Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko verikokeen ottaa jostain muusta kohtaa kuin tuosta taipeesta?

Vierailija
10.10.2016 |

Mut pakotetaan verikokeeseen koska olen sitä niin pitkään vitkutellut ja mulla epäillään kilpirauhasen vajaatoimintaa (?) jatkuvan väsymyksen takia. Aika labraan varattu (itkin kun tein sen). Verikoe jo pelkkänä ajatuksenakin pyörryttää, oksettaa, ahdistaa ja saa mahan sekaisin. Tietääkö kukaan voiko verikokeen ottaa jostain muualta (ihan mistä vaan muualta!) kuin tuosta taipeesta? En pysty antamaan verikoetta käsivarren taipeesta järkyttävän fobiani takia (kyllä, naurettavaa mutta näin on ollut jo vuosia). Kenelläkään kokemusta esim ranteesta/käden päältä otetusta verikokeesta? Onko mahdollista?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emla pienentää verisuonia. Jos sulla on pienet suonet ja syvällä, niin ei kannata emlaa laittaa.

Kysyin kerran, voiko ottaa jalasta. Kuulemma vain lääkäri voi. En muista, mikä riskinä oli.

Minulta on otettu myös kämmenselästä.

Kerran röntgenissä piti laittaa varjoainetta. Ei oikein löytynyt hyvää suonta ja sitten sieltä tuli joku kiireinen lääkäri ja alkoi heti laittaa ranteen sisäpuolelle. Laitettuaan katsoi kummissaan, että etkö huuda ollenkaan. On kuulemma yleensä todella kivulias paikka.

Vierailija
22/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän se verikoe muualta otettuna sattuu kuin kyynärtaipeesta. Lisäksi muualle tulee hervottomat mustelmat, toisin kuin kyynärtaipeeseen.

Mustelmat ovat pienin pelkoni tässä tapauksessa. Ei haittaa YHTÄÄN. Kunhan taivekohtani pysyy koskemattomana. Isompi kipukaan ei haittaa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiseen spesifiin fobiaan voi saada apua jo lyhyestäkin terapiasta.

Vierailija
24/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa otetaan käden "päältä" koska mulla ei näy suonet kyynärtaipeessa. Vähän nippasee ja tulee mustelma

Vierailija
25/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa otetaan käden "päältä" koska mulla ei näy suonet kyynärtaipeessa. Vähän nippasee ja tulee mustelma

Siis kyynärvarresta:D

Vierailija
26/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkapöydästä otettiin kerran, kun vasen olkapää leikattiin ja oikean käden taipeessa oli kanyyli. Tuo jalkapöytä kävi sikakipeää, joten en "suosittele". Puistattaa vieläkin..

Inhoan verikokeita, koska minulla on huonot suonet. Joka ikinen kerta kun istun siihen tuoliin, niin alkaa hoitsu toitottaa "hyvänen aika, ei täältä löydy, onpa ohuet, mihin ne karkaa". Ei kiva, kun muutenkin pyörryttää ja pelottaa.

Pyydä laittamaan se istuin makuuasentoon ja sitten ala pälpättää niitä näitä. Hyvä pistäjä tekee asiansa nopeasti.

Vierailija
27/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voit heti sanoa näytteen ottajalle, että ottaisi kämmenselästä. Niin teen itsekin, ja aina ovat ottaneet.

(Minulla syy on se, että kyynärtaipeissa on niin "huonot" suonet, että sieltä ei koskaan oikein irtoa mitään. Kämmenselän suonista tulee hyvin. Joudun kroonisen sairauden takia käymään hyvin usein verikokeissa. Mutta ei niitä näytteenottajia varmastikaan kiinnosta, mikä juuri sinun syysi on.)

Vierailija
28/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsivarresta saa ottaa eli ranteesta taipeeseen. Kämmenselkä on mielestäni epämiellyttävän kivulias kohta.

Minua pistetään säännöllisesti vuosia jatkuneissa syöpähoidoissa, joten tiedän kyllä, millaiselta piikittäminen tuntuu. Ideaalitilanteessa pääsisin aina niille parhaille pistäjille, jotka todella osaavat asiansa. Paras pisto ei tunnu yhtään miltään.

Jalkoihin ei piikitetä tulppariskin vuoksi, totesi hoitaja. Kaulasta saa ottaa, mutta harvemmin otetaan. Olen ehdottanut, että näyte otetaan kaulasta. 

Sairaalassa anestesialääkäri pyydetään paikalle, jos hoitajat (2 kpl, 45 minuuttia) eivät saa pistettyä. Soiton jälkeen neulan laittaminen onnistui ja lääkärin tulo peruutettiin.

Minulla on pienet suonet aiemmista kuntosalikäynneistä huolimatta, joten pistokset ovat välillä haasteellisia. 

