Synnytyksen käynnistys Cytoteceilla ?
Voinko saada Cytotecit, vaikka jo entuudestaan ja luonnostaan supistelee hieman. Joskus välillä menkkajomotusta joka kestää jonkun aikaa ja kivuttomia harkkasupistuksia tulee myös ylävatsalle.
Kohdunkaulaa 1 cm jäljellä ja olen yhdelle sormelle auki. Olen rv 36+4 ja voi olla pitää käynnistää hepatoosin takia.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Cytoilla hoidetaan 0keskenmenot, ei synnytykset :D
Höpö höpö. Minulle ainakin annettiin viime viikolla cytotecia ja ihan elävän vauvan synnytin
Vierailija kirjoitti:
Cytoilla hoidetaan keskenmenot, ei synnytykset :D
Kyllä niillä ihan synnytyksetkin hoidetaan. Lääke aiheuttaa supistukset. Lue ensin vähän faktaa.
Riippuu täysin tilanteestasi. Yleisimmät käynnistystavat ovat joko lääkkeellinen, eli cytoteceillä tai sitten ballongilla. Joskus taas kalvojen puhkaisu voi olla riittävä, ja siitä sitten oksitosiinitippaan.
Vierailija kirjoitti:
Voinko saada Cytotecit, vaikka jo entuudestaan ja luonnostaan supistelee hieman. Joskus välillä menkkajomotusta joka kestää jonkun aikaa ja kivuttomia harkkasupistuksia tulee myös ylävatsalle.
Kohdunkaulaa 1 cm jäljellä ja olen yhdelle sormelle auki. Olen rv 36+4 ja voi olla pitää käynnistää hepatoosin takia.
Olet liian pienillä viikoilla ensinnäkin synnyttämään.
Toiseksi liikaa kanavaa jäljellä, sekä liian vähän auki.
Kanava pitää olla poissa ja auki noin. 3-4 centtiä venytettynä.
Muuten ehkä onnistuisi.
Cytoteceillä hoidetaan sekä keskenmenot että synnytyksen käynnistäminen, keskenmenoissa vaan annostus on suurempi. AP:lle tiedoksi että vaikka pienesti olisi jo supistellut niin tuollaisella kohdunsuulla on järkevä aloittaa kypsyttely. Eri asia on nuo raskausviikot. Hepatoosinkin takia käynnistykset aloitetaan yleensä vasta raskausviikoilla 38.
Mulla ei ko. lääke toiminut sen enempää synnytyksen kuin keskenmenon käynnistäjänä. Yhtä tuulimunaraskautta on yritetty sillä hoitaa samoin yhtä yliaikaista raskautta. Vaikutus: mitään ei tapahdu. Eli kait tuokin on yksilöllistä, miten tuohon lääkkeeseen kroppa reagoi. Mutta jos sulla on hepatoosi tuo tehdään sairaalassa ja jos homa ei etene, sitten asia hoidetaan jotenkin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin tilanteestasi. Yleisimmät käynnistystavat ovat joko lääkkeellinen, eli cytoteceillä tai sitten ballongilla. Joskus taas kalvojen puhkaisu voi olla riittävä, ja siitä sitten oksitosiinitippaan.
Ei kalvoja puhkaista kovin helposti.
Ensin lääkityksellä kokeillaan eli Cytoteceilla ja vasta sitten puhkaistaan, jos tarpeen.
Mistä toi tieto on peräisin? ?
Vierailija kirjoitti:
Cytoteceillä hoidetaan sekä keskenmenot että synnytyksen käynnistäminen, keskenmenoissa vaan annostus on suurempi. AP:lle tiedoksi että vaikka pienesti olisi jo supistellut niin tuollaisella kohdunsuulla on järkevä aloittaa kypsyttely. Eri asia on nuo raskausviikot. Hepatoosinkin takia käynnistykset aloitetaan yleensä vasta raskausviikoilla 38.
Miten niin vasta rv 38 aloitetaan. Ei aloiteta. Kyllä kriittisessä tilanteessa aloitetaan jo rv 37. näin mulle sanoi lääkäri ja kätilö. Lääkäri vielä sanoi että takaraja on max. rv 39. Eli ei pidä paikkaansa.
En ihan ymmärrä kysymystä..
Tarkoitan, että eihän se, että kroppa on jo ns hieman valmiustilassa eli esim.paikat jonkin verran kypsyneet=pehmeät, auki jne. estä millään lailla synnytyksen käynnistämisaapuja jos tarvetta on. Päinvastoin, aina parempi jos paikat on jo hieman valmiina kun käynnistysapuja annetaan, silloin sen itse synnytyksenkin odotetaan olevan hieman nopeampi ja "helpompi" tapahtuma kuin jos et ole yhtään pehmennyt eikä kohdunsuu ole tippaakaan auki.
Minulla käynnistettiin esikoisen synnytys rv39 juurikin Cytotec-muruilla (verenpaineet), laitettiin 2-3kpl ja 9h myöhemmin oli aarre maailmassa:) kivut on käynnistetyssä voimakkaammat ja itselläni olikin n.3h ajan aivan helvetilliset tuskat 2-3min välein toistuvissa supistuksissa (ei mahtunut käyrät edes paperille kun voimakkuuksia mitattiin), mutta tekisin sen toistekin. Olin muuten 4cm auki ja paikat muutenkin pehmenneet kun homma alkoi.
Huomenna aarre täyttää 15v <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cytoilla hoidetaan 0keskenmenot, ei synnytykset :D
Höpö höpö. Minulle ainakin annettiin viime viikolla cytotecia ja ihan elävän vauvan synnytin
Millä viikolla vauva syntyi? :) Ap
Minulla hoidettiin keskenmeno juurikin Cytoteceilla.
4 kpl tablettia kohdun suulle ja tunnin päästä suusta 2 kpl alas.
Siitä taas noin 1 tunti siitä alkoi helvetinmoiset kivut jotka kesti 3-4 tuntia. Sitten kotona vessanpöntölle ja sikiön ja raskausmateriaalin tyhjennys.
Joten jos minulla pitäisi synnytys käynnistää Cytoteceilla, ottaisin ne koska tiedän mitä se kipu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdunkaulaa 1 cm jäljellä ja olen yhdelle sormelle auki. Olen rv 36+4 ja voi olla pitää käynnistää hepatoosin takia.Olet liian pienillä viikoilla ensinnäkin synnyttämään.
Muuten ehkä onnistuisi.
Luitko ollenkaan, että ap:llä on raskaushepatoosi?
Minulla on käynnistetty kuopuksen synnytys juuri cytotecillä (1/4 osa suun kautta) viikkojen ollessa tasan 37. Lapsi syntyi todella nopeasti, ihan muutamassa tunnissa. Tosin kaksi aikaisempaakin ovat syntyneet molemmat alle neljässä tunnissa. Maksa-arvoja on kontrolloitu kaikissa raskauksissa, ne ovat olleet kohollaan, mutta vasta tämän kolmannen kohdalla tauti oikein hyökkäsi päälle ja käynnistystä mietittiin jo viikolla 36, mutta päätettiin odottaa. Kävin kahden päivän välein ultrassa ja verikokeita otettiin tiuhaan ihan lopussa, aikaisemmin n. kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdunkaulaa 1 cm jäljellä ja olen yhdelle sormelle auki. Olen rv 36+4 ja voi olla pitää käynnistää hepatoosin takia.Olet liian pienillä viikoilla ensinnäkin synnyttämään.
Muuten ehkä onnistuisi.
Höpsistä. AP:han on hyvin auki ja enää kaulaakin jäljellä 1cm.
Tuo on hyvä lähtötilanne aloittaa Cytotec käynnistys. Ihme höpöttäjiä.
Jos ei cyto lääkkeillä lähde käyntiin niin sit laitetaan oksitosiini ja se käynnistää takuulla. Ei huolta!
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä kysymystä..
Tarkoitan, että eihän se, että kroppa on jo ns hieman valmiustilassa eli esim.paikat jonkin verran kypsyneet=pehmeät, auki jne. estä millään lailla synnytyksen käynnistämisaapuja jos tarvetta on. Päinvastoin, aina parempi jos paikat on jo hieman valmiina kun käynnistysapuja annetaan, silloin sen itse synnytyksenkin odotetaan olevan hieman nopeampi ja "helpompi" tapahtuma kuin jos et ole yhtään pehmennyt eikä kohdunsuu ole tippaakaan auki.
Minulla käynnistettiin esikoisen synnytys rv39 juurikin Cytotec-muruilla (verenpaineet), laitettiin 2-3kpl ja 9h myöhemmin oli aarre maailmassa:) kivut on käynnistetyssä voimakkaammat ja itselläni olikin n.3h ajan aivan helvetilliset tuskat 2-3min välein toistuvissa supistuksissa (ei mahtunut käyrät edes paperille kun voimakkuuksia mitattiin), mutta tekisin sen toistekin. Olin muuten 4cm auki ja paikat muutenkin pehmenneet kun homma alkoi.
Huomenna aarre täyttää 15v <3
Ihan ot, mutta itse olin käsittävinäni, että käyrien pitäisi kyllä mahtua paperille, kun masiina muistetaan kalibroida. Varmaan joku kätilö osaa vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kalvoja puhkaista kovin helposti.
Ensin lääkityksellä kokeillaan eli Cytoteceilla ja vasta sitten puhkaistaan, jos tarpeen.
Mistä toi tieto on peräisin? ?
Jännä sanamuoto tosiaan tuo "joskus kalvojen puhkaisu voi olla riittävä", varmaan kirjoittaja tarkoitti, että joskus synnytyksen käynnistyminen on niin hilkulla, että mennään suoraan kalvojen puhkaisuun. Sehän on siis se rajuin käynnistystapa.
Itselläni oli esikoisen kanssa viikkoja 42+1, ja jo viikon verran lääkärit olivat sanoneet, että tämä on ihan hilkulla, että lapsi tipahtaa ulos. No, kipeitä supistuksia ei vain kuulunut. Lääkäri, joka lähetti mut sisään sairaalaan, oli valmis puhkaisemaan kalvot, mutta seuraava lääkäri osastolla ehdotti että koetetaan ensin puolikasta Cytotecia suun kautta, niin päästään vähemmillä kivuilla.
Cytotecista meni pari tuntia, ja supistukset alkoivat. Oksitosiinia supistuksien vahvistamiseksi tai mitään kipulääkettä ei tarvittu, vaan ihan sillä Cytotecin puolikkaalla päästiin syntymään saakka.
Eli hyvin kypsässä tilanteessa voi olla oikein hyvä keino. Tunnen kyllä ihmisiä, jotka ovat syöneet Cytotecia monta päivää, ja korkeintaan kypsynyt mieliala,
Cytotecit ovat huonoja. Kannattaa vaatia suoraan Oksitosiinia.
Vierailija kirjoitti:
Cytotecit ovat huonoja. Kannattaa vaatia suoraan Oksitosiinia.
Samoin kolesterolilääkkeet ovat huonoja. Kannattaa vaatia suoraan pallolaajennus.
Minä en ottaisi käynnistystä. Lapsen hengen kanssa leikittelyä.
Cytoilla hoidetaan keskenmenot, ei synnytykset :D