Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Posttraumaattinen stressireaktio koulukiusaamisesta

Vierailija
07.10.2016 |

Onko se mahdollista? Onko itsellänne sellaista tai tunnetteko jonkun, jolla olisi?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse tiedä, mutta en pitäisi mahdottomana. Itse kärsin "Vitun läski!" - koulukiusaamisen vuoksi keskivaikeasta masennuksesta, olen kärsinyt jo 27 vuotta.

Vierailija
2/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on ideaali ympäristö lasten traumoittamiseen: pois ei saa lähteä vaikka kuinka kiusattaisiin.

Traumat nimittäin syntyvät siten että tapahtuu ikäviä asioita ja reagoiminen niihin estyy. Esimerkiksi Pavlovin koirat jäivät Nevan tulviessa vangeiksi kellarihäkkeihinsä ja miltei hukkuivat.

Jos häkki olisi ollut auki, koira olisi pötkinyt tiehensä ja jatkanut elämäänsä normaalina koirana. Lähes häkkeihinsä hukkuneet koirat tulivat apaattisiksi ja eivät poistuneet häkeistä oma-aloitteisesti sittenkään kun se oli mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Itse kärsin monenlaisista oireista, vaikka asiat ovatkin elämässäni nyt näennäisen hyvin.

- ap

Vierailija
4/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu on ideaali ympäristö lasten traumoittamiseen: pois ei saa lähteä vaikka kuinka kiusattaisiin.

Traumat nimittäin syntyvät siten että tapahtuu ikäviä asioita ja reagoiminen niihin estyy. Esimerkiksi Pavlovin koirat jäivät Nevan tulviessa vangeiksi kellarihäkkeihinsä ja miltei hukkuivat.

Jos häkki olisi ollut auki, koira olisi pötkinyt tiehensä ja jatkanut elämäänsä normaalina koirana. Lähes häkkeihinsä hukkuneet koirat tulivat apaattisiksi ja eivät poistuneet häkeistä oma-aloitteisesti sittenkään kun se oli mahdollista.

"...tapahtuu ikäviä asioita ja reagoiminen niihin estyy." Siis todella, oikeasti? Tämä selittäisi ongelmiani paremmin kuin mihin kaksi terapeuttia ja yksi luokaton psykiatri ovat kyenneet.

Vierailija
5/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumaperäisen stressihäiriön syntyminen vaatii aika paljon, mutta kaipa sen koulukiusaamisestakin voi saada jos tilanteeseen liittyy kuolema, vakava loukkaantuminen, niiden uhka, tai oman/toisen fyysisen koskemattomuuden vaarantuminen.

Itselleni aiheutti lapsen kuolleena synnytys. Ikäänkuin elin tilanteen uudestaan ja uudestaan, heräsin öisin paniikissa, hyperventiloin, jaloista katosi tunto ja kasvoja pisteli samasta kohtaa kun silloin synnärillä.

Vierailija
6/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"...tapahtuu ikäviä asioita ja reagoiminen niihin estyy." Siis todella, oikeasti? Tämä selittäisi ongelmiani paremmin kuin mihin kaksi terapeuttia ja yksi luokaton psykiatri ovat kyenneet.

Minustakin tuo on hyvin sanottu. Minulle tapahtui ikäviä asioita, mutta en voinut puolustaa itseäni. Tunsin itseni avuttomaksi. Reagoin nyt vuosia myöhemmin varsin ikävillä tavoilla...

- ap

Vierailija
7/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Traumaperäisen stressihäiriön syntyminen vaatii aika paljon, mutta kaipa sen koulukiusaamisestakin voi saada jos tilanteeseen liittyy kuolema, vakava loukkaantuminen, niiden uhka, tai oman/toisen fyysisen koskemattomuuden vaarantuminen.

Itselleni aiheutti lapsen kuolleena synnytys. Ikäänkuin elin tilanteen uudestaan ja uudestaan, heräsin öisin paniikissa, hyperventiloin, jaloista katosi tunto ja kasvoja pisteli samasta kohtaa kun silloin synnärillä.

Varsinkin englanninkielisillä sivuilla törmää usein käsitteeseen "complex PTSD", joka on stressihäiriön ns. kakkostyyppi. Tällainen PTSD voi syntyä, jos altistuu traumatisoiville tapahtumille usein ja toistuvasti.

Olen pahoillani kokemastasi. Toivottavasti olet saanut apua!

- ap

Vierailija
8/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin tiivistetty. Traumatisaatio on monitahoisempi kokonaisuus, mutta kuvaamasi ilmiö on siinä olennaista.

Koulukiusaamiseen suhtaudutaan vähättelevämmin kuin aikuisen kokemaan työpaikkakiusaamiseen, jonka setvimiselle on olemassa jopa omat viranomaiset. Molemmat ovat vakavia asioita, mutta suhtautumistapojen vertailu paljastaa koulukiusaamisen vähättelyn. Aikuinen voi sentään ottaa lopputilin ahdistavasta työpaikasta (jos ei tahdo käynnistää viranomaisselvitystä), mutta lapsi ei voi lähteä koulusta, vaan hänen ahdinkonsa purkaminen on aikuisten kontolla – aikuisten, joita ei usein edes kiinnosta kuunnella lapsen hätää.

