Miten saada kuudesluokkalainen tekemään läksyt järkevässä ajassa?
Tilanne se, että lapsi osaa asiat hyvin. Oppiminen ei ole ongelma. Osaa keskittyäkin, kun haluaa ja asia häntä itseään kiinnostaa. Ongelma on se, että läksyihin menee tolkuttomasti aikaa, koska ei keskity siihen mitä tekee ja mietiskelee kaikkea muuta, höpöttää ja kattelee ikkunasta ulos jne. Esim matikka on hänelle tosi helppoa, kyse on vaan siitä, että viitsii ottaa kynän käteen ja raapustaa vihkoon ne laskut. Mutta siihen viitsimiseen menee kohtuuttomasti aikaa. Opettaja on ilmoittanut, että läksytehtävien teko vaikuttaa arvosanaan eli hyvään arvosanaan ei riitä yksin se, että pärjää kokeessa. Nyt syntyy riitaa kun patistan lasta tekemään tehtävät ja sitten istutaan kirjan ääressä puolitoista tuntia ja vieläkään ei ole kaikki tehty. Ja korostan sitä, että osaa kyllä ne laskut, ei tarvitse apua selviytyäkseen niistä kun vaan viitsisi hoitaa asian.
Mikä avuksi? Hyväksynkö sen, että tekee vain osan vai vaadinko käyttämään tuntitolkulla aikaa läksyihin, mikä ei ehkä kuitenkaan ole se alkuperäinen tarkoitus?
Kommentit (25)
Löysää vähän. Anna lapselle itselleen vastuu!
Tapasi on haitallinen lapselle
Voit Mielummin olla kokonaan puuttumatta läksyihin
Ota käyttöön pomodorotekniikka. Eli munakello tai kännykän kello avuksi ja laitat ajastukseen 25 min. Laitat ajan juoksemaan ja lapsi tekee 25 min läksyjä, keskittyen vain läksyihin. Ei höpötystä, ei haaveilua vaan koko keskittyminen läksyihin. Kun 25 min on kulunut, on viiden minuutin tauko jonka aikana lapsi saa höpöttää ja haaveilla tai mitä ikinä tekeekään. Tämän jälkeen toiset 25 min pelkkiä läksyjä, sen jälkeen tauko jne. "Virallisesti" tuossa tekniikassa neljän työskentelyjakson jälkeen tulee pitää pidempi tauko, 15-30 min, mutta tuskin niihin läksyihin niin paljoa aikaa menee jos tekee keskittyen.
Tuon ikäiselle voi tosin laittaa ajan lyhyemmäksikin, esim. 20 min ja sitten 5 min tauko. Tai vaikka 15 min alkuunsa, jos 20-25 min tuntuu liian pitkältä ajalta ja mahdottomalta keskittyä. Taukoa ei kuitenkaan tule pidentää, koska 5 min on sopiva siihen, että tulee tauon tuntu mutta siinä ajassa ajatukset ei kerkeä lähteä täysin harhailemaan eikä velttous iskeä. Kelloa ei kannata laittaa lapsen viereen ettei keskittyminen mene siihen, että lapsi alkaa kytätä kuluvia minuutteja, vaan kello kannattaa sijoittaa kauemmaksi. Jos haluaa, niin tuolle on olemassa myös ihan oma äppi, "Focus keeper", joka maksaa euron pari. Siellä saa työskentelyjaksojen ja taukojen pituudet päättää itse. Lisäksi siellä näkee esim. kuinka monta työskentelyjaksoa on minäkin päivänä.
Idea kannattaa koittaa myydä lapselle jotenkin niin, että kun tekee läksyt tehokkaasti jää aikaa muuhunkin. Eikä tosiaan niin, että venytään ja vanutaan se 1.5 h läksyjen kanssa eikä vieläkään ole tullut valmista. Pomodorotekniikassa nuo 25 min jaksot on nimeltään tomaatteja (pomodoro tarkoittaa tomaattia ja tässä sillä viitataan sellaiseen tomaatin näköiseen munakelloon). Siitä voi koittaa tehdä jonkunlaisen "kilpailun", että kuinka monta "tomaattia" lapsella kulloinkin menee läksyjen tekoon. Aika on helpompi myös lapselle ajatella konkretian eli niiden tomaattien kautta, sen sijaan, että ajattelee vaikka tekevänsä läksyjä tunnin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on ilmoittanut, että läksytehtävien teko vaikuttaa arvosanaan eli hyvään arvosanaan ei riitä yksin se, että pärjää kokeessa.
Tarkastahan vielä opettajalta tämä. Ei arviointiin saa vaikuttaa huolellisuus tai ahkeruus, eteenkään uuden opsin mikaan!
Vaadi arviointiperusteet uudelleen!
Nimenomaan olen tarkastanut asian. On ok tehdä vähän vähemmänkin, mutta se laskee arvosanaa kokeen tuloksesta, vaikka osaisi kokeessa asiat.
Ap
Alakoululainen. Läksyistä pitäisi selvitä puolessa tunnissa.
Äiti on huolissaan arvosanoista ja painostaa tekemään enemmän ja enemmän. Lapsi hermostuu. Äiti hermostuu
Lapsi oppii perfektionistiksi. Ei kelpaa äidilleen tai itselleen ilman täydellisyyttä
Kuudennen luokan numero koulussa? Onko paljon merkitystä mihinkään?
Käsitys itsestään.
Sillä on merkitystä
Silläkin on merkitystä että äiti luottaa. Antaa luvan itse hoitaa omat työnsä.
Kuulostaa toiminnan ohjauksen ongelmilta. Googleta.
E
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa toiminnan ohjauksen ongelmilta. Googleta.
Ei vaan kuulostaa perfektionistiselta äidiltä
Lapsessa ei ole (vielä) vikaa
Meillä kuudennen luokan opettaja pyysi ottamaan yhteyttä, jos läkdyihin menee yli puoli tuntia
Silloin tarvii miettiä mitä tehdään. Koulu kyllä tukee eikä missään nimessä odiota äidin istuvan vieressä painostamassa tuntitolkulla
Siinä kärsii oppimisen ilo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on ilmoittanut, että läksytehtävien teko vaikuttaa arvosanaan eli hyvään arvosanaan ei riitä yksin se, että pärjää kokeessa.
Tarkastahan vielä opettajalta tämä. Ei arviointiin saa vaikuttaa huolellisuus tai ahkeruus, eteenkään uuden opsin mikaan!
Vaadi arviointiperusteet uudelleen!
Kotitehtävät on tehtävä, se ei liity mitenkään huolellisuuteen tai ahkeruuteen.
Sääliksi käy nykypäivän opettejia, jos aikuiset nillittävät jo läksyistä ja siitä kun eivät saa lapsiaan niitä tekemään. Lapsen koulussa niitä jäädään tekemään koulun jälkeen, jos usein jätetään kotona tekemättä.
Uhkaile, että batman tulee yöllä ja tunkee lyijykynät silmiin jos ei hyvä heilu
No vitsit vitseinä, etenkin hyvät sellaiset. Vanha kunnon avokämmenellä ojentaminen lienee tässäkin tapauksessa paras ratkaisu. Rajat, rankaisu ja rakkaus. Pyhä kolminaisuus ihmiseksi kasvamisen tiellä.
:)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuudennen luokan opettaja pyysi ottamaan yhteyttä, jos läkdyihin menee yli puoli tuntia
Silloin tarvii miettiä mitä tehdään. Koulu kyllä tukee eikä missään nimessä odiota äidin istuvan vieressä painostamassa tuntitolkulla
Siinä kärsii oppimisen ilo
Läkdyihin. Kaus sulla meni läkdyihin? Ei varmaan kauaa?
Läkdyt! Muajhahahhaha! LOL ROLF RALF OMG LOL :D :D brouhahaha LÄKDYYYT!
Marjatta 56 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuudennen luokan opettaja pyysi ottamaan yhteyttä, jos läkdyihin menee yli puoli tuntia
Silloin tarvii miettiä mitä tehdään. Koulu kyllä tukee eikä missään nimessä odiota äidin istuvan vieressä painostamassa tuntitolkulla
Siinä kärsii oppimisen iloLäkdyihin. Kaus sulla meni läkdyihin? Ei varmaan kauaa?
Läkdyt! Muajhahahhaha! LOL ROLF RALF OMG LOL :D :D brouhahaha LÄKDYYYT!
Voi sua!
Koitat varmaan nauraa virheelle? Koulussa se taisi toimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on ilmoittanut, että läksytehtävien teko vaikuttaa arvosanaan eli hyvään arvosanaan ei riitä yksin se, että pärjää kokeessa.
Tarkastahan vielä opettajalta tämä. Ei arviointiin saa vaikuttaa huolellisuus tai ahkeruus, eteenkään uuden opsin mikaan!
Vaadi arviointiperusteet uudelleen!
Uuden opsin mukaan koe yksistään ei voi olla arvosanan perusteena vaan nimenomaan se kaikki muu - omista töistä huolehtiminen, tuntiosaaminen, läksyjen tekeminen.
Miten siinä menee niin kauan aloittamisen jälkeen, jos osaa asian? Aloittaminen voi monelle olla vaikeaa. Minäkin opiskelen yliopistossa ja olisi pitänyt tarttua tänäänkin tuumasta toimeen jo monta tuntia sitten. Ehkä tässä pikkuhiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä avuksi? Hyväksynkö sen, että tekee vain osan vai vaadinko käyttämään tuntitolkulla aikaa läksyihin, mikä ei ehkä kuitenkaan ole se alkuperäinen tarkoitus?
Ei, et hyväksy. Jo perusopetuslakikin määrää, että sinun on huolehdittava, että lapsi tekee läksynsä. Jos lapselta menee siihen niin kauan, että kaikki muu hauska siltä illalta menee sivu suun, sitten menee. Tässähän on kyse viitsimisestä eikä osaamisesta.
Miksi lapsen isä ei hoida osuuttaan lapsen kasvatuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuudennen luokan opettaja pyysi ottamaan yhteyttä, jos läkdyihin menee yli puoli tuntia
Silloin tarvii miettiä mitä tehdään.
Asia otetaan käsittelyyn, jos läksyasiat ovat lapselle niin haastavia, ettei hän saa niitä millään tehtyä. Silloin on kyse oppimisvaikeudesta. Jos kaikille laiskoille mutta osaaville annettaisiin vapautus läksyistä, koska vetelehtii eikä viitsi tehdä, eihän niitä tekisi enää kukaan. Läksyt kuuluu tehdä, sillä sitä kautta asia painuu pitkäkestoiseen muistiin - ensin asia käsitellään koulussa, sitten muutaman tunnin päästä kotona, sitten vielä seuraavana päivänä koulussa. Asian käsittely useaan otteeseen ja kertaaminen ovat parasta oppimisen kannalta. Ei ole oppimiselle hyödyksi, jos ehtii aina koulussa tehdä kaikki tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuudennen luokan opettaja pyysi ottamaan yhteyttä, jos läkdyihin menee yli puoli tuntia
Silloin tarvii miettiä mitä tehdään.Asia otetaan käsittelyyn, jos läksyasiat ovat lapselle niin haastavia, ettei hän saa niitä millään tehtyä. Silloin on kyse oppimisvaikeudesta. Jos kaikille laiskoille mutta osaaville annettaisiin vapautus läksyistä, koska vetelehtii eikä viitsi tehdä, eihän niitä tekisi enää kukaan. Läksyt kuuluu tehdä, sillä sitä kautta asia painuu pitkäkestoiseen muistiin - ensin asia käsitellään koulussa, sitten muutaman tunnin päästä kotona, sitten vielä seuraavana päivänä koulussa. Asian käsittely useaan otteeseen ja kertaaminen ovat parasta oppimisen kannalta. Ei ole oppimiselle hyödyksi, jos ehtii aina koulussa tehdä kaikki tehtävät.
Kaikkein haitallisinta on että äiti painostaa ja riitelee läksyistä.
Oppimista kyllä tapahtuu. Ja onneksi peruskoulussa jokainen asia tulee vielä uudelleen esille. Kertausta kyllä on
Tässä äiti pelkää arvosanojen laskua?
Mikä merkitys on kuudennen luokan numeroilla. Siis onko 8 vai 9?
Onko lapsella sopiva läksyjentekoympäristö? Sellainen missä ei olisi noita virikkeitä eli häiritseviä tekijöitä turhan paljoa?
Pitääkö lapsi taukoa koulun jälkeen? Tunti tai parikin "ihan jotain muuta" kuin läksyjä (esim. rauhoittumista, akkarin lukemista, ruokailu, leikkimistä tms.). Sitten vasta jaksaa ehkä paremmin paneutua läksyihin.
Ei tulisi mieleenkään tarkistaa ja kytätä tuon ikäisen läksyjä. Tekee miten tekee ja milloin tekee. Kotona kolme koululaista, joita autan jos tarvitsevat apua. Läksyunohduksia kaikilla todella harvoin, ja silloinkin ovat itse koulussa merkanneet läksyn huonosti tms. Kokeista saavat hyviä numeroita ja tykkäävät koulunkäynnistä. Se on minusta tärkeintä.
Eli osan mielestä vanhempien ei pidä puuttua läksyihin ja jos lapsi ei vaan viitsi niitä tehdä, vaikka osaisi, niin on ihan ok, että arvosanat on huonoja.
Osan mielestä vanhempien tulee huolehtia, että läksyt on tehty. Osan mielestä olen perfektionisti, kun vaadin, että läksyt tehdään.
Ja joku kysyi, miksi isä ei osallistu kasvatukseen? Sanoinko, että isä ei osallistu kasvatukseen?
Ap
Tarkastahan vielä opettajalta tämä. Ei arviointiin saa vaikuttaa huolellisuus tai ahkeruus, eteenkään uuden opsin mikaan!
Vaadi arviointiperusteet uudelleen!