Mihin ateistit oikein uskovat?
Ihminen ei voi tietää kaikkea, eli kaikki meidän toimintamme perustuu uskoon. Jokaisella on siis usko, jonka pohjalta teemme päätöksiä ja toimimme (poikkeuksena tietysti ne, jotka tietävät kaiken). Ja jos uskomusjärjestelmä on johdonmukainen, täytyy huipulla olla jokin perimmäinen arvo. Mistä tuo arvo tulee ateisteilla? Voihan ateisti kieltää tuon arvon olemassaolon, mutta se mihin ihminen uskoo näkyykin toiminnan, ei puheen tasolla.
Kommentit (43)
Uskominen ei ole mitenkään oleellista minulle. Tietäminen ja jossain asioissa riittää luuleminen ihan hyvin ;)
No itse olen ateisti enkä näe koko kysymystä Jumalan tai minkään muukaan olemassaolosta millään tavalla järkevänä. Oli Jumala tai ei, elimme simulaatiossa tai emme, meitä sitoo tämän maailmankaikkeuden lait emmekä me voi täältä koskaan poistua. Yhtä vähän syytä on olettaa että tähän maailmankaikkeuteen voisi vaikuttaa ulkopuolelta sen jälkeen kun se on "käynnistynyt".
Se, että ei pelaa futista, ei ole harrastus.
Minulla ei ole tuollaista uskoa, uskomusjärjestelmää tai perimmäistä arvoa. Rautalangasta: minulle muiden ihmisten mielikuvitusotukset ovat ihan yhdentekeviä. Osaatkos kuvitella tämmöisen tilanteen?
t. Uskonnoton jo 53 vuotta
Itse uskon rakkauteen. Rakkaus on elämäni peruspilari, samoin kun ajatus siitä, että elämä jatkuu (vaikka itse kuolisinkin). Jälkimmäisellä en tarkoita kristittyjen kuolemanjälkeistä elämää, vaan sitä, että kuoltuaan ihmisestä jää jälki maailmaan, ja hän on vaikuttanut universumiin jollain, vaikkakin yleensä hyvin pienellä tavalla.
Mainittakoon, että olen ennemmin agnostikko kuin ateisti.
Uskon tieteeseen ja tietoon. Ja vaikka jotain asiaa ei voida todistaa tieteellisesti, en silti usko että siinä on jotain yliluonnollista tai jumalaista.
Ateismi on ehkä pöhköin ideologia, mutta kai sen ydin on että uskon että jumalaa ei ole?
Miksi pitää uskoa johonkin? Ateistina uskon tietysti itseeni ja siihen, että voin luottaa laheisiini, mutta mihinkään henkiolentoihin en näe tarvetta uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Ateismi on ehkä pöhköin ideologia, mutta kai sen ydin on että uskon että jumalaa ei ole?
Ei se ole ideologia. Lue enemmän, luulet vähemmän. Myös tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ateismi EI OLE ideologia, koska ei ole mitään yhteistä oppia tai säännöstöä, mikä yhdistäisi ateisteja.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä liittyy? Vai jäikö ateismi-automaattivastaaja päälle?
Joo tiedetään ateistit pitävät itseään tosi erikoisina, mutta niin pitävät myös kaikkien muiden uskontojen edustajat,
Haluaisin tietää mistä se ateistin usko tulee? Kaikkihan me kuitenkin uskomme johonkin. Osaako tiede vastata tuohon?
Ap
Ateistit ovat ns materialisteja. Kaikki on vain materiaa, ainetta, joka syntyy ja kuolee.
No, mulle on ihan ok sanoa "en tiedä, mutta varmasti tiede selvittää senkin". Olen mieluummin utelias kuin tyytyväinen siihen, että "jumala tietää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä liittyy? Vai jäikö ateismi-automaattivastaaja päälle?
Tarkoitus oli kaiketi sanoa, että uskon puute ei ole uskonto. Tai että kalju ei ole hiusten väri. Jos ei aukene, niin ei mahda mitään...
Vierailija kirjoitti:
No, mulle on ihan ok sanoa "en tiedä, mutta varmasti tiede selvittää senkin". Olen mieluummin utelias kuin tyytyväinen siihen, että "jumala tietää".
Olet agnostikko.
Ateisti taas väittää tietävänsä, että jumalaa ei ole, on vain aine.
Näyttöön, todisteisiin ja perusteluihin.
Siis mitä? Kaikilla ei ole tarve korvata puuttuvaa tietoa uskolla.