__________________________________________________________________________________________________

** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **

Vierailija
9/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lukemaan Bessel van der Kolkin kirjan The body keeps the score jos vaan englanti taipuu. Mielenkiintoista tietoa PTSD:stä ja esimerkiksi erilaisista terapiamuodoista sen hoitamiseen.

Ja ilmeisesti on ihan yleistyvä näkemys että myös ei-tappavat tilanteet kuten esimerkiksi koulukiusaaminen saattavat aiheuttaa traumaperäisen stressihäiriön.

Vierailija
10/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin englanninkielisillä sivuilla törmää usein käsitteeseen "complex PTSD", joka on stressihäiriön ns. kakkostyyppi. Tällainen PTSD voi syntyä, jos altistuu traumatisoiville tapahtumille usein ja toistuvasti.

Olen pahoillani kokemastasi. Toivottavasti olet saanut apua!

- ap

Pitää paikkansa. Krooninen PTSD syntyy toistuvasta altistumisesta trauman aiheuttajalle. Koulukiusaaminen sopii tähän hyvin.

Kertatrauma voi aiheuttaa traumareaktion, mutta siinä on kyse eri asiasta kuin kroonisessa traumahäiriössä.

__________________________________________________________________________________________________

** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **

Vierailija
11/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Get over it fatty.

Vierailija
12/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh, siis ei-kuolemanvaaralliset tilanteet, tarkoitin.

Vierailija
13/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Get over it fatty.

Jahas, joku koulukiusaajakin löysi tiensä tähän ketjuun.

Vierailija
14/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä jos näin. Itselleni osui trauma-asioita ymmärtävät psykiatri ja terapeutti, ja se mikä etenkin lohduttaa on että he suhtautuivat oireisiini loogisina sopeutumina elettyyn elämääni eivätkä merkkeinä siitä minkä lajin sekopää olen.

Lohdutti kovasti tuollainen.

Vierailija
15/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Get over it fatty.

Ei vaan kiusattu. Kovat sanat kasvattivat luonnetta ja kiusaajista ei tullut koskaan mitään. Olen heille oikeastaan kiitollinen.

Vierailija
16/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpolla olisin elämässä selvinnyt jos koulukiusaaminen olisi kovinta mitä olen kokenut. Ja kiusattiin minuakin.

Vierailija
17/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Get over it fatty.

Ei vaan kiusattu. Kovat sanat kasvattivat luonnetta ja kiusaajista ei tullut koskaan mitään. Olen heille oikeastaan kiitollinen.

Kivat sulle. Koeta kuitenkin hyväksyä se, että kaikki eivät reagoi asioihin samalla tavalla kuin sinä.

- ap

Vierailija
18/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Get over it fatty.

Kivat sulle. Koeta kuitenkin hyväksyä se, että kaikki eivät reagoi asioihin samalla tavalla kuin sinä.

- ap

Juu en mä välitä.

Vierailija
19/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpolla olisin elämässä selvinnyt jos koulukiusaaminen olisi kovinta mitä olen kokenut. Ja kiusattiin minuakin.

Kivat sulle. Koeta kuitenkin ymmärtää, että kaikki eivät reagoi asioihin samalla tavalla kuin sinä.

- ap

Vierailija
20/34 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää viitsikö. Mua kiusattiin myös, ja joo, kouluvuodet oli by far paskinta aikaa ikinä. Haukuttiin koska olin vähän pullea, yli 180cm pitkä (ja nainen), oli akne, änkytin aika pahastikin... Olin niin helppo kohde kiusaajille, ja ne antoi tulla.

Mutta pääsin siitä yli. Kasvoin aikuiseksi. Teininä kun lukiossa kiusaaminen loppui, ne jutut häiritsi itseäni paljon ja masensi aivan pirusti, vaikka pahin oli jo ohi. Sitten vaan päätin lopettaa ihmisten pelkäämisen ja välttelyn, itseinhon ja epävarmuuden. Opiskelin kaksi yliopistotutkintoa ja nyt on viimeiset 20v mennyt tosi kivasti. Jos olisin jäänyt märehtimään niitä juttuja en varmasti pärjäis kovin hyvin.

Ja älkää jaksako sanoa että teillä on PTSD. Nykyään kunnon vitun muotitermi. Vähättelette niitä joilla se on oikeasti. Antakaa lääkärin diagnosoida kaikki mt-ongelmat, liian moni perustelee niillä itselleen sen, miksi saa jäädä vain murehtimaan ja valittamaan "kun mulla on tää ahdistuneisuuspaniikkimasennusptsd". Se joka kertoi synnyttäneensä kuolleen vauvan - tollasista jutuista se PTSD saadaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän