Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko joku ylipainosena saanut lapsettomuushoitoja ja miten

07.03.2006 |

siihen on suhtauduttu? Mitä on vaadittu tehtäväksi ennen hoitoja jos ei hoitoihin ole suostuttu.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

itsellä ylipainoa reippaasti ja pco-tyyppiset munasarjat. Klinikalla tutkimuksissa vain kerran sanottiin, että olisihan se hyvä painoa tiputtaa, mutta kuitenkin hiljaa eli liian nopea pudotus ja nälkäkuurit on myös hormonitoiminnalle haitaksi. Kyllähän painonpudotus auttaisi hormonitoimintaa, mutta ei siihen ole mitenkään jyrkästi vaadittu. Aloitimme hoidot nyt normaalisti clomeilla, eikä tuon kerran jälkeen ole mitään sanottu. En tiedä sitten, olisiko rankemmissa hoidoissa painoindeksi-rajoja. Ilmeisesti voivat tehota heikommin, jos paljon ylipainoa ja riski tietysti sairastua raskausajan diabeetekseen yms suurempi.

Rohkeasti tutkimuksiin/hoitoihin vain! Yleensä kestää niin kauan nämä prosessit, että ehtii sitä painoakin yrittää alentaa.

Vierailija
2/6 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoa reilusti (BMI korkeimmillaan lähes 39), hoidot aloitettiin clomeilla, sitten gonal-f+pregnyl-avusteinen inseminaatio * 2, nyt helmikuussa ensimmäinen ivf, josta tärppäsi ja odottelen alkuraskauden inseminaatiota. Laihduttamaan kehotettiin, mutta ei pakotettu eikä hoidoista kieltäydytty. Se vain todettiin, että joudun käyttämään enemmän lääkkeitä ja ne eivät välttämättä tehoa riittävän hyvin, koska minulla on ylipainoa. Tämän ivf:n yhteydessä olen vihdoin onnistunut laihtumaan 7 kg vuoden alusta, joten en tiedä auttoiko sekin tähän plussatulokseen. Ylipainoa on kuitenkin edelleen, eli se ei ole automaattisesti este raskautumiselle.

Syyksi lapsettomuuteen on diagnosoitu pco-tyyppiset munasarjat ja niistä johtuva ovuloimattomuus. Kuitenkin lääkäri on todennut, että jos minulle vain saadaan munasolu irtoamaan, näytän tulevan järjestään raskaaksi (takana siis yksi kohdun ulkoinen inseminaatiosta ja yksi luomuplussaa seurannut alkuraskauden keskenmeno).

Laihdutuksesta ei kuitenkaan ole haittaa missään nimessä ja itsekin olisin varmasti ollut viimeiset vuodet onnellisempi, jos ei olisi tarvinnut miettiä, että aiheutanko lapsettomuuden itselleni ylipainolla. Tsemppiä hoitoihin!!

-Osse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseä vaan pelottaa kamalasti mennä lääkäriin " lapsettomuuden" takia (minulla on 2 lasta ennestään mutta nykyisellä miehellä ei) eli yhteistä yritämme ja ovistikuilla olen yrittänyt bongata ovista mutta turhaan näköjään. No vuosien varrella kilot kertyneet, painoa olen alkanut pudottamaan useaan kertaan laihalla tuloksella, taas uusi yritys josko paremmalla tuloksella... Myös ikä tekee tepposet (yli 30v).

Vierailija
4/6 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatukset näköjään menee ihan omia reittejään, tietenkin odotan alkuraskauden ultraa enkä inseminaatiota... :D heh...

Älä huoli, minä en ainakaan ole koskaan saanut mitään hirveetä ryöpytystä painosta. Reippain mielin vain lääkärille, ja jos nyt tuleekin sanomista, niin ajattele sitä siltä kannalta, että voit tehdä jotain asialle!

Vierailija
5/6 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni hoidot alkoivat yksityisellä. Ensin clomit, sitten 3 kpl inssejä ja yksi IVF. Painoa todella reilusti, ei sanoneet mitään, eivät edes kysyneet painoa.

Nyt julkisella ja siellä annettiin ymmärtää että BMI tulisi olla alle 35. No se on justiinsa karvan verran alle ja pääsimme hoitoon. Sumuvaiheessa mennään.

Vierailija
6/6 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä oikeasti hirvitti mennä sinne, vaikka mun BMI on " vain" 33,5 nykyään (se on ollut reilu 38 vielä kesällä). Lääkäri ei maininnut mitään painostani, mutta kun tutki rintojani, sanoi, että onpa tuota karvoitusta tuossa.. Sanoin, että isäni on karvainen (niinkuin onkin) ja sitten kysyin, että vaikuttaakohan ylipaino (joku lääkäri joskus sanoi mulle, että karvat ovat geeneissä ja ylipaino vaikuttaa myös), johon lääkäri sanoi, ettei se nyt vaikuta niin hirveästi, mutta että raskautta ajatellen olisi hyvä tiputella painoa. Sanoin sitten, että olen jo saanut 15 kiloa pois, sitä piti hyvänä asiana.

Mutta hän ei tosiaan ottanut painoani missään vaiheessa puheeksi itse. Ja julkisella puolella siis olemme.

Ensi viikolla on kai heti ensimmäinen inseminaatio, olen nyt puolikkaan clomin ottanut kp3-7, mutta tuo lääkäri oli sitä mieltä, että olen luomustikin kyllä ovuloinut (itsekin olen niin ajatellut, mutta YTHS:n gyne määräsi clomit).

Mutta tosiaan oli kyllä tosi jännät paikat mennä sinne!

Tsemppiä kovasti!!