttävän fobiani takia (kyllä, naurettavaa mutta näin on ollut jo vuosia). Kenelläkään kokemusta esim ranteesta/käden päältä otetusta verikokeesta? Onko mahdollista?

Oletko kokeillut laittaa musiikkia soimaan ja pitää silmiä kiinni koko ajan kun istut penkkiin? Koitat mennä ajatuksissasi ihan johonkin muualle. Eihän tuo verikokeen ottaminen kestä kuin muutaman sekunnin, joten pitkään ei tarvitse sinnitellä.

Vierailija
15/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa otetaan aina kämmenselästä kun taipeesta ei löydy. Tulee iso mustelma, ei muuta haittaa.

Vierailija
16/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta yritettiin kerran ottaa verikoetta kämmenselästä kun kyynärtaipeista ei saanut silloin ottaa. Ei onnistunut ja sattui paljon enemmän kuin kyynärtaipeesta. Hoitaja yritti ainakin 6 kertaa ja piikin jäljet näkyvät edelleen (aikaa puolitoista vuotta). Ranteesta ei ole kokemusta kuin kanyylin laitosta ja sekin sattuu paljon enemmän kuin jos taipeeseen laitetaan. Tosi kivulias kohta. Kyllä se kyynärtaive on paras ja kaikille helpoin.

Vierailija
17/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä pelkäät siinä?

Pelkään juurikin tuota taivekohtaa koska siinä iho on niin ohut ja muutenkin tuo taive on jotenkin niin "haavoittuvainen" osa kehossa. En osaa selittää, tiedän että pelkoni on naurettava ja olen pääni sisällä lietsonut pelostani elämääkin suuremman. En pysty edes esim sormella koskemaan tuohon taivekohtaan. Ap

Kannattaisi varmaan lähteä siitä, että pyrkisit koskemaan tuota kohtaa itse ja sitä kautta lähtisit purkamaan pelkoasi. Pienillä askeleilla eteenpäin, mutta kuitenkin määrätietoisesti eteenpäin. Tosin kilpirauhasarvot kannattaa ottaa aika pian selville, joten pyydä lääkäriltä rauhoittavia kokeen oton ajaksi ja ota tuo pelkotilasi käsittely ihan erilliseksi prosessiksi.

Vierailija
18/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tsemppiviesteistä! :-)ap

Vierailija
19/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä pelkäät siinä?

Kannattaisi varmaan lähteä siitä, että pyrkisit koskemaan tuota kohtaa itse ja sitä kautta lähtisit purkamaan pelkoasi. Pienillä askeleilla eteenpäin, mutta kuitenkin määrätietoisesti eteenpäin. Tosin kilpirauhasarvot kannattaa ottaa aika pian selville, joten pyydä lääkäriltä rauhoittavia kokeen oton ajaksi ja ota tuo pelkotilasi käsittely ihan erilliseksi prosessiksi.

Aivan turhaa pelottelua. Ei se kämmenselkäkään niin herkkä paikka ole, että ei sitä pientä kipua hetkeä kestäisi.

Vierailija
20/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän se verikoe muualta otettuna sattuu kuin kyynärtaipeesta. Lisäksi muualle tulee hervottomat mustelmat, toisin kuin kyynärtaipeeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän