Lääkkeen toivominen apteekkien valikoimiin
Olen "löytänyt" ulkomailta reseptivapaan lääkkeen, joka toimii täydellisesti erääseen tiettyyn yleiseen vaivaan. Tuotetta on saatavilla USA:ss, Australiassa, Uudessa Seelannissa ja Ruotsissa, ei missään muussa maassa. Voiko tuota jotenkin ehdottaa otettavaksi myös Suomen apteekkien valikoimaan? Olen ostanut tuotetta matkoillani ainakin viimeisen seitsemän vuoden ajan, joten kyseessä on jo aika vanha keksintö.
Tietääkö joku miten noissa lääkeasioissa asiat menee, ehdotanko tuotetta lähiapteekkiini vai pitääkö minun lähestyä tuotteen valmistajaa ja kannustaa hakeutumaan Suomen markkinoille?
Kommentit (4)
Kuka enää ostaa lääkkeitä suomesta? Pyydä reseptiin laitettavaksi lääkkeen vaikuttava aine niin ei tartte täältä sitä ostaa. Säästät roimasti rahaa...
Mailaa lähiapteekkiin, kerro lääkkeen nimi, vaikutusaine(et), vahvuus ja käyttöaiheet. Kerro että toivot sitä apteekin valikoimiin (iman myyntilupaa eivät kuitenkaan voi ottaa). Toinen vaihtoehto on tarkistaa Fimeasta onko lääkkeellä yleensä edes myyntilupaa Suomessa. Kolmas vaihtoehto on mainita apteekissa farmaseutille että olet törmännyt ulkomailla tuohon lääkkeeseen ja kyselet saako sitä Suomesta ollenkaan, vai saako vain reseptillä, kun et täällä ole sitä nähnyt.
Mikä sen vaikuttava aine on? Kuulostaa nimittäin erikoiselta että Ruotsissa saa myydä, Suomessa ei. Olisiko se täällä vain reseptillä?
Minä joudun käyttämään sairauden hoitoon valmistetta, joka ei ole lääke. Koska tuotteella ei ole Suomessa myyntilupaa, joudun joka vuosi hankkimaan lääkäriltä paperireseptin ja erityislupahakemuksen Fimealta.
Lääkäri siis kirjoittaa paperit, vien ne apteekkiin ja apteekki lähettää Fimealle. Fimea lähettää maksullisen päätöksen apteekkiin, jonka jälkeen saan ostaa tuotetta. Reseptiä pitää säilyttää apteekissa eikä sitä voi uusia vaan joka vuosi pitää käydä sama rumba läpi. Nyt tuotetta saa ostaa ensi helmikuuhun asti, joten niinkin saattaa käydä, että sitä ei ensi kevään jälkeen saa ollenkaan.
Kelalla on nettisivuilla lueteltuina tuotteet ja lääkkeet, jotka vaativat erityisluvan. Itse jouduin sivustoa etsimään eli on vähän piilossa, mutta siellä oli valmisteita yllättävän paljon. Sieltä kannattaa kurkata ensin.
Suomessa apteekeilla ei ole osaa eikä arpaa lääkkeiden myyntilupiin. En usko, että kukaan yksittäinen asiakas voi esittää asiasta toivomuksia tai että niitä mitenkään huomioitaisiin valmistajan taholta. Myyntiluvan saaminen on suuri prosessi. Jos kyseessä on reseptivapaa lääke, niin voit hakea sitä ruotsin puolelta ja ottaa vaikka varastoon sen verran kuin suostuvat sitä kerralla myymään. Oletko varma että kyseistä lääkettä tai sen geneeristä valmistetta ei myydä Suomessa jollain muulla kauppanimellä? Jos kyseessä taasen ei ole virallisesti lääkkeeksi luokiteltu tuote, niin voit tilata sitä varmaan ihan netistäkin.
Muutenkin kiinnostaisi tietää, mikä tällainen lääke on.