Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksinhuoltajat. Mitä tukia minulla on mahdollisuus saada?

Vierailija
07.10.2016 |

Olen täysi-ikäinen, tuleva yksinhuoltaja. Lapsen isä elää pelkillä työttömyyskorvauksilla (eli on kai varaton?). Minulla ei ole ammattia enkä käy töissä. Esikoista odotan. Mitä tukia minulla on mahdollisuus saada?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin asumistuki, lapsilisä johon yksinhuoltajakorotus. 

Vierailija
2/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät eivät saisi tehdä lapsia!! Me työssäkäyvät veronmaksajat joudumme teidänkin elämisen maksamaan!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulla ei ole ammattia?

Vierailija
4/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusapua Kelalta.

Vierailija
5/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi elatusmaksu. Kela maksaa jos etävanhempi on huonoissa varoissa ja perii sitten, tässä tapauksessa isältä.

Vierailija
6/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi  lisäännyt ennen kuin olet kouluttanut itsesi ammattiin?

Vierailija
7/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät eivät saisi tehdä lapsia!! Me työssäkäyvät veronmaksajat joudumme teidänkin elämisen maksamaan!!

Entä jos näistä meidän köyhien lapsista tulee tulevaisuudessa vaikkapa presidenttejä?

Ei noin saa ajatella. Kaikilla mielestäni kuuluisi olla oikeus saada lapsia ja saada edes rahallisesti jotenkin hyvä elämä, minä mielummin maksan veroja näille köyhille äideille kuin kenellekkään muulle.

Vierailija
8/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo.

Vierailija
9/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi  lisäännyt ennen kuin olet kouluttanut itsesi ammattiin?

Tiedätkö, joskus elämä ei ole niin käsikirjoitettua kuin elokuvissa. -Ap

Vierailija
10/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. vielä...

Eli saat asumistukea, lapsilisää tosiaan yh korotuksella ja elatusapua! Mitään muita tukia ei tule.

Sossusta voi hakea myös rahaa, jos ei tuloja riittävästi ja esim. apua vauvan tarvikkeiden ostoon.

Työttömänä olet oikeutettu myös ruokapankkiin, josta saat haettua ruokaa. Tähän pitää varata aika ensin oman alueen kirjon diagonille, eikä haittaa jos ei kuulu kirkkoon.

HOPE-yhdistys auttaa myös, joten ole yhteydessä heihinkin. Rahaa et saa, mutta muuta apua kyllä voi saada.

Vierailija
11/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo.

Mitenköhän minä olen provo? -Ap

Vierailija
12/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt asiaa yksinhuoltajilta? Minä olen yh ja käyn töissä. Tukina tulee lapsilisä ja lapsilisän yh-korotus. tuo sleviää ihan Kelan sivuilta. Lapsen isä maksaa elareita.

Varmaan sinulla on mahdollisuutta kaikenlaisiin tukiin, riippuen sitten elämäntilasteestasi. Jos aiot opiskella, niin saat varmaan opintotukea, opiskelijoiden asumislisää. Opiskellahan varmaan jossain vaiheessa aiot, kun ei ammattia ole. Sitten yhteiskunta tukee sinua myös päivähoidon muodossa.

Kuten muutkin synnyttäjät, niin äitiys, ja lastenneuvolapalvelut ovat ilmaiset, saat äitiysavustuksen, jos olet käynyt neuvolassa ennen tiettyjä viikkoja, saat äitiyspäivärahaa, vanhempainpäivärahaa.

Vierailija
13/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4. vielä...

Eli saat asumistukea, lapsilisää tosiaan yh korotuksella ja elatusapua! Mitään muita tukia ei tule.

Sossusta voi hakea myös rahaa, jos ei tuloja riittävästi ja esim. apua vauvan tarvikkeiden ostoon.

Työttömänä olet oikeutettu myös ruokapankkiin, josta saat haettua ruokaa. Tähän pitää varata aika ensin oman alueen kirjon diagonille, eikä haittaa jos ei kuulu kirkkoon.

HOPE-yhdistys auttaa myös, joten ole yhteydessä heihinkin. Rahaa et saa, mutta muuta apua kyllä voi saada.

Kiitos sinulle :) -ap

Vierailija
14/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspäiväraha Kelasta. Lapsilisä sitten, kun lapsi on syntynyt. Asumistukea Kelasta.

Elatusapu lapsen isältä, tai Kelan elatustuki jos isä ei maksa (tai ei ole ilmoitettu isää, tai isällä ei ole mistä maksaa).

Sossusta voit saada vähän toimeentulotukea, jos sinulla ei ole mitään säästöjä tai rahaksi muutettavaa omaisuutta.

Oikeesti, harkitse nyt vielä tarkkaan haluatko ryhtyä tuohon.

Vierailija
15/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4. vielä...

Tuleehan...esim. äitiyspäiväraha,

Vierailija
16/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää en ny muista mitä sain sillo ku olin yh. Mutta tais jäädä vuokranmaksun jälkeen käteen 900e. Vuokra oli 490e, tosin asuimme lapsen kanssa sillo pienessä kaksiossa kaupungin rajalla.

Vierailija
17/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö työtön saa sen minimi äitiyspäivärahan ja vanhempainrahan sen jälkeen?

Asumistuki, lapsilisä+Korotus ja elatusmaksut.

Eikö noilla jo elä?

Vierailija
18/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jatko suunnitelmia sinulla on? Aiotko jäädä kodinhoitotuelle?

Mutta siis jos olet varaton, saat Sosiaalitoimistosta rahaa (2017 alussa aletaan myöntämään toimeentulotuki Kelasta) 

Kelasta Asumistuki, Lapsilisä johon yksinhuoltajakorotus, ja Elatusmaksu.

Sinä kyllä pärjäät aivan varmasti rahallisesti. Onnea raskaudesta :)

Vierailija
19/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiyspäiväraha Kelasta. Lapsilisä sitten, kun lapsi on syntynyt. Asumistukea Kelasta.

Elatusapu lapsen isältä, tai Kelan elatustuki jos isä ei maksa (tai ei ole ilmoitettu isää, tai isällä ei ole mistä maksaa).

Sossusta voit saada vähän toimeentulotukea, jos sinulla ei ole mitään säästöjä tai rahaksi muutettavaa omaisuutta.

Oikeesti, harkitse nyt vielä tarkkaan haluatko ryhtyä tuohon.

"Oikeesti, harkitse nyt viekä tarkkaan haluatko ryhtyä tuohon." 

Siis täh? Eikö ap saisi haluta pitää lasta koska on köyhä?

Vierailija
20/21 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jatko suunnitelmia sinulla on? Aiotko jäädä kodinhoitotuelle?

Mutta siis jos olet varaton, saat Sosiaalitoimistosta rahaa (2017 alussa aletaan myöntämään toimeentulotuki Kelasta) 

Kelasta Asumistuki, Lapsilisä johon yksinhuoltajakorotus, ja Elatusmaksu.

Sinä kyllä pärjäät aivan varmasti rahallisesti. Onnea raskaudesta :)

Kiitos, pitää käydä vielä sosiaalitoimistossa kysymässä :) 

Ja näin aluksi olen ajatellut että jään kodinhoitotuelle (eikö se ala lapsen ollessa 9kk?)

Ja päiväkotiin varmasti voin 2vuotiaan viedä ja sitten opiskelemaan. Saanko päivähoitomaksu apua? :) -Ap 

Kiitos vielä kaikille auttaneille, en ole vielä oikein perehtynyt näihin raha asioihin kun raskauskin tuli aika yllätyksenä.