Mitä mieltä fitness-kisoista?
Nyt kun Lahdessa on nuo pohjosmaiden suurimmat fitness-messut niin tulipahan mieleen, mitä mieltä olet kisoista ja kisaajista? Minkälaisen kuvan ne antavat ihmisestä? Tykkäätkö?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Jos oma tyttäreni hankkisi irtotissit ja pyllistäisi lavalla korkokengissä, menisin kiskoille makaamaan ja odottamaan junaa.
Hyvin sanottu. :) Ihmettelen miksi naiset ovat niissä fitness kisoissa alentuneet siihen säännöissä pakolliseen pyllistely asentoon. Missä feministit ovat kun eivät yhtään asiaan ole puuttuneet.
Tiedän erään fitness tuomarin sanoneen, että hän arvostelee naiset sillä perusteella kenenkä kanssa hän haluaisi mieluiten harrastaa seksiä. Tuo kertoo aika paljon fitness tuomaroinnista ja fitneksen lieveilmiöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo fitness oikeasti aika huvittavaa, sitä yritetään niin kovasti urheilulajina mainostaa vaikka on vain eräänlainen uimapuku-kilpailu. Ja vielä huvittavampaa on se, että monet naiset kertovat käyvänsä salilla 6-12 kertaa viikossa mutta silti niitä isoja lihaksia harvalla näkyy, jotkut kamppailu ja kestävyyslajien urheilijat näyttävät lihaksistoltaan jopa isommalta vaikka eivät kuntosalilla läheskään niin paljon käy.
Yksi syy siihen on, että näitä fitness naisia yleensä valmentaa joku hormonibodari joka itsekään ei ole tuloksia saanut ilman lääkkeitä joten ei siis tietenkään osaa valmentaa naisia jotka eivät käytä aineita.Etenkään bikini fitneksessä ei ole tarkoituskaan olla näkyviä lihaksia melkein ollenkaan, kehonrakennuskisat on erikseen. Salilla käydään pienentämässä sitä rasvaprosenttia ja luomassa hyvän mallista kroppaa.
No miks noi kaikki näyttää niin kamalilta jos tavoitteena on hyvän mallinen kroppa?
Irvokas laji ja kuvaa täydellisesti tätä aikaa ja nuorten naisten arvoja. Surullista suorastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo fitness oikeasti aika huvittavaa, sitä yritetään niin kovasti urheilulajina mainostaa vaikka on vain eräänlainen uimapuku-kilpailu. Ja vielä huvittavampaa on se, että monet naiset kertovat käyvänsä salilla 6-12 kertaa viikossa mutta silti niitä isoja lihaksia harvalla näkyy, jotkut kamppailu ja kestävyyslajien urheilijat näyttävät lihaksistoltaan jopa isommalta vaikka eivät kuntosalilla läheskään niin paljon käy.
Yksi syy siihen on, että näitä fitness naisia yleensä valmentaa joku hormonibodari joka itsekään ei ole tuloksia saanut ilman lääkkeitä joten ei siis tietenkään osaa valmentaa naisia jotka eivät käytä aineita.Etenkään bikini fitneksessä ei ole tarkoituskaan olla näkyviä lihaksia melkein ollenkaan, kehonrakennuskisat on erikseen. Salilla käydään pienentämässä sitä rasvaprosenttia ja luomassa hyvän mallista kroppaa.
Mutta pointti on se, että salilla käydään joka päivä, jopa kahdesti päivässä, mutta lihakset eivät silti kasva ja tuloksia ei tule. Se on ihan sama jos kävisi lenkillä säännöllisesti mutta kunto ei kohoaisi ollenkaan.
En ole lajiin tietentahtoen tutustunut, mutta työkaverini kisaa vastaavissa kisoissa ja tämän valmistautuminen ei ole kaunista katseltavaa. Mies kuihtuu dieetin takia silmissä, kalpenee sairaalloiseksi ja näyttää enemmän huumeiden käyttäjältä kuin urheilijalta. Varmasti lihaksia löytyy, mutta muu olemus muuttuu negatiiviseen suuntaan: mies on väsynyt, kärttyinen ja voimaton. Kisojen jälkeen alkaa taas mättää puheidensa mukaan kunnon roskaruokaa.
Itsekuria mieheltä löytyy ja sitä arvostan, mutta en sanoisi tätä terveelliseksi harrastukseksi. :/
Montakohan tuhatta kilpirauhasta on Suomessakin hajonnut fitneksen takia?
