Voiko sellaista ruokaa vielä pakastaa, joka on lämmitetty toiseen kertaan?
Siis kun lämmitän tänään eilistä ruokaa ja sitä jää vielä yli, niin kai sen lopun voi vielä pakastaa vaikka on siis uudelleen lämmitettyä?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä voi ihminen olla.
Miksi et vastannut kysymykseen, jos sen kerran tiedät?
ap.
Eikös sääntönä ole, että ruoan saisi lämmittää vain kerran mikrossa?
Ei voi.
Lämmitys virittää atomit ruoassa sellaiseen tilaan että pakastaminen saisi aikaan fission.
Monta pakastinta on lentänyt ilmaan sienipilven saattelemana tämän takia.
Ette te oikeasti voi olla noin tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lämmittäisit mitä et syö?
Mä luulin, että jaksan syödä kaiken.
Tämä kysymys kumpuaa siitä, kun aina sanotaan, ettei kerran sulatettua ruokaa saisi pakastaa enää uudelleen, niin onko sitten tässä lämmittämisen määrässäkin joku ihme sääntö taas, että ei voi sitten enää pakastaa.
ap.
Ei voi, AP. Tai siis teknisesti ottaen voi, mutta ei kannata. Jos ruokaa kuumentaa ja jäähdyttää useita kertoja peräkkäin, siinä luotaisestikin olevat ihmiselle haitalliset taudinaiheuttajat (mikrobit ja bakteerit) lisääntyvät vauhdilla. Ei myöskään kannata säilytellä ruokia lämpimässä pitkiä aikoja samasta syystä.
Eli ruoan valmistuttua sen voi pakasta ja uudelleenlämmittää vain kerran. Tuliko nyt selväksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi, AP. Tai siis teknisesti ottaen voi, mutta ei kannata. Jos ruokaa kuumentaa ja jäähdyttää useita kertoja peräkkäin, siinä luotaisestikin olevat ihmiselle haitalliset taudinaiheuttajat (mikrobit ja bakteerit) lisääntyvät vauhdilla. Ei myöskään kannata säilytellä ruokia lämpimässä pitkiä aikoja samasta syystä.
Jokunen vuosi Briteissä kuoli yksi teinipoika tuon kuumentamisen ja jäähdyttämisen (jäädyttämisen takia). Perheenäiti oli poissa kotoa viikon ja tehnyt ison satsin ruokaa miehelleen ja pojalleen pakkaseen, se oli joku vuoka tai muu iso annos ruokaa. Mies otti ruuan pakkasesta, lämmitti sen uunissa, laittoi takaisin pakkaseen, lämmitti uudelleen, pakkaseen, uuniin jne. Poika sitten tosiaan kuoli johonkin bakteerien aiheuttamaan tulehdukseen/tautiin.
Minä olen pakastanut keittoa, jota uudelleen lämmitetty. Jo kertaalleen pakastettuja ruokia ei saa pakastaa uudelleen. Jos tekee keiton pakatevihanneksista tai kalasta, niin sen voi tietysti valmistamisen jälkeen pakastaa.
Mä olen pakastanut ilman ongelmia toistamiseen lämmitettyjä ruokia: keittoja, kastikkeita, pataruokia yms
Kuinka tyhmä voi ihminen olla.