Vähävarainen: aika varautua jouluun!
Ihan oikeana vinkkinä: tällä hetkellä kirppikseltä löytyy paremmin hyviä leluja lapsille kuin juuri ennen joulua. Pesemällä muovilelut saat niistä tosi siistin näköisiä. Pienet lapset eivät välitä vaikka ovat käytettyjä. Ja isommatkin usein ymmärtävät, jos käytetyt lahjat ovat ns. ylimääräisiä. Eipähän tartte uutena ostaa niin montaa. Tori.fi kannattaa katsoa myös, nyt on vielä aikaa kytätä haluamaansa tai laittaa vaikka ostetaan -ilmoitus.
Lisäksi: laita jokaisesta saamastasi tuesta saman tien parikymppiä säästöön, niin jouluruokia varten sinulla on ekstraa.
Minä ennakoin aina ja saadaan hyvä joulu ilman rahanruinausta keneltäkään!
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Muutama vinkki:
Citymarketissa pyjamia 7 euroa, 140 cm asti.
Lisenssipyyhkeet kannattaa tsekata esim. Tokmannilta ja Jyskistä. Muutamalla eurolla esim änkkäreitä tai Disney-juttuja.
Kempparipaketteja alkaa tulla. Pojalle voi ostaa isänpäiväkampanjasta.
Kenelle tuollaiset lahjat kelpaa?
Me olemme jo aikoja sitten vanhempien ja sisarusten kanssa sopineet että jokainen perhe ostaa lahjat vain
oman ydinperheensä sisällä. Mieheni kanssa taas olemme sopineet ettemme osta toisillemme mitään
joulu-tai merkkipäivälahjoja vaan menemme vaikka syömään tai ostamme kotiin jotakin hyvää.
Turha stressata ison suvun kanssa lahjojen ostoa...
Menkää nyt Kiinaan ostoksille:
Ja tilatkaa viikonloppuna joululahjat superedullisesti lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan oltu pienituloisia siitä lähtien, kun muutimme pois vanhempien luota ja aloitimme opiskelut. Teimme tässä välissä lapsenkin, johon kyllä uppoaa rahaa. Siitä huolimatta meillä ei ole yhtenäkään jouluna ongelmia saada kunnollista joulua. Kuinka pienituloinen sitä pitää olla, ettei saa kasaan mukavaan jouluun tarvittavia asioita? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Mies valmistuu vuoden loppuun mennessä ja minäkin parin vuoden sisään. Sitten kun pääsee työelämään, voisi ihan hyvin auttaa näitä pienituloisia perheitä saamaan mukavan joulun. Kunhan tietäisi, että tarve on oikea eikä vanhempien laiskuudesta johtuva.
Hienoa, että teille on varmat työpaikat tiedossa!
No, miehelle on luvattu valmistumisen jälkeen kokoaikaista työtä samassa paikassa, jossa on nyt ollut osa-aikaisena. Minulla ala on sellainen, jossa pätevistä akateemisen koulutuksen saaneista on huutava pula. Joten eiköhän meidän työpaikat ole aika varmat.
Korkeakoulutettuja ihmisiä on kyllä tällä hetkellä paljon työttömänä. Kun valmistuu nyt, saattaa olla etulyöntiasemassa heihin nähden monella alalla, joka vaatii viimeisintä tietotaitoa enemmän kuin työkokemusta.
ihanan positiivinen ajattelu. Minulla on ylempi korkeakoulututkinto hyvin arvosanoin, ei LL, KTM tai oikis, muttei myöskään mitään hömppää, vaan ihan rehti ammatti. Ne haut, joissa olen hakenut oman alan työpaikkaa, tehtävään päteviä hakijoita on ollut jokaista paikkaa kohden noin 70, osalla myös paljon jo työkokemusta. Luulin tosiaan parikymppisenä suorittajatyttönä, että kyllä meikä korjaa potin ja 3-kymppisenä on sitten vakityö, hyvä palkka, kaunis oma koti jne... Näin ei tosiaan ole. Osaan olla onneksi tyytyväinen vähempäänkin ja nauttia siitä mitä on. Monet kuitenkin myös katkeroituu, kun se tie ei aukeakaan.
No omalla alallani on tällä hetkellä todella paljon epäpäteviä ihmisiä pätkätöissä ja akateemiset saavat takuulla paikan. Tilanne tuskin muuttuu lähitulevaisuudessakaan. Vakituisen paikan saa ehkä parin kolmen vuoden jälkeen. Miehen ala on epävarmempi, mutta hänellä on hyvä tilanne juuri nyt. En ymmärrä miksi jankkaat tästä. Meillä on eri tilanne kuin sinulla. Tietenkään mikään ei ole varmaa nykyaikana, ei edes vakituinen paikka. On kuitenkin fiksumpaa ajatella positiivisesti ja pyrkiä jotain kohden kuin maalailla piruja seinille ja todeta, että kaikki menee päin vittua kuitenkin.
Opiskelijatuloilla elämisen jälkeen on ihan luksusta jo pelkästään se, että toisella on kokopäiväinen palkkatyö. Siinä pystyy jo säästämäänkin mahdollista tulevaa työttömyyttä varten. Ja sitä jouluakin, josta tässä ketjussa alun perin oli puhe.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on järjetön määrä leluja, vaatetta ja ollut tarjolla ilmaiseksi torissa ja olen täälläkin tarjonnut.Ei kelpaa kellekään.Että se siitä ja vähävaraisuudesta.
Voi kun olisi ollut tälläiset netit käytössä silloin 20 vuotta sitten, kun meidän lapset oli pieniä ja itse oltiin vähävaraisia. Olisi apu kelvannut. Silloin sai paljon huonommin kirppiksiltäkin lasten vaatetta ja tarviketta.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme jo aikoja sitten vanhempien ja sisarusten kanssa sopineet että jokainen perhe ostaa lahjat vain
oman ydinperheensä sisällä. Mieheni kanssa taas olemme sopineet ettemme osta toisillemme mitään
joulu-tai merkkipäivälahjoja vaan menemme vaikka syömään tai ostamme kotiin jotakin hyvää.
Turha stressata ison suvun kanssa lahjojen ostoa...
Meillä on myös niin, että ostamme miehen kanssa lahjat vain lapsillemme sekä kahdelle kummilapselle, jotka ovat vielä alakoululaisia. Minun ja mieheni äidit saavat joulukukan. Toisillemme emme ostele joululahjoja, jos ei oikeasti ole mitään mitä sillä hetkellä tarvitsee.
Olen ehkä vanhanaikainen, kun varaudun aina tulevaan. Myös jouluun. Sopivia kuusia katsellaan lähiseudulla jo kesällä, ja amarylliksen sipulit hankitaan hyvissä ajoin.
Joulu- ym. lahjoiksi sopivaa tavaraa oli aina jemmassa pussillinen silloin, kun lapset olivat pieniä. Nyt ilmoittavat jo hyvissä ajoin, jos haluavat jonkun tietyn lahjan.
Itse aloitin tammikuussa jo sukkanvarteen säästämisen. 30€/kuukaudessa säästöön ja joulu alesta tuli ostettua jo lapsen syntärilahja ja miehelle häälahja sekä syntymäpäivä lahja. Ostan muutenkin aina varastoon ja ei ole sitten jouluna/isänpäivänä kiire lahjojen kanssa kun ne on jo valmiiksi kaapissa.
Se noin 360€ jonka säästän vuodessa käytän lahjoihin/muuhun joulun tarvikeisiin ja myös osan lahjoihin jotka ostan varastoon (nimipäivät/kaveri syntärit/ynm).
Tänä vuonna sukanvaressa on 174€ jäljellä ja tulee vielä 60€ ennen joulua.
KUMMITUSELÄIN kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty. On lapsen synttärit, hääpäivä. Kaikki ennen joulua.
Hääpäivän voi hoitaa edullisesti. Sovitte miehen kanssa, että hellä suudelma ja sydämellinen onnittelu riittää häälahjaksi ja illemmalla vähän vällyjen välissä kiehnäystä.
Nyt on 10v hääpäivä joten kyllä sitä jotenkin haluaisi juhlistaa.
Just. Hääpäivä tärkeämpi kuin lapsen ilahduttaminen jouluna? Ei ole siinä liitto kovin vakaalla pohjalla.
Kuten jo laitoin ennen joulua oleva lapsen synttäri on paljon kalliimpi kuin hääpäivä. Ja toki lapsi saa lahjoja jouluna mutta hänellä on kallis maku ja ne pitäisi olla monen sadan euron lahjoja.
Lapselle on hyvä opettaa että aina ei saa kaikkea mitä haluaa. Jos rahatilanteenne on huono mutta suhkot tasainen niin mitä jos lapsi saisi yhden kalliimman lahjan yhteislahjana joulusta ja synttäreistä ja sitten useamman pienemmän (halvemman)?
Kyllä, ja vaikka rahaa olisikin reilummin, kannattaa lapselle silti opettaa ettei kaikkea voi saada. Aika nuorina ne kuitenkin jo tajuaa mikä perheen elintaso suunnilleen on, ja silloin on hyvät perustelut tarpeen, miksi juniori ei saa kaikkea mitä naapuruston junioreilla (muka) on. Kun kerran varsinainen rahapula ei ole saamattomuuden syynä.
Olen varautunut. Tilasin osamaksulla 100eurolla jouluvaloja. Huoh. Mut pakkohan niitä valojakin on olla.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vinkki:
Lisenssipyyhkeet kannattaa tsekata esim. Tokmannilta ja Jyskistä. Muutamalla eurolla esim änkkäreitä tai Disney-juttuja.
Omat lapseni eivät ole kovin nirsoja mutta jos lahjapaketista tulisi yöpuku, voisin vannoa että joulu on pilalla heidän osaltaan. Ja oikeastaan se pätisi ihan ihan mihin vain vaatteeseen. Ne ovat niin arkisia juttuja ettei niistä ole vain ole lahjoiksi meillä. Eri asia tietysti olisi tyyliin teini-ikäinen jonkun kalliimman vaatteen kanssa.
Sain juuri jonkun välähdyksen omasta lapsuudestani kun olisi pitänyt olla kiitollinen niistä villasukista ja suklaalevystä. Anteeksi, en ollut koska en vain kyennyt siihen. Naapurin "Minna" sai hienon barbie-auton ja minä ne villasukat. Päätin jo silloin ettei omat muksuni tule kokemaan noita pettymyksiä. Ja sen lupauksen olen pitänyt.
WraithTodd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vinkki:
Omat lapseni eivät ole kovin nirsoja mutta jos lahjapaketista tulisi yöpuku, voisin vannoa että joulu on pilalla heidän osaltaan. Ja oikeastaan se pätisi ihan ihan mihin vain vaatteeseen. Ne ovat niin arkisia juttuja ettei niistä ole vain ole lahjoiksi meillä. Eri asia tietysti olisi tyyliin teini-ikäinen jonkun kalliimman vaatteen kanssa.
Sain juuri jonkun välähdyksen omasta lapsuudestani kun olisi pitänyt olla kiitollinen niistä villasukista ja suklaalevystä. Anteeksi, en ollut koska en vain kyennyt siihen. Naapurin "Minna" sai hienon barbie-auton ja minä ne villasukat. Päätin jo silloin ettei omat muksuni tule kokemaan noita pettymyksiä. Ja sen lupauksen olen pitänyt.
Ymmärrän kyllä pettymyksen, jos ne villasukat ovat olleet ainoa lahja. Mutta sitten taas jos lapsi saa muiden tavaroiden ohella sen kivasti kuvioidun pyjaman, niin tuskin hän siitä aikuisena terapiassa avautuu.
Kun muistelee omia lapsuuden jouluja, niin tulee tunne että vanhemmat ne isoimmat lahjapaineet kasaavat. Usein saatiin lahjaksi mm. joku pehmolelu, pyjama, suklaata ja joku yksi barbi. Ja ne oli kivoja lahjoja. Joskus teininä saatiin kännykät, jotka ei todellakaan olleet niitä markkinoiden kalliimpia, päinvastoin. Vaan silti oli sellaiset Wow! -efektin aiheuttamat lahjat.
Ei ne lapset vaadi paljoa, ellei niitä opeta vaatimaan paljoa.
Mä en tajua teitä. Joulusta vingutaan ihan niinkuin se olisi joku superkallis tapahtuma josta ei selviä ilman tuhansien eurojen kuluja.
Jouluruuat ei paljon maksa jos viitsii tehdä. Kinkku taitaa olla kallein ja muutamalla kymillä sekin irtoaa. Porkkant, lantut, perunat ja riisipuuroainekset ei paljon maksa.
Sitten lahjat. Minkä hiton takia lapsille pitää ostaa jumalattoman kallita puhelimia, pelikonsoleita, tabletteja ja muuta krääsää? Te tiedätte itsekin että ne ovat kohta vanhoja ja pois muodista ja sitten ne kermapersekakarat vinkuu taas uusia.
Ei teidän joulu mene pilalle mistään muusta kuin siitä että pilalle hemmotellut kakarat kiukuttelevat jos eivät saa jotain tuotetta jonka halusivat.
Kyllähän ahneus ja kiittämättömyys leimaavat OSIN jo näitä auttamisryhmiäkin. Viime jouluna yhden facessa olevan kautta avustin yhtä perhettä, jonka löysin kaikkien pikkusen liikoja hamuavien joukosta; olisi tosiaan pitänyt saada KAIKKI joulukuusesta, koristeista, kynttilöistä, leivonnaisista joulukinkkuun ja tietysti sitä superkallista elektroniikkaa, suksia, luistimia ym kallista ja vanhemmille lahjakortteja hemmotteluhoitoihin ymym. Kellään omassa perheessä ei tulisi mieleenkään toivoa sitä, mitä nämä "ressukat" avun tarpeessa olevat odottavat. Mutta halusin joulufiiliksissäni auttaa jotakuta edes jollain tavalla, vaikka en ihan ymmärrä miten ei voi muka ostaa MITÄÄN jouluun itse?? Kuitenkin olen aina saanut kaiken hankittua omin avuin omaan jouluuni ja olen sairauspäivärahalla elävä eli köyhä itsekkin!
Eli jossain kyllä vähän mättää..
Vierailija kirjoitti:
Muutama vinkki:
Mikä on änkkäri ja kemppari? T. Tyhmä
WraithTodd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vinkki:
Just joo, ihan saat itseäsi syyttää, kun olet lapsesi tuohon opettanut. Itse muistan kuinka joka joulu tuli se pyjama lahjaksi ja innoissani sen aina aattoiltana laiitoin päälle. Mummolta tuli aina villasukat ja lapaset ja nekin oli ahkerasti käytössä. Toki sain lahjaksi myös niitä toivottuja leluja, mutta aina tuli ns. käyttötavaraakin enkä koskaan sille nyrpistellyt. Omalle lapselle opetan samaa. Meillä olisi varaa ostaa vaikka koko legohylly tyhjäksi, mutta niin ei tehdä, koska tavaraa on muutenkin järkyttävästi. Leluja toki saa, mutta saa myös sen "kauhean" pyjaman :).
Olin liki vuoden verran sossun varassa ja sain huomaamattani säästettyä 3 kuukaudessa 80€ säästöpossuun. Tämä onnistui laittamalla hiluja possuun kauppareissun jälkeen. Silloin oli ylimääräisinä rahanreikinä alkoholi ja tupakka, mutta silti sain laitettua vähän sivuun. Joten uskoisin pienen kuukausittaisen säästämisen onnistuvan muiltakin. Ei ne välttämättä siellä säästössä kauaa pysy, mutta ei tarvitse velkaa ottaa niin paljoa esim. joulun, hajonneen pesukoneen, lapsen suksien ynm. takia.
Pitkäaikainen köyhyys on sitten oma lukunsa sen vaikittaessa aivotoimintaankin, joten jätän sen tässä spekuloimatta.
Nyt on vielä aikaa tilata ulkomailtakin kaikenlaista kivaa pukinkonttiin edullisesti. Esim. useimmat puhelinkuoret olen Ebaysta parilla eurolla :)
Meillä lapset varmasti pettyisivät, jos eivät saisi niitä parjattuja yöpukuja :D Niitä ei vuoden varrella tule ostettua, jouluksi ostetaan aina koko perheelle. Itsellenikin jouluaaton odotetut hetket ovat ensin se, kun kaikki on valmista, koti ja perhe puettu juhlaan eikä enää kiirehditä mihinkään ja sitten se, kun lahjat on avattu, kaikki vaihtavat pyjamat päälle ja "korkataan" joulun uusi lautapeli (tämä on se toinen odotettu lahja vuodesta toiseen ja sen ostavat meille minun vanhempani). Avataan suklaarasia (varmaan Pandan halppis, näitähän täällä vasta parjataankin ;) ) ja nautitaan tunnelmasta, toisistamme, joulusta. Niin yöpuvuista kuin lautapelistä on sitten iloa koko vuodeksi.
Vähävaraisena otan ilomielin vinkkejä, mistä löytyisi edullisia aikuisten / nuorten koon pyjamia? Joku vinkkasi aiemmin pienemmistä, mutta meillä tarve on aikuisten yöpuvuille ja yhdelle n. 150-senttiselle.
Muutama vinkki: