"Emme omista autoa, koska asumme stadissa" :D
Tällainen kommentti oli ketjussa, jossa käsitellään ruokakaupassa käyntiä pienten lasten kanssa.
Siis mitä helvettiä? Oikeastiko te autottomat stadilaiset homehdutte sinne kehä kolmosen sisäpuolelle tai jos johonkin haluatte lähteä niin olette julkisten varassa (perheellisenäkin)? Voitte käydä kaupassa ostamassa elintarvikkeita vain sen verran, mitä jaksatte kantaa kotiin? Eikö teillä ole rahaa ajokorttiin/autoon vai mistä kiikastaa?
Kommentit (442)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaostosten tekeminen sekä keskisuuret hankinnat ovat sellainen asia miksi on kiva olla autollinen. Jos haluaa hakea Lidlistä ja Prismasta kerralla sen 5 kassia ruokaa, kaikki vaikka lapsen kanssa. Tai jos haluaa ostaa uuden mikrouunin kaukaisen ostoshelkutin aleista.
Mukavata tehdä tämä kaikki hesan bussilla?Mulla on Lidl 5min kävelymatkan päässä. Miksi mun pitäisi tuoda sieltä kerralla 5 kassillista ruokaa. Mikroaalotuuninkin ostaa aika harvoin, samoin muita kodinkoneita.
Lidlistä on vaikea ostaa oikeaa ruokaa. Lähinnähän siellä on eineksiä ja lisukkeita.
Hillotkin on makeutettu glukoosisiirapilla, joka on epäterveellistä.
Häh? Me ainakin ostetaan sieltä iso kasa hedelmiä ja vihanneksia sekä maitotuotteita. Joskus kans esim. pastaa ja jauhoja.
Tofut ja muut semmoset sitten muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaostosten tekeminen sekä keskisuuret hankinnat ovat sellainen asia miksi on kiva olla autollinen. Jos haluaa hakea Lidlistä ja Prismasta kerralla sen 5 kassia ruokaa, kaikki vaikka lapsen kanssa. Tai jos haluaa ostaa uuden mikrouunin kaukaisen ostoshelkutin aleista.
Mukavata tehdä tämä kaikki hesan bussilla?Mulla on Lidl 5min kävelymatkan päässä. Miksi mun pitäisi tuoda sieltä kerralla 5 kassillista ruokaa. Mikroaalotuuninkin ostaa aika harvoin, samoin muita kodinkoneita.
Lidlistä on vaikea ostaa oikeaa ruokaa. Lähinnähän siellä on eineksiä ja lisukkeita.
Häh? Me ainakin ostetaan sieltä iso kasa hedelmiä ja vihanneksia sekä maitotuotteita. Joskus kans esim. pastaa ja jauhoja.
Niillä ei ole liha- tai kalatiskiä. Kaikki on kestopakattu ja vaikka tuotteet maistuisivat oikein hyviltäkin, niin niiden sisältö on voittomaksimoitua, eli kaikki on tosi halvalla tehtyä. Siksi ne sitä glukoosisiirappiakin laittavat kaikkeen, sillä se on oikeaa sokeri halvempaa. Itse ostelen sieltä lähinnä pähkinöitä ja suklaata, sekä 100% tuoremehuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset on oikeasti pahimpia juntteja koskaan. Moni stadilainen ei edes tiedä, missä on vaikka Jyväskylä tai Vaasa..koska koko elämän aikana ei olla kehä 3 ulkopuolelle menty.
Se jos joku on junttia, ettei omaa kotimaata tunneta yhtään. Ollaan niin olevinaan ja mainostetaan että ^me matkustetaan vain ulkomaille^ :D
Olen asunut pk-seudulla koko työikäni.
Hyvä ystäväni meni Oulussa naimisiin ja päätimme mennä häihin.
Lennot ostettiin, hotelli ja olimme 3 yötä ja 4 päivää Oulussa. Se oli siinä.
Julkinen toimii hitaasti. En kuvitellut 5 min ratikkavälejä, mutta bussissa oli väli tunti.
Yritimme etukäteen ottaa selvää mitä tehdä, mutta kun ykkösnähtävyys oli uusi kauppakeskus, joka helsinkiläisen mielestä on tietenkin vaatimaton .Häät olivat ihanat, lennot toimivat, hotelli oli hyvä, eli kaikinpuolin tyytyväisiä oltiin mutta ne muutamat maamerkit tuli nähtyä ja katsottua, se oli siinä. Oulu on koettu ja nähty.
Kun syksyllä koulut alkavat, ei mitään tapahdu kuin viikonloppuisin.
Olen vst vkonloppuja viettänyt mm Vaasassa, Lahdessa ja Jyväskylässä . Voi melkein sanoa tehty ja laittaa ruksit päälle.
Ollaan nähty mitä me löysimme näkemisen arvoisiksi paikoiksi mutta seuraavalle käynnille ei näkemistä enää riitä.Hommaa auto, niin pääset aivan toisellalailla tutustumaan kuplasi ulkopuoliseen maailmaan. Julkisilla pääset ainoastaan paikasta A paikkaan B ja sen jälkeen homma meneekin hankalaksi ja touhu jää vain päätepisteen läheisyyden pintapuoliseksi tutustumiseksi.
Se että olet nähnyt Oulun, Vaasan, Jyväskylän ja Lahden keskustat, sekä niiden muutamat "nähtävyydet" ja kuvittelet nyt tietäväsi, minkälainen on kuplasi ulkopuolinen Suomi, kertoo sinusta kaiken oleellisen.
Menee nyt vähän ohi aiheen, mutta mua ei yhtään ihmetytä, jos kotimaanmatkailu ei suomalaisia kauheasti nappaa. Korkean hintatason sekä epävakaisen sään lisäksi ongelmana on, että nähtävyyksiä ei markkinoida. Mitä ovat ne paikat ja nähtävyydet Oulun, Vaasan, Jyväskylän ja Lahden ympäristössä, jotka jokaisen suomalaisen pitäisi edes kerran elämässään nähdä? Lomaa on kuitenkin vain rajallinen määrä eikä oikein innosta summamutikassa kruisailla ympäri maaseutua katsomassa, olisiko täällä ehkä jotain nähtävää. Näitä paikkoja pitäisi mainostaa, jotta suomalaiset saataisiin haluamaan nähdä ne.
Minä harrastan jatkuvasti kotimaanmatkailua, joko omalla autolla, tai fillarilla. Ei siihen mitään lomia tarvita, kun lähiseutuja voi lähteä tutkimaan joka päivä ja viikonloppuna voi lähteä pidemmällekin. Kotimaanmatkailu on siitä mukavaa, että siihen nimenomaan ei tarvi erikseen mitään lomia, tai suuria etukäteissuunnitelmia, vaan autoon voi hypätä milloin vaan ja ajaa niin pitkälle kuin huvittaa.
Kotoa pyöräillessä tietysti pakostakin tutustuminen jää vain lähiseutuun, eli omaan ja naapurikuntiin. Muutaman päivän reissulla pääsee jo pidemmällekin. Autolla voi sitten lähteä vähän kauemmaksikin ihan vaan päiväreissullakin. Olen monesti lähtenyt ihan vaan yhden päivän reisulle vapaapäivänäni ja saattanut ajaa jonkun 200-300 kilometriä ajellen pienempiä teitä ja palannut illalla kotiin.
Lähtökohta on aina se, että pyrin menemään pääosin sellaisia teitä, mitä en ole ajanut koskaan aiemmin. Näin siis sekä autolla, että pyörällä. Pyörälllä yksittäisiä päivälenkkejä tehdessä on tietysti vaikeampi löytää ajamattomia reittejä, mutta yllättävän paljon hyviä ajamattomia polkuja, sekä pikkuteitä löytyy vieläkin, jopa omasta kunnastakin, vaikka aika kattavasti olen jo kaikki lähiseutujen reitit kolunnutkin.
Itseäni ei kiinnosta pätkääkään nämä valmiiksi markkinoidut "nähtävyydet", vaan haluan tutustua eri alueisiin, ihan extempore pohjalta. Minua kiinnostaa ihan kaikenlaiset asiat, mutta lähinnä kauniit maalaismiljööt ja kaikki vanha, kun taas kaikki "muovi" etoo. Esimerkiksi tykkään yli kaiken vanhoista maitolaitureista, joita ei ole sen kummemmin entisöity, mutta en voi sietää näitä uusiolavoja, jotka on höystetty kaikenmaailman tontuilla, amppeleilla ja maitotonkilla. Kaikista vanhoista aidoista asioista pidän, mutta kaikenlainen feikki on äärimmäisen vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä ei ole liha- tai kalatiskiä. Kaikki on kestopakattu ja vaikka tuotteet maistuisivat oikein hyviltäkin, niin niiden sisältö on voittomaksimoitua, eli kaikki on tosi halvalla tehtyä. Siksi ne sitä glukoosisiirappiakin laittavat kaikkeen, sillä se on oikeaa sokeri halvempaa. Itse ostelen sieltä lähinnä pähkinöitä ja suklaata, sekä 100% tuoremehuja.
Syön lihaa ehkä kerran kahdessa kuussa, ei harmita tiskien puute. Mutta ei niissä kasviksissa tai maitotuotteissa (rahka, maito, viili) sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K-kauppiaskin löytänyt näköjään tämän ketjun. Kyllä sieltä lihatiski ja kalatiski löytyy, ei tosin palvelutiskiä. Mutta olisit kyllä voinut kertoa totuuden myös niistä teidän palvelutiskin tuotteistakin, eli ovat ihan samaa vakuumipakattua tavaraa, mutta muuttuvat "tuoretavaraksi", kun niistä kaupassa revitään vakuumit pois.
Vierailija kirjoitti:
Näin monta vastausta ja niin vähän kommentteja siitä, että kun ei liiku omalla autolla niin voi käyttää alkoholia, tuota suomalaisten lempijuomaa.
Taitaa kaikilla autolijoilla olla vaimo matkassa, joka ajaa sitten paluumatkan. Vai käyttekö ravintolassa syömässä, mutta ette juo viiniä?
Vastaan omasta puolestani: en omista autoa enkä käytä alkoholia. Nämä eivät kuitenkaan liity toisiinsa.
Helsingissä asuessa ei oikeasti tarvitse autoa mihinkään. Julkiset toimivat moitteettomasti. Auton silti haluaisin. Ne vaan on kivoja ja niillä pääsee matkustamaan kauas. Auton inhomista en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K-kauppiaskin löytänyt näköjään tämän ketjun. Kyllä sieltä lihatiski ja kalatiski löytyy, ei tosin palvelutiskiä. Mutta olisit kyllä voinut kertoa totuuden myös niistä teidän palvelutiskin tuotteistakin, eli ovat ihan samaa vakuumipakattua tavaraa, mutta muuttuvat "tuoretavaraksi", kun niistä kaupassa revitään vakuumit pois.
Itse olet Lidlin pomoja.
Kun ostan kalatiskiltä lohenpuolikkaan, niin ei se kyllä muuten ole pakattu kuin jäitten sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä asuessa ei oikeasti tarvitse autoa mihinkään. Julkiset toimivat moitteettomasti. Auton silti haluaisin. Ne vaan on kivoja ja niillä pääsee matkustamaan kauas. Auton inhomista en ymmärrä.
Itse yritin aluksi tulla Helsingissä toimeen ilman autoa, mutta poikittaisliikenteen ongelmien takia totesin, ettei siitä mitään tule. Nykyisin on hiukan paremmin linjoja, mutta silti jos joutuu liikkumaan paljon, niin aikaa menee ihan liikaa. Eikä se työssä tarvittavien varusteiden siirtelykään oikein muuten onnistu.
Asun Helsingin keskustassa 5 ja 6 v lasten kanssa. Meillä on lähin kauppa 200 m päässä, R- kiska alakerrassa. Päiväkotiin n 8 min kävelymatka ja sieltä menen töihin ratikalla n 15 min.
Kaupassa käyn varmaan 2 x päivässä usein kun ei tarvitse suunnitella etukäteen mitä syö ja esim tuoretta leipää on kiva hakea leipomoista. Syömme myös ravintoloissa n pari kertaa viikossa. Käytämme myös paljon ravintoloista kotiin kuljetusta.
Silloin kun lapset olivat pieniä ja oltiin kotona ( = 2 ruokaa päivässä , vaipat ja maidot ym) tilattiin kerran viikossa se pakollinen maito- vaippa-talouspari ym peruskama kauppahalli 24 stä tai Citymarketista kotiin kuljetettua. Myös kotiin toimitettuja resepti kasseja käytin silloin joskus.
Meillä ei ole sukulaisia tai mökkiä missään maalla. Taksilla ajellaan tarvittavat matkat n kerran kuussa ehkä keskimäärin. Kotimaan nähtävyydet ei oikein innosta, mieluummin matkustetaan johonkin lämpimään tai kaupunkikohteeseen ulkomaille.
En kyllä keksi mihin sitä autoa tarvitsisi ainakaan toistaiseksi. Lasten harrastukset voi ehkä vaatia tulevaisuudessa, nyt on tytön baletti 5 min kävelymatkan päässä ja pojan fudis ratikkamatkan päässä.
Elämä vaan on erilaista eri paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä autoa silloin tarvii, jos sinne kauemmaksi on tarvetta liikkua. Juuri siitähän tässä ketjussa on kyse. Kyllä kai nyt jokainen sen tietää, ettei Helsingin sisällä liikkuessa välttämättä autoa tarvitse. Sen sijaan minua hämmästyttää se, kuinka moni paljastaa tuolla väitteellään, etteivät juurikaan liiku oman lähialueensa ulkopuolella. Itse en ainakaan voisi kuvitella eläväni noin, sillä haluan tustua muihinkin maisemiin omassa maassani. Auto on itselleni ollut aina selviö, enkä voisi mitenkään elää ilman sitä, vaikka poljenkin fillarilla useamman tuhatta kilometriä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä autoa silloin tarvii, jos sinne kauemmaksi on tarvetta liikkua. Juuri siitähän tässä ketjussa on kyse. Kyllä kai nyt jokainen sen tietää, ettei Helsingin sisällä liikkuessa välttämättä autoa tarvitse. Sen sijaan minua hämmästyttää se, kuinka moni paljastaa tuolla väitteellään, etteivät juurikaan liiku oman lähialueensa ulkopuolella. Itse en ainakaan voisi kuvitella eläväni noin, sillä haluan tustua muihinkin maisemiin omassa maassani. Auto on itselleni ollut aina selviö, enkä voisi mitenkään elää ilman sitä, vaikka poljenkin fillarilla useamman tuhatta kilometriä vuodessa.
Ne eivät tosiaan asu edes Helsinkikuplassa, vaan kaupunginosakuplassa ja osa jopa korttelikuplassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jtje kirjoitti:
maksaa (veronmaksajalle) enemmän per km kuin taksi(!)
Voin paljastaa että raitiovaunu maksaa veronmaksajille 0.00 €/km.
Olet väärässä. Veronmaksajien tuki raitiovaunuliikenteelle on mittavaa.
Ei ole, vaan raitiovaunuliikenne on taloudellisesti kannattavaa. Näin se nyt vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun n.4km päässä Helsingin keskustasta ja en ikinä selviäisi ilman autoa!
Keskustaan kukaan täyspäinen ei vapaaehtoisesti mene omalla autolla,mutta millä helvetillä tuot himaan tai viet pois mitään kenkälaatikkoa isompaa ?
Ja jos haluut mennä kylän toiselle puolelle niin tunti vähän toista julkisilla.Outoa. Asuin nimittäin suunnilleen saman matkan päässä Helsingin keskustasta aikoinaan (Vallilassa), enkä muista mitään ongelmia.
Ruokaostokset olivat usein isommat kuin kenkälaatikko, mutta kyllä ne jaksoi lähikaupasta roudata.
Harvemmin mitään muuta isoa tarvitsi, mutta muistan kyllä, kuinka hain Mäkelänkadun Lundian myymälästä muutaman hyllylaudan, ja ihan ratikassa ne kulkivat. Loppumatka kävellen.
Pyykinpesukoneen toi kodinkoneliike kotiin.
Olen joutunut kuljettamaan autolla mm.seuraavia kamoja;
- pöytälevyjä
- painepesuri
- vanhoja pc:tä tulostimia ja muuta sähköroinaa nämä menivät sortti-asemalle
- hiekoitushiekkaa
- joulukuusi
- terassilämmitin- parvekkeelle
- patjat
Tossa jokunen näin äkkiseltään.Lisäksi jos tarvitset lähes mitä tahansa hilavitkutinta ,niitä myyvä kauppaliike on jossain kehäIII :lla.
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingin keskustassa 5 ja 6 v lasten kanssa. Meillä on lähin kauppa 200 m päässä, R- kiska alakerrassa. Päiväkotiin n 8 min kävelymatka ja sieltä menen töihin ratikalla n 15 min.
Kaupassa käyn varmaan 2 x päivässä usein kun ei tarvitse suunnitella etukäteen mitä syö ja esim tuoretta leipää on kiva hakea leipomoista. Syömme myös ravintoloissa n pari kertaa viikossa. Käytämme myös paljon ravintoloista kotiin kuljetusta.
Silloin kun lapset olivat pieniä ja oltiin kotona ( = 2 ruokaa päivässä , vaipat ja maidot ym) tilattiin kerran viikossa se pakollinen maito- vaippa-talouspari ym peruskama kauppahalli 24 stä tai Citymarketista kotiin kuljetettua. Myös kotiin toimitettuja resepti kasseja käytin silloin joskus.
Meillä ei ole sukulaisia tai mökkiä missään maalla. Taksilla ajellaan tarvittavat matkat n kerran kuussa ehkä keskimäärin. Kotimaan nähtävyydet ei oikein innosta, mieluummin matkustetaan johonkin lämpimään tai kaupunkikohteeseen ulkomaille.
En kyllä keksi mihin sitä autoa tarvitsisi ainakaan toistaiseksi. Lasten harrastukset voi ehkä vaatia tulevaisuudessa, nyt on tytön baletti 5 min kävelymatkan päässä ja pojan fudis ratikkamatkan päässä.Elämä vaan on erilaista eri paikoissa.
Kyllä on joillakin pienet ympyrät. No meitä on moneen junaan. Itse en liikumisen motivaatioksi nähtävyyksiä tarvitse, riittää että näen elämää ja maisemia muuallakin, kuin kotikulmillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sellaista nähtävää Helsingin puolella on, johon pitäisi päästä jatkuvasti ja johon ei pääse joukkoliikenteellä? Kerran vuodessa voi hyvin käydä vuokra-autolla jossain luontoretkellä ja muuten esimerkiksi ketjussa esiin nostettuun Savonlinnan oopperajuhliin pääsee hyvin joukkoliikenteelläkin.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla jonkinlaisella koulutuksella ja työtaidoilla saa aika helposti työsuhdeauton. Nämä autottamat taitavat oikeasti olla perseaukisia ja huonon koulutuksen omaavia.
No ei todellakaan kaikissa töissä saa! Joku tolkku se on firmoillakin siinä, mihin rahaa haaskaavat.
En tiedä mikä sinulle on hyvä koulutus, maisteri olin kun pääkaupunkiseudulla töitä tein. Rahaa jäi sijoitettavaksi, autoon en halunnut haaskata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jtje kirjoitti:
maksaa (veronmaksajalle) enemmän per km kuin taksi(!)
Voin paljastaa että raitiovaunu maksaa veronmaksajille 0.00 €/km.
Olet väärässä. Veronmaksajien tuki raitiovaunuliikenteelle on mittavaa.
Ei ole, vaan raitiovaunuliikenne on taloudellisesti kannattavaa. Näin se nyt vaan on.
Raitiovaunuverkoston ylläpito on kallista ja erityisesti siksi, että se vaatii niin paljon pinta-alaa.
Et siis ole lainkaan ottanut huomioon mitä tuo raitiovaunukiskojen vaatima ala merkitsee pienentyneinä vuokratuloina. kaupunkihan voisi siis olla paljon tiiviimmin rakennettu ilman tuota tonttien tuhlausta.
Tuota kautta raitiovaunut ovat erittäin kalliita veronmaksajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sellaista nähtävää Helsingin puolella on, johon pitäisi päästä jatkuvasti ja johon ei pääse joukkoliikenteellä? Kerran vuodessa voi hyvin käydä vuokra-autolla jossain luontoretkellä ja muuten esimerkiksi ketjussa esiin nostettuun Savonlinnan oopperajuhliin pääsee hyvin joukkoliikenteelläkin.
No Helsingin puolella ei kyllä juurikaan mitään, mutta sen ulkopuolella paljon kaikenlaista, mutta ennen kaikkea kauniita järvi ja maalaismaisemia, sekä tietysti tutustumista elämään oman kuplansa ulkopuolella. Oppii paremmin ymmärtämään toisten ihmisten mielipiteitä, kun on joskus edes jossain kontaktissa muihinkin, kuin vain oman lähipiirinsä ihmisiin.
Itse tehtyisin isoihin kasseihin ja isoon reppuun menee todella paljon tavaraa ja nuo kulkevat pyörän sarvissa lähes täysin vaivattomasti tasaisella tiellä. Seurustellessa tuli kuitenkin käytyä kaupassa autolla, koska avovaimo ei jaksanut lähteä pyörällä. Jos kävin yksin, niin kävin aina pyörällä.