Meidän pienituloistenkin lapset haluavat pleikkareita, tabletteja, uusia kännyköitä yms.
Miksi sitä ei ymmärretä? miksi köyhän /pienituloisen lapsen pitäisi olla iloinen jostain pyyhkeestä kun kaveri on saanut uuden kännykän?
Kommentit (27)
Olen elänyt pienituloisten yh äidin lapsena 80-90 luvulla. Toisilla oli kymmeniä barbeja minulla kaksi, toisilla oli omat televisiot ja videonauhurit minulla ei, toiset meni autokoulun heti kun oli ikää minä en. Tottakai se harmitti mutta en syyttänyt äitiäni tai katkeroitunut. Nyt oma elämä aivan erilaista lapsille voisi osta lähes kaiken mitä haluavat mutta yritän opettaa, ettei tavara merkitse kaikkea ja muutenkin tavaroita arvostaa eritavalla kun on tehnyt itse töitä sen rahan eteen. Ei ole kumma,jos lapsella ei riitä motivaatio opiskella ja tehdä töitä,jos kaikki tulee annettuna. Haluan kasvattaa lapseni itsenäisiksi omillaan pärjääviksi. Jos vanhempi ostaa ilman mitään harkintaa kaiken mahdollisen lapselleen syntyy aivan vääristynyt kuva elämästä. Mitäs sitten, kun nuoren pitää alkaa ylläpitää itse sitä elämäntyyliä.
Me ollaan pienituloisia. On pleikkari nelonen, wii, minulla lumia, miehellä joku sony xperia, minulla perusläppäri, miehellä acerin tabletti, lapsilla muumitabletti. Ei kyllä ole ollut mitään vaikeuksia ostaa näitä juttuja. Ei ne nyt niin paljon maksa, etenkin kun hankkii ne alennusmyynnistä. Pikkuhiljaa ne on hankittu, tosin en tiedä onko näistä mikään yli 4 vuotta vanha... wii taitaa olla. Elektroniikka tulee niin surkean nopeasti elämänsä päätökseen nykyaikana. Mutta siis, jos ei otsikon juttuja pysty ostamaan, taitaa olla muussa kulurakenteessa jotain häikkää.
Meidän neljävuotiaalla on myös ipadi. Sen on ostaneet isovanhemmat, joilla ei rahasta ole puutetta. Itse ei sellaista hankittaisi, koska mielestäni halvemmatkin masiinat toimii ihan yhtä hyvin ja oikeastaan tuossa iässä koko tabletti ei ole edes välttämätön. Pelaa sillä lähinnä pikku kakkosta. Mutta varmasti tuo voi herättää ihmisissä kummastusta, miten PIENITULOISILLA on varaa ipadiin. No on meillä varaa, mutta ei silti kyllä itse sellaista ostettaisi. Applen tuotteet ei ole sen kummallisempia kuin muutkaan, osa jopa surkeampia kuin muut perusmerkit (vrt iphonen susihuonot näyttölasit).
Vierailija kirjoitti:
....Applen tuotteet ei ole sen kummallisempia kuin muutkaan, osa jopa surkeampia kuin muut perusmerkit (vrt iphonen susihuonot näyttölasit).
Höpö höpö- Applen tuotteet kestävät, eivätkä tarvitse erikseen virustorjuntaohjelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 90-luvulla teini-ikäiselle oli itsestään selvää että jos halusi jotain kallista (tietokoneen, stereot, merkkifarkut tms.) niin sen eteen piti tehdä töitä, josta sai rahaa, jolla ostaa itse. Ja mitä vaan töitä, kuten mansikanpoimintaa.
Niinhän se oli. Nykyisin ihmisten asenne on "kannattaako tehdä töitä".
Koska suomalaisten elintaso on romahtamassa, ostelen lapsille (nyt kun vielä voin) kaiken, mihin on varaa. Parin vuoden kuluttua ei enää ole, kun keskiluokalla ei ole töitä. Nautitaan rahasta nyt, kun voidaan.
Me keski-ikäiset, ylipainoiset miehetkin haluamme nuorta kaunista naista.
Miksi sitä ei ymmärretä? Miksi meidän pitäisi olla tyytyväisiä fleshlightiin, kun naapurin salijantterikin sai parikymppistä fitnesspimua?
Lapsilisillä minä ainakin vaatetan lapsen ja ostan esim uudet sukset, luistimet yms. En osta itselleni koskaan mitään sillä rahaa ei vaan ole.