kellään kokemuksia kättärin pelkopolista ?
hei,
onko kellään kokemuksia kättärin pelkopolista ? oletteko saaneet sieltä apua ? minulla esikon synnytys oli vaikea ja traumaattinen ja asia alkaa häiritä nyt kun pikkukakkosen syntymä lähestyy.
Kommentit (4)
Tärkeintä taisi olla kun sain puhua peloistani (edellinen synnytys aika traumaattinen kokemus) ja että papereihini kirjattin toiveeni mm koskien kivunlievitystä. Tosin synnytin Haikaranpesässä, jossa ko toiveet kirjattiin sitten etukäteen uudestaan, mutta sekin helpotti kun tiesin että kätilö tietää, mistä syystä synnytyskokemus oli minulle niin kamala ja osasi paneutua näihin ns vaikeisiin kohtiin. Synnytys sujui sitten henkisesti paljon paremmissa merkeissä kuin uskalsin toivoakaan.
Nyt kolmatta odottaessani pelot eivät ainakaan vielä ole nousseet pintaan, sen verran miellyttävä kokemus toinen synnytys oli.
Rv 11
Minulla oli jäänyt ekasta synnytyksestä (Kättärillä) lievä synnytyspelko, jonka luulin jo unohtuneen, mutta kas kummaa se aktivoitui toisen raskauden aikana ja aloin pelätä vallan valtavasti.
Minulla oli mm. ollut äkeä " vanhan kansan" kätilö ja tietysti ensikertalainen yllättyi kivunkin määrästä, lisäksi synnytys oli pitkä mikä väsytti valtavasti enkä kuitenkaan saanut epiduraalipuudutusta - kaikenlaista pientä ja isompaakin oli jäänyt hampaankoloon.
Otin asian puheeksi neuvolassa ja pääsin juttelemaan asiasta Kättärille. Loppujen lopuksi hoito oli hyvin perusteellista: keskustelukertoja olisi tarjottu vaikka kuinka, sain " omaa" synnytysvalmennusta ja oman kierroksen synnytysosastolla ja Haikaranpesässäja ylimääräisen lääkärikäynninkin. Kätilön käytöstä pahoiteltiin kovasti, oli " vanhaa koulukuntaa" . Vanha synnytyskertomus käytiin läpi asiallisesti ja empaattisesti keskustellen, tunteeni ja toiveeni kirjattiin ylös jne. En siis missään vaiheessa kuitenkaan toivonut sektiota, halusin vain käydä sen synnytyspelon läpi. Lopulta tuntui, että helpottaa, ja vaikka vieläkin olisi ollut mahdollisuus mennä keskusteleman, sanoin että tämä riittää.
Kun tulin synnyttämään, vastaanotto oli lämmin ja empaattinen ja synnytys hoidettiin hienosti! Ja nin vain kävi että löysin itseni sieltä vielä kolmannenkin kerran, eli taisin voittaa pelon.
Onnea matkaan!
olen nimittäin lukenut täältä aika paljon huonoista kokemuksista Kättärin pelkopolista ja on etukäteen alkanut hirvittää ensimmäinen käyntini. Olen siis menossa jossakin välissä pelkopolille keskustelemaan kohtuullisen ikävästä synnytyskokemuksestani. Oli ihana kuulla, miten hyvin teitä on siellä kohdeltu!!!
...Hyvinkään sairaalan pelkopilista on kokemuksia.Ja hyviä kokemuksia onkin. Synnytin viime maaliskuussa tytön ja kaksi sitä edeltänyttä synnytystä oli aika traumaattisia kokemuksia, kestivät 23h ja 14h, enkä saanut kipuihin kuin ilokaasua ja synnytyksen edistämiseksi en mitään...
Puhuin synnytyspelostani neuvolassa ja sainkin lähetteen äitipolille juttelemaan asiasta. Kävimme läpi edellisiä synnytyksiä ja puhuimme tulevasta synnytyksestä, toiveistani yms. Kaikki kirjattiin ylös ja kun menimme synnyttämään, niin kätilöt vaan kertoi, että jahas, seuraavaksi olet toivonut tämmöistä ja tämmöistä...
Kaikki meni mainiosti ja kuuden tunnin pakerruksen jälkeen tyttäremme syntyi, 10 minuutin ponnistuksen jälkeen.
Olinkin heti samana iltana jo valmis tekemään uutta lasta, no niin ei nyt ihan käynyt, mutta neljännen lapsemme laskettuaika on heinäkuussa....