En mä tiiä, jotenkin huvittaa kommentit joissa sanotaan että "arvostan suuresti sitä miten kovasti tekevät töitä kisakunnon eteen" - siis todellako tiukan ruokavalion noudattaminen ja hullun lailla treenaaminen on asia, jota voi "arvostaa suuresti" toisessa ihmisessä?
Tuo lause vaan alkaa tuntua tosi irrationaaliselta kun sitä hetken miettii. Että bikini fitness - elämäntapa tekee jostakusta "arvostetun". Siis se , että syö tosi rajoitetusti ja käyttää aikansa tehden liikkeitä salilla. Ja se, että saa itsensä tarpeeksi laihaksi/treenatuksi näyttääkseen tietynlaiselta bikineissä. Ja ihmiset ARVOSTAA.
En tiedä saatteko ajatuksesta kiinni....mutta siinä missä minä ajattelen, millaisia ja keitä ihmisiä arvostan, he ovat ihmisiä jotka tekevät pienempiä tai suurempia tekoja muiden hyväksi, omistautuvat vaikka tieteelle, taiteelle tai tekevät jotain tärkeää käytännön työtä, esim uskomattoman hyväsydämiset hoitajat joihin olen saanut törmätä..... bikinikisat tuossa kontekstissa tuntuvat yksinomaan naurettavalta. Vähän jopa häiriintyneeltä kun miettii, miten paljon itsekkyyttä laji vaatii (kaiken ajan uhraus itselleen, treenilleen, ruokavaliolleen.....)
Vierailija kirjoitti:
En mä tiiä, jotenkin huvittaa kommentit joissa sanotaan että "arvostan suuresti sitä miten kovasti tekevät töitä kisakunnon eteen" - siis todellako tiukan ruokavalion noudattaminen ja hullun lailla treenaaminen on asia, jota voi "arvostaa suuresti" toisessa ihmisessä?
Tuo lause vaan alkaa tuntua tosi irrationaaliselta kun sitä hetken miettii. Että bikini fitness - elämäntapa tekee jostakusta "arvostetun". Siis se , että syö tosi rajoitetusti ja käyttää aikansa tehden liikkeitä salilla. Ja se, että saa itsensä tarpeeksi laihaksi/treenatuksi näyttääkseen tietynlaiselta bikineissä. Ja ihmiset ARVOSTAA.
En tiedä saatteko ajatuksesta kiinni....mutta siinä missä minä ajattelen, millaisia ja keitä ihmisiä arvostan, he ovat ihmisiä jotka tekevät pienempiä tai suurempia tekoja muiden hyväksi, omistautuvat vaikka tieteelle, taiteelle tai tekevät jotain tärkeää käytännön työtä, esim uskomattoman hyväsydämiset hoitajat joihin olen saanut törmätä..... bikinikisat tuossa kontekstissa tuntuvat yksinomaan naurettavalta. Vähän jopa häiriintyneeltä kun miettii, miten paljon itsekkyyttä laji vaatii (kaiken ajan uhraus itselleen, treenilleen, ruokavaliolleen.....)
Miksi ei saisi arvostaa sellaista ihmistä, joka tekee itseään varten paljon hienoa työtä? On mun mielestä aika arvostettavaa, vaatii kuitenkin paljon omistautumista ja itsensä haastamista, toisin kuin sohvalla makaaminen.
Vierailija kirjoitti:
En varmaan ole lainaamasi kommentoija, ainakaan mielestäni en kirjoittanut että kisakunnon eteen. Mutta arvostan heissä sitä itsekuria, että jaksavat treenata salilla säännöllisesti. Minusta esim. tämä Eevi Teittinen on tosi kaunis nainen ihan siinä tavallisessa kunnossaan, jossa esiintyy mm. Fitness Päiväkirjat -ohjelmassa. Kisakuosissa on luotaantyöntävän näköinen. Arvostan myös henkilöä, joka vaikka osaa soittaa pianoa loistavasti, koska on harjoitellut sitä kovasti. Tai vaikka huippu-urheilijaa, joka on kovalla työllä saavuttanut jotain. Arvostan myös tänään Nobelin saanutta suomalaista professoria. ja arvostan myös muita työnsä hyvin hoitavia, kuten vaikka lapseni päiväkodin hoitajia ja lastentarhanopettajia.
En tunne lajia niin tarkasti, että kuinka paljon sitten pitää tosiaan elää vain oman navan ympärillä ja se kisakuntoon johtava diettihän nyt on aivan älyvapaata toimintaa. Joo, olen katsonut jonkun Jutta-ohjelman tästä kun veden juominenkin lopetettiin tyyliin kaksi päivää ennen kisoja ja sitten mätettiin kilo irtokarkkeja kun päästiin pois lavalta.
Urheilusuoritukseen ei koskaan pitäisi kuulua se miltä urheilija näyttää. Ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oma tyttäreni hankkisi irtotissit ja pyllistäisi lavalla korkokengissä, menisin kiskoille makaamaan ja odottamaan junaa.
Hyvin sanottu. :) Ihmettelen miksi naiset ovat niissä fitness kisoissa alentuneet siihen säännöissä pakolliseen pyllistely asentoon. Missä feministit ovat kun eivät yhtään asiaan ole puuttuneet.
Tiedän erään fitness tuomarin sanoneen, että hän arvostelee naiset sillä perusteella kenenkä kanssa hän haluaisi mieluiten harrastaa seksiä. Tuo kertoo aika paljon fitness tuomaroinnista ja fitneksen lieveilmiöistä.
Ja missikisoja on noitittu karjamarkkinoiksi iät ja ajat. Onko tämä yhtään sen parempaa (tai pahempaa), vaikka se onkin urheiluksi verhottu?
Ei kiinnosta, mutta osallistukoot ne jotka tykkää. Se että joku ei ole mun makuun ei tarkoita että kukaan muu ei saisi siitä olla kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi arvostaa sellaista ihmistä, joka tekee itseään varten paljon hienoa työtä? On mun mielestä aika arvostettavaa, vaatii kuitenkin paljon omistautumista ja itsensä haastamista, toisin kuin sohvalla makaaminen.
Se on kyllä jännä, että aina tulee joku höpöttämään sohvalla makaamisesta, jos erehtyy kritisoimaan fitnessiä.
Kiinnostaisi myös tietää, mikä kalorien laskemisessa, salilla käymisessä ja itsensä näännyttämisessä kisakuntoon päästäkseen on sitä niin "hienoa työtä", että pitää oikein kovasti "arvostaa"? Joku tekee kaikkensa ja vielä vähän päälle, että näyttäisi pylly pystyssä jonkun satunnaisen tuomariston silmissä mahdollisimman hyvältä. Wow. Siis WOW. Pakko arvostaa?
T: eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään fitness tuomarin sanoneen, että hän arvostelee naiset sillä perusteella kenenkä kanssa hän haluaisi mieluiten harrastaa seksiä. Tuo kertoo aika paljon fitness tuomaroinnista ja fitneksen lieveilmiöistä.Ja missikisoja on noitittu karjamarkkinoiksi iät ja ajat. Onko tämä yhtään sen parempaa (tai pahempaa), vaikka se onkin urheiluksi verhottu?
Missikisoissa ei sentään säännöissä käsketä pyllistämään tuomareille niin kuin fitneksessä. Kuvottaa katsella kun naiset suostuu tuohon eivätkä vaadi sääntömuutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä, että aina tulee joku höpöttämään sohvalla makaamisesta, jos erehtyy kritisoimaan fitnessiä.
Kiinnostaisi myös tietää, mikä kalorien laskemisessa, salilla käymisessä ja itsensä näännyttämisessä kisakuntoon päästäkseen on sitä niin "hienoa työtä", että pitää oikein kovasti "arvostaa"? Joku tekee kaikkensa ja vielä vähän päälle, että näyttäisi pylly pystyssä jonkun satunnaisen tuomariston silmissä mahdollisimman hyvältä. Wow. Siis WOW. Pakko arvostaa?
T: eri
Siksi, koska ihan jokainen ei siihen pysty. Se vaatii luonteen lujuutta. Jos teet jotain muuta hyvää ja vaativaa itseäsi varten, niin sitä kyllä arvostetaan, mutta kun kyse on fitness-kisoista, niin ei sitten millään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään fitness tuomarin sanoneen, että hän arvostelee naiset sillä perusteella kenenkä kanssa hän haluaisi mieluiten harrastaa seksiä. Tuo kertoo aika paljon fitness tuomaroinnista ja fitneksen lieveilmiöistä.Ja missikisoja on noitittu karjamarkkinoiksi iät ja ajat. Onko tämä yhtään sen parempaa (tai pahempaa), vaikka se onkin urheiluksi verhottu?
Missikisoissa ei sentään säännöissä käsketä pyllistämään tuomareille niin kuin fitneksessä. Kuvottaa katsella kun naiset suostuu tuohon eivätkä vaadi sääntömuutoksia.
Miten meinasit, että pakaralihakset pystyy arvostelemaan, jos niitä ei näytä kunnolla?
Vierailija kirjoitti:
Urheilusuoritukseen ei koskaan pitäisi kuulua se miltä urheilija näyttää. Ei koskaan.
Eikä urheilusuoritusta edeltävänä iltana juoda viiniiä sen takia, että kroppa kuivuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä urheilusuoritusta edeltävänä iltana juoda viiniiä sen takia, että kroppa kuivuu...
Kun tossa lajissa ideana on, että kroppa on mahdollisimman kuiva ja sitä edesauttaa viinin juonti, niin mitä pahaa? Jokasessa lajissa omat tapansa. Ja hui apua, ne vetää kirkasta viinaakinennen suoritusta!!1
Olen 23-vuotias yliopisto-opiskelija ja varmaan kuulun tähän fitness "kohderyhmään". Viikonloppuna monet kaverit tykkäili kisaajien kuvista ja ne päätyivät minunkin feediini. En tiedä, mikä niissä ärsyttää, mutta jotenkin niistä ihmisistä vain tulee sellainen olo, että ovat hieman yksinkertaisia. :D Kaikki "kisabiksut" ja "täydelliset kynnet ja ripsienpidennykset" on minusta aivan järkyttävän näköisiä. Ja ennen kuin kukaan pääsee sanomaan, niin en ole kateellinen, en ole lihava, en ole ruma, vaan urheilua ja salillakäyntiä harrastava nuori nainen. Kykenen myös kyseenalaistamaan omaa ajatteluani kriittisesti ja mietinkin, että voisiko tämä ärsytys johtua siitä kuuluisasta kateudesta, mutta ei. Jos itse saisin kisakunnon itselleni sormia napauttamalla, niin en ikinä haluaisi mennä lavalle pyllistelemään. En myöskään varmaan ikinä tule pitämään fitnessiä kilpaurheiluna, sillä se on mun päähän profiloitunut teinien massatouhuksi ja jopa hieman tylsämieliseksi. Mua ei ihan vilpittömästi haittaa nää tyypit jotka sitä harrastaa, mutta lajiin liittyvä hehkutus ja somen ympärille kietoutuminen tulee jo korvista ulos. En myöskään pidä siitä, että jotkut kuvittelevat fitnessin olevan jokin uusi meriitti siitä, että ihminen on kunnianhimoinen ja motivoitunut. En ole aiemmin nähnyt, että huippu-urheilijat jakaa somessa jotain "ei selityksiä, nosta sinäkin perseesi penkistä ja lähde taitoluistelemaan!!!" esimerkiksi Kiira Korven toimesta. Jotenkin tuohon lajiin liittyy vahvasti se "olen parempi kuin muut"-ajattelu ja mun mielestä se tuo ihan hirveästi paineita nuorille. Mun mielestä niin moneen asiaan tässä elämässä vaatii päättäväisyyttä, että fitnessin harrastaminen on itse asiassa helpoimmasta päästä. Tiedän, kun parikymppisenä itsekin punnitsin kananpaloja ja parsakaalia. Aika äkkiä se vouhotus meni kumminkin ohi, kun vaativat opinnot tuli elämän prioriteetiksi. Toisaalta, onhan se hyvä kun niin monet ovat tämän myötä innostuneet liikunnasta ja terveellisistä elämäntavoista, mutta liian monet hukkaavat elämänsä omia pakaroitaan murehtimalla, kun tässä maailmassa olisi niin paljon tärkeämpiäkin parannuskohteita. Jos kaikki fiksut nuoret panostaisivat kapasiteettiaan enemmän koulunkäyntiin ja vaikka ilmastonmuutoksen ehkäisyyn eikä omaan ulkonäköön ja lihaskasvun maksimointiin, olisi moni asia tässä maailmassa paremmin. Kuulostaa kauheelta jeesustelulta ja tuli varmaan melkosta tajunnanvirtaa, mutta tässä nyt mun ajatuksia ko. lajista. :D Sitä odotellessa, kun kohtuus ja itsensä henkinen kehittäminen tulee muotiin.
Vakava asia, mutta repesin totaalisesti.
Kuvaa niin tyhjentävästi lajin kuvan, että ei mitään lisättävä :D