Vierailija
29/48 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käden päältä ottaminen on aivan arkipäivää näytteenottajille. Joiltain ihmisiltä ei vain saa näytettä kyynärtaipeesta tai jos ne suonet on jo varattu muuhun (sairaalapotilailla). Myös jalasta saa kyllä hoitajakin ottaa, mutta ainakin meillä on ohjeistus, että siihen täytyy olla lupa. Joillain ihmisillä voi olla muuallakin käsivarressa hyvä kohta. Muihin kohtiin pistäminen sattuu usein tosiaan enemmän ja mustelma tulee helpommin.

Pyyntö ottaa kämmenselästä ei ole edes mitenkään epätavallinen, monilla siihen on syynä juuri se, että kyynärtaipeesta on vaikea saada näytettä. Erilaisia pelkoja kohtaa tässä työssä usein. Itse näytteenottajana toivoisin, että ihmiset kertoisivat jos pistäminen pelottaa niin potilasta on helpompi erityisesti huomioida tässä. Se ei ole mikään häpeä ja todellakin aika monia se pelottaa, myös aikuisia eikä vain lapsia. Tsemppiä ap!

t. labrahoitaja

Vierailija
30/48 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pelottaa verikokeen sattuminen osaako joku auttaa?

Vierailija
31/48 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista. Käden päällä voi olla hyviä suonia joista voi ottaa. Tosin usein sattuu enemmän. Ja muuallakin voi olla, mutta parhaat ovat yleensä taipeessa.

Thank GOD!!! Ei tässä tapauksessa haittaa vaikka sattuisikin enemmän kunhan verikokeen ottokohta EI ole tuo taive. Mikä tahansa muu paikka kelpaa. Kivi vierähti sydämeltä. Ap

Vierailija
32/48 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ottaa muualtakin. Ja kannattaa ihan suoraan sanoa näytteen ottajalle, että jännittää. Näin voidaan varautua esim. mahdolliseen pyörtymiseen, jota sitäkin toisinaan reaktiona verikokeeseen näkee. Eikä tosiaan henkilön olemuksesta aina voi todellakaan arvata että on jännittäjä, voi olla vaikka tosi sporttisen ja reippaan näköinen mies ja sitten menee taju kun otetaan laskimoverinäyte.

Vierailija
33/48 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua pelottaa verikokeen sattuminen osaako joku auttaa?

Se kipu on yllättävän vähäistä, koska neula on terävä, ja se laitetaan ihan ihon alla olevaan suoneen, ei työnnetä mihinkään tosi syvälle. Mutta, jos tosissaan kipu on se pelko, niin aikuinenkin voi käyttää EMLA-puudutusvoidetta ennen näytteenottoa, jolloin sitä ei edes tunne, puuduttaa alueen pariksi tunniksi.

Vierailija
34/48 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nähdään mikä on lopputulos kun ihminen ei ole tottunut menemään koskaan mukavuusalueelta kunnolla pois. Ei kehity taitoja käsitellä pelkoja. 

Vierailija
35/48 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emla pienentää verisuonia. Jos sulla on pienet suonet ja syvällä, niin ei kannata emlaa laittaa.

Kysyin kerran, voiko ottaa jalasta. Kuulemma vain lääkäri voi. En muista, mikä riskinä oli.

Minulta on otettu myös kämmenselästä.

Kerran röntgenissä piti laittaa varjoainetta. Ei oikein löytynyt hyvää suonta ja sitten sieltä tuli joku kiireinen lääkäri ja alkoi heti laittaa ranteen sisäpuolelle. Laitettuaan katsoi kummissaan, että etkö huuda ollenkaan. On kuulemma yleensä todella kivulias paikka.

Kyllä voi jalasta ottaa ihan sairaanhoitajakin, mutta pitää olla lääkärin siunaus. Siitä tulee pieni tukosriski jälkeenpäin, mutta ei yleensä ole merkittävä. Olen monta näytettä ottanut jalasta ja myös laittanut monta kanyylia jalkaan (tiputus), ja ihan perus sh olen. 

Vierailija
36/48 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Sattuu vaan pirusti enemmän.. taipeesta otetaan juuri siksi kun se on vähiten kivuliain paikka

Minulta otettiin kämmenen päältä,  kun käsivarresta ei saatu otettua . Ei sattunut yhtään enempää . Älkää pelotelko . Tsemppiä .

Vierailija
37/48 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa otetaan aina kämmenen päältä, kun kyynärtaipeesta ei löydy suonia, ei satu.

Vierailija
38/48 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein kamalinta on sormenpäästä otto, hyi, mieluummin kämmenen päältä.

Vierailija
39/48 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen otettiin senkkanenästä Nakkikioskilla

Vierailija
40/48 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kyynärvarresta:D

Ne on kämmenselkä ja kyynärtaive. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi