Miksi jotkut lenkkarit ei kelpaa liikkatunnille? Linkki
Siis köyhä joutui ostamaan toiset lenkkarit, kun edelliset ei kelvanneet.
(Meidän liikkaope ohjeisti meitä, että jos jonkun perheen rahat ei riitä liikkavarusteisiin, niin niitä kannattaa pyytää joululahjoina. Joo, aika tylsiä joululahjoja, kun muut saa jotain hauskaa.)
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä esim. sisäpelikengät pitää olla, ei ulkolenkkareilla saa osallistua liikuntaan liikuntasalissa.
Olen yli kolmekymppinen. Koko elämäni ajan olen käyttänyt sisällä vain ulkolenkkareita, niin kouluissa kuin eri kuntosaleilla. Kukaan ei siitä ikinä ole valittanut. On aivan se ja sama, onko jalassa "lenkkitossut" vai "sisäpelitossut", jos huolehtii siitä, että pohjat ovat aina puhtaat ja että ne eivät myöskään jätä sisälattiaan mitään jälkiä. Mielestäni on varsin naurettavaa, että vieläpä laoselle pitäisi hankkia erilliset sisätosuut, kun kohta ne jäävät kuitenkin pieneksi ja lenkkareilla pärjää aivan mainiosti.
Onko sulla lapsia? Oletko nähnyt, missä kunnossa lasten lenkkarit on, jos niitä käytetään päivittäin ulkona? Niitä ei ihan nopsasti siistitä sisäkuntoon.
Tuo uimisjuttu on niin totta. Kuvitellaa, että opet ei tajua ikuista rutinaa ja aina samoilta, että just nyt on menkat... Tuo tamponijuttu on hyvä. Vähemmästäkin tekee mieli jo töksäyttää, että sun pitää hommata tamponeja. Ei aina voi selittää ja selittää, äititkin voisi siellä kotona vähän ravistella pinnaavia teinityttäriään.
Lenkkareiden puute on vanhemmuuden puutetta. Lapsi ei ole siihen syyllinen vaan kelvoton vanhempi, joka ei osaa huolehtia lapsensa tarpeista. Vedotaan rahaan. Sori, niin köyhää perhettä ei Suomessa olekaan, ettei lapselle tarvittavia vermeitä saisi hankittua ja köyhät on yleensä päivät kotona, joten aikaa hankkia edullisia vaihtoehtoja kyllä on.
Ja ennakoidakin voi pikkuisen elämää. Näkee edulliset lenkkarit, ostaa ne. Kirpparilla pistää kesällä silmään hyväkuntoiset hokkarit 5 eurolla -> napataanpa talvea varten jo nyt mukaan. Näin toimii monet hyvätuloisetkin ihmiset, koska osaavat ennakoida elämää ja eivät halua kaikkea ostaa kalliilla.
Veikkaan että kyse on ollut sisäpelikengistä. Jotka on sinänsä koulun liikuntatuntia varten turhat, että toiminnan voi suorittaa paljain jaloin. Silloin tietenkin kaikkien pitää olla paljain jaloin. Näin toimittiin 80-luvulla, ei kellään ollut mitään sisäpelikenkiä koulun liikuntaa varten.
Tavllisten lenkkareiden nyt luulis löytyvän jokaiselta lapselta. Ei tarvii olla merkkilenkkarit, näitä saa ihan oikeasti kirpparilta erurolla ja tarjouksistakin kympillä jos sattuu alekorista löytymään sopiva koko. Mutta siis kun lenkkareita voi käyttää koulussa ihan muutenkin kenkinä, ne ei ole mikään investointi liikuntatunteihin.
Suksien ja luistimien kohdalla ymmärrän v..sen, moni käyttää suksia vain ja ainoastaan liikuntatunnilla ja saattaa olla, ettei koko talvena sitten hiihdetäkään, kun ei ole lunta jne.
Ostin viime vuonna kuopukselle suksisetin, kylläkin alesta. Sporttidivarissa oli silloin vain järkyttävän ylihinnoiteltuja hiihtimiä, pistämällä pari kymppiä väliin sai uudet. Hiihtoa oli merkattu ohjelmaan neljä kertaa. Yksi peruuntui, kun opetajilla oli uuden OPS:n koulutus, toinen peruuntui kun oli melkein 30 astetta pakkasta, yhden kerran hiihtivät ihan kivoissa olosuhteissa, yhdellä kerralla satoi vettä vaakasuoraan, mutta hiihtivät kuitenkin. Tosta setistä ainakin monot on nyt pienet, luultavasti koko setti. Aika kalliiksi tuli per hiihtokerta, mutta saahan noi toki myytyä. Mutta ulkomaan vuosien jälkeen oli kaikki talviurheiluvarusteet pieniä, että mielummin olis tonkin rahan laittanu vaikka lasketteluvarusteisiin, joilla on sitä koulun ulkopuolista käyttöäakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä esim. sisäpelikengät pitää olla, ei ulkolenkkareilla saa osallistua liikuntaan liikuntasalissa.
Olen yli kolmekymppinen. Koko elämäni ajan olen käyttänyt sisällä vain ulkolenkkareita, niin kouluissa kuin eri kuntosaleilla. Kukaan ei siitä ikinä ole valittanut. On aivan se ja sama, onko jalassa "lenkkitossut" vai "sisäpelitossut", jos huolehtii siitä, että pohjat ovat aina puhtaat ja että ne eivät myöskään jätä sisälattiaan mitään jälkiä. Mielestäni on varsin naurettavaa, että vieläpä laoselle pitäisi hankkia erilliset sisätosuut, kun kohta ne jäävät kuitenkin pieneksi ja lenkkareilla pärjää aivan mainiosti.
Aina välillä mietinkin, kuka on niin inhottava että tulee likaisissa lenkkareissa viljelemään pikkukiviä kuntosalin lattialle. Ulkolenkkareista saa sisälenkkarit kun poistaa kivet ja käyttää pesukoneessa.
Vierailija kirjoitti:
(Meidän liikkaope ohjeisti meitä, että jos jonkun perheen rahat ei riitä liikkavarusteisiin, niin niitä kannattaa pyytää joululahjoina. Joo, aika tylsiä joululahjoja, kun muut saa jotain hauskaa.)
Miten ne lenkkarit sinne joulupakettiin päätyy? Joulupukiltako? Jos rahat ei riitä, niin tuskin tilanne jouluna on parempi..
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en usko, että tarina olisi oikeasti totta. Tai sitten kyseessä on joku täysin todellisuudesta vieraantunut pöhkö opettaja. Oikeassa elämässä opettajat on erittäin tietoisia oppilaiden perheiden talousongelmistakin ja kaikenlaista vaatimista vältellään sen takia. Tiedostetaan hyvin, että joissain perheissä on hirveän tiukkaa tai sitten joskus lasten tarpeet on jonossa kaiken muun (kalja, tupakat jne.) takana eli kyllä se 20 Euroa löytyisi, mutta se laitetaan mielummin lähipubiin. Tietenkään se ei ole lapsen vika ja siitä on turha nassuttaa, koska tilanne on tuolloin lapselle muutenkin raskas.
Oisko sitten kyseessä jotkut tennarit tai muut sellaiset, joita ei voi urheilukengiksi sanoa?
Sinänsä pienelläkin rahalla löytää kaiken tarvittavan, kun näkee vaivaa sen eteen ja jaksaa olla skarppina. Mutta ne pienet rahat ja se yleinen avuttomuus elämässä näkyy juuri näissä asioissa. Ajatellaan, ettei ole rahaa, kun kuvitellaan, että pitäisi kävellä urheiluliikkeeseen ja laittaa 50 tai 100 Euroa lenkkareihin. Niitä saa 10 Eurollakin marketeista ja urheiluliikkeiden alekoreista, kun osaa etsiä.
Itse olet todellisuudesta vieraantunut. Etsipä kuule marketin alekorista lapselle lenkkarit numeroa 41. Haen vihikoirankanssa eikä löydy. Toiseksi on hankala työpäivän ja matkojen jälkeen käyttää kaikki illat kouluölle sopivien lenkkareiden etsintään. Kympin lenkkareihin en ole koskaan törmännyt vaikka olenkin 4 lapsen äiti. Viimeisimmät lenkkarit maksoivat urheiluliikkeessä 40e ja pidin niitä varsin edullisina 13-vuotiaalle. Uusavuttomaksi en itseäni koe. Ja todellakin voin kertoa että on opettajia joilla ei ole mitään hajua tavallisen tallaajan elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne lenkkarit sinne joulupakettiin päätyy? Joulupukiltako? Jos rahat ei riitä, niin tuskin tilanne jouluna on parempi..
Joulupukki tuo, Daa! Ei maksa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en usko, että tarina olisi oikeasti totta. Tai sitten kyseessä on joku täysin todellisuudesta vieraantunut pöhkö opettaja. Oikeassa elämässä opettajat on erittäin tietoisia oppilaiden perheiden talousongelmistakin ja kaikenlaista vaatimista vältellään sen takia. Tiedostetaan hyvin, että joissain perheissä on hirveän tiukkaa tai sitten joskus lasten tarpeet on jonossa kaiken muun (kalja, tupakat jne.) takana eli kyllä se 20 Euroa löytyisi, mutta se laitetaan mielummin lähipubiin. Tietenkään se ei ole lapsen vika ja siitä on turha nassuttaa, koska tilanne on tuolloin lapselle muutenkin raskas.
Oisko sitten kyseessä jotkut tennarit tai muut sellaiset, joita ei voi urheilukengiksi sanoa?
Sinänsä pienelläkin rahalla löytää kaiken tarvittavan, kun näkee vaivaa sen eteen ja jaksaa olla skarppina. Mutta ne pienet rahat ja se yleinen avuttomuus elämässä näkyy juuri näissä asioissa. Ajatellaan, ettei ole rahaa, kun kuvitellaan, että pitäisi kävellä urheiluliikkeeseen ja laittaa 50 tai 100 Euroa lenkkareihin. Niitä saa 10 Eurollakin marketeista ja urheiluliikkeiden alekoreista, kun osaa etsiä.
Muuten puhut ihan asiaa, mutta oikeasti kaikki vähävaraiset eivät ole tupakoivia, baarissa juoksevia alkoholin väärinkäyttäjiä. Harmittaa, että tämä argumentti nostetaan niin usein esille näissä köyhä vs. rikas -keskusteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opettaja yläkoulussa, ja tiedän, että koulusta kyllä saa varusteita lainaan. Eikä se ole mikään häpeä, vaan ihan normaalia. Monet ei vaan halua ostaa omia varusteita, vaikka olisi rahaakin.
Okei. Kuinka monelle teillä on niitä varakenkiä, -suksia, -luistimia sun muita varusteita? Onko koko luokalle ja kaikissa kokonumeroissa? Taitaa olla harvinaislaatuisen varakas koulu, jossa sinä opetat, kun ymmärtääkseni muissa kouluissa ei ole varaa enää kyniinkään.
Vai ajatteletko, että on kivaa ja kannustavaa kirmailla pesäpallon perässä linttaan astutuissa ja hikisissä kengissä, jotka ovat kolme numeroa liian isot tai pienet? Lupaatko, ettei vaikuta liikuntanumeroon, jos 120 cm lapsi joutuu hiihtämään 180 cm pituiselle tarkoitetuilla suksilla (ja sauvat pitemmät kuin lapsi itse)?
Vierailija kirjoitti:
Muuten puhut ihan asiaa, mutta oikeasti kaikki vähävaraiset eivät ole tupakoivia, baarissa juoksevia alkoholin väärinkäyttäjiä. Harmittaa, että tämä argumentti nostetaan niin usein esille näissä köyhä vs. rikas -keskusteluissa.
Eiköhän tuota käytä lähinnä trollit tai muuten vain tyhmät, joille ei kannata mitään edes vastata. Se on sellainen "en keksi muuta sanottavaa, mutta tykkään kiusata ja haukkua anonyyminä netissä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumattakaan siitä, että ilmeisesti näitä rööki- ja kaljavanhempia halutaan jotenkin näpäyttää "oma vikas" -asenteella unohtaen, että näpäytetäänkin oikeasti sitä viatonta lasta. Ei se ole sen lapsen syytä jos vanhemmat ei osaa käyttää sitä rahaa. Eli todella huono argumentti lapsiin liittyvissä asiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina välillä mietinkin, kuka on niin inhottava että tulee likaisissa lenkkareissa viljelemään pikkukiviä kuntosalin lattialle. Ulkolenkkareista saa sisälenkkarit kun poistaa kivet ja käyttää pesukoneessa.
Jaa, ainakaan itse en ole koskaan levitellyt kiviä, vaan olen aina puhdistanut pohjat. Toivottavasti jokainen huomaa sen tehdä. Toki mullekin saa joku ostaa ihan viralliset sisäpelitossut, jos joku haluaa. En kuitenkaan velvoita, että teistä kenenkään tai esim. yhteiskunnan pitäisi sitä minulle tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Joo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muakin ottaa päähän se, että liikuntavarusteisiin menee niin paljon rahaa. Lenkkareita nyt voi käyttää muutenkin, että ne on vielä ihan järkiostos. Toista on vaikka sukset täällä etelässä. Hiihtokelit voi mennä parissa viikossa ohi, eikä me vanhemmat nyt vaan tykätä hiihdosta, vaikka kuinka yrittäisin lasten takia tsempata itseäni ladulle. Luistinradalla käydään paristi talvessa pyörähtämässä. Silti ne kaikki kamat hommataan, mitä tunneilla käytetään.
Itse olen opettaja yläkoulussa, ja tiedän, että koulusta kyllä saa varusteita lainaan. Eikä se ole mikään häpeä, vaan ihan normaalia. Monet ei vaan halua ostaa omia varusteita, vaikka olisi rahaakin.
Saa lainaan joo, mutta viime vuonna oli niin monella luokalla yhtä aikaa hiihtoa, että luokanvalvoja oli laittanut viestiä, että hiihtomonoja kokoa 37 ja 38 on koululla yhteensä 6 paria ja on sovittu luokkien kesken, että yksi luokka ei voi varata niitä kaikkia. Käytännössä tulkitsin viestin niin, että omat monot mukaan. Mekin tilattiin netistä monot (59€), joita lapseni käytti kerran, koska etelässä hiihtokausi oli tosi lyhyt.
En ole itse liikunnanope, mutta tiedän, että meillä käydään koululle ostamassa lisää tarvikkeita, jos ei muuten riitä oppilaille. On siis tehty periaatepäätös, että kukaan ei voi ainakaan jäädä sen takia pois liikunnasta, ettei ole muka varusteita.
"Ettei ole muka varusteita". Aika töykeästi sanottu. Ei niitä kaikilla vaan ole.
kaikilla perheillä ei ole varaa välineisiin, mutta yllättävän yleistä on myös että vaikka välineet olisi kotona valmiina niin niitä ei jakseta raahata kouluun jos ei huvita hiihtää tai luistella. Tai vaikka haluttaisikin luistella niin ei jakseta kantaa omia luistimia ja sitten koulun luistimia ei riitä kaikille.
Liikunnasta pitäisi tehdä vapaaehtoinen aine. Nyt liian iso osa ajasta menee vänkyröintiin miksi mun ei tarvitse tänäänkään osallistua. Ja syitä on miljoona varusteiden lisäksi.
Vapaaehtoisessa liikunnassa pystyttäisi keskittymään liikuntaan.
On toki ihan eri asia liikunnan vapaaehtoisuus, mutta kommentoimpa silti. Asun itse tällä hetkellä ulkomailla ja koen itseni melko liikunnalliseksi aikuiseksi. Näin ulkomailla asuessani olen huomannut, miten hienoa koululiikunta onkaan oikeasti ollut (en ehkä kokenut asiaa näin lapsena), koska osaan lähes joka lajista jotain ja pystyn koulutiedoilla harrastamaan melkein mitä vain urheilua harrastemielessä. Ko. maassa jossa nyt olen, suurin osa ihmisistä "ei osaa liikkua", joten en mitenkään voi tukea liikunnan vapaaehtoisuutta.
Työskentelen isohkon kaupungin puskaosastolla ja aika usein on jotain puutarhurointihomaa koulujen liikuntapaikkojen läheisyydessä. Kun kuulisittekin mitä kaikkea jotkut liikkaopet suoltaa suustaan oppilaille. Pahimpia koulukiusaajia ja simputtajia nimenomaan liikunnan opettajat. Näin on ollut muuten jo vuosikymmenet, kun muistelen omia kouluaikojani.
Voin hyvin uskoa, että joku liikkaope tylyttää oppilasta muiden kuullen "puutteellisista" liikuntavälineistä. Mitä köyhemmän näköinen lapsi, sitä ilkeämpää.
Meillä on lapsilla älypuhelimet, tabletit ja läppärit. Noihin menikin sen verran rahaa, ettei ole enää varaa ostaa liikuntavälineitä, mutta ihan tärkeysjärjestyksessä ostettiin. Peruskoulu on maksuton, joten koulu hommatkoon sen mitä pitää. Esim. nykylukiolaisella läppäri on pakollinen ja lukio ei ole maksuton.
Vinkki kaikille vanhemmille, joku täällä palstaileva saattaa kuulua koulun vanhempientoimikuntaan tms.
Meidän lasten alakoulussa järjestettiin kolmena vuonna peräkkäin harrastusvälineiden kirpputori. vanhempientoimikunta hoiti järjestelyt. Sinne siis sai tuoda myyntiin harrastusvälineitä itse määrittelemäänsä hintaan. Sukset, luistimet, polkupyörät ja muut vaihtoivat omistajaa vilkkaaseen tahtiin.
Myymättä jääneet sukset ja luitimet oli mahdollista lahjoittaa koululle ja näin tehtiin todella paljon. Koululla olikin sitten parissa vuodessa hyvä valikoima eri kokoisia luistimia ja suksisettejä monoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olet todellisuudesta vieraantunut. Etsipä kuule marketin alekorista lapselle lenkkarit numeroa 41. Haen vihikoirankanssa eikä löydy. Toiseksi on hankala työpäivän ja matkojen jälkeen käyttää kaikki illat kouluölle sopivien lenkkareiden etsintään. Kympin lenkkareihin en ole koskaan törmännyt vaikka olenkin 4 lapsen äiti. Viimeisimmät lenkkarit maksoivat urheiluliikkeessä 40e ja pidin niitä varsin edullisina 13-vuotiaalle. Uusavuttomaksi en itseäni koe. Ja todellakin voin kertoa että on opettajia joilla ei ole mitään hajua tavallisen tallaajan elämästä.
Naisten osastolta löytyy, kyllä sen verran usein olen harmitellut, etten ole kokoa 41.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Kuinka monelle teillä on niitä varakenkiä, -suksia, -luistimia sun muita varusteita? Onko koko luokalle ja kaikissa kokonumeroissa? Taitaa olla harvinaislaatuisen varakas koulu, jossa sinä opetat, kun ymmärtääkseni muissa kouluissa ei ole varaa enää kyniinkään.
Vai ajatteletko, että on kivaa ja kannustavaa kirmailla pesäpallon perässä linttaan astutuissa ja hikisissä kengissä, jotka ovat kolme numeroa liian isot tai pienet? Lupaatko, ettei vaikuta liikuntanumeroon, jos 120 cm lapsi joutuu hiihtämään 180 cm pituiselle tarkoitetuilla suksilla (ja sauvat pitemmät kuin lapsi itse)?
Koivukylän alueella on kouluissa hyvät valikoimat luistimia, kypärät, mailat, suksia jne. koko luokka pääsee liikkumaan. Toki osalla on omat, joten varusteita jää yli.
Kukin liikkuu omissa kengissään, muttei tennareista tms. nillitetä.
Lisäksi yläasteella on parisen kymmentä jopoa, joilla voi liikkua koulupäivän aikana liikuntapaikalle ja takaisin koululle.
Ohis vanhempi Vantaalta
Varaa on hankkia monen sadan hintainen pädi ja / tai älyluuri, mutta ei sitten kunnon jalkineita. Just joo! Ulkolenkkareilla ei anneta pelata sisätiloissa, sillä tumma pohja jättää rumat mustat jäljet salin lattiaan. Niitä jälkiähän siivooja hinkkaavat välillä jopa pyyhekumeilla käytävistä ja luokkahuoneiden lattioiltakin, kun nykylapset ja -nuoret ovat niin heikkokuntoisia, että eivät jaksa nostella jalkojaan ja kävellä asiallisesti, vaan vetävät jalkoja perässään. Jollakin sentään riittää energiaa kuvioida käytävien seinätkin vähintään metrin korkeudelta lenkkariviiruilla.
Paljasjaloin ja joskus myös jumppatossuissa mekin liikuntatunnilla salissa oltiin. Ei kai me edes tiedetty sellaisista kuin erillisistä sisäpelikengistä. No ei silloin kyllä ollut varsinaisia lenkkareita ulkokäyttöönkään. Nokian tennarit ja koripallotossut ajoivat sen asian kesäkeleillä, talvella hiihdettiin eli monot jalkaan. Ne joilla oli luistimet, saivat usein mennä jäälle. Koulussa meillä piti olla sisätossut, sillä kengillä tai edes sukkasillaan ei uudella lattialla saanut juoksennella. Paitsi talvella töppösissä, kunnes reksi kesi, että ne haisevat (!), joten nekin piti heittää pois.
En muuten ihan hygienian kannalta pidä hyvänä ehdotusta, että koululla olisi lenkkareita lainattaviksi niille, joilla ei ole kunnollisia omasta takaa. Siinä ne jalkasienet sitten vaihtaisivat omistajaa. Eikä menisi kauan aikaa, kun nämä lainalenkkarit olisivat jo linttaan astuttuja. Luistimet ja monot lasken samaan kategoriaan lenkkareitten kanssa. Lainattavat sukset sen sijaan ovat ihan OK. Jos koulussa olisi erikseen henkilö, jonka vastuulla olisi huolehtia lainajalkineiden siisteydestä, puhtaudesta ja hygieniasta, niin sitten niiden käytön voisi ehkä hyväksyäkin. Mutta näinä leikkauksen aikoina tämä ajatus on kuolleena syntynyt. Ei niistä lainakamppeista oikein kukaan ehdi pitää huolta.
Ai niin, sanoiko se muuan opettaja, että lapsilla pitää olla suunnistuksessa juurikin gore-tex-jalkineet, vai puhuiko hän vain hyvin kosteutta kestävistä jalkineista? Kumpparit ovat hyvät jalkineet marjaretkillä, mutta ei juostessa kartan ja kompassin kanssa, sillä ne eivät tue jalkaa millään tavalla, vaan vähäinenkin epätasaisuus alustassa saattaa nuljauttaa nilkan. Miksiköhän open mielestä kunnon tukeva lenkkarikaan ei kelvannut? Nykylenkkarit voi yleensä pestä pesukoneessa, joten se kuraantuminenkaan ei voi olla este.
Joo
kaikilla perheillä ei ole varaa välineisiin, mutta yllättävän yleistä on myös että vaikka välineet olisi kotona valmiina niin niitä ei jakseta raahata kouluun jos ei huvita hiihtää tai luistella. Tai vaikka haluttaisikin luistella niin ei jakseta kantaa omia luistimia ja sitten koulun luistimia ei riitä kaikille.
Liikunnasta pitäisi tehdä vapaaehtoinen aine. Nyt liian iso osa ajasta menee vänkyröintiin miksi mun ei tarvitse tänäänkään osallistua. Ja syitä on miljoona varusteiden lisäksi.
Vapaaehtoisessa liikunnassa pystyttäisi keskittymään liikuntaan.